Gå til innhold

DHL tolker momsregler som de vil. Hvordan angripe saken?


TommyL

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk en pakke fra Sør Korea, med en monitor som jeg muligens skal begynne å importere. Dette er egentlig et ganske halvferdig produkt, og er en commercial sample, som jeg ikke betaler noe for.

 

Det jeg ikke var klar over, var at avsender, som er en privatperson, hadde merket invoice med "Gift", og satt value til $120, sikkert for å få noe igjen om den skulle forsvinne helt.

Rgelene er jo at gaver fra privatpersoner under 1000 kroner ikke skal momses, likevel fikk jeg moms og et momsgebyr på 130 kroner fra DHL.

Jeg ringte dem, men de vil jo helst tjene penger, så de påstod at det var et firma som hadde sendt meg pakken. Jeg sa at det var det langtifra, og ba dem kikke på invoicen, hvor det klart og tydelig står at avsender er en privatperson.

Personen jeg snakket med begynte da å diskutere med meg, hva han drev med, og om han kjøpte inn monitorer privat, for så og selge dem? For dette hadde hun ikke mye tro på. Jeg sa at det er ikke min jobb å bevise at han er en privatperson, men at DHL måtte følge reglene, og forholde seg til den info som står på invoice. Men det ville de ansolutt ikke, så de kom til å opprettholde kravet. Lengre enn det kom jeg ikke med henne.

 

Så da lurer jeg på om noen vet hvordan jeg best kan angripe dette her. Det har ikke noe med pengene å gjøre, for det er kun 315 kroner, men det er prinsippet. At DHL skal tjene penger på å bryte regler som står klart og tydelig på hjemmesiden til tollvesenet har jeg meget vanskelig for å akseptere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sa at det er ikke min jobb å bevise at han er en privatperson (...).

Etter tollforskriften § 5-1-12, er det tollfritak for gaver som sendes, der gaven har en verdi på opptil 1000 kr. Det er da et vilkår at gaven er "gitt av en person bosatt i utlandet og at den skal brukes av mottakeren eller dennes familie".

 

Som du vet, går det klart frem av Tollvesenets nettsider at "person" tolkes som en "fysisk person", og ikke "juridisk person".

 

Etter ordlyden i §5-1-12 og toll. §§ 2-1 og 2-2 om tollskyld og hvem som er tollskyldner (den deklarerte mottakeren av varen ved fortolling), kan jeg ikke se annet enn at det er du som har bevisbyrden i dette tilfellet.

 

Anbefaler deg neste gang å ta kontakt med DHL og fortolle varen selv. Kanskje ikke så mye å spare på det med tanke på DHLs fortollingsgebyr, men det er sikkert lettere å bevise tollfritak overfor Tollvesenet enn et firma som, som du selv sier, ønsker å tjene penger.

Endret av Pixma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis avsender er ment som din fremtidige distributør fra utlandet, så handler han i forretningsøyemed og det er juridisk sett ikke fra en privatperson selv om hans privatnavn er avsender. Spør du meg, så virker det som du prøver å sno deg unna moms, da du i utgangspunktet er pliktig til å betale det.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å sno meg unna noe som helst, hold antagelsene dine for deg selv. Slik jeg skrev det er slik det er.

 

Dette med juridisk person var jeg ikke helt klar over...han lager jo ikke skjermen hjemme i stua si, det er klart... og hvis jeg har bevisbyrden blir det jo nærmest umulig å motbevise det. Kan jo ikke akkurat hente gubben fra Korea og vise ham frem, for å slippe å betale 315 kroner.

 

Takk for svar uansett, så får jeg passe bedre på hva de setter som verdi neste gang, om det blir flere.

Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å sno meg unna noe som helst, hold antagelsene dine for deg selv. Slik jeg skrev det er slik det er.

 

Dette med juridisk person var jeg ikke helt klar over...han lager jo ikke skjermen hjemme i stua si, det er klart... og hvis jeg har bevisbyrden blir det jo nærmest umulig å motbevise det. Kan jo ikke akkurat hente gubben fra Korea og vise ham frem, for å slippe å betale 315 kroner.

 

Takk for svar uansett, så får jeg passe bedre på hva de setter som verdi neste gang, om det blir flere.

Om han lager skjermen hjemme i stua, eller kjøper den fra noen andre for videresalg, så er det samme sak. Da oppfører han seg ikke lenger som en privatperson, men som et firma.

 

Hvis du eventuelt neste gang passer på at hva de setter som verdi (ber om at de setter verdi under momsgrensen) så er det å sno seg unna. Og tollvesenet har en viss anelse om verdien på varene som går gjennom tollen, og kan stoppe leveransen. Bare til info.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...