Gå til innhold

Ny PC m/skjerm til gaming og noe redigering til 15k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du bare skal ha ett skjermkort er en Corsair AX860w fullstending overkill, og totalt unødvendig.

 

Kjøp en i samme serien på 650w, så sparer du noen kroner.

 

Eg er klar over at det står 750w på skjermkortet, men det er for å være sikker på at en hvilken som helst jallapsu skal klare å dra systemet. Kjøper du kvalitet så klarer du deg fint med langt mindre.

Lenke til kommentar

Dersom du bare skal ha ett skjermkort er en Corsair AX860w fullstending overkill, og totalt unødvendig.

 

Kjøp en i samme serien på 650w, så sparer du noen kroner.

 

Eg er klar over at det står 750w på skjermkortet, men det er for å være sikker på at en hvilken som helst jallapsu skal klare å dra systemet. Kjøper du kvalitet så klarer du deg fint med langt mindre.

Dersom du kjøper 800W+ så har du mulighet til å utvide...

Lenke til kommentar

Det mener eg er ikkje tilfelle. Kjøper du fra en god serie fra en annerkjent produsent skal kvaliteten være den samme fra minste til største modell.

 

Og det er også ett poeng at alle strømforsyninger har ett område der de jobber mest effektivt. Har du en overdrevet kraftig PSU vil den ikkje jobbe optimalt på lav belastning, og en mindre PSU vil være mere effektiv, utvikle mindre varme og trekke mindre strøm fra nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare tull å kjøpe 850 watt + for et oppsett som drar maks 350 watt fra veggen. Anandtech har testet akkurat dette skjemkortet, og det drog 384 og 413 watt uten overklokking og ca 430 watt overklokket. Men Anandtech har en oveklokket i7-4960X (4,2 GHz) i sitt testoppsett, oog uten å være overklokka bruker den fra 25 watt (idle) til ca 100 watt (100 % cpu) enn en i7-4770K. 413 watt på Anandtech sitt testoppsett er med Furmark, testprogram som gir høy load på CPU og GPU.

 

Altså kan vi nok trygt si at 350 watt fra veggen er maks hos trådstarter. Med 90 % effektivitet er det 315 watt, og om man sier at 50 % last er ok så er rett PSU ca 630 watt.

 

Det er helt rett at det er et interval som gir høyeste effektivitet, men det varierer litt fra PSU til PSU - dog er hovedreglene at det ligger i intervallet 40 - 70 %.

 

Det er ikke slik at PSU-er med mer watt er bedre kvalitet når vi snakker om samme serie. Faktisk kan det være motsatt, det avhenger av hvor i serien produsenten har justert for høyere ytelse. Personlig vil jeg f.eks påstå at f.eks Seasonic sin vifteløse 520 watter i platiniumserien er den som er totalt sett best bygget i den serien.

 

@heborres:

En alternativ PSU på 650 watt er Seasonic G-650 650W, http://www.prisjakt.no/product.php?p=1398459

Finnes også i en 750 watt versjon.

 

Seasonic X-650 og X-750 er også aktuelle modeller. Corsair AX-serien er basert på denne Seasonic modellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare tull å kjøpe 850 watt + for et oppsett som drar maks 350 watt fra veggen. Anandtech har testet akkurat dette skjemkortet, og det drog 384 og 413 watt uten overklokking og ca 430 watt overklokket. Men Anandtech har en oveklokket i7-4960X (4,2 GHz) i sitt testoppsett, oog uten å være overklokka bruker den fra 25 watt (idle) til ca 100 watt (100 % cpu) enn en i7-4770K. 413 watt på Anandtech sitt testoppsett er med Furmark, testprogram som gir høy load på CPU og GPU.

 

Altså kan vi nok trygt si at 350 watt fra veggen er maks hos trådstarter. Med 90 % effektivitet er det 315 watt, og om man sier at 50 % last er ok så er rett PSU ca 630 watt.

 

Det er helt rett at det er et interval som gir høyeste effektivitet, men det varierer litt fra PSU til PSU - dog er hovedreglene at det ligger i intervallet 40 - 70 %.

 

Det er ikke slik at PSU-er med mer watt er bedre kvalitet når vi snakker om samme serie. Faktisk kan det være motsatt, det avhenger av hvor i serien produsenten har justert for høyere ytelse. Personlig vil jeg f.eks påstå at f.eks Seasonic sin vifteløse 520 watter i platiniumserien er den som er totalt sett best bygget i den serien.

 

@heborres:

En alternativ PSU på 650 watt er Seasonic G-650 650W, http://www.prisjakt.no/product.php?p=1398459

Finnes også i en 750 watt versjon.

 

Seasonic X-650 og X-750 er også aktuelle modeller. Corsair AX-serien er basert på denne Seasonic modellen.

FL serien er en egen serie!

Jeg snakker om at dersom TS kjører CFx i framtiden, så trengs 850W, eller mer, til å havne i sweetspot, i tillegg til CFx...

Lenke til kommentar

Platinium Fanless bygger på samme grunndesign som resten av Platiniumserien og det er slik sett ikke en egen serie, akkurat som tidligere X-serie FL design messig var relativt lik den vanlige X-serien.

 

Men om man er interessert i å diskutere forskjeller så er da Seasonic Platinum-1000 en serie, Platinum-860, Platinum-760 og Platinum-660 en ny serie og FL en tredje serie. Og da er det slik at X-1250 og X-1050 er en serie og resten av X-serien en annen serie.

 

Som Dragavon skriver er muligheten for CFx bortkastet for de fleste. Hvor mange av de som vi gir råd tror du kommer til å ha SLI eller CFx. SLI eller CFx gir i tillegg ikke 200 % ytelse, ofte ikke mer enn 150 % eller mindre. I tillegg er det med all sannsynlighet kommet nye GPU-er som slår et SLI/CFx oppsett. Og så må man faktisk om man tenker SLI/CFx balansere oppsettet. Til og med i7-4770K vil ha problemer med å henge med i svingene på mange spill i dag om de kjøres med topp GPU i SLI/CFx.

 

Når det gjelder "sweatspot" så er effektivitetskurvene på nye PSU-er såpass flate fra ca 20 - 25 % til 100 % av om man maksbelaster på 50, 60, 70 eller 80 % så spiller det faktisk ikke så stor rolle. Det er på idle effektivitetstapet i % blir størst. En 850 watt + PSU (gold og platinium) når ikke 90 % effektivitet før nærmere 200 watt, men holder seg jevnt over på over 90 % helt ut til 100 %. Så akkurat den "sweatspotten" er kraftig overdrevet.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Grunnen til alt jeg valgte så pass kraftig PSU var pga at jeg muligens kjøper et skjermkort til senere, men som Bolson skriver så blir det nok med tanken. Så jeg kan gå med på å gå ned noen hakk.

 

Prøvde å se etter 650 W i Corsair AX-serien, men det ser ut som den er tatt ut av produksjon, så da må det i så fall bli noe ala Seasonic Platinum-660 660W eller Seasonic G-650 650W.

 

Er det noe særlig forskjell med tanke på støy på disse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...