Gå til innhold

«Mini-Start» kan komme til Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-zr5PvHaK

Er kjempe fornøyd med sånn windows er nå. 8.1 gjorde vertfall bedre på nettbrett. Har hatt den på gaming pcen min og er kjempe fornøyd med det, ut noen måte med trykkskjerm.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Dette er grunnen til at jeg ikke har kjøpt meg en ny pc, hater windows 8 og den grusomme menyen. Hvorfor forandre noe som var så bra fra før av? Blir så irritert når dem gjør slikt

Lenke til kommentar

 

- Nei, jeg trenger ikke å ha fokus på ting som å skrive inn en søkefrase, jeg liker å se hva ellers som foregår samtidig.

 

- Javel? Hvor mange ting kan du ha uten å scrolle på win8-start-bildet, go hvor mye kan du ha på startmenyen? Du kan organisere ting akkurat som du vil i startmenyen også. Forøvrig

var argumentet mitt at det var mer kompakt, og dermed raskere, men det hoppet du over?

 

-Du kan ha det du vil på toppnivå i startmenyen også, og du slipper å kilkke deg fram når det er ting som ligger i foldere under på samme måte, ting går mye raskere å navigere når du går nedover i ett hirarki.

 

- Nei, det er bedriten upraktisk, er jeg inne i en app så veksler den kun imellom appen og startskjermen, og fjerner ikke den bedritne skjermen som jeg ønsker. Å trykke på win+d minnimerer alle programmene mine, noe jeg ikke ønsker.

 

- Hva med feks funksjonen å slå av maskinen? Man må ned i høyre hjørne, som er dritt å treffe med dual-monitor. Ellers så er det ikke sånn at alle har enten dual eller ikke, argumentet "faller ikke bort", det gjør det heller ikke av "det finnes en hurtigtast", når man skal argumentere for at startskjermen er bedre, så holder det ikke med "du trenger ikke å bruke den", win+x kan like gjerne implmenteres med startmeny.

 

-Startskjermen kommer opp når du ikke ønsker det, om du feks velger windows update etter søk, eller skal inn å ornde noe på nettverk. Og så er man inn i den elendige loopen der man kun hopper mellom apper og startmenyen igjen.

 

Titles er akkurat som widgets, bare mere elendig og mindre fleksibelt. Nok en ting der de tok noe som fungerte greit, og erstattet det med noe verre. Og startmenyen kan også organiseres akkurat som man vil.

 

AtW

 

- Og hva er det du skal se at foregår? Og om du skal søke så bruker du jo ganske enkelt Win+S. Da får du en langt bedre søkefunksjon enn du har i startmenyen.

 

- Har ikke tallet i hodet nå, men du kan i hvert fall ha 12 i høyda, og sikkert 20 i bredda om du ønsker det. Organiseringen på startskjermen er for øvrig langt mer praktisk enn på startmenyen med navngitte grupper, og som sagt så kan du zoome ut for å få hele bildet, langt mer praktisk enn å bla seg igjennom en loddrett liste med navn. Angående kompakthet så får du 4x12=48 tiles på første kolonne, dette er omtrent samme areal som startmenyen.

 

- Jada, du kan feste ting på startskjermen også, men igjen, langt mer effektivt med navngitte grupper, du kan for øvrig ha hiarkiet ditt på "alle programmer" biten av startskjermen også.

 

- Igjen: Det er ingen forskjell i win-knappens funksjon mellom Windows 7 (startmeny) og Windows 8 (startskjerm). Trykker du en gang åpner du startskjermen/menyen, trykker du en gang til "lukker" du den og du er tibake der du var. Om du var på desktop med Office så er du der fortsatt. For å bytte mellom apper har du "alltid" måttet bruke alt+tab/win+tab.

 

Og til informasjon så minimerer du ikke noe om du bruker Win+D fra startskjermen eller ett metro program. Du blir sendt tilbake til desktop og den er slik du forlot den.

 

- Startskjermen kommer bare opp om du selv velger å få den opp. Det samme gjelder andre metro funksjone. Om du bruker Win+S og søker etter Windows Update så får du opp både metro og desktop versjonen som resultat, og det er lett for enhver person som har litt erfaring med Windows å se hvilken som er hva utfra ikonene. Og igjen: Win+D så er du tilbake der du var på desktopen.

 

- Slå av maskinen kan du gjøre på flere måter, du har beskrevet en, men du kan også bruke alt+F4 på desktopen, eventuelt bruke win+X menyen. Jeg har da aldri sagt at "en trenger ikke bruke den" jeg bare forteller deg hvordan ting kan gjøres like/mer effektivt i Windows 8 miljøet enn det kan i Windows 7.

 

Tiles er widgets+snarveger, men istedenfor å måtte minimere alle programmene dine for å se på de så trykker du Win 1 gang for å se de, og en gang til for å være tilbake der du var. Jada, startmenyen kan organiseres slik en vil, men igjen så er det langt mer effektivt å organisere under grupper på startskjermen. Spesielt i kombinasjon med "zoom ut" funksjonen.

 

Det er en gang sånn at startskjermen ikke er ett frittstående produkt, men fungerer i samarbeid med tin som charmsbar og Win+X menyen. Og en person som er villig til å lære seg en ny måte å gjøre ting på vil raskt oppdage at det faktisk er svært så effektivt. Selv kommer jeg i hvert fall aldri til å vende tilbake til den begrensede startmenyen.

Endret av hubar
Lenke til kommentar

 

- Og hva er det du skal se at foregår? Og om du skal søke så bruker du jo ganske enkelt Win+S. Da får du en langt bedre søkefunksjon enn du har i startmenyen.

 

- Har ikke tallet i hodet nå, men du kan i hvert fall ha 12 i høyda, og sikkert 20 i bredda om du ønsker det. Organiseringen på startskjermen er for øvrig langt mer praktisk enn på startmenyen med navngitte grupper, og som sagt så kan du zoome ut for å få hele bildet, langt mer praktisk enn å bla seg igjennom en loddrett liste med navn. Angående kompakthet så får du 4x12=48 tiles på første kolonne, dette er omtrent samme areal som startmenyen.

 

- Jada, du kan feste ting på startskjermen også, men igjen, langt mer effektivt med navngitte grupper, du kan for øvrig ha hiarkiet ditt på "alle programmer" biten av startskjermen også.

 

- Igjen: Det er ingen forskjell i win-knappens funksjon mellom Windows 7 (startmeny) og Windows 8 (startskjerm). Trykker du en gang åpner du startskjermen/menyen, trykker du en gang til "lukker" du den og du er tibake der du var. Om du var på desktop med Office så er du der fortsatt. For å bytte mellom apper har du "alltid" måttet bruke alt+tab/win+tab.

 

Og til informasjon så minimerer du ikke noe om du bruker Win+D fra startskjermen eller ett metro program. Du blir sendt tilbake til desktop og den er slik du forlot den.

 

- Startskjermen kommer bare opp om du selv velger å få den opp. Det samme gjelder andre metro funksjone. Om du bruker Win+S og søker etter Windows Update så får du opp både metro og desktop versjonen som resultat, og det er lett for enhver person som har litt erfaring med Windows å se hvilken som er hva utfra ikonene. Og igjen: Win+D så er du tilbake der du var på desktopen.

 

- Slå av maskinen kan du gjøre på flere måter, du har beskrevet en, men du kan også bruke alt+F4 på desktopen, eventuelt bruke win+X menyen. Jeg har da aldri sagt at "en trenger ikke bruke den" jeg bare forteller deg hvordan ting kan gjøres like/mer effektivt i Windows 8 miljøet enn det kan i Windows 7.

 

Tiles er widgets+snarveger, men istedenfor å måtte minimere alle programmene dine for å se på de så trykker du Win 1 gang for å se de, og en gang til for å være tilbake der du var. Jada, startmenyen kan organiseres slik en vil, men igjen så er det langt mer effektivt å organisere under grupper på startskjermen. Spesielt i kombinasjon med "zoom ut" funksjonen.

 

Det er en gang sånn at startskjermen ikke er ett frittstående produkt, men fungerer i samarbeid med tin som charmsbar og Win+X menyen. Og en person som er villig til å lære seg en ny måte å gjøre ting på vil raskt oppdage at det faktisk er svært så effektivt. Selv kommer jeg i hvert fall aldri til å vende tilbake til den begrensede startmenyen.

 

- Annen informasjon, jeg har skjermer med informasjon på for en grunn, og det er ikke for å pynte opp på kontoret. Win+s søker ikke hos meg, det tar screenshots.

 

- Første kolonne er større en en startmeny og en slik pakking gjør skriftidentifikasjon umulig, dvs svært lite funksjonelt.

 

- du kan lage grupper i startmnyen også, og eventuelt navgi de om du vil det.

 

- Har du prøvd i win8? Åpne startskjermen, åpne dereter en "native app", trykk på startknappen igjen, hva skjer?

 

- Ja, man kan slå av maskinen på andre måter, men det har nada med startmenyen vs startskjermen å gjøre, det er ingenting med startmenyen som gjør at slike shortcuts ikke kan vungere.

 

- Man trenger ikke å minimere noe med widgets, de er tilgjengelig til enhver tid, og de er fleksible i størrelse og tusen ganger mer nyttig enn svært infleksible dillefunksjoner på startskjermen.

 

Jo, den er ett frittstående produkt, mener du det vært umulig å ha win+x shortcut med en tradisjonell startmeny? Forsvinner shortcuten for folk som installerer start is back og liknende produkt?

 

Så argumentet er det gamle "startskjermen er ikke dårlig, fordi du har alle disse alternative måtene å gjøre ting på som gjør at du slipper den" igjen? Det er ett ganske dårlig argument.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

- Annen informasjon, jeg har skjermer med informasjon på for en grunn, og det er ikke for å pynte opp på kontoret. Win+s søker ikke hos meg, det tar screenshots.

 

- Første kolonne er større en en startmeny og en slik pakking gjør skriftidentifikasjon umulig, dvs svært lite funksjonelt.

 

- du kan lage grupper i startmnyen også, og eventuelt navgi de om du vil det.

 

- Har du prøvd i win8? Åpne startskjermen, åpne dereter en "native app", trykk på startknappen igjen, hva skjer?

 

- Ja, man kan slå av maskinen på andre måter, men det har nada med startmenyen vs startskjermen å gjøre, det er ingenting med startmenyen som gjør at slike shortcuts ikke kan vungere.

 

- Man trenger ikke å minimere noe med widgets, de er tilgjengelig til enhver tid, og de er fleksible i størrelse og tusen ganger mer nyttig enn svært infleksible dillefunksjoner på startskjermen.

 

Jo, den er ett frittstående produkt, mener du det vært umulig å ha win+x shortcut med en tradisjonell startmeny? Forsvinner shortcuten for folk som installerer start is back og liknende produkt?

 

Så argumentet er det gamle "startskjermen er ikke dårlig, fordi du har alle disse alternative måtene å gjøre ting på som gjør at du slipper den" igjen? Det er ett ganske dårlig argument.

 

AtW

 

 

- Igjen så kommer du ikke med eksempler. Win+S åpner søkefunksjonen i charms baren. Win+print screen tar screenshot og plasserer disse rett i "bilder" mappa.

 

- Om første kolonne er større så har du også plass til flere fliser, og skriftidentifikasjon er ikke alltid nødvendig.

 

- Kan du vise meg en startmeny som er like lettnavigert og oversiktlig som en god startskjerm?

 

- Kjører Windows 8.1 på alle mine maskiner. Det som skjer da er at du åpner startskjermen igjen.

 

Om du er i ett metroprogram ogtrykker "Win" så åpner du startskjermen. Trykker du en gang til så lukker du den, og er tilbake i metroprogrammet du var tidligere. Alt den knappen gjør er å åpne og lukke startskjermen, på samme måte som den åpner og lukker startmenyen i Windows 7. Hva er det du tror den gjør?

 

- Jeg har da heller ikke sagt at dette bare er en diskusjon rundt startskjerm/startmeny. Jeg argumenterer mot påstander om at ting er vanskeligere/mindre effektivt i Windows 8. Allerede i første innlegg skrev jeg startskjerm+Win+X meny.

 

Om du ikke trenger å minimere noe så må de altså være synlige hele tiden, noe som opptar plass på skrivebordet. Hvordan unngår du forresten at vinduer du åpner ikke dekker over dine widgets? Må du manuelt resize alle vindu? (Er bare nysgjerrig på om det finnes løsninger som gjør dette automatisk).

 

Hva kan forresten Widgets gjøre som ikke tiles kan?

 

- Nei, det er ikke ett frittstående produkt. Windows 8(.1) er designet slik at startskjerm, Win+X og charmsbar fungerer sammen. Selvfølgelig kan man ha en Win+X meny med en startmeny også, men det er ikke der diskusjonen ligger.

 

Jeg argumenterer overhodet ikke med at startskjermen ikke er dårlig pga at det finnes andre måter å gjøre ting på. Jeg argumenterer for at ting er MINST LIKE LETT Å UTFØRE I WINDOWS 8(.1) SOM DET ER I F.EKS. WINDOWS 7. Og at folk som sier at alt er så mye bedre med en startmeny rett og slett ønsker å endre bruksmønsteret sitt. Min effektivitet er langt bedre i Windows 8(.1) enn den var i Windows 7.

 

Du har åpenbart ikke helt kontroll på hvordan ting fungerer i Windows 8(.1).

Endret av hubar
Lenke til kommentar

 

 

- Igjen så kommer du ikke med eksempler. Win+S åpner søkefunksjonen i charms baren. Win+print screen tar screenshot og plasserer disse rett i "bilder" mappa.

 

- Om første kolonne er større så har du også plass til flere fliser, og skriftidentifikasjon er ikke alltid nødvendig.

 

- Kan du vise meg en startmeny som er like lettnavigert og oversiktlig som en god startskjerm?

 

- Kjører Windows 8.1 på alle mine maskiner. Det som skjer da er at du åpner startskjermen igjen.

 

Om du er i ett metroprogram ogtrykker "Win" så åpner du startskjermen. Trykker du en gang til så lukker du den, og er tilbake i metroprogrammet du var tidligere. Alt den knappen gjør er å åpne og lukke startskjermen, på samme måte som den åpner og lukker startmenyen i Windows 7. Hva er det du tror den gjør?

 

- Jeg har da heller ikke sagt at dette bare er en diskusjon rundt startskjerm/startmeny. Jeg argumenterer mot påstander om at ting er vanskeligere/mindre effektivt i Windows 8. Allerede i første innlegg skrev jeg startskjerm+Win+X meny.

 

Om du ikke trenger å minimere noe så må de altså være synlige hele tiden, noe som opptar plass på skrivebordet. Hvordan unngår du forresten at vinduer du åpner ikke dekker over dine widgets? Må du manuelt resize alle vindu? (Er bare nysgjerrig på om det finnes løsninger som gjør dette automatisk).

 

Hva kan forresten Widgets gjøre som ikke tiles kan?

 

- Nei, det er ikke ett frittstående produkt. Windows 8(.1) er designet slik at startskjerm, Win+X og charmsbar fungerer sammen. Selvfølgelig kan man ha en Win+X meny med en startmeny også, men det er ikke der diskusjonen ligger.

 

Jeg argumenterer overhodet ikke med at startskjermen ikke er dårlig pga at det finnes andre måter å gjøre ting på. Jeg argumenterer for at ting er MINST LIKE LETT Å UTFØRE I WINDOWS 8(.1) SOM DET ER I F.EKS. WINDOWS 7. Og at folk som sier at alt er så mye bedre med en startmeny rett og slett ønsker å endre bruksmønsteret sitt. Min effektivitet er langt bedre i Windows 8(.1) enn den var i Windows 7.

 

Du har åpenbart ikke helt kontroll på hvordan ting fungerer i Windows 8(.1).

 

-Jeg må komme med eksempler på at jeg kan ha nyttig informasjon på min egen skjerm? Ok, kaste ett blikk på feeds, elelr minnebruk, eller kaste ett blikk på ledig diskplass, eller se hvilken sang som spilles, eller se om det har kommet noe spennende mail, eller noe annet. Det er ganske mange ting jeg bruker skjermen min til.... Ellers er det ikke slik win+s er på min win8-maskin, det åpner en sak som tar screenshots. Jeg juger ikke.

 

- Det er ganske ofte nødvendig å ha skrift, det blir i mine øyne ganske meningløst å argumentere for at du kan få ting nesten like smått, om du bare godtar å måtte igjenkjenne etthvert ikon, fordi det ikke står noen tekst der, det gjør ting med ett vesentlig mer ubrukelig.

 

- Det kan jeg forsåvidt, men det er jo smak og behag, begge deler både startmeny og startskjerm kan jo sorteres som man selv ønsker det i stor grad.

 

- Eksakt, den veklser kun mellom appen og startskjermen, akkurat som jeg sa i innlegget du siterte. En møkkafunksjonalitet.

Denne diskusjonen begynte med mine argument for at "den gamle menyen er bedre", og alle mine påstander har vært om det. Du svart ikke på påstander om noen generell enkelhet.

 

Korrekt de opptar plass på skrivebordet, fordi det er slikt som faktisk er nyttig med widgets, man kan kaste ett raskt blik på de, eventuelt ha flere skrivebord å veksle imellom (da med tredjepartssoftware), om man ønsker det. Jeg personlig har ett oppsett der programmene på min sekundære skjerm åpnes ett fast sted og med en fast størrelse. Widgets kan blant annet være fleksible i størrelse, og ikke ta opp store deler av skjermen, en ganske stor fordel.

 

Jo, det er faktisk der diskusjonen ligger om du påstår at startskjermen er bedre fordi winx-shortcutet finnes.

 

Min påstand var at startskjermen var dårligere enn startmenyen, vil du diskutere noe annet så ikke siter ett innlegg der dette er den konkrete påstanden.

 

Og hvorfor er det åpenbart? Jeg har ikke sagt noe som er feil? Jeg har kun presisert noen av dine påstander som maler ting i ett bedre lys enn virkeligheten.

 

AtW

Lenke til kommentar

- Jaja, da er vi forskjellige, har null behov for å sjekke slike ting når jeg prøver å åpne ett program. Og om det er synlig hele tiden så sliter jeg med å se at det faktisk er ett behov. Ingen har 100% effektiv tid når en sitter med en PC. Men om du har dette behovet så er det greit det. Og det er vel ingen av de tingene du lister opp som ikke kan gjøres av live tiles heller,

 

- Kjører du Windows 8 og ikke 8.1? I Windows 8 så hadde du forskjellige søkeområder, men i 8.1 så har er alt samlet inn i ett søk som er tilgjengelig med Win+S. I Windows 8 så var det for øvrig ingenting som var knyttet til Win+S, så en annen mulig het er at du har ett 3. parts program som har stjålet kommandoen. Win+S gjør ingenting på min ene maskin som ikke er oppgradert til 8.1.

 

- Jaja, da er vi forskjellige, jeg har ingen problemer med å gjenkjenne hvilket ikon som tilhører hvilket program i hvert fall.

 

- Og hva er problemet med at den veksler mellom app og startmeny? Som sagt så er dette det samme som den gjør i Windows 7. I begge OS'ene så åpner den og lukker startmenyen/startskjermen.

 

- Jeg sliter med å se fordelene med widgets over tiles, at de enten konstant opptar plass på skrivebordet ser ikke jeg på som noen fordel i det hele tatt. Da synest jeg det er bedre å kunne trykke "Win" en gang for å sjekke slike ting, og en gang til for å være tilbake der jeg var. At de er "fleksible i størrelse og ikke tar opp store deler av skjermen" føler jeg at passer bedre for Tiles, da de også er fleksible i størrelse (opp til 4 forskjellige størrelser) og ikke opptar noe plass i det hele tatt med mindre du spesifikt ber om å se de.

 

Nei, det er ikke der diskusjonen ligger. I det første innlegget ditt som jeg siterer snakker om forandringer, endringen fra Windows 7 til Windows 8 er at startmenyen er erstattet med startskjermen, win+X og charms bar.

 

Jeg følte at du ikke helt hadde oversikten hovedsaklig pga 3 ting.

 

- Påstanden om at Win+D i en Metro-app/startskjermen minimerte alt på desktop

- Win+S (men kan være at du bare ikke er oppdatert på denne)

- Og maset ditt om hva "win-knappen" gjorde i en metroapp, men det viste seg at du ikke likte at den har samme funksjon som i Windows 7.

Endret av hubar
Lenke til kommentar

Når de nå har drevet med klassiske menyer (IKKE ribbondritt), OS uten widgets og klassisk skreven minimalistisk startmeny i så mange år, hvorfor pusher de nå dette grafiske røklet på meg og forsøker å tvinge meg til å endre måten jeg jobber på, mine rutiner?

 

Jeg ser absolutt ikke at Win8 har noe på en PC å gjøre i nåværende tilstand. Det er et operativsystem bygget for nettbrett og annet fingerpekende, fettutklusset søppel. Win8 er og forblir et tragisk operativsystem for min del så lenge de fortsetter med tiles og slike fjollete grafiske fjaseløsninger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...