Gå til innhold

[Løst] Tror harddisk er ødelagt, hvordan får jeg ut filene?


P373

Anbefalte innlegg

jeg hadde en laptop som inneholdt en harddisk. der hadde jeg mange personlige bilder.

en dag jeg gamet forsvant nettet. det resulterte i at jeg slo til pcen

hele pcen krasjet (svartnet og slo seg av) og ville ikke starte. jeg trodde harddisken var ødelagt.

 

kjøpte meg ny stasjonær pc og tok ut gamle harddisken fra laptop (seagate momentus 5400.6) med windows vista eller xp.

plugget den så i min nye pc med windows 7. når jeg nå prøver å åpne harddisken står det at jeg må formatere den. (det kan jeg jo ikke gjøre)

usikker på hvilke filsystemer som er på denne pcen og på den gamle.

 

men hva kan jeg gjøre for å få tak i de verdifulle bildene fra den gamle harddisken?

 

på forhånd takk

 

hilsen fortvilet gamer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henta ut bilder fra en disk igår.. maskinen den satt i, ville ikke starte windows.

Hørte at den sleit med å lese filer, og når jeg endelig fikk kontakt med den, tilkoblet et ekstern kabinett på min laptop, så fikk jeg samme beskjed som deg.. "Disken må formateres..".

Kjørte TestDisk, som er et gratis program (er vel egentlig for dos eller linux, men dem har lagd en windows versjon), tok litt tid å lese fra disken med dette programmet, men til slutt fikk jeg tilgang til bildemappa og klarte å hente ut alle bilder :)

Hentet vel ut 4,2GB med bilder.

 

TestDisk kan være litt tungvint og uoversiktelig, men det har hjulpet meg et par ganger med disker "som må formateres".

Lenke til kommentar

Jeg har veldig god erfaring med GetDataBack til gjenoppretting av tapte filer. Det koster riktignok penger, men de har en demo versjon du kan prøve ut tror jeg. Verdt er forsøk hvis det du har på disken er viktig :) En enda enklere ting du kan prøve er å boote maskinen med Ubuntu live CD og se om du får kontakt med harddisken der.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

vært inaktiv en stund nå. lang ferie.

uansett takker for hjelp. selv om jeg ikke fikk det store resultatene av disse programmene.

 

det som skjedde var at jeg bare la hdd ligge tilkoblet over en stund.

og noen uker seinere når jeg slo på pcen så kjørte den et slags reparerings greier før den loadet OS og halvtime seinere fant pcen hdd og den ble koblet til og alt ordnet seg.

vet ikke hva som gjorde at det løste seg men det gjorde det uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...