Gå til innhold

Nikon D5100 vs Lumix DMC-G5


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Antar dere er rimelig lei slike "hva er best av..."-tråder, men jeg trenger litt hjelp her...

 

Jeg er altså helt nybegynner, men etter å ha fått leke litt med speilrefleksene til noen venner har jeg blitt litt bitt av fotobasillen og har lyst til å skaffe meg utstyr. I dag har jeg bare kompaktkamera. Viktige kriterier for meg er..

  • Bruk: all-round, men ønsker å leke med gatefotografi/portretter og mørkebilder, og har derfor tenkt å skaffe et fastobjektiv med stor blenderåpning
  • Nivå: nybegynner, men vil lære meg ordentlig, så viktig å kunne kjøre manuelt.

Jeg ser at Nikon D5100 og Panasonic DMC G5 begge koster ca. 4000 om dagen. Og såvidt jeg kan se finnes det greie fastobjektiver til ca. 2000 for begge kameraene. Altså ganske likt på pris!

 

Så da lurer jeg på: hva bør jeg velge?? Bildebrikken i Nikon-kameraet er noe større, men har dette egentlig noe å si? (Gir vel teoretisk sett bedre ytelse på høy ISO, samt lettere å kontrollere dybdeskarpheten?)

 

Tusen takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv Canon EOS 60D og Panasonic G6.

 

Til alt annet enn ting i rask bevegesle foretrekker jeg G6. Dette fordi den har elektonisk søker som gjør det mulig å se hvordan bildet blir seende ut før du tar det.

På 60D må man ta søkeren bort fra øyet for å se bakpå skjermen.

G5 og G6 har mulighet for elektronisk lukker slik at kameraet blir lydløst.

http://m43photo.blogspot.no/2012/12/gh3-electronic-shutter.html

http://m43photo.blogspot.no/2013/03/gh3-electronic-shutter.html

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten på de fleste moderne kameraer selv de som man kan stappe rett i lomma er ekstremt god så hvis du ikke har spesielle krav så er det andre ting du burde se mest på.

 

For noen er de små kameraene håpløst knotete og trege med elendig batterilevetid. For andre passer de perfekt. Så du må se på ting som om du skal bruke JPEG eller RAW format og om du synes det er veldig viktig at kameraet reagerer raskt, om skal ta lange eksponeringer med stativ eller ta bilder i mørke på frihånd.

 

Den lille forskjellen i bildekvalitet på kameraer i samme klasse teller mindre enn hvor godt du liker kameraet. Hvis kameraet irriterer deg så tar du dårlige bilder. Hvis kameraet er for stort og tungt så tar du sjelden bilder.

 

Tenk også på hvordan andre folk reagerer på kameraet, de fleste er mer komfortable med et lite og stille kamera hvis du kommer for nær.

Lenke til kommentar

Hvis kameraet er for stort og tungt så tar du sjelden bilder.

 

Tenk også på hvordan andre folk reagerer på kameraet, de fleste er mer komfortable med et lite og stille kamera hvis du kommer for nær.

Merkelige påstander du kommer med her - mener du seriøst at før speilløse systemkamera kom og systemkamera var ensbetydende med speilrefleks at folk tok "sjeldent bilder"? Eller at alle som har speilrefleks i dag tar sjeldent bilder? Det du påstår er i beste fall villedende informasjon, og etter min mening tomme påstander uten hold i.

 

Og, når ble hvordan andre måtte reagere på kamera et moment for kameravalg? Dette du kommer med her er på grensen til direkte tullballsnakk. "Hvis du kommer for nær"? Ja men - hvorfor skal man trø kameraet opp i trynet på folk? Folk reagerer på nærheten og ikke kameraets utseende eller størrelse, selv et mobilkamera blir for påtrengende i slike situasjoner. Hvis du har problemer med at folk reagerer negativt på deg når du tar bilder så bør du heller søke å finne svaret i din egen oppførsel.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tor du er vel den på forumet her som er mest allergisk for speilløse kamera. Folk flest gidder ikke å drasse med seg ett svært kamera det er fakta. Jo mindre og henigere kameraet er desto større sjangse er det at kameraet blir med på tur. Vekt og størrelse besparelsen D5100 vs G5 er ganske stor:

http://versus.com/en/nikon-d5100-vs-panasonic-lumix-dmc-g5-lumix-g-vario-14-42mm-f3-5-5-6-asph-mega-o-i-s

 

Folk flest er ikke som oss fotonerder som gjerne drasser med oss kamera uansett størrelse.

Lenke til kommentar

Tor du er vel den på forumet her som er mest allergisk for speilløse kamera. Folk flest gidder ikke å drasse med seg ett svært kamera det er fakta. Jo mindre og henigere kameraet er desto større sjangse er det at kameraet blir med på tur. Vekt og størrelse besparelsen D5100 vs G5 er ganske stor:

http://versus.com/en/nikon-d5100-vs-panasonic-lumix-dmc-g5-lumix-g-vario-14-42mm-f3-5-5-6-asph-mega-o-i-s

 

Folk flest er ikke som oss fotonerder som gjerne drasser med oss kamera uansett størrelse.

Nei, jeg er ikke allergisk mot speilløse systemkamera, men jeg reagerer på metodene enkelte bruker for å selge sine argumenter.

 

Folk flest kjøper ikke speilløse systemkamera, men speilrefleks, hvordan du kan påstå det motsatte (som du egentlig gjør) som er feil informasjon forstår ikke jeg. Folk flest kjenner ikke til den problemstillingen du mener er viktig - en problemstilling som helst er skapt på forum som dette.

 

For min del finnes det grovt sagt 2 typer kamera, de som lett går i lomma, og de som må bæres. De fleste speilløse systemkamera med objektiv går ikke i normale lommer (og forøvrig finnes det f.eks canon 100D som er omtrent som G5 i størrelse, selv om det ikke er poenget mitt her).

 

Jeg kan forstå at enkelte mennesker som f.eks eldre/og/eller syke kan ønske å bære på minst mulig vekt, også at folk selv av egne erfaringer finner ut over tid at de ønsker en lettere rigg, men det blir feil å mene bestemt på andres vegne at de kommer til å få samme "problemer" som en selv angående dette. Som sagt: For de fleste er ikke dette et tema, eller noe de har hatt føling med.

 

Skal man hjelpe trådstarter i tilfeller som dette er det bedre å legge frem noen argumenter med kjøtt på beina for det eller det kameraet. Selv om jeg ikke er en nikonmann så ville jeg i dette tilfellet selv valgt D5100 pga rent tekniske forhold og ikke minst at en optisk søker kan funke bedre i dårlig lys - det samme vil og gjelde for at autofokusen vil sansynligvis funke bedre i D5100 i dårlig lys. Det eneste jeg kan se at G5 er noe bedre på må være video (dvs jeg antar det siden panasonic har satset sterkt i den retningen). Trådstarter har såvidt jeg ser og prøvd endel speilrefleks uten at vedkommende mener noe negativt om størrelse og vekt.

 

Men helst bør de som selv har eller har hatt f.eks D5100/G5 komme med noen synspunkter - jeg har canon og derfor ingen erfaring med disse kameraene.

 

Tor

Endret av TorVidle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du blåse opp bildene over 50x70cm kan APS-C i Nikon være en fordel.

 

Til normal bruk tviler jeg på at du vil se forskjell, og som du kan se i infoen min nederst så har jeg alt fra største FX droget til Nikon inkl batterigrep og minste mFT som finnes pr i dag Lumix GM1.

 

2 helt ulike kameraer som neppe kan sammenlignes, Nikon bruker jeg portrett da ikke har fått testet dette på Olympusen n ennå men det er skjer om ikke så mange dagene. GM1 er er så lite at det går i alle jakkelommene jeg har og blir ett ta med rundt kamera, selv om jeg har ingen tro på at bildekvaliteten er er noe dårligere enn Nikon eller Olympus. En ting som slår meg etter å ha lekt med GM1 siden fredag er at menyoppsettet på Lumixen er veldig logisk og bra lagt opp og selv med ytterst få knapper og hjul så har det visst seg å være mye enklere å bruke enn først antatt. Bildekvaliteten kan jeg ikke si noe om, men siden den har brikken til Lumix GX7 så er den neppe noe å kimse av.

 

Størrelse har mye og si, på pluss siden ett mindre kamera er det større sjanse for at man tar med rundt enn ett større som kan ende i en veske nederst i klesskapet, mens ett større kamera har oftest bedre grep og passer bedre i hendene inkl flere hjul og brytere som er enklere å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke allergisk mot speilløse systemkamera, men jeg reagerer på metodene enkelte bruker for å selge sine argumenter.

 

Folk flest kjøper ikke speilløse systemkamera, men speilrefleks, hvordan du kan påstå det motsatte (som du egentlig gjør) som er feil informasjon forstår ikke jeg. Folk flest kjenner ikke til den problemstillingen du mener er viktig - en problemstilling som helst er skapt på forum som dette.

 

For min del finnes det grovt sagt 2 typer kamera, de som lett går i lomma, og de som må bæres. De fleste speilløse systemkamera med objektiv går ikke i normale lommer (og forøvrig finnes det f.eks canon 100D som er omtrent som G5 i størrelse, selv om det ikke er poenget mitt her).

 

Jeg kan forstå at enkelte mennesker som f.eks eldre/og/eller syke kan ønske å bære på minst mulig vekt, også at folk selv av egne erfaringer finner ut over tid at de ønsker en lettere rigg, men det blir feil å mene bestemt på andres vegne at de kommer til å få samme "problemer" som en selv angående dette. Som sagt: For de fleste er ikke dette et tema, eller noe de har hatt føling med.

 

Skal man hjelpe trådstarter i tilfeller som dette er det bedre å legge frem noen argumenter med kjøtt på beina for det eller det kameraet. Selv om jeg ikke er en nikonmann så ville jeg i dette tilfellet selv valgt D5100 pga rent tekniske forhold og ikke minst at en optisk søker kan funke bedre i dårlig lys - det samme vil og gjelde for at autofokusen vil sansynligvis funke bedre i D5100 i dårlig lys. Det eneste jeg kan se at G5 er noe bedre på må være video (dvs jeg antar det siden panasonic har satset sterkt i den retningen). Trådstarter har såvidt jeg ser og prøvd endel speilrefleks uten at vedkommende mener noe negativt om størrelse og vekt.

 

Men helst bør de som selv har eller har hatt f.eks D5100/G5 komme med noen synspunkter - jeg har canon og derfor ingen erfaring med disse kameraene.

 

Tor

 

Men man kan jo spørre seg om hvorfor de fleste i vår verden kjøper speilrefleks. I Japan og noen andre land kjøpes det vel flere speilløse enn speilrefleks.

 

Jeg tenker litt på markedsføring. Mange førstegangskjøpere eller "nybegynnere" tror de må ha speilrefleks etter gammel overtro. "Jo større kamera jo bedre bilder blir det"

 

Jeg tror mange ville blitt overrasket om de fikk prøve begge deler et par ukers tid.

 

Når det er sagt så kan jeg selv ikke bestemme meg for hva som er best. Jeg synes det er befriende å vandre rundt blant folk i byer og tettsteder med et lite speilløst kamera som nesten går i lommen.

Man blir ikke vurdert som en turist og folk merker nesten ikke at man fotograferer.

 

På den andre siden synes jeg det er befriende å "arbeide" med en avansert speilrefleks som 5D MkIII. Den fantastiske søkeren man kan drukne seg selv i, den fantastiske ergonomien , knapper og hjul sitter akkurat hvor de skal og gjør betjeningen til en lek. Og så har man den ekstreme tynne dybdeskarpheten man kun får med FF.

Men disse tingene gjelder ikke for entrylevel speilrefleksene. Små nøkkelhull søkere i forhold , små og trange grep, hjul og knapper sitter sjelden der man vil og bildekvaliteten er ikke bedre enn på de speilløse.

 

Så da kan man spørre seg igjen , kan ikke et speilløst system være et like godt om ikke bedre system enn de "dårlige" Crop speilrefleksene ?

Jeg kaster kanskje en brannfakkel , men dette er hva jeg mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter nevner at han/hun er nybegynner og vil prøve gatefoto og portrett fotografi. Da passer et speiløst kamera likegodt som ett speiløst.

På Canon crop er det ikke stor forskjell på ISO ytelsen i forhold til G6.

Dybdeskarpheten kan bli mindre på Nikon vs G5.

 

Nei, jeg er ikke allergisk mot speilløse systemkamera, men jeg reagerer på metodene enkelte bruker for å selge sine argumenter.

 

Folk flest kjøper ikke speilløse systemkamera, men speilrefleks, hvordan du kan påstå det motsatte (som du egentlig gjør) som er feil informasjon forstår ikke jeg. Folk flest kjenner ikke til den problemstillingen du mener er viktig - en problemstilling som helst er skapt på forum som dette.

 

For min del finnes det grovt sagt 2 typer kamera, de som lett går i lomma, og de som må bæres. De fleste speilløse systemkamera med objektiv går ikke i normale lommer (og forøvrig finnes det f.eks canon 100D som er omtrent som G5 i størrelse, selv om det ikke er poenget mitt her).

 

Jeg kan forstå at enkelte mennesker som f.eks eldre/og/eller syke kan ønske å bære på minst mulig vekt, også at folk selv av egne erfaringer finner ut over tid at de ønsker en lettere rigg, men det blir feil å mene bestemt på andres vegne at de kommer til å få samme "problemer" som en selv angående dette. Som sagt: For de fleste er ikke dette et tema, eller noe de har hatt føling med.

 

Skal man hjelpe trådstarter i tilfeller som dette er det bedre å legge frem noen argumenter med kjøtt på beina for det eller det kameraet. Selv om jeg ikke er en nikonmann så ville jeg i dette tilfellet selv valgt D5100 pga rent tekniske forhold og ikke minst at en optisk søker kan funke bedre i dårlig lys - det samme vil og gjelde for at autofokusen vil sansynligvis funke bedre i D5100 i dårlig lys. Det eneste jeg kan se at G5 er noe bedre på må være video (dvs jeg antar det siden panasonic har satset sterkt i den retningen). Trådstarter har såvidt jeg ser og prøvd endel speilrefleks uten at vedkommende mener noe negativt om størrelse og vekt.

 

Men helst bør de som selv har eller har hatt f.eks D5100/G5 komme med noen synspunkter - jeg har canon og derfor ingen erfaring med disse kameraene.

 

Tor

Min erfaring er at alle de jeg kjenner som ikke er fotonerds som har kjøpt speilrefleks fordi de tror de vil få bedre bilder, ender opp med å bruke lcd skjermen bakpå og ikke den optiske søkeren. Da er jo hele vitsen med speilrefleks borte.

 

Å si at vekt og størrelse ikke er en problemstilling for andre enn eldre og syke blir ganske søkt. Hvorfor har mobiler, pcer og kamera blitt miniatyrisert de siste 20 årene? Med M43 kan jeg gå rundt med ett objektiv som veier 210 gram som gir meg nesten samme rekkevidde som ett 1250 gram objektiv til Canon.

 

Påstanden om at elektroniske søkere er dåligere en optiske i dårlig lys holder ikke. En elekronisk søker gir det nærmest nattsyn mulighet til å se i mørket. Panasonic G6 klarer til og med å fokusere ned til -4EV, uten hjelp av fokuslys.

 

Jeg tror du kunne ha godt av å prøve et speilløst kamera for å bli kvitt noen av fordommene dine. fo2re og Helge har gode poeng.

 

Lenke til kommentar

Merkelige påstander du kommer med her - mener du seriøst at før speilløse systemkamera kom og systemkamera var ensbetydende med speilrefleks at folk tok "sjeldent bilder"? Eller at alle som har speilrefleks i dag tar sjeldent bilder? Det du påstår er i beste fall villedende informasjon, og etter min mening tomme påstander uten hold i.

 

Og, når ble hvordan andre måtte reagere på kamera et moment for kameravalg? Dette du kommer med her er på grensen til direkte tullballsnakk. "Hvis du kommer for nær"? Ja men - hvorfor skal man trø kameraet opp i trynet på folk? Folk reagerer på nærheten og ikke kameraets utseende eller størrelse, selv et mobilkamera blir for påtrengende i slike situasjoner. Hvis du har problemer med at folk reagerer negativt på deg når du tar bilder så bør du heller søke å finne svaret i din egen oppførsel.

 

Tor

Hvis du leser posten på toppen av tråden så kansje du skjønner det jeg skrev. Det jeg skrev handler altså ikke om deg så jeg tar det ikke tungt om du ikke skjønner det som er skrevet, men det er litt skuffende at du ikke engang gidder å lese og forstå ting før du begynner å komme med personlige angrep.

Lenke til kommentar

Jeg har en G-5 og er godt fornøyd med den, D5100 har jo litt større sensor og dermed ørlite bedre bildekvalitet og ISO ytelse.

Jeg har en kamerat som har Canon 7D og hvis vi sammenligner bilder så står ikke G-5 noe tilbake på ISO ytelse(støy på bildene) mellom de to kameraene, jeg vil heller si G-5 er ørlite bedre.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Antar dere er rimelig lei slike "hva er best av..."-tråder, men jeg trenger litt hjelp her...

 

Jeg er altså helt nybegynner, men etter å ha fått leke litt med speilrefleksene til noen venner har jeg blitt litt bitt av fotobasillen og har lyst til å skaffe meg utstyr. I dag har jeg bare kompaktkamera. Viktige kriterier for meg er..

  • Bruk: all-round, men ønsker å leke med gatefotografi/portretter og mørkebilder, og har derfor tenkt å skaffe et fastobjektiv med stor blenderåpning
  • Nivå: nybegynner, men vil lære meg ordentlig, så viktig å kunne kjøre manuelt.

Jeg ser at Nikon D5100 og Panasonic DMC G5 begge koster ca. 4000 om dagen. Og såvidt jeg kan se finnes det greie fastobjektiver til ca. 2000 for begge kameraene. Altså ganske likt på pris!

 

Så da lurer jeg på: hva bør jeg velge?? Bildebrikken i Nikon-kameraet er noe større, men har dette egentlig noe å si? (Gir vel teoretisk sett bedre ytelse på høy ISO, samt lettere å kontrollere dybdeskarpheten?)

 

Tusen takk for all hjelp! :)

 

Hva kan jeg si, den lyssterke fastoptikken er ikke bare lyssterk, men både 50mm og 35mm f/1.8 AF-S G er knivskarpe på vid åpen blender. Jeg kjenner ikke MFT godt nok til å si om det finnes tilsvarende på den kanten til tilsvarende pris.

 

Når det gjelder kamera, så hadde jeg kanskje også vurdert D3200 - det er lenger ned på stigen, men ikke bare oppleves kameraet som en god del mindre, men det har også en merkbart større og lysere søker.

 

Du sparer også fort en 1000-lapp som du heller kan bruke for å nærme deg et 35mm eller 50mm f/1.8.

 

Har brukt 35mm f/1.8 og 50mm f/1.8 både på D5100 og D3100 - for å få noen intrykk av hva du kan forvente deg kan du kikke her om du vil.

 

D3100 + 35mm f/1.8, D5100 + 35mm f/1.8

 

D3100 + 50mm f/1.8, D5100 + 50mm f/1.8

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Æsj, skrev et langt innlegg men mistet det..

 

Det jeg skulle si var: tusen takk for mange nyttige innspill! Jeg skjønner at det er massevis av argumenter for det ene og det andre, og at det til slutt blir et spørsmål om personlige preferanser. Og når jeg ikke har så mye erfaring fra før er det jo vanskelig å vite hva mine preferanser egentlig er - jeg kan jo bare gjette på hva mitt bruksmønster faktisk kommer til å bli..!

 

Jeg endte med å kjøpe et brukt D5100 som jeg fikk ganske rimelig. Pengene jeg sparte på å kjøpe brukt har gått til å bestille et 35 mm f/1.8 AF-S fastobjektiv (fine bilder, fcuk_IT!). Jeg tenker at dette kan være en god inngangsportal til fotohobbyen! Hvis jeg så etter hvert finner ut at dette blir for stort og klumpete kan jeg i verste fall selge og prøve noe annet etter hvert. (Ble litt småforelsket i Sony sine nette små NEX-kamera.. kanskje en dag!)

 

Let the photography begin! Igjen takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens sidespor, i går fikk jeg for første gang testet Olympus OM-D E-M5 med 45mm f.1.8 objektivet til Olympus i studio sammen med fotoklubb jeg er med i.

 

Mot slutten av kvelden hentet vi opp ett bilde fra Oly'n, Fuji X XE-2 og Nikon D800 på en 30" kalibrert Eizo og det som slår oss i 100% på skjermen er at Olympusen og Fuji n så veldig like ut og forsåvidt veldig bra ut, D800 mot alle odds virket livløst. Det siste kan skyldes at har lest at D800 heller litt mer mot grønt i fargene.

 

Men skarphet og detaljer i huden på modellen så imponerende ut på de 2 småtassene...

Lenke til kommentar

Dagens sidespor, i går fikk jeg for første gang testet Olympus OM-D E-M5 med 45mm f.1.8 objektivet til Olympus i studio sammen med fotoklubb jeg er med i.

 

Mot slutten av kvelden hentet vi opp ett bilde fra Oly'n, Fuji X XE-2 og Nikon D800 på en 30" kalibrert Eizo og det som slår oss i 100% på skjermen er at Olympusen og Fuji n så veldig like ut og forsåvidt veldig bra ut, D800 mot alle odds virket livløst. Det siste kan skyldes at har lest at D800 heller litt mer mot grønt i fargene.

 

Men skarphet og detaljer i huden på modellen så imponerende ut på de 2 småtassene...

Var dette .jpeg direkte fra kameraet?

Lenke til kommentar

...det som slår oss i 100% på skjermen er at Olympusen og Fuji n så veldig like ut og forsåvidt veldig bra ut, D800 mot alle odds virket livløst. Det siste kan skyldes at har lest at D800 heller litt mer mot grønt i fargene.

 

Jeg mener å ha lest at D800 er veldig vanskelig å få gode resultater med pga. alle pixlene og at ingen objektiver har høy nok oppløsning? :hmm:

(....og det "grønne" er det vel KennyBoy som skriver litt om....?!) :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...