Gå til innhold

Er det bare til å trene så mye man rekker?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et treningsprogram som varer ca 1 time per økt, og da har jeg 2-3 øvelser per muskel. Flere av dagene har jeg ikke spesielle gjøremål på ettermiddagen enn å trene, og lurer derfor på om det går an å ha litt flere øvelser per muskel slik at de virkelig blir helt kjørt. Jeg har tid til å trene lenge, og ønsker å bli så stor og sterk som mulig. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du kjører baseøvelser i starten av hver økt, så er du ganske safe. En time er massevis av tid hvis man prioriterer skikkelig. Og man har i tillegg god tid til isolasjonsøvelser om man skulle ønske det.

 

Kan anbefale å ta en titt på programmet som Akse har satt opp her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1559128

 

Har du dårlig tid, så kan du godt ta de 4-5 første øvelsene per dag, og fremdeles få veldig god nytte av det. Dette fordi Akse har satt opp øvelsene slik at hver dag har baseøvelser først, og dermed reduserer mot isolasjonsøvelser. Du trenger ikke gråte over å ikke ha tid til den nederste øvelsen på dagen, da den vanligvis har mindre effekt enn de første. De er mer bonus, og mindre "påbudt".

 

Ellers kan du jo utdype litt om eget program, og få mer inputs direkte på det.

Lenke til kommentar

Så lenge du kjører baseøvelser i starten av hver økt, så er du ganske safe. En time er massevis av tid hvis man prioriterer skikkelig. Og man har i tillegg god tid til isolasjonsøvelser om man skulle ønske det.

 

Kan anbefale å ta en titt på programmet som Akse har satt opp her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1559128

 

Har du dårlig tid, så kan du godt ta de 4-5 første øvelsene per dag, og fremdeles få veldig god nytte av det. Dette fordi Akse har satt opp øvelsene slik at hver dag har baseøvelser først, og dermed reduserer mot isolasjonsøvelser. Du trenger ikke gråte over å ikke ha tid til den nederste øvelsen på dagen, da den vanligvis har mindre effekt enn de første. De er mer bonus, og mindre "påbudt".

 

Ellers kan du jo utdype litt om eget program, og få mer inputs direkte på det.

 

Jeg har fått mitt program av eieren av treningssenteret:

 

Økt 1:

Hacklift 4x10

Leg Curl 3x8

Tåhev 4x12

Pull ups 3x max

T-bar 3x10

Bicep curl 3x8-12

Til slutt så 4x forskjellige mageøvelser

 

Økt 2:

Benkpress 4x8

Decline benk 3x10

Skulderpress 3x10

Sidehev 2x12

Dips 3x max

Franskpress 3x10

Til slutt 4x15 på en øvelse for korsryggen jeg ikke husker hva heter

 

Da lurer jeg på om jeg for eksempel kan ta nedtrekk med stang for triceps i tillegg til de andre øvelsene? Om det faktisk vil hjelpe meg med å bli fortere sterk.

 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke lagt mye i hva den eieren sier. Han burde nok heller ansatt noen med litt mer peil.

 

Det du KAN gjøre, hvis du er ute etter et 2-splitprogram, er å kjøre en slags variant av Akse sitt program, som jeg nevnte tidligere.

 

Her er et forslag. Her kan du godt variere sett/reps som du føler. Mindre reps og mer vekt, eller omvendt.

 

Økt 1:

Knebøy (ikke hacklift) - 3x8 eller 6x6.

Markløft (siden du allerede har stang) - 5x5 til 5x10

Beinpress eller hacklift - 3x12

Pullups - 3xMax

Kabelroing eller stangroing - 3x8

Curl-varianter for ekstra bicep-action. Prøv ulike varianter. EZ-bar-curls, konsentrerte curls, og hammercurls er mine favoritter.

 

Økt 2:

Benkpress - 5x8 til 5x12

Skråbenk - 3x8 til 3x12

Dips - 3xMax

Flies (med hantler eller kabler) - 3x12

Militærpress - 3x12

 

Her er det åpent for å variere litt mht. tidsbruk eller varianter av øvelser. Det viktigste er at vi starter med store øvelser, og jobber nedover. På økt 1 starter vi med knebøy og mark, som er så og si fullkroppsøvelser i seg selv. Deretter litt mer bein, før man tar den store bicep + øvre rygg-øvelsen, og går ned til curls som bare tar biceps. Du skjønner sikkert poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...