Gå til innhold

Reaksjon på veileders avgjørelse om å splitte ut liberalisme-diskusjoner i Politikk og Samfunn


Anbefalte innlegg

 

Skal all politisk diskusjon begrenses til regjerende ideologi? Skal all politisk debatt føres på venstresidens premisser når venstresiden regjerer, for deretter å føres på Høyresidens premisser når høyresiden regjerer.

 

Skal debatten i NordKorea begrenses til de kommunistiske premisser? Dilemma her.

 

Burde debatten innen astronomi ha blitt begrenset av premissene om at jorden var universets sentrum siden dette var regjerende idelogi?

 

 

 

Nå trenger vi ikke bli så dramatiske. Ingen her snakker om at all politisk debatt skal føres på noens premisser, men at om man ønsker å diskutere liberalisme og de forskjellige samfunnsmodellene så kan man gjøre det i en dertilegnet tråd, ikke i enhver tråd man måtte får lyst til å snakke litt om liberalisme i.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå trenger vi ikke bli så dramatiske. Ingen her snakker om at all politisk debatt skal føres på noens premisser, men at om man ønsker å diskutere liberalisme og de forskjellige samfunnsmodellene så kan man gjøre det i en dertilegnet tråd, ikke i enhver tråd man måtte får lyst til å snakke litt om liberalisme i.

 

Poenget var vel at etthvert innlegg i politikk delen nødvendigvis har ett eller annet ideologisk grunnlag, og at jeg ikke ser for meg at det burde være noe problem at noen innlegg har ett annet grunnlag (og derfor innhold) enn andre?

 

Jeg tror problemstillingen er muligens lignende innen Religionsdelen av forumet.

 

Er det slik at ateister ikke burde kunne legge inn sine observasjoner i disse trådene, ettersom de ikke tror på Guds eksistens og at alle innleggene til ateistene i religions-tråder derfor ikke bør tillates ettersom det alltid vil avspore tråden til en diskusjon omkring guds eksistens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  Poenget var vel at etthvert innlegg i politikk delen nødvendigvis har ett eller annet ideologisk grunnlag, og at jeg ikke ser for meg at det burde være noe problem at noen innlegg har ett annet grunnlag (og derfor innhold) enn andre?

 

Jeg tror problemstillingen er muligens lignende innen Religionsdelen av forumet.

 

Er det slik at ateister ikke burde kunne legge inn sine observasjoner i disse trådene, ettersom de ikke tror på Guds eksistens og at alle innleggene til ateistene i religions-tråder derfor ikke bør tillates ettersom det alltid vil avspore tråden til en diskusjon omkring guds eksistens?

 

Det handler om at når man diskuterer noe ved samfunnet i dag så er det den problemstillingen diskusjonen skal dreie seg om, ikke hvordan ett fullstendig anderledes samfunn vill vært. Det samfunnet kan man diskutere i en egen tråd.

Lenke til kommentar

 

 

Det handler om at når man diskuterer noe ved samfunnet i dag så er det den problemstillingen diskusjonen skal dreie seg om, ikke hvordan ett fullstendig anderledes samfunn vill vært. Det samfunnet kan man diskutere i en egen tråd.

Tja, de eksemplene over var greie nok men der er endel andre også.

 

Jeg har selv opplevd å få beskjed om at jeg ikke diskuterte rett problemstilling, i tråder jeg selv har opprettet, nettopp fordi mine meninger ikke var "akseptable" i forhold til dagens samfunn. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd å få beskjed om at jeg ikke diskuterte rett problemstilling, i tråder jeg selv har opprettet, nettopp fordi mine meninger ikke var "akseptable" i forhold til dagens samfunn. ;)

 

Da får du rapportere inn/opprette tråd på det enkelte tilfellet. Eventuelt ta det opp med admin eller vedkommende som modererte. :)

Lenke til kommentar

Buddhisten våger seg med en sammenligning. Jeg har lest og lest, og lest litt til, og av og til følt meg forpestet av all denne turboliberalismen som noen få her på forumet preker om. Jeg er bevisst når jeg bruker ordet "preke", fordi mye av inneholdet og slik jeg forstår grunnverdiene i denne "nye" liberalismen, passer veldig godt inn i buddhistisk virkelighetsforståelse .. Men, den sier også noe om hvor den ikke ligner, og det er i grunntanken om at alt går bare en vei, og det er oppover og alle skal få det Bare bedre, materielt og psykologisk osv

Fortsetter man i samme retningen med tvang og overformynderi får vi det bare verre og verre. Jo mindre frihet (...) =)

 

Og for at den i det hele tatt skal kunne virke (også, slik buddhismen er avhengig av), så betyr det at det må en revolusjon til,

Nei. Ingen revolusjon nødvendig. :)

 

ikke bare eksternt men også internt i hver og en av oss stakkars utsatte. Det sier buddhismen er å forlange/ønske mer enn det verden kan gi, og dermed ikke verdt å satse alle slantene på .. Dessuten er filosofien basert på akkurat nok, til hver og en, ikke en eneste ting mer.

Forlange er noe annet enn å diskutere noe ut i fra hva en selv står for. Drømme kan man alltids gjøre. Altså snakke om det samfunnet man vil ha (...), tilby alternative løsninger til det allerede eksisterende for å krydre debatten å være konstruktiv. Nå er ikke jeg liberalist fordi jeg tror at samfunnet vil bli et liberalistisk samfunn eller noe. Men jeg kan i alle fall påvirke de jeg diksuterer med til å bli mer liberale enn hva de kanskje var i utgangspunktet, og da har jeg jo oppnådd mer enn nok. Kanskje noen stemmer på et liberalt sosialliberalistisk parti, istedet for et autoritært og formyndersk sosialistisk parti for eksempel. =)

 

Turboliberalismen er altså en enda verre variant av buddhismen, om man kan være så snill å misforstå meg rett ;)

Buddhisme og liberalisme er faktisk en utmerket kombinasjon som jeg vil anbefale. ;)

Et samfunn basert på disse to filosofiske retningene, ville ført til et fantastisk samfunn å leve i skal jeg si deg.

 

Men, når det gjelder preking, så holder jeg min buddhisme i riktig del av forumet, og forsøker å kun preke litt, på direkte oppfordring. Eller så oppretter jeg min egen tråd, og holder stille preken for meg selv :p

 

Jeg synes de nyreligiøse liberalistene skal gjøre mer av den sorten, vær så snill :wee:

Yes... Poenget er å følge tråden. Og det kan man fint gjøre som liberalist. Blir man spurt om hvorfor man mener det, så kan man ta det i en annen tråd. =P
Lenke til kommentar

Helt i orden det. Jeg skal forsøke så godt jeg kan å gjøre nettopp det. Men jeg har ADHD, så noen ganger kan jeg glemme meg bort på grunn av oppmerksomhetssvikt, og delvis konsentrasjonsproblemer. Så du får tilgi meg om jeg gjør noe galt, å ikke sparke meg ut. =)

 

Tilgivelse er noe jeg ønsker meg mer av i verden, når hevn og straff ofte dominerer folks tanker.

 

Å spore av en tråd er vel ikke engang noe man trenger å be om tilgivelse for. Det betyr dog ikke at jeg vil slutte å splitte tråder, et ryddig forum tror jeg er til alles forddel. Derfor har vi også retningslinjer som berører off-topic :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tilgivelse er noe jeg ønsker meg mer av i verden, når hevn og straff ofte dominerer folks tanker.

Så sant som det er sagt. Det er noe jeg ønsker mer av også. =)

 

Å spore av en tråd er vel ikke engang noe man trenger å be om tilgivelse for. Det betyr dog ikke at jeg vil slutte å splitte tråder, et ryddig forum tror jeg er til alles forddel. Derfor har vi også retningslinjer som berører off-topic :)

Det er fint. Nei, det er jo det jeg har sagt at jeg ønsker også. Så det er bra! :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...