Gå til innhold

Offshore IT-jobb


Dapp47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner. Ønsker meg en jobb med høy lønn som gjerne innebærer masse reising. Om det er til rigg, båt eller til Afrika har forøvrig ikke så mye si men liker prinsippet med litt jobb og litt fri og god lønn. Er veldig motivert til og komme meg dit jeg vil men er også veldig interessert i og gjøre dette i form av kurs e.l.

Lenke til kommentar

Vel, autmoasjon og programmering, eventuelt en linje i hvordan bygge roboter/automatiske systemer. Har en del kompiser som har gått programmering som reiser mye (tjener godt også) men, ingen av de jobber offshore, mye jobb, mye reising, høy lønn... (andelen fritid kan diskuteres)

 

Skjønner, men er ikke innen programmering jeg ser etter. Er mere type drift :)

Lenke til kommentar

Du kan jo høre med feks Color Line og større cruisebåter. Tenkte å søke der selv for noen år siden, så jeg vet at de har IT-avdeling ombord.

Det kunne jo f.eks vært noe.

 

 

Tenker du på mer drift av systemer, som i bruker, enn som i utvikler?

Stemmer.

 

 

 

Hvilken type drift tenker du på? Kan hende det vil lønne seg og ta en telefon og høre hva de eventuelt trenger av driftspersonell der du ønsker å få deg jobb.

 

Foreløpig er jeg bare lærling, men ønsker og se fremover etter hvilke muligheter jeg har.

Lenke til kommentar

Har du tenkt noe på eksempelvis kontrollromsoperatør? Du jobber med IT hele dagen, men dog rettet mot fag. Utdannelsen i Norge er vanligvis:

  • To år VGS (1 TIP - 2 Kjemiprosess)
  • To år i lære

Du vil da bli ansatt som prosesstekniker (også kalt prosessoperatør/fagoperatør i kjemiprosessfaget). Du har både uteoperatører og kontrollromsoperatører. Vanligvis jobber en prosesstekniker som begge deler, men noen velger å kun jobbe som kontrollromsoperatører. Dette er da litt mindre populært fordi det eksempelvis gir plattformledelsen litt mindre fleksibilitet. Jeg snakker kun av kjennskap til norsk sokkel, ikke utlandet.

 

Edit: Ser du spurte om lønn. Millionen burde være innen rekkevidde om du blir ansatt i de rette firmaene.

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Mja, jeg er utdannet prosesstekniker og har jobbet med dette i en del år (dog ikke på plattform, jeg har aldri ønsket å jobbe på plattform. Så det var noe jeg takket nei til) Men, jeg har flere kompiser som gikk til plattform og som jobber på landbaserte anlegg, samt min egen erfaring som prosesstekniker.

 

Som prosesstekniker så styrer du anlegget ved hjelp av en pc, ikke helt det samme som å jobbe med IT i mine øyne. (for å strekke den litt langt, det blir omtrent som å si at man jobber med IT fordi man bruker word for å skrive dokumenter på jobben)

 

Langt unna den hverdagen jeg har hatt innenfor IT, som jeg har jobbet i de siste årene. Jeg ville IKKE valgt å utdanne meg som prosesstekniker hvis det var IT jeg ønsket å jobbe med. (Du er tross alt en prosesstekniker, jobben din er å monitorere og sørge for at anlegget går som det skal, om itsystemene fungerer eller ikke, er ikke din jobb, klart, du kan feilsøke PLS'er, ventiler, etc. men, igjen. Ikke helt IT relatert)

Lenke til kommentar

Har du tenkt noe på eksempelvis kontrollromsoperatør? Du jobber med IT hele dagen, men dog rettet mot fag. Utdannelsen i Norge er vanligvis:

  • To år VGS (1 TIP - 2 Kjemiprosess)
  • To år i lære

Du vil da bli ansatt som prosesstekniker (også kalt prosessoperatør/fagoperatør i kjemiprosessfaget). Du har både uteoperatører og kontrollromsoperatører. Vanligvis jobber en prosesstekniker som begge deler, men noen velger å kun jobbe som kontrollromsoperatører. Dette er da litt mindre populært fordi det eksempelvis gir plattformledelsen litt mindre fleksibilitet. Jeg snakker kun av kjennskap til norsk sokkel, ikke utlandet.

 

Edit: Ser du spurte om lønn. Millionen burde være innen rekkevidde om du blir ansatt i de rette firmaene.

 

Millionen er fristende men har alt gått VG1 TIP, og VG2 IKT servicefag og går nå mitt første år i lære. Hvor ting går videre vet jeg ikke. Aller beste hadde jo vært millionlønn rett ut fra læra, haha.

 

 

Mja, jeg er utdannet prosesstekniker og har jobbet med dette i en del år (dog ikke på plattform, jeg har aldri ønsket å jobbe på plattform. Så det var noe jeg takket nei til) Men, jeg har flere kompiser som gikk til plattform og som jobber på landbaserte anlegg, samt min egen erfaring som prosesstekniker.

 

Som prosesstekniker så styrer du anlegget ved hjelp av en pc, ikke helt det samme som å jobbe med IT i mine øyne. (for å strekke den litt langt, det blir omtrent som å si at man jobber med IT fordi man bruker word for å skrive dokumenter på jobben)

 

Langt unna den hverdagen jeg har hatt innenfor IT, som jeg har jobbet i de siste årene. Jeg ville IKKE valgt å utdanne meg som prosesstekniker hvis det var IT jeg ønsket å jobbe med. (Du er tross alt en prosesstekniker, jobben din er å monitorere og sørge for at anlegget går som det skal, om itsystemene fungerer eller ikke, er ikke din jobb, klart, du kan feilsøke PLS'er, ventiler, etc. men, igjen. Ikke helt IT relatert)

 

Er nok ikke helt det jeg er ute etter. Men samtidig så vil jeg heller ikke sitte med en jobb hvor jeg har 350.000 i året heller. Med frykt for og virke altfor selvgod så vet jeg selv at jeg har potensialet til og få til det meste jeg setter viljen til men er bare usikker på hvilken vei jeg må gå.

 

 

Samtidig er jeg veldig glad i praktisk læring i form av kurs etc. Lærte mer første mnden som lærling enn jeg gjorde iløpet av ett år på VG2.

 

Er glad i reising så og reise rundt er noe jeg absolutt vil i jobb.

 

 

I min drømmeverden vil jeg ha en god jobb med godt betalt, endel reising de første 8-10 årene før jeg slår meg mer til ro med endel sparepenger og har en nogelunde "8-16" jobb.

Lenke til kommentar

 

4 uker på jobb, 4 uker fri. Repeat.

 

Ikke like bra som nordsjøens 2-4, men til gjengjeld får man se hele verden og man får langt mer spennende arbeidsoppgaver :)

 

Hvilke arbeidsoppgaver kan man forvente her? Hvilken utdanning kreves/lønner seg og ha for og oppnå god kompetanse innenfor feltet og for og gjøre seg attraktiv innen for jobbmarkedet?

Lenke til kommentar

 

Hvilke arbeidsoppgaver kan man forvente her? Hvilken utdanning kreves/lønner seg og ha for og oppnå god kompetanse innenfor feltet og for og gjøre seg attraktiv innen for jobbmarkedet?

 

Formelt kreves det som regel bachelor innen elektrorelaterte fag.

I praksis så hadde man klart seg godt med litt innsikt innen data og basiskunnskap om elektro (forskjell på strøm og spenning, ohms lov etc) og PLS.

 

Arbeidsoppgavene omhandler å sette opp, konfigurere og drifte/feilsøke/utvikle automasjonssystemer ombord på skip.

Typisk har man 5-15 PLS'er i anlegget som samler inn data fra alle skipets systemer og dette skal vises og styres på en datamaskin.

 

I teamene våre har vi veldig mange med ulik bakgrunn, fra fagbrev i elektro til dataingeniører.

Lenke til kommentar

 

Formelt kreves det som regel bachelor innen elektrorelaterte fag.

I praksis så hadde man klart seg godt med litt innsikt innen data og basiskunnskap om elektro (forskjell på strøm og spenning, ohms lov etc) og PLS.

 

Arbeidsoppgavene omhandler å sette opp, konfigurere og drifte/feilsøke/utvikle automasjonssystemer ombord på skip.

Typisk har man 5-15 PLS'er i anlegget som samler inn data fra alle skipets systemer og dette skal vises og styres på en datamaskin.

 

I teamene våre har vi veldig mange med ulik bakgrunn, fra fagbrev i elektro til dataingeniører.

 

Dette virker jo mer elektro relatert kontra IT relatert. Foreløpig trives jeg best innenfor drift og vedlikehold av servere etc.

Lenke til kommentar

 

Dette virker jo mer elektro relatert kontra IT relatert. Foreløpig trives jeg best innenfor drift og vedlikehold av servere etc.

 

Ja, du har rett i det. Og når det kommer til IT så er det mest kommunikasjon og samhandling med ymse "fremmede" systemer som er hovedutfordringen.

 

Servere er det lite av, men f.eks seismikkfartøy har ganske heftige serverparker ombord for å absorbere all dataen fra skytingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...