Gå til innhold

Hva trengs for å kjøre flere desktops fra en server i bedrift?


Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Har planer om å sette opp en gjennomført dataløsning for en bedrift som har ett lite kontor og ett større kontor 10min unna (med bil).

 

Det vi ønsker og få til er som følger:

 

En server som har installert Admin123, word, outlook osv.

Ønsker og ha flere brukere på denne servern slik at de øvrige maskinene deres både ¨på hovedkontoret der servern står og det lille kontoret, kan koble seg opp mot sin bruker på servern og gjøre oppgavene deres derfra.

 

Ønsker dette slik at Admin123 (faktura, regnskap og kundeprogram) kan samkjøres i steden for og kjøres vær for seg flere steder.

Og at backup av ALT skjer på ett sted opp mot en automatisk backup løsninge på nett.

 

Det 2 PCer på hovedkontoret + 1 laptop, det lille kontoret 10min unna har 1 PC.

 

Hvis dette skal gjøres bare med Windows må det være Windows 7 64 bit og ikke en versjon av Windows Server. Grunnen er at mange av programmene som brukes ikke støtter server os.

 

Hvis ikke har jeg tenkt på og bruke VMware på en server versjon av windows.

 

Hvilken av de 2 løsningene vil dere anbefale?

Og hva tror dere trengs av hardware og internet hastighet for at dette skal bli en ok opplevelse å bruke i daglig praksis?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Hvis du skal bruke ESXi (VMware) så installerer du den rett på maskinvaren, og så installerer du de virtuelle maskinene (VM'ene) oppå ESXi. Da har du et solid fjell i bunnen. Bare husk å installere ESXi ved hjelp av varianter som støttes av maskinvaren du skal kjøre den på. Det vil si, har du en HP server, så last ned og bruk HP sin spesialtilpassede ESXi ISO.

Lenke til kommentar

Vel, du bør vurdere kostnadene opp mot hva du ønsker og hva du trenger.
Erfaringsmessig er det ikke bra å kjøre et program som er beregnet for én bruker, på flere brukere og på forskjellig lokasjon, da det kan oppstå konfliker ved lagring/åpning av filer.

 

Har tatt en kjapp titt på admin123 og det ser ut som systemet er utviklet for at én bruker skal bruke det.

 

Kan være dere bør se på en annen programvare dersom dere vil ha flerbruker støtte (dette er ikke min sak, men har dere sjekket om lisensen gir tillatelse til flerbrukere? her kan dere gå på en smell...).

 

Dersom alle har admin123 på sin pc så hadde jeg med deres bedrifts størrelse i betrakning så vurdert å benytte meg av dropbox/skydrive el. som lagringsområde for filene, da har du automatisk backup og gjenoppretting av slettede/endrede filer.

 

Husk at du må ha en lisens per bruker for office pakken, og du går ikke forbi denne ved å ha en "felles" bruker som mange pleier å ha...

Jeg er ikke 100% oppdatert på lisenser fra MS, men ta en telefon til dem, så forteller de hva du trenger av lisenser, dersom du går for en MS løsning.

Hvis du allerede har hardware, så hadde jeg nok gått for en windows server som host, med hyper-v guests, hvor du har en windows 7 maskin som brukere kan "remote" inn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...