Gå til innhold

Hvor viktig er "Høyeste støttede PC-oppløsning" når man skal se film?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe meg ny TV til jul. TV-en skal være mellom 40"-46", og jeg kommer til å koble til pc for å se på film. Hvor viktig blir det da med oppløsningen som TV-en støtter fra PCen? Har blant annen sett på JVC-TVen som elkjøp selger for en rimelig penge, den har høyeste støttede PC-oppløsning på 1366 x 768 - blir dette litt knapt?

Takk for svar og riktig god jul!

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du ser dvd har du max 720X576 pixler. Da har du uansett ikke noe behov for mer oppløsning enn 1366X768.

Ser du på blu-ray, som har filmer i HD stiller saken seg litt annerledes :-) Full HD er 1920X1080 pixler, mens du med denne tv'en har mulighet for å vise blu-ray-filmene i HD-ready-format. Dette formatet har litt lavere oppløsning, men personlig mener jeg at det skal svært mye til for å klare å se forskjell. Jeg vet det er gjort tester hvor kvalifiserte folk ikke klarer å se forskjell på HD-ready og full HD. Tv-sendinger som er HD blir også egentlig sendt i HD-ready.

Så blir det opp til deg hva du går for. Etter hva du skriver har du vel allerede bestemt deg og kjøpt :-) Hadde det vært meg som skulle hatt en 46", og resten av kriteriene hadde vært på plass, hadde jeg gått for denne :-)

Skrevet

Men er det i det hele tatt mulig at høyeste støttede pc-oppløsning er mindre enn selve oppløsningen? For det høres litt rart ut. Det er mulig at de mener den største av standard pc-oppløsninger som alle grafikkort støtter som passer på skjermen. Jeg vil likevel tro at nyere grafikkort støtter tv-oppløsninger (720p / 1080p), slik at du kan vise full HD på skjermen fra pc.

Skrevet

Har aldri satt meg inn i hva som menes, men jeg ser at "høyeste støttede pc-oppløsning" er et helt vanlig begrep å operere med blant tv-produsenter. Denne oppløsningen behøver ikke å være lik oppløsningen på tv-skjermen. Det tolker jeg dithen at betyr at det er maks oppløsning tv'en klarer å vise hvis den blir brukt som dataskjerm. Mulig jeg tar feil :)

Skrevet

Jeg tror du tar feil. Isåfall ville det vært en idiotisk og unødvendig begrensning som er helt hinsides tåpelig. Jeg tror heller på min forklaring over, eller denne:

En annen forklaring er at det er den høyeste oppløsningen som er støttet igjennom RGB-kontakten. Så om du har HDMI-ut på PCen vil du få støtte for høyeste oppløsning. TVen skal ikke bry seg om det er en PC eller noe annet i andre enden av HDMI-kabelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...