Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen piloter her som ønsker å dele sin opfatning av pilotutdannelsen og hvordan det har vert å ta utdannelsen? Lønn etter utdanning? arbeids markedet?

Pilot utdannelsen i USA eller Norge?

hvordan er en uke for en pilot? ( eks: 4 dager og 4 dager fri)

 

til dere som "kun" har PPL. Var det vanskelig? eksamen skriftelig? Norge/USA?

 

erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke utdannet pilot men har vært inne på tanken, var også på opptak til utdanning ved en Norsk privat utdanning der jeg kom inn. Valgte det vekk da arbeidsmarkedet er helt latterlig og utdannelsen er skam dyr! nærmere 1 mill for å ta det i Norge via denne skolen. Og da er man langt i fra sikret jobb i Norge iallefall.

 

Men som sagt, jeg har ingen erfaring. Deler bare min erfaring ved å søke på skole for så å droppe hele greia, har såklart lyst men innser at det er en ekstrem rissiko ved å betale for utdanningen! Tar man det via høyskolen i trondheim? der det er "gratis" så ville jeg så absolutt gått for det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Er ikke akkurat ferdigutdannet pilot helt enda, men tenkte jeg kunne dele noen tanker og svare så godt jeg kan på spørsmålene dine :)

 

Tar utdanningen min i Bardufoss ved UTSA (University of Tromsø School of Aviation) og er så langt veldig fornøyd! Dette er en Bachelor-utdanning på lik linje med annen utdanning i norge, dvs "gratis" - du må jo tross alt fortsatt kjøpe noen bøker, spise, bo et sted og ta en pils i ny & ne.

 

 

Lønn etter utdanning - vil naturligvis variere mye, avhengig av hvor du ender opp. http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Norwegian oppgir 320k før skatt, henger på greip med det jeg har hørt.

 

 

Arbeidsmarked - veldig avhengig av hvor kresen du er og hvor mye du er villig til å flytte på deg. Ferdigutdannede hos oss jobber per dags dato i Widerøe, privat, Norwegian og Ryanair som jeg er kjent med. Keep in mind at utdannelsen startet i 2008 og uteksaminerte første kull 3 år etter dette.

Hvordan det står til hos Pilot, Luftfartsskolen etc har jeg ikke tall/info om.

 

Det vi vet er at det skjer mye i bransjen og at i løpet av de årene det tar deg å bli utdanna pilot er markedet annerledes enn når du startet.

 

 

Arbeidstid - det er mange forskjellig turnusordninger. Ca 1 uke på/1 uke av er nok en okay tommelfingerregel.

 

 

PPL - Eksamen er multiple choice. Syntes personlig at ingenting av stoffet er "vanskelig", men det kan være ganske mye stoff å ta inn over seg.

 

 

Erfaringer? ... Nja, fortsatt under utdannelse, men om jeg skulle gi deg et tips from my point of view:

Hvis du ikke føler at du har råd til å bruke 1 mill på dette - ikke gjør det - ettersom ingen kan garantere deg jobb. (let the flaming commence)

 

Vurder også Forsvaret eller TFHS, med sine pros & cons.

 

Anbefaler absolutt at du sjekker

http://uit.no/luftfartsfag

http://luftfartsfag.no

 

Om du har noen flere spørsmål skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar

Om du har noen flere spørsmål skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :)

Har alltid lurt litt på dette med bacheloren. Hvilke jobber kan man egentlig få utenom flyging, siden det er så vanskelig å få jobb? Finnes det noen relevante mastere man kan bygge på videre? Har lest at UiT jobber med en nå, men jeg ser ikke helt hva den skal handle om. Noe annet jeg har tenkt på er jo at antall flytimer er veldig avgjørende når man søker første jobb. Hvordan konkurrerer en fra UTSA mot en fra USA med mange timer som instruktør?

 

Takker

Endret av Deleted
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er ikke akkurat ferdigutdannet pilot helt enda, men tenkte jeg kunne dele noen tanker og svare så godt jeg kan på spørsmålene dine :)

 

Tar utdanningen min i Bardufoss ved UTSA (University of Tromsø School of Aviation) og er så langt veldig fornøyd! Dette er en Bachelor-utdanning på lik linje med annen utdanning i norge, dvs "gratis" - du må jo tross alt fortsatt kjøpe noen bøker, spise, bo et sted og ta en pils i ny & ne.

 

 

Lønn etter utdanning - vil naturligvis variere mye, avhengig av hvor du ender opp. http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Norwegian oppgir 320k før skatt, henger på greip med det jeg har hørt.

 

 

Arbeidsmarked - veldig avhengig av hvor kresen du er og hvor mye du er villig til å flytte på deg. Ferdigutdannede hos oss jobber per dags dato i Widerøe, privat, Norwegian og Ryanair som jeg er kjent med. Keep in mind at utdannelsen startet i 2008 og uteksaminerte første kull 3 år etter dette.

Hvordan det står til hos Pilot, Luftfartsskolen etc har jeg ikke tall/info om.

 

Det vi vet er at det skjer mye i bransjen og at i løpet av de årene det tar deg å bli utdanna pilot er markedet annerledes enn når du startet.

 

 

Arbeidstid - det er mange forskjellig turnusordninger. Ca 1 uke på/1 uke av er nok en okay tommelfingerregel.

 

 

PPL - Eksamen er multiple choice. Syntes personlig at ingenting av stoffet er "vanskelig", men det kan være ganske mye stoff å ta inn over seg.

 

 

Erfaringer? ... Nja, fortsatt under utdannelse, men om jeg skulle gi deg et tips from my point of view:

Hvis du ikke føler at du har råd til å bruke 1 mill på dette - ikke gjør det - ettersom ingen kan garantere deg jobb. (let the flaming commence)

 

Vurder også Forsvaret eller TFHS, med sine pros & cons.

 

Anbefaler absolutt at du sjekker

http://uit.no/luftfartsfag

http://luftfartsfag.no

 

Om du har noen flere spørsmål skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :)

 

Fikk de som er ferdigutdannede jobb med en gang i WF, DY og FR? Eller måtte de samle timer i noen småselskap først? Dere har vel ikke mer enn rundt 200-250 timer når dere er ferdige?

Vet du om de måtte kjøpe typerating selv for å få jobb i FR og DY?

Lenke til kommentar

Har alltid lurt litt på dette med bacheloren. Hvilke jobber kan man egentlig få utenom flyging, siden det er så vanskelig å få jobb? Finnes det noen relevante mastere man kan bygge på videre? Har lest at UiT jobber med en nå, men jeg ser ikke helt hva den skal handle om. Noe annet jeg har tenkt på er jo at antall flytimer er veldig avgjørende når man søker første jobb. Hvordan konkurrerer en fra UTSA mot en fra USA med mange timer som instruktør?

 

Takker

 

Noen lang og utfyllende liste over alt. jobber kan jeg ikke gi deg, da jeg dessverre ikke har dette.. For min egen del ser jeg på fagene som inngår i bachelorgraden, og ikke minst bacheloroppgaven som viktige brikker i "en mer utfyllende" utdanning - for mer sammensatt forståelse og kunnskap - som igjen forhåpentlig gjør oss mer attraktive i arbeidsmarkedet.

Eventuelt gi en bedre mulighet for å fortsette innenfor bransjen om en skulle være uheldig og f.eks. miste medical.

 

Masteren i Luftfartsfag er som sagt under utvikling, og jeg vet ikke stort mer enn om hva innholdet blir enn du gjør.

Hvis man skal se bort ifra denne og se etter annen relevant videreutdanning, er det i hodet mitt naturlig å fortsette innenfor ex ledelse, økonomi, logistikk og utvide på det grunnlaget som blir lagt under 1. året i Tromsø - utifra hvilken bakkefunksjon innenfor luftfart man søker.

 

UTSA vs USA + instruktørtimer er en kompleks sammenligning. Føler personlig at den flygingen jeg får i Nord-Norge er mer "norgesrelevant", spesielt ift vinterhalvåret og de utfordringer det medfører. I hvor stor grad dette er reelt er jeg ikke riktige personen til å besvare.

 

 

 

 

Fikk de som er ferdigutdannede jobb med en gang i WF, DY og FR? Eller måtte de samle timer i noen småselskap først? Dere har vel ikke mer enn rundt 200-250 timer når dere er ferdige?

Vet du om de måtte kjøpe typerating selv for å få jobb i FR og DY?

 

 

Direkte i jobb. Med forbehold om at det ikke er 100% korrekt måtte de som ble direkte ansatt i Norwegian betale rating selv som de fikk tilbakebetalt etter 3 år på kontrakt. Ryanair aner jeg ikke.

 

Kan lese et lite intervju med Erlend som er ansatt i Widerøe her: http://goo.gl/vG1yGY

 

Anslår at jeg går ut med ca 220 timer selv.

 

Med fare for at jeg glansmaler utdanninga jeg går på altfor mye fordi jeg er såpass fornøyd som jeg er - samtlige som har fullført er ikke i jobb pr. dags dato. Det er ingen garanti å skli inn i et venstresete når du står der ferdigutdanna - men magefølelsen sier ihvertfall at jeg står bedre stilt enn de som har måtte kjøpe seg CPL.

 

Tror jeg fikk svart på det meste, og nok en gang - skulle det være noe mer skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...