Gå til innhold

Erfaringstråd Canon 70d


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte akkurat et 70d :w00t: Klarte ikke holde meg etter å ha regnet litt på hva jeg sitter igjen med etter salg av leilighet.

Foreløpig inntrykk er meget bra. Bildefilene ser mye bedre ut enn fra den gamle sensoren.

Jeg har bare testet noen få bilder på vei hjem, og er kjempefornøyd. Foreløpig har jeg kun kikket på

RAW- filer via Canon DPP, men det ser bra ut. Støy og støyreduksjon er penere. På auto ISO kjører kameraet ISO 6400 maks som standard innstilling, og det sier jo sitt. På 60d var jeg mer redd for ISO 3200.

 

 

Filmfunksjon/autofokus er latterlig bra i det ene forsøket jeg har.

 

Berøringsskjermen og wifi, fungerer fint.

 

Absolutt klarere søkerbilde.

 

Positivt med sonehjul som kan vris rundt, og dedikert kameraknapp,

 

På 60d kunne man velge å skru på vater i søkeren via set- knappen, men

her kan man ha en varsling for rett vatring aktivert. Veldig positivt for min egen del. Slipper alle bomskuddene med skjev horisont.

 

Legger ved et bilde tatt ved ISO 6400 @1.8 - JPEG rett fra kamera. Alle innstillinger standard i blendermodus.

Tenker dette er et greit bilde for å delvis vurdere støy ved høy ISO i fokus, høylys og skygger.

 

11422235835_1affbbf976_z.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte akkurat et 70d :w00t: Klarte ikke holde meg etter å ha regnet litt på hva jeg sitter igjen med etter salg av leilighet.

Gratulerer, du får leke deg litt med Q-knappen :)

 

Brukte den endel på 7D til og få rask tilgang til innstillinger som ikke er på dedikerte knapper og tok det videre til 100D, synes det fungerer enda bedre når man har touch-skjerm.

Lenke til kommentar

Gratulerer, du får leke deg litt med Q-knappen :)

 

Brukte den endel på 7D til og få rask tilgang til innstillinger som ikke er på dedikerte knapper og tok det videre til 100D, synes det fungerer enda bedre når man har touch-skjerm.

Takker! Rimelig moro med nytt leketøy, og samtidig artig å bli positivt overrasket over bildekvaliteten.

 

Q-knappen har jeg faktisk hatt på 1100d og 60d også. Men tror den ble introdusert på 7d?

Den er veldig nyttig ja. Spesielt for å endre innstillinger hurtigere på 1100d som ikke har bakre kontrollhjul. Jeg ser de har bakt inn enda flere innstillinger i Q-menyen på 70d. Mulighet for å endre funksjon på flere av knappene også.

Lenke til kommentar

Absolutt! Tenker det er veldig nyttig ved bruk av stativ.

Kjapt endre fokus og innstillinger uten å fomle med knapper.

 

Jeg bruker mye Live View når jeg har kameraet på stativ, det gir også automatisk MLU på Canon og kombinert med 2 sek selvuløser synes jeg det er veldig nyttig. Med pek og klikk (bokstavelig talt) er det veldig lett å lage bilder for fokus stack f.eks, eller bare for å teste ut forksjellige fokus punkt for å se hvilket som gir best utnyttelse av dybdeskarpheten.

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker mye Live View når jeg har kameraet på stativ, det gir også automatisk MLU på Canon og kombinert med 2 sek selvuløser synes jeg det er veldig nyttig. Med pek og klikk (bokstavelig talt) er det veldig lett å lage bilder for fokus stack f.eks, eller bare for å teste ut forksjellige fokus punkt for å se hvilket som gir best utnyttelse av dybdeskarpheten.

Ja, veldig nyttige funksjoner. Artig med autofokus ved peking. Man slipper å flytte fokuspunktet og fokusere på nytt hver gang som du sier.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Rowdy: hvor lang tid brukte du på å ladde batteriet første gangen? Har laddet det over 4 timer nå, det blinket fort, men det er ikke blitt grønt. Tok støpselet ut og plugget inn igjen, og da er blinkingen tilbake på 1 gang per sekund. Lurer på om noe er galt..

Lenke til kommentar

Rowdy: hvor lang tid brukte du på å ladde batteriet første gangen? Har laddet det over 4 timer nå, det blinket fort, men det er ikke blitt grønt. Tok støpselet ut og plugget inn igjen, og da er blinkingen tilbake på 1 gang per sekund. Lurer på om noe er galt..

 

Jeg har ikke hatt problemet selv, men sjekk den linken her.

Lenke til kommentar

Kameraet virker supert så langt! Passer mye bedre i hånden enn min gamle 550D. Selvfølgelig større og tyngre, så spent på hvordan det blir i praksis for en amatør som liker det enklest og lettest mulig. Imponert over videofunksjonen, selv om jeg tror det er enda mer imponerende med STM-objektiv. Touch-skjermen overrasker også. Har lite sammenligningsgrunnlag, men er ganske kresen på det. Har en iphone og er fornøyd med den, men touch-skjermen på dette kameraet er virkelig bra.

Forresten, sitter på prisguiden nå og skal kjøpe ekstrabatteri, men er det vits å kjøpe orginalbatterier, eller kan man gå for tredjepartsprodusenter? Og hvor kan man evt få tak i disse?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror nok du kommer til å være fornøyd med vekta og hvordan det føles å bruke i lengden. Selv er jeg like imponert over berøringsskjermen, men jeg glemmer rett og slett å bruke den. 60d er nok foreløpig grodd godt inn i fingerhukommelsen :) Flott å velge fokus med skjermen, og både artig og nyttig å fjernstyre med telefonen. Apropos wifi, dukker kameraet opp på Playstation 3 som DLNA- enhet.

 

Selv bruker jeg Canon sitt 17-55. På det objektivet er fokusen rask, stille og presis, så det fungerer også godt til filming. Har grunnet prolaps ikke fått testet det særlig annet enn inne, men følgefokusen fungerte helt topp på en ett-åring som gikk rundt i dunkel belysning inne ved f/2.8. Det blir rimelig mye stiligere film enn f.eks mobilen eller videokamera med tanke på dybdeskarphet og bildekvalitet.

 

Selv kjøpte jeg to ekstrabatterier via ebay for rundt 70 kr stykket.

De har litt mindre kapasitet, men de fungerer akkurat som de skal. For øvrig veldig sjeldent jeg trenger dem, da originalbatteriet holder veldig lenge som det er.

Se etter batterier som er garantert å være kopier av originalen. De er altså ikke nøyaktige kopier, men batteriinfo osv er likt. Ellers har du en rimelig kopi som kan kjøpes fra Norge her

Endret av Rowdy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har vært lite aktivitet i denne tråden, noe som kan tyde på mange ting.

 

Ser at det er noen tråder på dpreview forumet om fokusproblemer, noen får ikke skarpe bilder og har sendt kameraet til kontroll flere ganger. Jeg husker jo at dette var skrevet om da jeg en gang hadde 7D også, men jeg hadde ingen problemer med dette.

 

Er det noen her som har hatt problemer eller vet om noen her på berget som har opplevd dette ?

Lenke til kommentar

Tror det heller har noe med at 70D er enda ett relativt kjedelig kamera fra Canon. Det har jo vært mange flere spennende kameraer ute i det siste.

Så du tror at folk kjeder seg med Canon-kameraer og bare finner på fokusfeilen siden de kjeder seg ?

 

Det ser ut som det er det midterste fokuspunktet som mange har problemer med, både i optisk søker og liveview. resten av fokuspunktene fungerer.

Lenke til kommentar

Hmm, det var jo litt kjedelig da. Tror dere dette er enkelt å sjekke uten spesielle fokuskort, linjelekker og ditto ? Ser man dette enkelt ?

 

Jeg sitter å tenker på et kamera nummer to til fotografering av blandt annet fugler. Her kommer mitt speilløse kamera litt til kort med hva jeg har vært vant med fra tidligere Canon speilrefleks.

 

Vil helst ha nytt hus, men kan kjøpe brukt optikk og vil ligge det meste av pengene der.

 

Har tidligere hatt blandt annet 7D og 5D MkIII som begge har flotte autofokusegenskaper som overgår mine kunnskaper når det gjelder fotografering av fugl.

 

Jeg er litt på sparebluss og det kommer nok ikke på tale med et nytt 5D MkIII eller et eventuelt nytt 7D MkII (tror jeg)

 

Tanken på å velge noe annet en Canon er ikke fremmed og Nikon D7100 er interessant siden jeg kun har 85mm f1.8 igjen av Canon optikken. Eneste er at jeg leser at bufferen til 70D er ganske mye bedre enn D7100 når det gjelder RAW bilder, selv om ingen av dem overbeviser.

At Nikon sensoren scorer bedre på DxO rankingen er jeg likegyldig til, jeg fotograferer, jeg ser ikke på teorien så mye. Men jeg liker å høre og se virkelige eksempler.

 

Hvis jeg skal holde meg til Canon som jeg kjenner så er ikke valgene så mange når jeg stiller de kriteriene som jeg har satt.

 

Nei som jeg maser nå...... :-)

 

Meningen var å si at denne tråden var dessverre litt tynn, hadde vært kjekt med flere erfaringer fra kameraet.

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av grunnen for at det er såpass lite angående 70D er at entusiastene sitter litt på gjerdet for å se om 7D mkII dukker opp, og for dem er 7D et mer kamera en 70D.

Ja du har nok rett, ser helt klart at 7D har et høyere nivå slikt sett, selv om jeg tror bildekvaliteten er et hakk bedre på 70D uten at jeg kan si så mye om det. Da jeg hadde 7D var det vel egentlig bare ISO egenskapene jeg kunne ønsket var bedre, og det er ikke sikkert at 70D er merkbart bedre, kanskje 1 trinn. 20mp v.s 18mp er vel også ikke så mye å snakke om.

 

Uansett blir det nok ikke kjøp for min del før til jul og da er nok sikkert nye 7D'er byttet ut med en eventuel ny 7D MkII i butikkhyllene. Fordelen kanskje, er at 70D synker mer i pris.

 

Leste forresten en real life brukererfaring av 70D i bladet Natur og Foto der de var positivt overrasket over bruk av 70D i felten. Tror kanskje en del undervurderer kameraet litt. Brukeren som gjorde "testen" er normalt 1Dx bruker med klasse objektiver som nye 200-400 mm f4 L IS og andre diamanter. Han brukte noen av disse objektivene i testen. Autofokusen fikk veldig god kritikk , men bufferen ved seriefotografering av RAW filer ble naturlig nok mye raskere full enn fra hans 1Dx. Uansett ble det veldig gode resultater opp til ISO 1600 og i noen tilfeller ISO 3200 ( sett med kritiske øyne i 100% visning.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...