Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dagpenger ved Permittering avslått av NAV, har arbeidsgiver krav til å betale lønn for den permitterte perioden?


ZealD

Anbefalte innlegg

Jeg ble permittert for over en måned siden, og søkte da dagpenger fra NAV. Nylig fikk jeg beskjed om at søknaden om dagpenger ble avslått av NAV. Jeg står dermed i en situasjon der jeg ikkje får penger av NAV, jeg kan ikkje få penger på sosialkontoret med mindre jeg kvalifiserer (skal ikkje ha formue, bil, sparepenger, etc). Jeg lurer da på, er det arbeidsgivers ansvar å betale meg lønn for perioden jeg er permittert? Jeg er jo fortsatt en ansatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan klage på permitteringen hvis du mener den er ugyldig. Hvis du vinner fram med slik klage vil du ha krav på lønn for perioden (og evt. etterbetaling av lønn), men fram til det skjer har du ikke krav på lønn. Du er fremdeles permitert enn så lenge, uavhengig av hva NAV mener om saken.

 

Du kan også ta en kikk på den tråden her som gjelder nesten nøyaktig det samme, og har litt mer utførlig forklaring:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1556265

  • Liker 1
Lenke til kommentar

skjønner, takk for hjelpen! Må virkelig si dette er et system som kun ødelegger for arbeidstaker i denne situasjonen. Er jo horribelt at NAV mener permitteringen er UGYLDIG, og dermed er eg fortsatt permittert uten dagpenger eller lønn. Hvordan er dette systemet riktig er utenfor min forståelse..

Lenke til kommentar

skjønner, takk for hjelpen! Må virkelig si dette er et system som kun ødelegger for arbeidstaker i denne situasjonen. Er jo horribelt at NAV mener permitteringen er UGYLDIG, og dermed er eg fortsatt permittert uten dagpenger eller lønn. Hvordan er dette systemet riktig er utenfor min forståelse..

 

Se det fra den andre siden:

 

Sett at dette faktisk ER en ugyldig permittering. Skal da arbeidsgiver slippe unna sine lønnsforpliktelser og få lov til å overføre dem til fellesskapets regning i stedet. Personlig har jeg ikke noe ønske om at mine skattepenger skal gå til å subsidiere arbeidsgivere som jukser.

 

 

 

Ugyldige permisjoner er selvfølgelig ikke riktige. At du står uten lønn som følge av en ugyldig permisjon er ikke riktig, men hvis det er dette som er tilfellet må skylden legges der den hører hjemme: hos arbeidsgiver. Det er i så fall arbeidsgiver som har gjort noe "horribelt".

Endret av Goggen 80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Se det fra den andre siden:

 

Sett at dette faktisk ER en ugyldig permittering. Skal da arbeidsgiver slippe unna sine lønnsforpliktelser og få lov til å overføre dem til fellesskapets regning i stedet. Personlig har jeg ikke noe ønske om at mine skattepenger skal gå til å subsidiere arbeidsgivere som jukser.

 

 

 

Ugyldige permisjoner er selvfølgelig ikke riktige. At du står uten lønn som følge av en ugyldig permisjon er ikke riktig, men hvis det er dette som er tilfellet må skylden legges der den hører hjemme: hos arbeidsgiver. Det er i så fall arbeidsgiver som har gjort noe "horribelt".

 

Det er selvfølgelig et poeng, men hele poenget med sosialsystemet er å beskytte den svakeste part, som her må sies å være arbeidstaker. Man kunne tenke seg et system der det offentlige hadde kompetanse til å avgjøre gyldigheten av en permittering, samt forskutterte lønn etter gitte regler dersom arbeidsgiver hadde permittert uten lovlig grunnlag.

 

For en enkeltperson/familie hjelper det lite å vite hvem som har gjort noe feil de ukene/månedene man står med redusert eller ingen inntekt mens man forsøker å ordne opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...