Gå til innhold

Sliter med å få SAMMENLIGNE til å fungere


Roger J.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg prøver å få funksjonen SAMMENLIGNE til å sammenligne verdien fra flere forskjellige celler. Søkeverdien er et resultat av en N.MINST formel. Kildeverdiene det søkes i er et resultat av en litt kompleks formellinje nesten identisk i 7 forskjellige celler. Problemet er at når jeg henviser til kildeverdiene så får jeg #I/T, men hvis jeg skriver samme verdiene i noen tomme celler og henviser til dem istedet så blir svaret korrekt. Jeg har knotet med dette i noen timer nå og er nær ved å gi opp. Alle cellene er forøvrig formatert som standard. Håper at noen her kan hjelpe meg. Vær så snill... (jeg har vært snill i år ;-)

 

=INDIREKTE(ADRESSE(RAD(INDEKS((I24:I30);SAMMENLIGNE(H135;(H143;H147);0)));KOLONNE(H138);;;"Abonnement"))=#I/T

 

=INDIREKTE(ADRESSE(RAD(INDEKS((I24:I30);SAMMENLIGNE(H135;(I144:I150);0)));KOLONNE(H138);;;"Abonnement"))=OK

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Det høres ut som om du jobber med tall her. Det er ofte usynlige forskjeller mellom innskrevne konstanter og resultater av beregninger. Grovt forenklet er verken 0,33 eller 0,3333333 det samme som 1/3 selv om resultatcella er formatert til å vise 0,33 i alle tre tilfellene. Her er litt teori: http://www.cpearson.com/excel/rounding.htm

Det er ingen enkel løsning på dette så vidt jeg vet, prøv å finne en metode som ser bort fra ubetydelige avvik.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...