Gå til innhold

Spørsmål om fotografiskole


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ta et år eller mer fri fra høyere utdannelse nå til våren, og i løpet av året har jeg lyst til å utvikle meg fotografisk i større grad enn det jeg gjør per i dag. Derfor lurer jeg på om det er noen her som går/har gått på fotoskole her til lands eller utlandet som kan gi meg noen pointers om hva det går ut på, om det er vits å studere noe man 'egentlig' kan lære på egenhånd og helst anbefalt meg ulike skoler jeg kan se på (helst årstudium, men bfa går også fint). Jeg har veldig lyst å produsere enten bok eller fanzine av ulike fotografiske prosjekter jeg holder på med, sånn at dere vet hvilken retning jeg har lyst til å gå med kunsten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei BerElg. Jeg studerer mot en BA i fotografi ved universitet i London, og er nå i midten av mitt siste av tre år. Kan dessverre ikke si mye om årsstudium, men jeg er glad for at jeg valgte å ta en BA. Grunnen er at man på tre år får god tid på å ikke bare bli mye bedre som fotograf, men til å bygge en god forståelse for mediets utvikling og posisjon i dag, og din plassering i hverdagen. Om du har lyst til å produsere en bra bok/zine så trenger du ikke bare å være flink teknisk og komposisjonsmessig, men du må kunne sette sammen bilder på en spennende måte og som fungerer helhetlig, og du vil også ha en god idé til grunn for boken, og da må du vite om hva som har kommet før deg.

 

Denne kompetansen tar tid å bygge opp. Det kan hende du har mer forhåndskunnskap enn det jeg hadde og at du vil trenge mindre tid. For meg, så var det ikke før i sommer (etter å ha avsluttet 2. året) at jeg ble klok på hva jeg vil gjøre med fotografiet.

 

Som student, ville jeg anbefalt opphold i en by med et godt gallerimiljø, med gode bokbutikker og hos en skole eller et universitet med et solid biblotek, anerkjente forelesere og flinke avgangsstudenter. Dine medstudenter vil være med på å forme deg som fotograf. Å være med i en gruppe av flinke fotografstudenter er utrolig gøy og lærerikt. Det er veldig viktig for din utvikling som fotograf at du lar andre se på og analysere arbeidet ditt, for å gi deg kommentarer og innspill. De beste fotografene gir ofte de beste rådene, og de finner du mange av i et universitetsmiljø - not so much på internett (å la tilfeldige mennesker på internett styre ens fotografiske produksjon er dummeste man kan gjøre).

 

Apropos bok/zine: Dette tar lengre tid enn du tror. Som regel vil det ta omkring 6 måneder før arbeidet er ferdig til du kan ha boka i hånda di, etter en designprosess, søknader om penger, prototyper osv. Det er dyrt og tar lang tid å få lagd ei høykvalitets fotobok hos et bra trykkeri. Jeg er i midten av et prosjekt som jeg startet i juni som vil ende opp som ei bok etterhvert, og selv om jeg er kommet langt så skal jeg jobbe ræva av meg for å ha noe bra klart til avgangsutstillingen neste juni. Jeg opplevde at det hindret meg å tenke for konkret om arbeidet og det ferdige produktet mens jeg fotograferte. Det kan gjøre ting for stivt og kjedelig. Hold dørene åpne for at prosjektet kan ta en helt annen vei enn det du opprinnelig trodde.

 

Håper det hjalp litt.

Endret av eriklovold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvis du er ute etter ett års pause fra utdanning for å dyrke en interesse vil jeg anbefale en folkehøgskole. Mange forbinder folkehøgskoler med strikkende 18-åringer som ikke vet hva de vil gjøre videre i livet. Dette har kanskje et snev av sannhet, men det relle bildet er at flere skoler har en gjennomsnittsalder på rundt 21. Finn en skole med gode lokaler som studio, mørkerom, verksted, printere og selvfølgelig ordentlige maskiner. Dette gir grunnlaget for all den kreativiteten og utfoldelsen man kan tenke seg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...