Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er egentlig så stort og viktig med å være gift? Skjønner det ikke.


Anbefalte innlegg

Ser det er flere andre som har skrevet lignende, men jeg er uenig med the_last_nick_left om at det ikke finnes rasjonelle grunner. Den rasjonelle grunnen er jo jus.

 

Juridisk er det veldig mye enklere skulle en av partene feks gå bort før sin tid, med arv og slikt, og noen skattefordeler hvis man forsørger sin ektefelle, hvis jeg ikke tar feil. Mye kan dekkes av en privat samboer avtale, men tror det er noen få ting (feks skattefordeler) som er eksklusivt for gifte. Er dog ikke 100% sikker.

 

På den andre siden er det jo tradisjon, noe jeg personlig synes er litt fint. Det er en del av vår kultur, rett og slett. Spiller ingen rolle for meg hvor det kommer fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg syns giftemål er noe tull. Helt ærlig. Er det plutselig kjempe spesielt forhold bare fordi man har hatt på seg hvit kjole og mannen har hatt på seg dress og man har stått i et hus med en bjelle i toppetasjen foran en fyr i lang kjole og sier "ja" ??

 

Til det spørsmålet svarer jeg; nei!

 

Det som for meg er spesielt er at når man blir sammen med noen, så handler plutselig ikke livet lengre om en selv eller den andre, men om oss, og dette "oss" er en greie som over tid kan endre karakter - fra å være sanselig og gjensidig "utnyttende", til å bli; sammen fordi vi er dønn trygge på hverandre ..

 

Hvem skal vaske rompa di når du blir for gammel og svak til å klare det selv? Foretrekker du en ukjent, eller vil du helst ha en du er helt og fullstendig trygg på?

 

Å være gift med den samme personen hele livet, betyr at du har funnet en du er trygg med, og det ordet er mer viktig jo eldre man blir.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Den rasjonelle grunnen er jo jus.

 

Juridisk er det veldig mye enklere skulle en av partene feks gå bort før sin tid, med arv og slikt, og noen skattefordeler hvis man forsørger sin ektefelle, hvis jeg ikke tar feil. Mye kan dekkes av en privat samboer avtale, men tror det er noen få ting (feks skattefordeler) som er eksklusivt for gifte. Er dog ikke 100% sikker.

 

Alle disse tingene kan ordnes ved hjelp av gjensidig testamente, samboeravtale etc. og samboere kan også være skatteklasse 2.

 

Noen sier at det er enklere da bare å gifte seg, men det kommer veldig an på selskapet du forventes å arrangere..

Lenke til kommentar

Kan godt hende at de har ryddet litt opp i dette. Eneste jeg husker var at min ugifte gamle tante måtte betale dokumentavgift når hun tok over huset etter sin mangeårige samboers død. De hadde testamenter og avtaler etc på plass, men siden de ikke var gift måtte hun betale dokumentavgift for å ta over huset de hadde bodd i... latterlig. De ville ikke gifte seg fordi begge hadde (voksne) barn fra tidligere, og møttes i voksen alder, og ville at barna skulle arve hver for seg, men at huset skulle gå til samboeren skulle det skje noe, og så deles på alle barna til slutt, hvis jeg ikke husker feil. Han var advokat, så regner med at de hadde papirene i orden.

 

Dette er en del år siden nå, kan godt hende at de ryddet opp i lovgivning rundt arv etc i forhold til samboere/ektefeller.

 

Hva skjer hvis noen bestrider ett testamente hvis du er samboer? Kan banne på at det finnes eksempler på totalt gyldige kontrakter som blir sett bort ifra pga vanskelig familie på den ene siden. Jeg har ingen på stående fot, men vedder på at det finnes!

 

En kompis mente også at det blir lettere å få lån (feks til huskjøp etc) hvis man er gift, men usikker på holdbarheten i dette.

 

Mistenker at jeg tror det blir lettere med jussen bare fordi det blir nettopp lettere, ikke nødvendigvis noen direkte fordeler. Er man gift så bakes jo all det maset inn i det å være gift, slik at man slipper disse avtalene.

 

På den andre siden, kan man gifte seg uten at alt bakes inn, hvis man synes deler av det er latterlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent så kan man ikke leve i uskiftet bo hvis man ikke er gift. Har man f.eks barn på hver sin side fra før, så kan det bety at man kan havne i en økonomisk knipe hvis man eier en bolig sammen, og den ene parten dør.

 

For meg er ekteskap noe spesielt. Du sier det egentlig selv, det er mye enklere å komme seg ut av et samboerforhold. Er det noe å trakte etter da? For meg betyr ekteskap at man har lovet hverandre å holde sammen i tykt og tynt. Det betyr ikke at man skal holde sammen uansett hva, men at man ikke gir opp ved den minste lille motstand. Det virker ikke som om ekteskap betyr like mye for mange i dag som før, og personlig så skjønner jeg ikke poenget med å gifte seg hvis man ikke er villig til å jobbe for at man skal ha det bra. Jeg vet uansett hva ekteskapet betyr før mannen min og meg, og det er trossalt det som betyr noe, så får andre gjøre som de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...