Gå til innhold

Fra iPhone til Android


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har per i dag en iPhone 4S som begynner å bli litt sliten og ikke taklet overgang til iOS 7 like bra som jeg hadde håpet. Begynner å innse det jeg har hørt så mye om hvor rigid Apples produkter er, er litt lei av manglende tilpasningsmuligheter og er gira på å teste ut Android i julegave til meg sjæl.

 

Har lest og lest på det som finnes av tester og tror egentlig ikke jeg blir så mye klokere av meg selv, så ønsker litt innspill fra verden der ute :)

 

- Jeg vil ikke ha Samsung

- Xperia Z1 er fantastisk men jeg synes den blir for stor, og litt for dyr

 

Har sett meg ut Xperia ZR som et alternativ, men har noen spørsmål: jeg liker veldig godt hvordan man kan tilpasse den øverste linja av nedtrekks-/notifikasjonsmenyen på Z1 på, men den er visst ikke like tilpasningsvennlig på ZR? Er dette noe som vil bli oppdatert eller er det bare sånn de gjorde det før Z1 kom på markedet? Og hvor stort problem er det at det er luke over minijackutgangen? Bruker mye mobil til musikk/radio når jeg er ute og går, men har jo ikke vanntett mobil i dag og har aldri opplevd det som et problem.

 

HTC One er også et alternativ, bra musikk og kamera også finnes den i rødt :love: Er bare bekymret for batteritiden, som jeg har oppfattet er litt under par. Jeg lader gjerne mobilen hver natt, men syns det blir litt kinkig hvis den skal dø i løpet av dagen.

 

Er det alternativer jeg ikke har tenkt på? Burde jeg gå for en av disse to eller er det verdt å vente på Xperia Z1s (eller f eller mini eller hva den nå blir kalt)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplever ikke batteritid på HTC One som et problem. Bruker den ganske mye. Forøvrig hadde Lefdal helgetilbud på den forrige helg. Det er mulig de gjør det samme til helga. 3500,- er en fin pris.

 

Liker Sense mye bedre enn på TouchWiz. Synes størrelsen er ganske passe. Litt smalere enn S3 som jeg hadde tidligere. Har ingen problemer med å anbefale HTC One.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har per i dag en iPhone 4S som begynner å bli litt sliten og ikke taklet overgang til iOS 7 like bra som jeg hadde håpet. Begynner å innse det jeg har hørt så mye om hvor rigid Apples produkter er, er litt lei av manglende tilpasningsmuligheter og er gira på å teste ut Android i julegave til meg sjæl.

 

Har lest og lest på det som finnes av tester og tror egentlig ikke jeg blir så mye klokere av meg selv, så ønsker litt innspill fra verden der ute :)

 

- Jeg vil ikke ha Samsung

- Xperia Z1 er fantastisk men jeg synes den blir for stor, og litt for dyr

 

Har sett meg ut Xperia ZR som et alternativ, men har noen spørsmål: jeg liker veldig godt hvordan man kan tilpasse den øverste linja av nedtrekks-/notifikasjonsmenyen på Z1 på, men den er visst ikke like tilpasningsvennlig på ZR? Er dette noe som vil bli oppdatert eller er det bare sånn de gjorde det før Z1 kom på markedet? Og hvor stort problem er det at det er luke over minijackutgangen? Bruker mye mobil til musikk/radio når jeg er ute og går, men har jo ikke vanntett mobil i dag og har aldri opplevd det som et problem.

 

HTC One er også et alternativ, bra musikk og kamera også finnes den i rødt :love: Er bare bekymret for batteritiden, som jeg har oppfattet er litt under par. Jeg lader gjerne mobilen hver natt, men syns det blir litt kinkig hvis den skal dø i løpet av dagen.

 

Er det alternativer jeg ikke har tenkt på? Burde jeg gå for en av disse to eller er det verdt å vente på Xperia Z1s (eller f eller mini eller hva den nå blir kalt)?

 

Jeg skifta til HTC One for et par dager siden (fikk den på mandag), fra iPhone 5, og jeg er kjempepositivt overrasket! Batteritiden er god, men jeg har skrudd av en del prosesser som foregår i bakgrunnen (sånt man ikke har på iPhone uansett..), og bruker strømsparing. Jeg har brukt mobilen aktivt i 3-4 timer om dagen, og kikker i tillegg på den ofte for å sjekke mail osv. Likevel varer den nesten to døgn. Synes batteritida er mye bedre enn på iPhone 5.

 

Forøvrig trodde jeg også den hadde dårlig batteritid til jeg så en sammeligning av den og samsung galaxy s4 der HTC One hadde en time mer batteritid ved nettsurfing! Og jeg bruker mobilen mye til det. På videoavspilling er det litt kortere batteritid, så om du bruker mobilen mye til det blir du kanskje skuffet.

 

Jeg hadde nesten bestemt meg for å kjøpe galaxy s4 i stedet for HTC One (for et par uker siden var dessuten galaxy s4 500kr billigere enn HTC One), men etter å ha prøvd dem i butikken merket jeg stor forskjell i hvor responsive de var..! Sense framsto dessuten mer ren og minimalistisk.

 

Om du vil ha noen tips til hva du bør gjøre for å få batteriet til å vare lenge, bare spør :)

 

 

edit: jeg kjøpte den fra Lefdal med søndagstilbudet som var nevnt over her - til 3500kr. Jeg unnet meg expresslevering til 69kr og fikk den levert på mandag! De har alle fargekombinasjoner hos Lefdal, jeg kjøpte den blå :D

Endret av iskya
Lenke til kommentar

Haha, hvorfor ikke Samsung?

 

Kanskje fortid de leverer nitriste knirkete plastikktelefoner fullstappet med bloatware, som ikke leverer noe mer enn konkurrentene.

 

Dersom man foretrekker plastikk er LG G4 kjappere og har bedre batteri. Sony Z1 er også kjappere, penere og i tillegg vanntett. HTC One er omtrent like kjapp, er veldig mye penere, har bedre byggekvalitet. I tilegg Sense > TouchWiz.

 

For all del S4 er en bra telefon, men grunnen til at den selger såpass mye bedre enn konkurentene er dette.

 

Samsung er absolutt noe du bør sjekk ut. Android telefoner nærmere i Phone finner du ikke hvis du skal drive å lete etter LG eller lignende.

 

Dette er feil. Antakelig leverer Xiaomi Android telefoner som gir den nærmeste iOS følelsen. Av de store er min erfaring at HTC med Sense og gir en pakke som ligger mye nærmere iPhone enn det Samsung er i nærheten av. HTC One har en kvalitetsfølelse som matcher iPhone, det har definitivt ikke Samsung. Brukermessig er bloatwaren til Samsung definitiv ikke noe en iPhone bruker vil kjenne seg igjen i. Sense fra HTC er kjappere og mer intuitivt enn Touchwiz.

 

LG og Sony kjenner jeg ikke fra praktisk bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje fortid de leverer nitriste knirkete plastikktelefoner fullstappet med bloatware, som ikke leverer noe mer enn konkurrentene.

 

Dersom man foretrekker plastikk er LG G4 kjappere og har bedre batteri. Sony Z1 er også kjappere, penere og i tillegg vanntett. HTC One er omtrent like kjapp, er veldig mye penere, har bedre byggekvalitet. I tilegg Sense > TouchWiz.

 

Denne plastikken er kanskje det beste materialet man kan bruke. Har du hørt om launcher-bytte, har du hørt om root? Så mye bs i et og samme innlegg.

 

Galaxy S4 er antagelig den peneste telefonen av dagens toppmodeller.

Lenke til kommentar

(...)

Av de store er min erfaring at HTC med Sense og gir en pakke som ligger mye nærmere iPhone enn det Samsung er i nærheten av. HTC One har en kvalitetsfølelse som matcher iPhone, det har definitivt ikke Samsung. Brukermessig er bloatwaren til Samsung definitiv ikke noe en iPhone bruker vil kjenne seg igjen i. Sense fra HTC er kjappere og mer intuitivt enn Touchwiz.

 

Stiller meg hundre prosent bak denne påstanden. Etter tre år med iPhone 3gs fulgt av ett år med iPhone 5 og iPad mini var det viktig for meg at en androidmobil skulle være intuitiv og responsiv (i betydningen at det ikke er noe lag/hakking og at alt oppleves glatt). Galaxy s4 svarte ikke til forventningene der, og det ble litt for mye "bling" for min smak, softwaremessig. Jeg kommer ikke til å vinke til mobilen eller styre videoer med øynene. Hardwaredesignet på S4 er veldig plastic fantastic og gir ikke noen kvalitetsfølelse, som HTC One og Xperia-mobilene gir. Jeg tror forresten Xperia også kan være en god opplevelse for en tidligere iPhonebruker. En jeg kjnner byttet fra iPhone 4S til Xperia Z1 og er strålende fornøyd. Selv foretrekker jeg HTC One, som også var betydelig billigere :)

Lenke til kommentar

 

Stiller meg hundre prosent bak denne påstanden. Etter tre år med iPhone 3gs fulgt av ett år med iPhone 5 og iPad mini var det viktig for meg at en androidmobil skulle være intuitiv og responsiv (i betydningen at det ikke er noe lag/hakking og at alt oppleves glatt). Galaxy s4 svarte ikke til forventningene der, og det ble litt for mye "bling" for min smak, softwaremessig. Jeg kommer ikke til å vinke til mobilen eller styre videoer med øynene. Hardwaredesignet på S4 er veldig plastic fantastic og gir ikke noen kvalitetsfølelse, som HTC One og Xperia-mobilene gir. Jeg tror forresten Xperia også kan være en god opplevelse for en tidligere iPhonebruker. En jeg kjnner byttet fra iPhone 4S til Xperia Z1 og er strålende fornøyd. Selv foretrekker jeg HTC One, som også var betydelig billigere :)

 

Jeg har vel egentlig lagt min elsk på Sony, etter at min romkamerat kjøpte seg Xperia Z1 (han også fra iPhone). Eneste er at jeg synes Z1 er litt for stor, og ikke minst dyr for en stakkars student. Derfor så jeg meg ut ZR som et alternativ.

 

Det er ikke så viktig for meg hvor mye det "ligner" på iOS, da kunne jeg jo bare kjøpt ny iPhone. Men at det er glatt og responsivt er jo en vinner uansett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har vel egentlig lagt min elsk på Sony, etter at min romkamerat kjøpte seg Xperia Z1 (han også fra iPhone). Eneste er at jeg synes Z1 er litt for stor, og ikke minst dyr for en stakkars student. Derfor så jeg meg ut ZR som et alternativ.

 

Det er ikke så viktig for meg hvor mye det "ligner" på iOS, da kunne jeg jo bare kjøpt ny iPhone. Men at det er glatt og responsivt er jo en vinner uansett!

 

Synes du bør prøve alle mobilene du vurderer :) mange butikker har jo telefoner inne du kan prøve.. Sense er ikke noe mer likt iOS enn Xperia sitt brukergrensesnitt. Galaxy sitt touchwiz er nok betydelig mer inspirert av iOS.

 

Les også tester, blant annet på phonearena og gsmarena. Der kan du også sammenligne mobilene. Her er for eksempel en sammenligning mellom ZR og HTC One: http://www.phonearena.com/phones/compare/Sony-Xperia-ZR,HTC-One/phones/7845,7678

 

(edit: for de som forståelig nok lar seg skremme av blinkfeed, lar denne seg skru av i sense 5.5. Forøvrig kommer HTC One med android 4.2 og sense 5 installert, så det første man gjør er å oppdatere til android 4.3 og sense 5.5.)

Endret av iskya
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om jeg skulle skifta til android hadde jeg gått for Nexus 5, med ren android.

 

 

Jeg gjorde nesten det samme, ren Android er jo genialt. Men jeg ombestemte meg grunnet hardware for pengene. Sjekk ut dette:

 

Nexus 5 pris USA: 2100,-

Nexus 5 pris Norge: 3700,-

 

LG G2 pris USA: 3350,-

LG G2 pris Norge: 3333,-

 

G2 knuser S4 når det gjelder hardware.

G2 sin software er ganske optimalisert, men rotete. Bør rootes.

 

G2 er et rått kjøp!

 

Lenke til kommentar

 

Synes du bør prøve alle mobilene du vurderer :) mange butikker har jo telefoner inne du kan prøve.. Sense er ikke noe mer likt iOS enn Xperia sitt brukergrensesnitt. Galaxy sitt touchwiz er nok betydelig mer inspirert av iOS.

 

Les også tester, blant annet på phonearena og gsmarena. Der kan du også sammenligne mobilene. Her er for eksempel en sammenligning mellom ZR og HTC One: http://www.phonearena.com/phones/compare/Sony-Xperia-ZR,HTC-One/phones/7845,7678

 

(edit: for de som forståelig nok lar seg skremme av blinkfeed, lar denne seg skru av i sense 5.5. Forøvrig kommer HTC One med android 4.2 og sense 5 installert, så det første man gjør er å oppdatere til android 4.3 og sense 5.5.)

 

Etter veldig mye om og men, tok Elkjøp valget for meg med sitt supertidlbud og det ble en rød HTC One som skal være meg i hende over helga! Satser på å bli fornøyd, er litt bekymret for kameraet i dagslys men kan alltids ta det som et finfint påskudd til å bruke speilrefleksen litt oftere.

 

iskya: Mulig jeg maser ang. strømsparing eller andre ting jeg måtte lure på :blush: Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...