Gå til innhold

Etnisk norske har negativ befolkningsvekst


Anbefalte innlegg

Det er ikke først og fremst staten eller private sykehus som skal ta seg av de eldre; det er familien. Familien kan ikke alltid være der og i blant kreves det medisinsk kompetanse, men helsetjenester skal være et supplement og ikke en erstatning for en familie.

 

 

Hvis jeg ikke tar helt feil er det ganske bred enighet om at befolkningsveksten på verdensbasis nå er over toppen og har en negativ vekstrate, mens selve veksten vil flate ut på rundt 9-10 milliarder og eventuelt synke litt.

 

Det ser altså ut til at dette er et problem som vil løse seg helt av seg selv, behagelig nok, fordi lavere fødselstall korrelerer veldig fint med velstandsøkning, og folk blir stadig rikere i hele verden (noen mye raskere enn andre, dog).

 

I så fall håper jeg du ikke tar helt feil. Selv ville jeg aldri i verden gamblet på at disse estimatene slår til; konskekvensene blir altfor store om de ikke gjør det.

 

Dessuten er 2-3 milliarder mennesker til i verden uansett altfor mye. Dagens 7 milliarder er allerede for mye; det finnes ikke tilbud eller ressurser til alle disse. Det fører bare til mer kamp om ressursene, flere konflikter, mer fattigdom og mer forurensning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I så fall håper jeg du ikke tar helt feil. Selv ville jeg aldri i verden gamblet på at disse estimatene slår til; konskekvensene blir altfor store om de ikke gjør det.

 

Dessuten er 2-3 milliarder mennesker til i verden uansett altfor mye. Dagens 7 milliarder er allerede for mye; det finnes ikke tilbud eller ressurser til alle disse. Det fører bare til mer kamp om ressursene, flere konflikter, mer fattigdom og mer forurensning.

 

Sammenhengen mellom økonomisk vekst og lavere fødselsrate er så tydelig og geografisk/kulturelt uavhengig at jeg ser svært liten grunn til å tvile. Vi er selvsagt avhengig at verden fortsetter å stadig bli et bedre sted, og her er det rom for tvil.

 

Jeg ser ikke problemet med 2-3 milliarder til. Vi har plass og vi har - om ikke nok ressurser nå - potensiale til utnytte ressursene vi har bedre. Da er det verre at disse milliardene nesten utelukkende vil bli født i land som allerede har store problemer. Det kommer til å bli en stor utfordring.

Lenke til kommentar

Er ikke lav fødselsrate temmelig vanlig for lang som Norge kan sammenligne seg med? Jeg ser ikke hva som er så "sensasjonelt" med det.

 

Jeg er også forsåvidt imponert over at det har gått hele 8 poster og ingen har mast om å stenge grensene og hvordan muslimene kommer til å ta over :p

Du virker bare ekstremt kortsiktig, smalsporet, kunnskapsløs og stein dum.

Lenke til kommentar

Kansje vi bør gjøre som Ungarn, dele ut pass til mennesker som er etterkommere av nordmenn i andre land sett at de består en språktest? Det bor 4.7 millioner mennesker som er etterkommere av nordmenn i USA alene, flere enn det bor nordmenn i Norge idag. Alternativt må man øke fødselstallene...vel det vil vi måtte gjøre uansett om vi ikke vil ende opp med fallende befolkningstall.

Endret av iMariuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...