Gå til innhold

Leseranmeldelse: The Elder Scrolls V: Skyrim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg fullt klar over at anmeldelsen din er subjektiv og slik du oppfatter spillet, men jeg er også veldig uenig i noe av måten du tenker på.

 

Du skriver at verden føles levende og at den reagerer på ting du gjør. At verden føles levende er jeg enig i dyrelivet, måten folk går rundt på og at de går til sengs og på vertshus gjør at verden føles mer "ekte" enn f.eks. den gjorde i Morrowind. Derimot så bryr nok omverdenen og de som lever der seg veldig lite om hva du gjør. De kommenterer du er Dragonborn, de blir bestekompisen din etter du har gjort ett enkelt oppdrag for dem, stjeler du noe og blir tatt for det kan du fint gå til samme kjøpmann og prate med han uten at han bryr seg filla om at du prøvde å rundstjele ham. Dreper du noen i en by kommer vaktene, overgir du deg så får du en straff og når du kommer ut igjen oppfører folk seg som om du aldri hadde gjort noe som helst. Skyrim har en verden som føles mer ekte, men den er ikke dypere enn en liten vannpytt. Og nettopp dette er det største problemet jeg ser med Skyrim. Det er masse å gjøre, men jeg savner at det ikke er noen reell konsekvens. Jeg kan bli leder av tyvene og Dark Brotherhood, for deretter å bli leder av magikerne og ta over hele krigerne i tillegg. Jeg savner at det å velge en spillestil ikke automatisk gjør at jeg må ta valg, jeg kan bli hva jeg vil når jeg vil uten å egentlig måtte tenke om det jeg gjør har noen konsekvens. Blir du vampyr og er nivå 1 vampyr så kommenterer folk at de ikke liker øynene dine, men der stopper også bekymringen demses.

 

Tyvene er hata av nesten alle i Riften og alle ønsker at de forsvant, men det finnes ingen måte å fjerne dem på. Vaktene i byen er ikke engang interessert i å ta dem selv om de vet nøyaktig hvor de holder til. Her er det noe som Bethesda kunne gjort bedre, hadde du som spiller på oppdrag fra Mjoll kunne fjernet tyvene og kjørt en alternativ oppdragslinje for dette. Samme med Companions og Silver hand, her burde det også vært mulig å kunne velge hvem man ville bli med. Det at man kan bli leder for magikerne uten å kaste ett eneste spell annet enn begynner magi er og helt tullete. Hvorfor skulle magikerne godta å ha en tyv som leder med mindre han faktisk er god i magi også? Men sånne spørsmål virker det ikke som Bethesda tenkte så mye over. Du kan som ren kriger bli erkemagikeren i Skyrim og det er helt feil etter min mening. Så har man borgerkrigen som man hører så mye om men som man aldri ser. Nå har jeg mods som gjør det sånn at soldater fra begge sider møtes og sloss rundt omkring, men ellers så er Skyrim ufattelig fredelig for å være herja av borgerkrig. Når du starter oppdragene så tar du noen byer osv, og etterhvert som en side er vinneren så skjer det ingenting. Du kan fortsatt besøke leirene til motstanderen som ble beseiret og de er der fortsatt. Akkurat som at borgerkrigen aldri skjedde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og det som er litt forstyrrende men fortsatt interessant er at han som skapte Tamriel sitt univers er kanskje litt uten om det vanlige, mildt sagt.

 

(Dette skal tydeligvis være en av hans videoer relatert til Elder Scrolls Universet)

[Video]

 

Og fin anmeldelse forresten.

 

Hææææ? Hvor fant du ut om dette? Har aldri hørt om dette før.

Lenke til kommentar

Jeg er enig at spillet på mange måter virker levende, for meg er 'immersion' viktig.

Samtidig er det tydelig at mye mangler på den fronten; mat og drikke er i spillet, men ikke sult eller tørst. Seng finnes, men ikke behovet for å sove - samtidig kan du bruke 'Wait'-funksjonen uten tilgang på seng. Flere av byene er svært små og har forferdelig få innbyggere, og til tross for at Skyrim adverteres som kaldt og værbitt har ikke klima noen effekt på spilleren. En survivalist-approach ville gjort mye bra mtp innovasjon.

 

Jeg er uenig i at kampsystemet er taktisk og responsivt (jeg antar det er det du mente med gameplay siden det er kun det du nevner), alle slagvåpen fungerer omtrent likt, til tross for muligheten til å investere perk points i en spesialisering (f.eks armor penetration fra klubbevåpen er unytting siden fiender har rundt 0 armor rating og kunstig mye helsepoeng istedenfor). I tradisjonell RPG-stil ender vi opp med et DPS-race der du og motstander hakker løs på hverandre til den røde måleren går tom. Strategien koker ned til at det er om å gjøre å ha nok stamina for hånden (put stamina-absorb enchant på våpen, så har du vunnet spillet). For innlevelsen sin skyld ville taktisk gameplay innebært at ulike motstandere har ulike svaktheter (det har de, men forskjellene er marginale), og at slag på forskjellige kroppsdeler har ulike effekter som f.eks OHKO ved hodeskudd, mister våpen ved slag i armen, faller på trynet ved slag i fot osv. Fakkelen er en fin touch, men gjør forferdelig lite skade, og funker ikke til å antenne oljepyttene du nevner.

 

Skyrim som sandkassespill tilbyr et bredt spekter med ulike ting å se og gjøre, men går ikke i dybden på noe av det, samtidig som at grafikken er grå og kjedelig - derfor pleier jeg å si at Skyrim ikke fortjener mer enn en 8.

 

Siden du velger å inkludere mods derimot, er vi innpå nokke helt annet. På PC-versjonen tilbyr Skyrim en godt egnet platform for svært varierte mods, slik at du kan skreddersy spillopplevelsen til nær akkurat sånn du vil ha den. Da er det plutselig deg selv som bestemmer kvaliteten på innholdet, og karakteren blir avhengig av hva du selv gjør ut av det. I mitt eget tilfelle kan jeg da si meg enig i en 10/10 til Skyrim (for PC!).

Lenke til kommentar

Flott anmeldelse, men jeg er ganske uenig med deg på noen punkter. Skyrim føles dødt og kaldt i mine øyne, en plass der handlingen ikke har konsekvenser. TES serien kan lære litt av Fallout, litt av The Witcher og kanskje litt fra Bioware når det kommer til dialog. Først da ville TES bli det rollespillet jeg ønsker meg :-)

Lenke til kommentar

Jeg må og si meg enig med Squeekie her. Og noe av grunnen er tror jeg at spillet skulle på død og liv ut den 11/11/11 + at den skulle komme til Xbox360 og PS3 med alle de begrensinger det satte. Skyrim trenger masse minne, noe verken Xbox360 og enda mindre PS3 hadde. Når jeg spillet (uten ENB) så bruker skyrim fort opp mot 2,1-2,5GB med minne. Langt mindre med ENB fra www.enbdev.com)

Lenke til kommentar

Noen som har noen mods å anbefale? Har rundet vanilla skyrim når det først kom ut, men tenkte å spille det på nytt med expansionpakkene (og mods)

Det er så mye søk på SKyrim Gems , en samling av de beste,

 

Jeg selv har over 100 mods, og har mistet helt oversyn, er så overasket over hvor flinke modderne er som gjør dem helt bugfri.

 

Før klikket spillene visst moddene gikk mot hverandre, nå er alt så lett, de skriver rett og slett hva som ikke funker og hva som funker veldig bra,

 

 

Mine top 10 mods, Balanced magic,

Frostfall,

Realistic needs and diseases

Hunterborn

Dance of death, ( en must for klasser som bruker våpen.)

Immersive armor

Run for your lives, (npc springer inn i huset visst drager kommer

Deathly dragons, basicly, du er fucked visst en drage kommer, og de blir ikke drepts av simple ting som en bandit. (som er hele poenget, hva skal man med Dragonborn visst alle kan drepe drager)

Dethly spell impacts, (flamme de brenner opp til grusomme lik) is de blir om til en is klump, veldig bra og ekte mod

 

nå spiller jeg mest som mage, visst noen lurer på noe innen mods og hva som passer din spille stil så spør meg og jeg skal gi det de moddene som passer best,

 

Du må ha SKy UI som er kjempe lett og installere selv om de får det til og høre vanskelig ut.

Du kan ikke starte vanlige Skyrim når det er moddet til de grader, du må ha an SKy UI EXE.

OG NEXUS MOD MANAGER ER ET MUUUUUST!

Lenke til kommentar

nexus mod Manager er absolutt ikke en must. Mod Organizer er langt bedre. Især vis du vil kjøre flere karakterer med forskjellige oppsett...

Nexus mod manager installerer alle dine mods i Skyrim mappa. Dvs at Skyrim mappa blir fullt opp av tull og tøys.

Mod organizer installerer ingenting der. Den bruker symlinks istedet. Også savegames, Config filer blir lagret pr profil.

 

Dette er noe som skal komme med NMM 0.50, men det kan enda bli en stund til.

 

Ulempen med MO er at den tar litt lengre tid å sette seg inn i men det er også alt. + NMM finner ut av fil struktrurer bedre enn MO. Men dette kan fork fikses med å repakke filene selv.

Lenke til kommentar

Jeg må og si meg enig med Squeekie her. Og noe av grunnen er tror jeg at spillet skulle på død og liv ut den 11/11/11 + at den skulle komme til Xbox360 og PS3 med alle de begrensinger det satte. Skyrim trenger masse minne, noe verken Xbox360 og enda mindre PS3 hadde. Når jeg spillet (uten ENB) så bruker skyrim fort opp mot 2,1-2,5GB med minne. Langt mindre med ENB fra www.enbdev.com)

 

Det blir for enkelt å si at begrensingene til konsollene var med på å hindre dem fra i å frigjøre det fulle potensialet i Skyrim. Release datoen er uten tvil en viktig årsak, men det å lage dybde i spillet blir ikke begrenset av konsollene. Hadde dem valgt en løsning hvor NPC’ene man snakket med brukte både tekst og stemmen sin kunne man fint lagt inn masse mer dialog som ikke var lagt stemme til, men som gjorde at man kunne bli bedre kjent med de forskjellige folkene i byene. Det at spillet skal være 100% stemmebasert er en ting som bidrar til at dialogene føles kanskje litt mangelfulle til tider. Det er flere NPC’er i byene jeg kunne tenkt meg å funnet ut mer om, og dette kunne vært løst med tekst pås kjerm.

 

Samtidig kunne man også ha lagt til ett system som bestemte hvordan folk så deg, hvis du åpenbart var en kriminell person så er det ikke alle personer som i utgangspunktet ville hatt noe med deg å gjøre. Dine handlinger kunne på denne måten hatt en mye større innvirkning på spillet slik at du som spiller måtte tenke litt mer på hva du gjorde og hvilke laug du ble med i. Er man med i tyve lauget eller leiemorder lauget så bør du jo ikke få noen negativ virkning så lenge ingen vet at du er det, den dagen du derimot går i klærne demsesog vaktene ser deg så vil jo det kunne slå ut med tanke på at de kjenner igjen klærne og vet hvem du tilhører. Kunne også vært en egen perk hvor man kunne kle på seg klærne til en fraksjon f.eks Thalmor for på den måten lure Thalmor gutta eller gi dem ett dårligere rykte. Så lenge man ikke hadde blitt gjenkjent av folk så ville man på den måten kunne ha gjort en fraksjon mer eller mindre populær. Hvis man ble kjent for å være en person som sloss mot banditterog hjalp folk ville man bli godt likt blant den generelle befolkningen, derimot hvis man var en banditt og leiemorder selv så ville man jo være likt blant bandittene og mindre likt blant vakter og innbyggere siden man lever på skyggesiden av samfunnet. Hadde man stjelt av en handelsmann og ble tatt så kan det jo tenkes at man må bygge opp tilliten på nytt før han gir deg de beste prisene osv. Eller kanskje han nekterå handle med deg i det store og hele.

 

Savner også at handel i spillet er bortimot verdiløst, skulle vært ett system som gjorde at de forskjellige områdene hadde større handel med hverandre. Noe som også kunne gjort at du som spiller kunne jobbet og levd som en handelsmann og ikke nødvendigvis måtte sloss for å tjene penger. Slik det er nå er det umulig å kjøpe billig ett sted og selge med fortjeneste ett annet. Man har senger og mat og drikke i spillet, men dette er rent kosmetisk her kunne de også ha lagt inn alternativer for at disse tingene faktisk hadde noe å si. Telt finnes jo, men tenk om spilleren kunne kjøpt telt og overnattet der han ville. Det å lage mat å holde varmen kunne være med på å virkelig øke innlevelsen i spillet. Man kunne fint hatt en meny for de som ville justere viktigheten av disse tingene. Slik det er nå kan man jo vandre lettkledd rundt og svømme i isvann uten at det er ett problem og det virker litt dumt. Ting som dette er ikke nødvendigvis noe som ville krevd mer av konsollene og som de fint burde kunne håndtere. Her er det rett og slett tidsklemma som gjorde at de ikke fikk til dette da de måtte prioritere andre ting før release.

 

Med bedre tid ville også en del oppdragslinjer som f.eks borgerkrig oppdragene kunne sett helt annerledes ut, med at det man gjorde faktisk hadde en effekt. Magiker lauget kunne vært utvidet og sørget for at det å bli leder krevde at man hadde et visst nivå på ferdigheter samt at attributten som ha med magi å gjøre også burde være av en viss størrelse. Man kunne også ha gjort det samme for alle laug slik at spilleren måtte ta noen valg om spillestil og hvordan man skulle kunne bli leder i laugene.

Lenke til kommentar

Meh. ville anbefalt Nexus mod manager mest.

NMM er på mange måter enkel å bruke og krever svært lite av deg som bruker. Du innstallerer mods enkelt og greit, men du mangler også oversikten og muligheten til å fjerne mods som messer med deg enkelt. Pga av at alle mods leggesi Skyrim katalogen og overskriver filer kan du risikere at enkelte mods er håpløse å fjerne fullt ut.

 

Mod Organizer krever littforarbeid å sette seg inn i, men det gir deg i gjengjeld en mye større trygghet da du har bedre kontroll på mods og kan fjerne dem uten å måtte tenke på om alle filer er borte. Har brukt NMM i ett år og gikk over til MO for litt siden, kommer ikke å bytte tilbake da det er ett mye bedre program etter min mening. J

Lenke til kommentar

 

Det blir for enkelt å si at begrensingene til konsollene var med på å hindre dem fra i å frigjøre det fulle potensialet i Skyrim. Release datoen er uten tvil en viktig årsak, men det å lage dybde i spillet blir ikke begrenset av konsollene. Hadde dem valgt en løsning hvor NPC’ene man snakket med brukte både tekst og stemmen sin kunne man fint lagt inn masse mer dialog som ikke var lagt stemme til, men som gjorde at man kunne bli bedre kjent med de forskjellige folkene i byene. Det at spillet skal være 100% stemmebasert er en ting som bidrar til at dialogene føles kanskje litt mangelfulle til tider. Det er flere NPC’er i byene jeg kunne tenkt meg å funnet ut mer om, og dette kunne vært løst med tekst pås kjerm.

 

Samtidig kunne man også ha lagt til ett system som bestemte hvordan folk så deg, hvis du åpenbart var en kriminell person så er det ikke alle personer som i utgangspunktet ville hatt noe med deg å gjøre. Dine handlinger kunne på denne måten hatt en mye større innvirkning på spillet slik at du som spiller måtte tenke litt mer på hva du gjorde og hvilke laug du ble med i. Er man med i tyve lauget eller leiemorder lauget så bør du jo ikke få noen negativ virkning så lenge ingen vet at du er det, den dagen du derimot går i klærne demsesog vaktene ser deg så vil jo det kunne slå ut med tanke på at de kjenner igjen klærne og vet hvem du tilhører. Kunne også vært en egen perk hvor man kunne kle på seg klærne til en fraksjon f.eks Thalmor for på den måten lure Thalmor gutta eller gi dem ett dårligere rykte. Så lenge man ikke hadde blitt gjenkjent av folk så ville man på den måten kunne ha gjort en fraksjon mer eller mindre populær. Hvis man ble kjent for å være en person som sloss mot banditterog hjalp folk ville man bli godt likt blant den generelle befolkningen, derimot hvis man var en banditt og leiemorder selv så ville man jo være likt blant bandittene og mindre likt blant vakter og innbyggere siden man lever på skyggesiden av samfunnet. Hadde man stjelt av en handelsmann og ble tatt så kan det jo tenkes at man må bygge opp tilliten på nytt før han gir deg de beste prisene osv. Eller kanskje han nekterå handle med deg i det store og hele.

 

Savner også at handel i spillet er bortimot verdiløst, skulle vært ett system som gjorde at de forskjellige områdene hadde større handel med hverandre. Noe som også kunne gjort at du som spiller kunne jobbet og levd som en handelsmann og ikke nødvendigvis måtte sloss for å tjene penger. Slik det er nå er det umulig å kjøpe billig ett sted og selge med fortjeneste ett annet. Man har senger og mat og drikke i spillet, men dette er rent kosmetisk her kunne de også ha lagt inn alternativer for at disse tingene faktisk hadde noe å si. Telt finnes jo, men tenk om spilleren kunne kjøpt telt og overnattet der han ville. Det å lage mat å holde varmen kunne være med på å virkelig øke innlevelsen i spillet. Man kunne fint hatt en meny for de som ville justere viktigheten av disse tingene. Slik det er nå kan man jo vandre lettkledd rundt og svømme i isvann uten at det er ett problem og det virker litt dumt. Ting som dette er ikke nødvendigvis noe som ville krevd mer av konsollene og som de fint burde kunne håndtere. Her er det rett og slett tidsklemma som gjorde at de ikke fikk til dette da de måtte prioritere andre ting før release.

 

Med bedre tid ville også en del oppdragslinjer som f.eks borgerkrig oppdragene kunne sett helt annerledes ut, med at det man gjorde faktisk hadde en effekt. Magiker lauget kunne vært utvidet og sørget for at det å bli leder krevde at man hadde et visst nivå på ferdigheter samt at attributten som ha med magi å gjøre også burde være av en viss størrelse. Man kunne også ha gjort det samme for alle laug slik at spilleren måtte ta noen valg om spillestil og hvordan man skulle kunne bli leder i laugene.

 

Med andre ord: Omtrent alt Bethesda fikk når de bruke Obsidian til å lage Fallout New Vegas ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...