Gå til innhold

Dynamisk tildeling av hastighet - telenor ADSL 2+


Anbefalte innlegg

Hadde et nettutfall en kveld, og etter det har linja fått lavere hastighet.

Har snakket med telenor flere ganger, og får mange forskjellige svar.

De sier det tar 1 dag, 2-3 dager eller inntil 5 virkedager før maks fart oppnåes.

Jeg satte ned farten til 2mbps via mobil på min side i håp om at det skulle hjelpe.

 

Pleier å bruke et eget d-link adsl modem, men har også et telenor zyxel p2602.

 

På zyxel modemet ser jeg hvilket fart modemet er koblet opp med. Det stod før 9606, nå 72xx...

 

På speedometer får jeg nå oppunder 6mbps, mens tidligere målte jeg 8.

 

Har prøvd selv å endre hastigheten opp og ned på "min side", der varierer også toppfarten under adsl16 mellom 7 og 9.

 

Når jeg kobler mellom disse to adsl modemene eller resetter linja via zyxel, må jeg da regne med at det tar flere dager før toppfarten kommer?

 

Ser ut for meg som jeg ikke kommer over 6 uansett...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver ikke å bytter til vanlig, bare nå noen ganger siden jeg på telenor`s zyxel lettere ser hvilken oppkobling jeg har, mens på den andre kombinasjonen har jeg "god-oppsettet" mitt.. Kan selvfølgelig bridge zyxel`n opp mot min andre router..

 

Lurte bare på hvor fort denne opptrappingen gikk, og om man starter forfra hver gang man bryter linje og får ny oppkobling.

Jeg ser jeg blir satt til 72xx i zyxel, og ligger på 6mbps på speedometer, og det er 2mbps lavere enn jeg alltid har hatt.

Derfor virker dynamisk tildeling dårlig etter mitt skjønn..

Går jeg inn på "kapaks" står jeg kan få 9600-linje..

Endret av 6502
Lenke til kommentar

Pr i dag er nok bare adsl2+ innen rekkevidde. Bor ca 1030 meter fra sentral.

Er jo i første omgang interessert i å få tilbake den farten jeg hadde, men mere = bedre.

Nabo med like lang linje, og dårligere opplegg i huset har større hastighet. 10-12mbps.

 

Siste telenor-person jeg snakket med sa DLC er noe de starter og lar gå i 5 dager. Deretter bestemmes farten etter det de har fått ut av denne 5-dagers testen. Dette uavhengig av om jeg er på eller avkoblet, eller kobler meg opp hver dag.

 

Var å så på Nexgentel sitt tilbud. Bedre pris og kanskje bedre fart - gjenstår å se.

En Relacom montør sa tidligere at Nexgentel har bedre system på oppkobling..

Men er ikke nexgentel kjent for dårlig på kundeservice da ?!

Hvor fort retter de feil?

 

Men det er vel fortsatt Relacom som reparere fysiske feil ..

Lenke til kommentar

Selv om dere er naboer, kan linjefremføringen gå via andre koblingspunkter. Dette kan være fordi det ikke lengre var ledige kontakter i kobligsbokser ute i feltet.

 

Dermed kan linjelengden din bli lengre / kortere enn naboer. Linjelengde er en pekepin, men antall koblingsbokser du går via har også noe å si.

 

Uten om koblings bokser / linjelengde, så har tråddiameteren på kabelen noe å si.

 

VDSL kan leveres på linjer på inntil 1400m.

 

NGT kan ha annet DSLAM utstyr (kort i sentralen) som kan være bedre enn telenor sitt. I stedet for å bruke DLM, så kan det hende at de manuelt justerer linjer hvor de kan tyne linjen litt ekstra.

 

Største forskjellen meg bekjent ligger i modemene. Telenor sitt Zyxel P2812 modem er modemet jeg har hatt dårligst sync med, på min linje. Har VDSL fra før, men kjørte linjen min i ADSL2+ modus for å teste litt.

 

Standard feilretting på kobber kabler i Norge, er innen 2 virkedager (hvis det da ikke er leveransesvikt, da er det innen 3 virkedager).

 

Stemmer at det er Relacom som retter kobber kabler for Telenor, men de kan igjen ha avtaler med andre selskap.

Lenke til kommentar

Med ADSL2+ på nextgentel er det ihvertfall mulig å justere SNRen på modemet manuelt slik at man kan få det til å synce på høyere hastigheter enn det egentlig skal, men det vil da kunne gå utover stabiliteten hvis man tøyer grensene for mye. Blir litt som ADSLens svar på overklokking. Jeg ser ingen problemer med at dette ikke skal gå an på andre ISPer også, da det er modemet som bestemmer dette, og ikke sentralen. Originalt lå jeg på ca. 8dB SNR uten å gjøre endringer, og fikk rundt 9.5-10Mbit målt med speedtest, mens etter jeg justerte den ned til ca. 3.4dB, gikk jeg opp til 12.5Mbit.

 

Har faktisk ikke hatt problemer med stabilitet heller, men det er nok veldig lite å gå på her av tilfeldig støy før jeg kan risikere å miste sync på modemet. Mener å ha lest at minst 6dB er anbefalt for ADSL for at det skal være relativt stabilt, men at det kan fungere greit på så lavt som 3dB, men at det ikke bør ligge der.

 

Ved en SNR på 3dB, vil det faktisk være slik at 66.6% av det som kommer inn er signal, mens de resterende 33.3% er støy (om man skal ta seg lov til å kunne forklare det på denne måten), så det er nok en fordel at interleaving er på hvis man skal tyne grensene. Hvis ikke kan det være at sentralen må begynne å sende korrupte pakker på nytt istedenfor at modemet klarer å korrigere dem like bra, og da taper man hastighet igjen.

 

For å justere SNRen, logger man inn på modemet med telnet, og skriver:

 

adsl configure -snr <nummer>

Da er 100 default, mens når man skriver et lavere tall, reduserer man SNRen modemet kobler til med, og øker hastigheten. Hvis man ønsker å redusere SNRen med enda mer enn det man får når man skriver "1" (som er det laveste tallet den vil godta), begynner man å telle ned fra 65535 igjen, litt akkurat som at klokken går tilbake fra 1 til 12 når man teller mot klokken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan DLM er satt opp varierer mellom Nokia- og Alcatel-DSLAMene. Alcatel-DSLAMene støtter SRA (Seamless Rate Adaption), noe som vil si at du får maks av det linja takler. Nokia-DSLAMene støtter ikke SRA, og har forhåndsbestemte hastigheter, altså de klassene som er satt opp i Kapaks. Jeg antar at du er koblet til en Nokia-DSLAM.

På disse foretas det en måling hver natt i servicevinduet (en gang mellom 02:00 og 05:00). Dersom støymarginene er fine, og de holder seg stabile vil hastigheten bli satt opp en klasse hver tredje dag i dagene etter bestilling, helt til hastigheten er på maks innenfor det linja di tåler. Det foretas også en oppdatering av Kapaks en gang i uken med estimert makshastighet på linjen din. Når du sier at "Mine sider" veksler mellom 7 og 9 Mbit er nok det fordi linjeforholdene varierer ganske mye. Det kan også være grunnen til at du ikke blir satt opp til 8 Mbit slik du hadde før (Telenor vil ikke ha skylden for ustabile linjer).

 

Når du nå er synket på 7232/640 brutto gir dette en hastighet på ca 6/0,5 netto (9600 brutto gir ca 8 Mbit netto). Det eneste du kan gjøre er egentlig å vente, og håpe på det beste.

Lenke til kommentar

NextGenTel har i de fleste tilfeller egne DSLAMer i sentralene, men det kan være at det ikke er tilgjengelig og da er du like langt for da brukes Telenor sitt DLM utstyr.

 

Fordelen med at ngt har eget utstyr er at de også er villige til å sette profilene manuelt dersom man har lyst til å "tyne" linja, men det kan jo selvfølgelig gå litt begge veier.

 

Kundeservicen hos ngt er vel som kundeservice ellers, har du flaks så kommer du til personen som vet noe, kjenner noe oppover i systemet, eller generelt bare har viljen til å hjelpe deg.

 

Har du uflaks derimot så kan du komme til personen som nettopp ble ferdig med en 40åring som ikke kan skikkelig norsk og dermed bruker sin 6 år gamle datter som tolk og har resten av ungeflokken på 20, skrikende i bakgrunnen (/rant)

 

Men ja, kan være verdt et forsøk, anbefaler forøvrig at du ringe kundeservice for å bestille og ikke salgsavdelingen (har ikke opplevd en salgsavdeling på et callcentre som vet hva de driver med noen gang)

 

Edit:

 

Oh og Jallenbo, du har rett i at Nokia utstyret bruker fastsatte profiler, men det er derimot ikke de som står i kapaks, om jeg husker rett så er det: (alle ca) 7/0,5 | 12/0,5 | 20/1

Endret av eXtreMMe
Lenke til kommentar

Noen veldig gamle telefon linjer er isolert med tjærepapir. Når det blir mye vått i bakken endres karateristikken på disse linjene (mer støy evt mer demping av signalene) og du får dårligere fart. Kommer tilbake om det blir tørt i bakken.

Endret av Rakessh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...