Gå til innhold

Livet i CSS


ProjectA

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt på Forsvarets nettside og så sitter jeg med flere spørsmåler enn svar. Har tatt en titt rundt omkring på nettet men synes at jeg ikke får så mye svar på spørsmålene mine.

 

Så jeg lurer på generelt hva hverdagslivet til de som har tjenestegjort som CSS under førstegangstjenesten? Tauer man kjøretøyer og frakter utstyr til andre steder hele tiden eller så gjør man noe mer. Går man glipp av mye "action" som andre linjer som stridssoldat, stridsingeniør eller infanterist? Jobber man mye med ting som har med eksplosjon å gjøre? Er CSS en mer rettet linje for de som er late, kjedelige og lite aktivt mennesker? Mister man plassen fort dersom man tar fritak og deretter melder seg til førstegangstjenesten etter kort stund?

 

Under sesjon 2 så spurte offiseren min om jeg har førerlappen og svarte nei til dette. Allikevel så satte han meg til stillingen CSS og ifølge Forsvarets nettside så må man ha klasse B for å tjenestegjøre i CSS. Er ikke begeistret for å skaffe meg lappen så har ikke planer om å skaffe det i nær fremtid. Så hvis jeg skal til CSS under førstegangstjenesten, må jeg ha først lappen da?

 

http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/logistikktjeneste-video.aspx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I rekrutten vi du få generell soldatutdanning hvor du lærer å skyte og håndtere våpenet riktig, du lærer kamuflasje og å ta deg frem usett i teig, du vil lære stridsteknikk slik som i andre avdelinger.

 

Hverdagslivet (etter rekrutten) går på vedlikehold av utstyr som troppen/laget har ansvaret over, øving på stridsteknikk, fysisk fostring, skyting (ikke sykt mye skyting, men..), forberedelse til øvelser, og generelle arbeidsoppgaver du kan få av lagfører innad i laget ditt.

 

Hva man gjør etter rekrutten kommer da an på hvilken tropp og hvilket lag du havner i. Noen tropper kjører veldig mye, noen tropper kjører mindre. De eneste som "tauer kjøretøy" er de i bergingslaget.

 

Siden du ikke har lappen ville jeg helt ærlig ringt til vpv og spøre om å bytte bataljon hvis jeg var deg. Jeg var selv i css og vi hadde noen uten lappen, men de fikk naturligvis ikke de kuleste stillingene da det css driver med hovedsaklig er transport. Du kan kanskje bli skytter på BV uten lappen, men ellers tror jeg nok komandoplasslaget (setter opp en komandoplass for bataljons staben) eller vakta er det mest sannsynlige stedet å havne for deg. Selvfølgelig, om det er noe som frister så er det jo bare å kjøre på ;)

 

Og nei, css trenger ikke bare å være for late folk som ikke liker fysisk aktivitet, selv om det finnes noen av de også..

Endret av stizzen
Lenke til kommentar

Takk for en utfyllende svar stizzen!

 

Vet du om kommandoplasslaget eller å være vakt er en interessant jobb? Gidder ikke stå på vakt ved en port og sjekke ID kortet for hver person som kommer inn og ut av basen hele tiden. Kan sitere fra kompisen min angående å stå i vakt "Stillingen der hvor man holder vakt ved en base er en av de kjedeligste stillingene som man kan ha i Forsvaret". Ønsker selvsagt unngå en slik stilling i Forsvaret da jeg ønsker en mer interessant, varierende og stilling som har mer "action" i hverdagen.

 

Å være skytter i en beltevogn høres interessant ut, de blir jo automatisk stemplet som en av de tøffeste folka i laget fordi de bruker en av de større kaliber i laget :p Dessuten så ser det fett ut! Er sjansen stor for meg å få denne type jobben i laget selv om jeg ikke har lappen eller?

 

Kan jo slappe av ved siden av sjåføren mens han kjører når jeg ikke har lappen men det blir vel fort kjedelig i lengden tenker jeg.

Lenke til kommentar

I rekrutten vi du få generell soldatutdanning hvor du lærer å skyte og håndtere våpenet riktig, du lærer kamuflasje og å ta deg frem usett i teig, du vil lære stridsteknikk slik som i andre avdelinger.

 

Hverdagslivet (etter rekrutten) går på vedlikehold av utstyr som troppen/laget har ansvaret over, øving på stridsteknikk, fysisk fostring, skyting (ikke sykt mye skyting, men..), forberedelse til øvelser, og generelle arbeidsoppgaver du kan få av lagfører innad i laget ditt.

 

Hva man gjør etter rekrutten kommer da an på hvilken tropp og hvilket lag du havner i. Noen tropper kjører veldig mye, noen tropper kjører mindre. De eneste som "tauer kjøretøy" er de i bergingslaget.

 

Siden du ikke har lappen ville jeg helt ærlig ringt til vpv og spøre om å bytte bataljon hvis jeg var deg. Jeg var selv i css og vi hadde noen uten lappen, men de fikk naturligvis ikke de kuleste stillingene da det css driver med hovedsaklig er transport. Du kan kanskje bli skytter på BV uten lappen, men ellers tror jeg nok komandoplasslaget (setter opp en komandoplass for bataljons staben) eller vakta er det mest sannsynlige stedet å havne for deg. Selvfølgelig, om det er noe som frister så er det jo bare å kjøre på ;)

 

Og nei, css trenger ikke bare å være for late folk som ikke liker fysisk aktivitet, selv om det finnes noen av de også

Lenke til kommentar

Hvor stor sjansen er for å få en slik stilling er jeg ikke sikker på, for å være ærlig. Om du har teknisk bakgrunn kan nok det være en fordel da det er mek laga som bruker BV. I kompaniet jeg var i er det ikke en gang beltevogner, så det eneste jeg har hatt med beltevogner å gjøre er en liten offroad tur som passasjer, og at jeg hadde en bakpå lastebilen ved et tilfelle.

Lenke til kommentar

Hvor stor sjansen er for å få en slik stilling er jeg ikke sikker på, for å være ærlig. Om du har teknisk bakgrunn kan nok det være en fordel da det er mek laga som bruker BV. I kompaniet jeg var i er det ikke en gang beltevogner, så det eneste jeg har hatt med beltevogner å gjøre er en liten offroad tur som passasjer, og at jeg hadde en bakpå lastebilen ved et tilfelle.

 

Får håpe på det beste da. Har spurt andre også og fikk vite at man fikk før billappen i forsvaret og i tillegg lastebil lappen i CSS. Vet du om dette gjelder fremdeles?

 

 

Skytter på BV høres ikke fristende ut.. Blir å stå med kroppen ut av en luke i all slags vær - i fart også -... Og med tanke på 12,7 ammo budsjettene, ihvertfall da jeg var inne, så blir det nok ikke mye skyting.

 

Når det er sagt, har 12,7 kurs selv og det er et griseartig våpen:)

 

Sier ikke nei til å prøve nye ting men ja, er enig at det høres dritt å stå hele tiden ut av en luke i all slags vær. Men til gjengjeld så får man ha henda på 12,7 våpenet (mitraljøse?)under hele turen.Tror nok man trenger ha god syn for å være skytter, noe som jeg ikke har (har -2.75 på venstre og -2.50 på andre øyet).

Lenke til kommentar

Det å ha henda på våpenet blir fort kjedelig.... Hadde en tur baki en BV under CR2010 (hente vann på en bensinstasjon under øvelsen, candymulighet!), som top cover... det var interessant i nøyaktig de 12 sekundene vi passerte en jentejeng og jeg kunne vinke til dem, ellers var det mest fokus på å ikke riste ut av hele greia når VF kjørte offroad.

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke CSS en offansiv avdeling, så det blir neppe mye action som top cover på Browning'en heller. Du vil være langt bak fremste linje mesteparten av tiden. Vil du ha mye action (og dermed fysisk slit og kav i snø og kald gjørme) er nok offansive avdelinger bedre.

 

 

Er ikke noe særlig begeistret for å være i første linje dersom man skal dra i krig så ønsker å unngå dette. Mister jo mye en stor del av action men så tenker jeg at jeg ikke vil risikere livet mitt fordi to ledere er uenige med hverandre og drar til krig pga interesser for olje, landområder eller annet (unntatt hvis det gjelder å skape fred). Taper nok en stor del av action ved å ikke være i første linjen men tenker at man samtidig at det bør gå greit å være litt bak første linjen.

Lenke til kommentar

CSS uten lappen blir ikke helt det store som andre skriver. Fraråder vakt og sikring, det er kjedelige greier, selv om de lokker med "Eskorte", "VIP" og lignende.

 

Nå skal CSS være klar for strid selv om hovedfokuset er transport, og befalet vårt fikset mange øvelser basert på dette. Vil tro det varierer med hva dem får til, og anser meg som litt heldig. Vi hadde flere øvelser basert på stridsteknikk med lasergreia, plutselige eksplosjoner i skauen når vi marsjerte i full utrustning, nattkikkerter og taktisk kjøring. Litt spesielt å ligge på E6 og øve på slikt.

 

Andre øvelser med mestring i fokus med helikopter som fløy over og rundt oss mens vi gikk på ski, rapellering fra fjellvegg, isbading, noen fikk tur opp i helikopter og lignende. Dette er bare hva jeg kommer på i farta nå på natterstid ihvertfall.

 

Det var et bra år, men jeg mistenker det varierer med tanke på hva befalet klarer å trikse til.

 

Det sagt så er Bardufoss et høl, men velferden(istindportalen) var vi veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

CSS uten lappen blir ikke helt det store som andre skriver. Fraråder vakt og sikring, det er kjedelige greier, selv om de lokker med "Eskorte", "VIP" og lignende.

 

Nå skal CSS være klar for strid selv om hovedfokuset er transport, og befalet vårt fikset mange øvelser basert på dette. Vil tro det varierer med hva dem får til, og anser meg som litt heldig. Vi hadde flere øvelser basert på stridsteknikk med lasergreia, plutselige eksplosjoner i skauen når vi marsjerte i full utrustning, nattkikkerter og taktisk kjøring. Litt spesielt å ligge på E6 og øve på slikt.

 

Andre øvelser med mestring i fokus med helikopter som fløy over og rundt oss mens vi gikk på ski, rapellering fra fjellvegg, isbading, noen fikk tur opp i helikopter og lignende. Dette er bare hva jeg kommer på i farta nå på natterstid ihvertfall.

 

Det var et bra år, men jeg mistenker det varierer med tanke på hva befalet klarer å trikse til.

 

Det sagt så er Bardufoss et høl, men velferden(istindportalen) var vi veldig fornøyd med.

 

Må si at lysten øker enda mer da du nevnte de øvelsene :) Men vet du om de som ikke har bil lappen fra før av, får den gratis fra forsvaret. Det var slikt før i tiden fikk jeg høre.

Lenke til kommentar

Ikke hos CSS når jeg var der i 07/08. Hadde man ikke klasse B, fikk man ingenting. Det var nok av andre der som hadde B, så da ble de uten satt til oppgaver som ikke hadde med kjøring å gjøre, som andre nevner over.

 

Jeg hadde B og var heldig som fikk sjåførstilling som gjorde at jeg fikk klasse C.

 

Vi gjorde mye morro, fikk faktisk pressa inn litt "urban krigføring" med befalet som fiende med laserutstyr og rødfis, men det er jo ingen garanti for at befalet der nå gidder/får til/ønsker det samme.

Lenke til kommentar

Er i Css akkurat nå :) ser mye av spørsmålene dine er besvart, men om du vil ha nye svar, eller lurer på noe annet kan du bare sende meg en melding. Er selv blitt sjåfør med klasse C, og er kjempefornøyd med stillingen. Kan også si at det å tjenestegjøre i Bardufoss er, etter det jeg har hørt ett av de beste stedene iforhold til Skjold og Setermoen når det gjelder fritidsaktiviteter og utetilbud:)

Endret av NokkeFeita
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Må si at lysten øker enda mer da du nevnte de øvelsene :) Men vet du om de som ikke har bil lappen fra før av, får den gratis fra forsvaret. Det var slikt før i tiden fikk jeg høre.

 

Forsvaret gir deg dessverre ikke B lappen. Jeg dimma fra css i sommer, og det var ingen i min kontigent som fikk B lappen.

 

 

Er i Css akkurat nå :) ser mye av spørsmålene dine er besvart, men om du vil ha nye svar, eller lurer på noe annet kan du bare sende meg en melding. Er selv blitt sjåfør med klasse C, og er kjempefornøyd med stillingen. Kan også si at det å tjenestegjøre i Bardufoss er, etter det jeg har hørt ett av de beste stedene iforhold til Skjold og Setermoen når det gjelder fritidsaktiviteter og utetilbud:)

 

Bare for å spore litt av i tråden. Hvor kom du da? Tropp/lag?

Lenke til kommentar

Er i Css akkurat nå :) ser mye av spørsmålene dine er besvart, men om du vil ha nye svar, eller lurer på noe annet kan du bare sende meg en melding. Er selv blitt sjåfør med klasse C, og er kjempefornøyd med stillingen. Kan også si at det å tjenestegjøre i Bardufoss er, etter det jeg har hørt ett av de beste stedene iforhold til Skjold og Setermoen når det gjelder fritidsaktiviteter og utetilbud:)

 

Aha, så hvordan var rekrutteringen? Var det som i marinejeger-rekrutteringen der hvor 2000 mennesker stiller opp og kun 10 stk som står igjen? Altså det er store mengder med mennesker som ryker under de første ukene.

 

Hva slags jobb fikk de i gruppen din som ikke hadde førerlappen?

Lenke til kommentar

Sånn er det kun på de spesialenhetene, ikke i CSS eller de andre i Bardufoss og omegn. Når jeg var der ble en del sendt til andre steder, siden det var for mange etter rekrutten. Noen ble dimmitert underveis av ulike årsaker.

 

Hva med Artilleribataljonen? De er jo bak fronten og holder sikkert på med artige ting.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Artilleribataljonen

 

Her er en liste over de forskjellige i Brigade Nord

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Brigade_Nord

 

Samband eller Ingeniør kan jo også være noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...