Gå til innhold

Hvem var det største geniet? Einstein eller Shakespeare?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morsomt at alle driver og skriver om Einstein sine store matematiske kunnskaper. Jeg tror jeg har lest at han ikke var så flink i matematikk, og at han hadde store problemer med å beregne de forholdsvis enkle bevisene sine.

6651912[/snapback]

Jeg synes dette innlegget er morsomt, i og med at det bare er et eneste innlegg (basert på et raskt søki tråden) som snakker om Einstein sine store matematiske kunnskaper. I tillegg et innlegg som mener at Einstein ville slått Shakespare på det matematiske området.

 

Så jeg må spørre deg, hvorfor hevder du at alle skriver om dette, når så godt som ingen gjør det?

6652963[/snapback]

 

Kan du gi faen i å være så jævlig kverulant? Siktet ikke spesifikt til denne tråden, men til min oppfatning av hva folk mener om han. Jesus.

Lenke til kommentar
Hvem er den beste idrettsmannen? Tiger Woods eller Lance Armstrong??

6655221[/snapback]

 

Jaja, vi har alle hørt den "vitsen" nå, man trenger ikke å gå inn på troen om man ikke synes det gir mening å gjøre en sammenlikning mellom Einstein og Shakespare.

 

AtW

6655693[/snapback]

 

geni [ʃeni] (av genius), betegnelse for den som viser anlegg og talenter langt utover det vanlige. Psykologisk forskning gir ikke holdepunkter for å anta at «geniet» er vesensforskjellig fra andre mennesker, men har fremtredende naturlige anlegg som er videreutviklet gjennom øving fra tidlig alder. Resultatet kan være meget høy grad av generell evne (intelligens), spesielle talenter og ferdigheter, f.eks. innen musikk eller matematikk, gjerne kombinert med evne til nytenkning av høy kvalitet, kreativitet.

 

Fra Store Norske Leksikon

 

Det er umulig å sammenlikne en mattematiker med en forfatter, de har gått i to vidt forskjellige retninger helt uten relasjon, begge uslåelige i sin profesjon.

 

Å sammenlikne verdens beste golfer med verdens beste syklist synes jeg illustrerer hvor dødfødt problemstillingen er. Det finnes mange intelligenser akkurat som det finnes mange idretter. Den ene vinner uansett over den andre avhengig av hvilke kriterier som legges til grunn for sammenlikningen.

 

EDIT: Må bare føye til litt

 

Utifra SNL artikkelen er også Armstrong og Woods genier. Det virker også som et mye brukt kriterium blandt folk er hvilken betydning arbeidet til den forskjellige har gitt mest nytte til menneskeheten. Dette måler ikke genialitet.

Endret av stiiig
Lenke til kommentar

Nok en gang ønsker jeg å sitere Sir Charles Percy Snow:

 

“Mange ganger har jeg vært i selskap med folk som etter den tradisjonelle kulturens målestokk regnes for å ha en høy utdannelse, og som med stor applomb kan gi uttrykk over sin forferdelse over naturviterens litterære uvitenhet.

 

Et par ganger har jeg kjent meg provosert til å spørre gjestene hvor mange av dem som kunne forklare termodynamikkens andre hovedsetning. Reaksjonen var kjølig og avgjort negativ. Likevel var spørsmålet det vitenskapelige motstykke til ‘Har De lest noe av Shakespeare?’.

 

Jeg tror jeg må si at hvis jeg hadde stilt et enda klarere spørsmål –

som for eksempel: hva menes med masse eller akselerasjon – hvilket er

det naturvitenskapelige motstykke til Kan de lese? – ville ikke mer enn

én av ti av disse høyt utdannede menn hatt følelsen av at jeg snakket

samme språk som dem.”

 

Når relativitetsteorien er adskillig mer komplisert enn varmelæras andre hovedsetning, blir det selvfølgelig Einstein FTW.

Lenke til kommentar
Nok en gang ønsker jeg å sitere Sir Charles Percy Snow:

 

“Mange ganger har jeg vært i selskap med folk som etter den tradisjonelle kulturens målestokk regnes for å ha en høy utdannelse, og som med stor applomb kan gi uttrykk over sin forferdelse over naturviterens litterære uvitenhet.

 

Et par ganger har jeg kjent meg provosert til å spørre gjestene hvor mange av dem som kunne forklare termodynamikkens andre hovedsetning. Reaksjonen var kjølig og avgjort negativ. Likevel var spørsmålet det vitenskapelige motstykke til ‘Har De lest noe av Shakespeare?’.

 

Jeg tror jeg må si at hvis jeg hadde stilt et enda klarere spørsmål –

som for eksempel: hva menes med masse eller akselerasjon – hvilket er

det naturvitenskapelige motstykke til Kan de lese? – ville ikke mer enn

én av ti av disse høyt utdannede menn hatt følelsen av at jeg snakket

samme språk som dem.”

 

Når relativitetsteorien er adskillig mer komplisert enn varmelæras andre hovedsetning, blir det selvfølgelig Einstein FTW.

6662011[/snapback]

 

Nå var vel Snow sitt hovedpoeng at naturvitere og samfunnsvitere (eller først og fremst språk/litteratur) ikke klarte å kommunisere med hverandre. Hovedskytset rettes vel først og fremst mot humaniora, da de 'dominerte' ved de engelske utdanningsinstitusjonene på den tiden.

 

Sett i dette lyset er det forsåvidt interessant å observere at HW forumet er såpass dominert i den naturvitenskapelige retningen (egentlig ingen bombe) ut i fra mengden som foretrekker Einstein. Ut ifra noen av karakteristikkene av Shakespeare jeg leser her må jeg si at snow sin beskrivelse er like treffende i dag.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...