Gå til innhold

Buddhisme? Metafysisk filosofi om en transcendent eksistens eller ikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ateisme, er en tankeretning hvor tro på én eller flere guder er fraværende. Begrepet ateisme spenner fra å ikke tro på en eller flere guder til å ta aktiv avstand fra enhver form på tro på det guddommelige"

 

Mao. tror en ateist at det ikke finnes noen gud. Skjønner ikke hva du himler med øynene for.

 

Når tro er fraværende. Bruk Google litt og les om emnet. Dette er omtalt utallige plasser på nettet.

Lenke til kommentar

Mao. tror en ateist at det ikke finnes noen gud. Skjønner ikke hva du himler med øynene for.

 

Er du så dum eller tar du kurs? I tråd etter tråd har det blitt påpekt hva ateisme er for noe, også til deg! Ateisme er ganske enkelt at man rett og slett ikke finner noe godt grunnlag til å tro på disse påståtte gudene og hvordan klarer du å vri det til at det er noen form for tro? Det er jo det direkte motsatte, fravær av tro...

 

Skjønnte du det nå eller skal du fortsette å juge om dette i tråd etter tråd etter disse forklaringene også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Eller sagt på en annen måte: "En Buddhist kaster ikke bort livet sitt på jord" på samme måte som teister gjør.

 

 

Det kommer nå an på øyet som ser .. :)

 

Det er noen som mener at buddhister er; losers - og at buddhistiske munker er; "the biggest losers" - og det er nok fordi at skal man følge "buddhistisk pensum" helt konsekvent, betyr det at man "melder seg ut av det vanlige samfunn", og velger "alenegang" utenfor samfunnet.

 

På den andre siden ser kanskje ikke buddhisten dette livet som det mest viktige, rent personlig, men det livet hvor man kan få gjort noe med sin egen skjebne er her, fordi det var nå jeg fikk "dhammaen" (Buddhas lære)

Lenke til kommentar

 

Det kommer nå an på øyet som ser .. :)

 

Det er noen som mener at buddhister er; losers - og at buddhistiske munker er; "the biggest losers" - og det er nok fordi at skal man følge "buddhistisk pensum" helt konsekvent, betyr det at man "melder seg ut av det vanlige samfunn", og velger "alenegang" utenfor samfunnet.

 

På den andre siden ser kanskje ikke buddhisten dette livet som det mest viktige, rent personlig, men det livet hvor man kan få gjort noe med sin egen skjebne er her, fordi det var nå jeg fikk "dhammaen" (Buddhas lære)

Kommer tilbake til denne om litt for dette krever en del av de "små grå". i mellomtiden går jeg litt OT og tar opp dette med tro.

 

Sheasy: Må man vite for å ikke tro?

 

Tro er et lite presist ord og er uheldig å benytte i debatt om religion.

Kristne tror, men mener egentlig at de vet, hvilket de ikke kan.

Ateister tror også, men siden det ikke er mulig å motbevise ekstreme påstander, som eksistensen av en gud, så vet ikke ateisten, hvilket ateisten heller ikke påstår. (Jeg ser frem til den dag intelligent liv bevises på en annen planet, og håper at de fremmede, i sitt bilde, ikke ligner oss.

 

Tro. er å anta, og å legge noe mer i det naturstridig når det menes viten.

 

Alle kan tro uten å vite, men å la sitt korte vidunderlige liv på denne fantastiske planeten styres av tro er bortkastet. Det en vet er virkelighet.

Lenke til kommentar

Det jeg spør meg er hva som i utgangspunktet er galt med å tro. Tror mange ting selv i gitte situasjoner. Formålet med buddhismen er vel å lære seg å gjenkjenne hva du tror. På et vis handler buddhisme mer om å bygge ned tro, og deretter forstå hva det er og hva det kan brukes til.

 

Du river ned forsvaret ditt, du bygger det ikke opp. Rimelig komplisert å forklare, om ikke umulig. Helt ærlig forklarer buddhismen det bedre, og selv ikke de tekstene kan bli 100% klare. Noe som er åpenbart siden folk ikke forstår det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her er en lettforståelig sak om hva buddhismen er (men den er mer enn bare dette ;))

 

 

Buddhism is not a collection of myths and stories that test our rationality. It does not present itself as a mystery that can only be understood by priests or certain preferred people. Instead, Buddhism presents itself as a clear and credible path that anyone can undertake according to his own understanding and ability. It is a method that can be applied giving results that can be experienced immediately.

 

Og ordet "dhamma" (buddhas lære), betyr kort og godt; "virkeligheten"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, det er ekte, buddhistene forstår bare ikke hvordan de fullstendig skal "disconnect" fra den materielle verden og gå over i den immaterielle verden og dens høyeste tilstand, som de kaller "nirvana"

 

Joda, "veien" er relativt klar og forståelig, men det betyr ikke at den er enkel å gå

 

:)

Lenke til kommentar

 

Joda, "veien" er relativt klar og forståelig, men det betyr ikke at den er enkel å gå

 

:)

Tro det eller ei Vanvittige sky, du kan "detach" fra den materielle verden gjennom Jesus Kristus, når han sier at han ikke er av verden eller skal gå ut av verden, snakker han om den immaterielle verden kontra den materielle verden. I kristendommen kan du i ditt indre "detach" fra kroppen og den materielle verden og være i himmelriket, her og nå :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Tro det eller ei Vanvittige sky, du kan "detach" fra den materielle verden gjennom Jesus Kristus, når han sier at han ikke er av verden eller skal gå ut av verden, snakker han om den immaterielle verden kontra den materielle verden. I kristendommen kan du i ditt indre "detach" fra kroppen og den materielle verden og være i himmelriket, her og nå :)

Men klarer du det i hverdagen?

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Angrer på å ha startet denne tråden. Når jeg spør speilet: "hvorfor gjorde du det?" får jeg svaret: "Nå har du kødda nok med kristendom. Nå er det på tide å ta Buddhismen."

 

Jeg er en idiot!

 

Redigert: Jeg er ikke en idiot, men føler meg dum etter å ha lest litt.

Kommer tilbake til denne om litt for dette krever en del av de "små grå"

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du tenker for mye, og da betyr det at det blir komplisert. Slutt å tenke at du tenker, og legg merke til det som skjer akkurat nu, og uten å bedømme eller la deg rive med, så blir de kompliserte ordene helt overkommelige. Og man kjemper ikke mot andre enn sitt eget selv, og det heter seg at det skal være den største seier man kan håpe på i livet, altså å beseire seg selv

 

Da har du nådd en oppvåknet tilstand, men du har ikke lært noe nytt i det hele tatt, fordi alt har vært der, det er bare du som har ligget i dvale

 

Ganske stilig, synes nå jeg

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Godt skrevet. Kloke ord -gode ord, og til ettertanke. Kan ikke påstå at jeg har "funnet" noe i Buddhismen, men måten du ordlegger deg er jeg blitt litt kjent med.

 

Du finner det ikke i "buddhismen", men du finner det i din egen stillhet - Buddhismen peker bare i retningen du bør gå, ikke hvordan du skal gå. Det er nok en av tingene som gjør at jeg turde begynne med denne treningen, nemlig det at du beholder din egen frihet, og ved å trene så øker du graden av personlig frihet, helt til å til og med har frigjort deg fra "selvet"

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...