Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ikea Induksjonstopp, er den død?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg fant ingen e-post adresse til ikea, så får se her om noen har peiling på dette.

 

Har en Ikea Folklig indukson med hva hva jeg synes er et veldig merkelig problem. Den har virket normalt i over 6 måneder, men plutselig for en snau uke siden har den begynt å "låse" seg av seg selv...

Eneste måte å fikse dette på er å ta sikringen. Etter dette fungerer den tilsynelatende normalt, helt til den (etter et døgn omtrent) "låser" seg igjen.

 

I den låste tilstanden er den helt uresponsiv (som om ikke kontakten var i).

 

Noen som har hatt lignende problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke med en platetopp fra ikea.. Men på min så kunne jeg holde inne noen av "knappene" så den resatte seg. Ganske sikker på alle platetopper har en slik funksjon. Søk på modellnummeret ditt og søk etter brukermanual (eller om du har bruksanvisningen fortsatt) og finn ut hvordan du resetter den. Det ville jeg prøvd med :) Neste steg er eventuelt å RINGE ikea, eller fabrikant ;)

Lenke til kommentar

Ikke med en platetopp fra ikea.. Men på min så kunne jeg holde inne noen av "knappene" så den resatte seg. Ganske sikker på alle platetopper har en slik funksjon. Søk på modellnummeret ditt og søk etter brukermanual (eller om du har bruksanvisningen fortsatt) og finn ut hvordan du resetter den. Det ville jeg prøvd med :) Neste steg er eventuelt å RINGE ikea, eller fabrikant ;)

 

Hva slags "reset" snakker du om? En skjult service funksjon?, eller tenker du på å slå av den ordinære låsefunksjonen?

 

Den er innebygget i et kjøkken jeg leier, så jeg kan ikke lese av noe modellnummer, men tror det er whirlpool som har laget den.

Fant en manual fra whirlpool til en tilfeldig modell, og deler var nesten identiske med ikea sin manual.

Har ikke funnet noe om en reset funksjon i manualene. Dog kan det se ut som whirlpool manualen nevner noe om det, uten at den nevner hvordan.

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Fikk du fikset det, har samme problem med en induksjonstopp fra Miele.

 

Hei

Ett sent svar til ett sent spørsmål :)

 

I dette tilfelle var det en *ovnsvakt*, eller hva det heter, som hadde slått ut uten at jeg var klar over det. Så det var ingenting galt med platetoppen.

 

For de som lurer så er ovnsvakt en temperatursensor som er tilkoblet en egen stikkontakt som komfyren er tilkoblet. Den spesielle stikkontakten inneholder relé for utkobling av strømmen når man glemmer kjeler og slikt på platene.

Lenke til kommentar

Supplere litt til det over:

 

En komfyrvakt heter det. Sensoren måler temperatur på platetoppen og en kontrollenhet ved stikkontakten kutter strøm ved overoppheting. De kutter også på langvarig strømtrekk uten variasjon (som regel 2 timer) og enkelte også på lyd (ment for brannvarsling, men kan reagere på driller o.l.). Litt avhengig av type skal det være en betjeningsknapp på sensormodulen, og denne trykkes på ved falsk alarm for å få strøm tilbake.

 

Har hørt at enkelte platetopper fra Siemens trekker såpass mye i stand-by (100-150W) at det løser ut komfyrvaktens tidssperre. Vet ikke om andre produsenter har noe lignende problem. Er ikke helt sikker på hvordan det lar seg gjøre i utgangspunktet å ha så mye strømtrekk i stand-by.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...