Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2014


Anbefalte innlegg

Canon 1DX mark2 og 5DmarkIV i 2015.

 

Det er kanskje ikke uventet at ryktene rundt ny sensorteknologi i 7Dmk2 gir vann på mølla fra dem (oss?) som ønsker mye nytt fort, men dersom det faktisk kommer ny sensorteknologi i 7Dmk2 og den er god nok er det mulig at Canon vil oppgradere andre modeller med teknologien tidligere enn ventet.

 

For en stor produsent som Canon er det antakelig viktig å holde fabrikkene gående med jevnt belegg for å optimalisere arbeidsstyrken for å holde inntjeningen jevn og helst voksende i bedriften. Slik sett er det da viktig å ha nye modeller jevnt og trutt, og ikke fornye for mange kameraer samtidig, noe som vil kunne sprenge produksjonskapasiteten og lage unødvendig store bølger i aktiviteten over tid. Såvidt jeg har sett har imidlertid salget av kamera inkludert DSLR sviktet mye for Canon sin kamera divisjon, så helt utenkelig er det kanskje ikke...

 

Om den ene kommer i 1. (eller 2.) kvartal og den andre i 3. - 4. kvartal vil vel salgstoppene avløse hverandre...?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

For et gammelt Canon hjerte høres alt dette spennende ut. Ikke det at jeg tror at jeg kommer til å gå tilbake til tradisjonell speilrefleks med det første, men sikker blir man jo aldri. Kan jo kanskje ha to systemer. Kommer Canon opp med en ny spennende sensor som matsjer alle parametre, også dem som leser DxO marks, kan dette bringe Canon tilbake på topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Nå påståes det at Canon kommer med noe stort til Photokina, en ny 100-400 ?

 

attachicon.gifcanon photokina.jpg

 

Spørs hvor lurt det er da, jeg hadde håpet på noe lite.

 

Tja, kanskje det er lurt å gå mot strømmen og ikke bare satse på små speilløse kameraer som andre gjør.

 

Canon har nok solgt i bøtter og spann med 7D, 6D, 70D, 600D, 700D og 1200D så tror det er dumt og ikke komme med nye objektiver.

En annen ting er at en nyere og bedre sensor også fordrer bedre og skarpere objektiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med Nautica her, selv om jeg nå har speilløst system som jeg er veldig fornøyd med.

 

Likevel håper jeg at det er liv laga for begge systemene også i fremtiden. Om speilreflekshusene skulle gå veien uten speil i fremtiden håper jeg likevel at de vil være like store og egronomiske som i dag. Og ikke minst at de objektivene som har passet i over 30 år , fremdeles passer.

 

Selv om jeg fikk en liten aha opplevelse med OMD kameraet og de glimrende små objektivene, så har jeg hele tiden sagt at jeg aldri vet om jeg kommer til å kjøpe et stort hus igjen.

 

Jeg kan godt tenke meg begge deler, det små speilløse når jeg ikke ønske å dra på mye eller i byen. Men jeg er ikke flau over å si at jeg til tider savner betjeningskomforten og skjermene fra speilrefleksen.

 

Dessuten er det noe som sier meg at de nye systemene ikke kommer til å leve like lenge uten forandringer som for eksempel dagens EOS og EF system.

Dette er mitt eneste ankepunktet for å legge ut for mye i optikk til MFT systemet ennå, jeg er vel bare født skeptisk :-)

 

Så ja , jeg gleder meg over hvis Canon kommer med noe spennende denne gangen, og ja takk til begge systemene.

Lenke til kommentar

Tja, kanskje det er lurt å gå mot strømmen og ikke bare satse på små speilløse kameraer som andre gjør.

Innlegget mitt var ment mest som spøk, men også litt alvorlig. "Something BIG" kan selvsagt tolkes på mange måter - alt fra en stor nyhet til noe fysisk stort. For øvrig morsomt at bildet viser Canon 50mm F1.4 som etter Sigmas 50mm-lansering ikke akkurat er Canons hotteste linse.

 

Uansett, tror en ny 7D (eller hva det måtte hete) vil være ny kjempesuksess for Canon - forutsatt at det er en solid oppgradering, for speilreflekser vil garantert dominere dette segmentet i lang tid fremover. Det som imidlertid "bekymrer" meg litt er at Canon ser ut til å ignorere speilløst-segmentet, og det tror jeg er en tabbe som vil slå negativt ut på sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, kanskje det er lurt å gå mot strømmen og ikke bare satse på små speilløse kameraer som andre gjør.

Innlegget mitt var ment mest som spøk, men også litt alvorlig. "Something BIG" kan selvsagt tolkes på mange måter - alt fra en stor nyhet til noe fysisk stort. For øvrig morsomt at bildet viser Canon 50mm F1.4 som etter Sigmas 50mm-lansering ikke akkurat er Canons hotteste linse.Uansett, tror en ny 7D (eller hva det måtte hete) vil være ny kjempesuksess for Canon - forutsatt at det er en solid oppgradering, for speilreflekser vil garantert dominere dette segmentet i lang tid fremover. Det som imidlertid "bekymrer" meg litt er at Canon ser ut til å ignorere speilløst-segmentet, og det tror jeg er en tabbe som vil slå negativt ut på sikt.
Ja jeg er enig i at det er dumt å ignorere det speilløse markedet hvis de tenker slik.

På den andre siden forstår jeg om Canon synes det er vanskelig å trå riktig. De har jo et svært velutbygget objektivsystem for FF og cropkameraene sine og de fleste av disse objektivene er ikke akkurat små. Fordelen med speilløse systemer slik jeg føler er størrelsen. Derfor synes jeg på en måte at EOS-M ikke appellerer på den måten hos meg. Greit med de få objektivene som ble lansert til systemet , men sammen med EF objektiv blir det likevel stort.

Og skal Canon ha to linjer med objektiver ser jeg hvorfor de nøler.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Vanligvis selges "forrige" modell en god stund etter en ny er kommet, så jeg tviler på at canon har tømt lageret av 7Dmk1 eller helt sluttet å produsere dette. Skulle et mk2 dukke opp i september er det neppe i butikkene før jula nærmer seg dersom en skal følge canons etterhvert normale forsinkelse mellom lansering og levering til butikker.

 

Tor

Lenke til kommentar

Vanligvis selges "forrige" modell en god stund etter en ny er kommet, så jeg tviler på at canon har tømt lageret av 7Dmk1 eller helt sluttet å produsere dette.

 

Tor

Tja, jeg ville bli kvitt mest mulig av lagret på en utgående modell før jeg lanserer en oppgradert utgave.

 

7D er såpass spesialisert/dyrt at jeg tror et ettermarked på nye kameraer er bortimot ikkeeksisterende uten kraftige rabatter og at bruktmarkedet vil flomme over av brukte 7D'er, det såfremt mkII er en real oppgradering.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...