Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox til nettverksuttak til trådløs router


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått hjemmesentral fra Altibox, satt den i bridge modus, koblet cat5 kabel fra pcuttak til nytt nettverksuttak.

Kobler jeg en cat5 kabel fra data til nettverksuttak kommer jeg på nett.

Kobler jeg på router med samme kabel får jeg ikke internett.

Hva er galt?

Må jeg koble noe anderledes? F.eks nettverksuttaket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... koblet cat5 kabel fra pcuttak til nytt nettverksuttak.

Jeg regner med at "pcuttak" refererer til en kontakt på Altibox-hjemmesentralen, men hvor i all verden sitter dette "nettverksuttaket"? (På en vegg? Har du et kablet nettverk i huset med uttak både her og både der?)

Og så kobler du PC'en til et annet nettverksuttak, og så virker det?

 

Og så får du trøbbel når du prøver å koble en router mellom PC'en og dette nettverksuttaket?

Jeg prøver bare å forstå hvordan nettverket ditt er sammenkoblet rent fysisk.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at "pcuttak" refererer til en kontakt på Altibox-hjemmesentralen, men hvor i all verden sitter dette "nettverksuttaket"? (På en vegg? Har du et kablet nettverk i huset med uttak både her og både der?)

Og så kobler du PC'en til et annet nettverksuttak, og så virker det?

 

Og så får du trøbbel når du prøver å koble en router mellom PC'en og dette nettverksuttaket?

Jeg prøver bare å forstå hvordan nettverket ditt er sammenkoblet rent fysisk.

Korrekt. 1 pc uttak og 3 uttak på Altibox.

Har satt opp et nettverksuttak på vegg. Dvs kabel fra altibox til uttak på vegg.

 

Fra vegg kommer jeg på nett med data, men hvis jeg bruker samme kabel til router får ikke denne nett.

Lenke til kommentar

Du må (som nevnt) koble routerens WAN-kontakt til vegguttaket, og bruke en av LAN-kontaktene for kobling til PC'en.

 

Dernest må du logge deg på routerens konfig-side og sjekke at oppsettet er korrekt. (Det er nok her du mangler noe.) Hvis routerens DHCP-server er i gang, så skal PC'en få tildelt IP-adresse fra routeren. Samtidig får PC'en oppgitt hvilken IP-adresse som er nettets "gateway". Det er denne IP-adressen du skal skrive inn i en browser for å komme fram til routerens konfig-side.

 

Det kan være greit å restarte PC'en når du gjør slike nettverksendringer.

Kommer du inn på routerens konfig-side?


Kan jeg ha koblet vegguttak feil iforhold til at det skal til en router?

Nei, hvis det fungerer med PC'en rett i vegguttaket, så skal det funke med routeren også.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette gjelder på Altibox, men har vært borte i leverandører som bare gir ut 1 offisiell IP i bridge modus, og denne "låses" til første enhet som kobles til . Man må da enten slå av/på modemet (hjemmesentral?), vente til dhcp lease fra leverandør løper ut, eller kontakte leverandør.

Lenke til kommentar

Tror jeg har byttet om ledninger i nettverksplugg. Dvs stripet grønn og stripet blå er på feil plass.

Hva blir korrekt? Skal P1-p8 kobles likt i rj45 plugg og rj45 nettverksuttak?

Nei.

 

I pluggen er det: HV/OR, OR, HV/GR, BLÅ, HV/BLÅ, GR, HV/BR, BR

 

I uttaket skal du koble etter "B"-standard, altså HV/OR, OR, HV/GR, GR, HV/BL, BL, HV/BR, BR

Lenke til kommentar

Er det ikke HV/OR, OR, HV/GR, BLÅ, HV/BLÅ, GR, HV/BR, BR - "B" standard

Og HV/GR, GR, HV/OR, BLÅ, HV/BLå, OR, HV/BR, BR - "A" Standard ?

 

Men du er sikker på at i pluggen skal jeg ha HV/OR, OR, HV/GR, BLÅ, HV/BLÅ, GR, HV/BR, BR og i uttaket HV/OR, OR, HV/GR, GR, HV/BL, BL, HV/BR, BR ?

For dette fikk jeg ikke til å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...