Gå til innhold

Vålerenga med nytt, eget stadion?


d1nosaur1984

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vålerenga med ny, egen stadion? Synes jeg leste at Vålerenga går mot et nytt, dundrende underskudd. De planene må ligge langt frem i tid, vel?

Det er mye mikkmakk med slike ting, de som skal bygge stadion er ett annet AS enn Elite laget om jeg ikke husker feil. Det er store planer om ny stadion, de må bare bli enige med kommunen.

 

Dessverre er det slik i Oslo at kommunen ikke gidder å betale en dritt. I motsetning til mange andre steder der det er kommunen som har betalt for deler eller hele utbyggingen av ny stadion.

Lenke til kommentar

Det er mye mikkmakk med slike ting, de som skal bygge stadion er ett annet AS enn Elite laget om jeg ikke husker feil. Det er store planer om ny stadion, de må bare bli enige med kommunen.

 

Dessverre er det slik i Oslo at kommunen ikke gidder å betale en dritt. I motsetning til mange andre steder der det er kommunen som har betalt for deler eller hele utbyggingen av ny stadion.

Bare den tomta dere har fått er jo verdt det de fleste andre kommuner sponser ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare den tomta dere har fått er jo verdt det de fleste andre kommuner sponser ...

Man er i tvil på hvor lønnsomt dette har verdt/vil være får Vålerenga pga alle kravene fra kommunen.

Infrastruktur, skole, skøytebane osv osv.

 

650 millioner

Totalt vil anlegget koste 650 millioner. Stadion og skole vil koste 400 millioner, så vil infrastruktur og andre utgifter koste 250 millioner.

Det sies at tomten er taksert til ca 240 millioner....

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er så klart et regnestykke som må gå opp og jeg regner med det er der problematikken ligger, synes bare det blir feil å si at kommunen ikke støtter dere. Hvis den prisen på tomta stemmer så er det noen ti-talls millioner mer enn hele Aker Stadion-prosjektet kostet. Det er ikke direkte sammenlignbart men er verdt å nevne allikevel.

 

Ringvirkningene VIF får av å ha en egen stadion midt i ekte Enga-land tror jeg også er uvurderlig, spesielt mtp omreguleringen av Ensjø, Helsfyr og Økern. Det er noe man virkelig bare MÅ få igjennom. Strander det prosjektet så kan VIF se langt etter å noen gang etablere seg som det naturlige hovedstadslaget. Jeg håper virkelig dere får det til, har alltid hatt en soft-spot for Enga og ikke ble det hardere da jeg bodde nabo med Valle under Moldeinvasjonen for en del år siden ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er sant, tomtekjøpet gikk jo gjennom til slutt, men var en del motstandere mot det også.

Og det gikk jo flere år fra det ble foreslått til man faktisk fikk det i orden.

 

Men det er vel naturlig å føle seg litt nedprioritert når det brukes over 1,5 milliarder(!) på en hoppbakke!

 

Det er jo egentlig ett problem i Oslo, er ett u-land når det kommer til idrettsanlegg.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Herlig stemning både lørdag og søndag, jeg storkoste meg :)

 

Jeg ble bare flau av å se Molde "supporterene" bak mål som satt stort sett hele kampen. Trist.

Riktignok ikke like bak mål, men jeg hadde krykker - er jeg unnskyldt? Rosenborg er absolutt flinkere til å holde det durende med liv, ja.

 

Ringvirkningene VIF får av å ha en egen stadion midt i ekte Enga-land tror jeg også er uvurderlig, spesielt mtp omreguleringen av Ensjø, Helsfyr og Økern.

Syns Sjappa har blitt ganske så anonym med sin beliggenhet på Fyrstikktorget, uansett om den "har kommet hjem" eller ikke. Men det blir kanskje litt bedre når stadionet kommer opp ikke så langt unna.

Vet du noe om hvordan omsetningen i Sjappa har vært i år, PatSharpX?

Lenke til kommentar

Er sjappa på fyrstikktorget nå? Kult. Og ja det er klart den er anonym nå men når det nye anlegget kommer blir det nok andre baller. Husker jeg var veldig inne på tanken om å bruke sparepengene mine på å trekke meg tilbake og kjøpe den puben i bakgården der, blir en fantastisk beliggenhet om noen år da ny stadion er ferdig og hele bilbyen er omhandlet til boligområde.

Lenke til kommentar

Ang kritikk av Moldesupportere så preller det stort sett av hos meg. Vi er en liten by og det er vanskelig å etablere en hard kjerne som tar ansvar under kampene. Synes vi tvert i mot fortjener skryt for den store fotballinteressen og innstillingen hos fansen.

 

Jeg vet ihvertfall hva jeg foretrekker hvis valget sto mellom 1/3 av byen på hver kamp med kjærlig og ektefølt support for hjemmelaget kontra 1/100 og en hard kjerne på noen hundre som synger om hvor mye de hater andre byer. ;)

Lenke til kommentar

Er sjappa på fyrstikktorget nå? Kult. Og ja det er klart den er anonym nå men når det nye anlegget kommer blir det nok andre baller. Husker jeg var veldig inne på tanken om å bruke sparepengene mine på å trekke meg tilbake og kjøpe den puben i bakgården der, blir en fantastisk beliggenhet om noen år da ny stadion er ferdig og hele bilbyen er omhandlet til boligområde.

Karoline pub og spiseri? Den virker rimelig greit besøkt på fredagskvelder de gangene jeg har vært forbi, i alle fall.

Ensjø er et spennende strøk å besøke om dagen. Skal bli gøy å se når det begynner å gå mot slutten om en del år!

 

Edit: Jeg var visst ikke like godt informert som Solaar, så derfor litt omformulering :)

Endret av Samara
Lenke til kommentar

Karoline ja, sykt potensial og enormt dårlig drift, ihvertfall da jeg bodde i nabolaget. Tenker på alle bedriftene i området, den komplette mangelen på gode lunjstilbud og pub/underholdning på kveldstid i nærheten.

 

Har lest hele omreguleringsplanen og så vidt jeg husker skal alle bilbutikker som ikke har fasade mot Grenseveien bort. Nederst mot t-banestasjonen på Ensjø mener jeg noe næringslokaler skal beholdes, ellers er det stort sett boligområder og grøntområder over hele linja. Tror det blir et av de bedre områdene på Oslo Øst, spesielt for unge nyetablerte og Enga-fans ;)

 

Det er mye som er planlagt der, les mer her: http://www.prosjekt-ensjobyen.oslo.kommune.no Vet at hele omreguleringsplanen dekker området helt ned mot Tøyen og nesten helt bort til Økern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan omsetningen er på Sjappa etter at den flyttet, men vil tro det går bedre, leien er nok mye lavere! Syns det var veldig irriterende før, men nå har jeg flyttet til området så funker for meg.

Ang kritikk av Moldesupportere så preller det stort sett av hos meg.

Ja, det var klubben sin "feil" måten de fordelte billettene de fikk. Etter hva jeg hørte på twitter da dette kom opp var at kun 1/3 ble tildelt Molde supportere.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...