Gå til innhold

jobb som livvakt


Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!
Hvordan kan man bli livvakt?
Hva skal til og hvordan tar man utdanning som det? hva er lønnen, og hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut? :)

Tenker da livvakt som passer på viktige statsoverhoder, kongelig familie og statsminister for eksempel. Noen som har erfaringer og tips? :)
Pris på utdanning osv, generelt alt som har med det å gjøre :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

*Utdrag fra ung.no*

 

For jobb i livvakttjenesten gjennom PST, kreves i utgangspunktet bakgrunn som politi. Alle livvaktene i PST er polititjenestemenn som har gjennomgått en grundig spesialopplæring i livvakttjeneste. Utdanning og trening av livvakter skjer i nært samarbeid med Politihøgskolen og Den kongelige politieskorte i Oslo politidistrikt.

 

 

 

Les gjerne på PST sine nettsider om livvakttjenesten og kontakt dem for en prat og mer informasjon. Kanskje kan det finnes andre utdanningsveier, kurs, utenlandsmuligheter og liknende, men jeg vil absolutt anbefale at du diskuterer dette direkte med PST. Det er de som avgjør hvilken bakgrunn som vil kreves for å faktisk kunne få jobb.

Lenke til kommentar

Forsvaret har en egen livvaktavdeling. Jeg mener å huske at minstealderen er 25 år, og testene er veldig harde. Men hvis du kommer inn har du ihvertfall en fot innenfor. Jeg har dessuten hørt at man ikke kan søke seg til livakttjeneste i PST/kongelige politieskorte/etc, men at man blir headhuntet. Hvorvidt dette er sant vet jeg ikke.

 

Hvis du vurderer forsvaret burde du ha noen år på baken der først. Feks. befalskole. Alternativt kan du jo drive med noe security-greier, kanskje komme deg ut på båt i adenbukten først hvis du virkelig brenner for dette.

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/spesielle-tjenester/militar-livvaktavdeling/Sider/Krav-til-s%C3%B8ker.aspx

Lenke til kommentar

Det finnes 3 alternativer for å bli livvakt.

 

1) PST sine livvakter som er personell med politiutdanning og spesialopplæring. Krever opptak til PHS.

PST sine livvakter har ansvaret for sikkerheita til viktige personer som er her i landet.

 

2) Militære livvakter, dette er militært personell som innehar relevant kompetanse. Om du kan søke spesifikt til ei slik tjeneste veit eg rett og slett ikkje. Militære livvakter er underlagt militærpolitiet, så eg vil anta at du må gjennom MP fyrst. Dei militære livvaktene har som hovedoppgåve å beskytte viktig personell som befinner seg i konfliktområder. Dei er skjeldan brukt i sivil samanheng.

I tillegg har du sjølvsagt garden, som det ligger i navnet så er denne avdelingen satt av til å beskytte kongen. Rein praktisk sett så har garden i dag ikkje lenger eit direkte ansvar for å verne kongen, det er PST som tar seg av den personlege sikkerheita til kongen og garden blir brukt til å holde vakt over området der medlemmer av kongefamilien oppheld seg, eller der kongefamilen har eigendom.

 

3) Privat livvakttjeneste. Dette er eigentleg vektere med fancy tittel. Då det er private selskaper så finnes det ingen standariserte opptakskrav, dei ansetter rett og slett personer som blir ansett som egna til jobben. Gjerne kanskje personer som ser skummle og sterke ut, over personer som vil kunne gjere ein effektiv jobb. Typisk eksempel frå utlandet er desse svære feite livvaktene som enkelte kjendiser leiger inn, deira jobb er å være store og skummle, det er ingen som forventer at dei skal være i stand til å springe.

Private livvakter har ikkje noken utvida rettigheiter, så dei kan ikkje gjere noke meir enn vanlige sivile personer. Så dei kan ikkje gripe inn med vold før det oppstår ein truande situasjon, og dei kan kun bevæpne seg med lovlige middler som f.eks forsvarsspray.

Dersom du ikkje får innpass i ei privat livvakttjeneste så står du sjølvsagt heilt fritt til å starte ei eiga bedrift. Livvakt er ingen verna tittel så du kan fint bli livvakt utan noke anna enn livserfaring.

Lenke til kommentar

Er det ingen om har konkrete svar på det jeg spurte om? :)

 

Sørlands gutten svarte jo bra og konkret. Kan legge til noe.

 

Politihøyskolen, deretter minimum 4 års praksis, søke opptak til pst livvakttjeneste (ikke lett å komme inn og bør ikke være eldre enn 34 år om jeg husker rett), der gjennomfører man utdanningen rundt 8 uker. For å jobbe rundt de kongelige, kan du søke videre opptak til DKP ( Den Kongelige Politieskorte). Her er det enda vanskeligere å komme inn. Du kan heller ikke være kvinne. Disse får også den beste lønnen. Nesten dobbelt så mye som sine "ikke-kongelige" kolleger.

 

Du må ha sterk psyke og svært god fysikk for å lykkes. Ikke minst veldig lyst, også etter at du er inneforstått med alle arbeidsoppgaver. Du bør vite med deg selv at du kan være aktuell for en slik jobb, før du setter igang. Familien din kan ikke ha noen svin på skogen, da det er høy sikkerhetsklarering. Snakker antakelig minst 7 kanskje bortkastede år før et mulig avslag fra PST. Naturligvis kan du jo trives med å være ren politimann og.

 

Du får reist mye i inn- og utland og har utfordrende arbeid. Ellers er det greit å vite at store deler av jobben er vanvittig kjedelig. Mye av tiden går til å sitte i en bil, vente her og der og må delta ved mange søvndyssende arrangementer.

Endret av E-star
Lenke til kommentar

 

Sørlands gutten svarte jo bra og konkret. Kan legge til noe.

 

Politihøyskolen, deretter minimum 4 års praksis, søke opptak til pst livvakttjeneste (ikke lett å komme inn og bør ikke være eldre enn 34 år om jeg husker rett), der gjennomfører man utdanningen rundt 8 uker. For å jobbe rundt de kongelige, kan du søke videre opptak til DKP ( Den Kongelige Politieskorte). Her er det enda vanskeligere å komme inn. Du kan heller ikke være kvinne. Disse får også den beste lønnen. Nesten dobbelt så mye som sine "ikke-kongelige" kolleger.

 

Du må ha sterk psyke og svært god fysikk for å lykkes. Ikke minst veldig lyst, også etter at du er inneforstått med alle arbeidsoppgaver. Du bør vite med deg selv at du kan være aktuell for en slik jobb, før du setter igang. Familien din kan ikke ha noen svin på skogen, da det er høy sikkerhetsklarering. Snakker antakelig minst 7 kanskje bortkastede år før du kan søke til PST. Naturligvis kan du jo trives med å være ren politimann og.

 

Du får reist mye i inn- og utland og har utfordrende arbeid. Ellers er det greit å vite at store deler av jobben er vanvittig kjedelig. Mye av tiden går til å sitte i en bil, vente her og der og må delta ved mange søvndyssende arrangementer.

jeg har tenkt på politiutdannelse uansett, noe jeg har villet bli siden jeg var barn (er 17 nå).

Så det er innmari vanskelig å komme gjennom som livvakt for de høysete statshodene / kongelige i norge?

Hva er lønnen for en livvakt? både for kongelige og ikke?

Lenke til kommentar

jeg har tenkt på politiutdannelse uansett, noe jeg har villet bli siden jeg var barn (er 17 nå).

Så det er innmari vanskelig å komme gjennom som livvakt for de høysete statshodene / kongelige i norge?

Hva er lønnen for en livvakt? både for kongelige og ikke?

 

Alright. Ja, det er vanskelig. Heller ikke ofte de søker vakter. Og når de først gjør det, blir det konkurranse. Men ettersom du uansett kanskje starter på PHS, taper du ingenting på å prøve.

 

Lønnen varierer jo en del avhengig av hva slags oppdrag du deltar i osv.. Men røffelig anslått årlig snittlønn før skatt:

 

PST 600 000,- +

DKP 1 000 000,- ++++

Lenke til kommentar

 

Alright. Ja, det er vanskelig. Heller ikke ofte de søker vakter. Og når de først gjør det, blir det konkurranse. Men ettersom du uansett kanskje starter på PHS, taper du ingenting på å prøve.

 

Lønnen varierer jo en del avhengig av hva slags oppdrag du deltar i osv.. Men røffelig anslått årlig snittlønn før skatt:

 

PST 600 000,- +

DKP 1 000 000,- ++++

Tusen takk for bra svar!

Så det er relativt god lønn da :)

Hvordan ser en hverdag ut når man er på oppdrag sånn ca?

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar!

Så det er relativt god lønn da :)

Hvordan ser en hverdag ut når man er på oppdrag sånn ca?

 

No probs. Ja, det er forholdsvis god lønn. Spesielt i DKP. Arbeidsdagene er nokså forskjellig utifra hva oppdraget ditt er. Men en vanlig dag vil ganske enkelt være å følge klienten din på jobb, middag, møter, shopping, fritidsaktiviteter osv.. Man gjør ikke all verdens for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar!

Så det er relativt god lønn da :)

Hvordan ser en hverdag ut når man er på oppdrag sånn ca?

Kanskje litt off-topic, men i boken JÆGER - I KRIG MED ELITEN, som er en selvbiografi om en dansk person i den danske spesialstyrken. Han har flere kapitler på hvordan det er å være livvakt i utlandet for en politiker. Nå er dette litt spesielt siden dette er i et konflikt området. Men forsatt veldig interessant, og gir litt innsikt i hvordan hverdagen til en livvakt er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...