Gå til innhold

Uoppklarte drapssaker - tråd.


Geir44

Anbefalte innlegg

Siden det mangler en tråd for dette så starter jeg en.

 

Jeg er fascinert av drapsmenn som kommer seg unna og som forsvinner uten spor. Vi husker jo at i lommemannsaken så var gjerningsmannen en vellykket forretningsmann som ingen mistenkte. Kan det også være slik i mange av disse sakene? At morderen er en helt usannsynlig person? Kaskje kvinne eller mindreårig?

 

Espaassaken 1996 og Tostrup-Bråten 2002 er to av de sakene jeg er mest interessert i.

 

Hvem sniker seg rundt i turistbygda Geiranger, begår overgrep og drap og forsvinner i løse lufta? Eller stikker ned en ukjent person på vei hjem fra kino uten å ta pengene hans?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant problemstilling. Jeg tror det å gjennomføre ett planlagt drap på noen utenfor din egen krets, og komme unna med det, ikke burde være veldig vanskelig om man er en person som klarer å begå denne typen forbrytelser. Om du ikke har noen relasjon til offeret, og det ikke er noen vitner står politiet med fryktelig lite å gå etter.

Lenke til kommentar

Interessant problemstilling. Jeg tror det å gjennomføre ett planlagt drap på noen utenfor din egen krets, og komme unna med det, ikke burde være veldig vanskelig om man er en person som klarer å begå denne typen forbrytelser. Om du ikke har noen relasjon til offeret, og det ikke er noen vitner står politiet med fryktelig lite å gå etter.

 

Det skal sant sies at det å drepe ett menneske ikke er spesielt enkelt. Det er vanskelig å konstantere død uten å nærme seg objektet. Det er også vanskelig å klare å unngå og legge igjen spor ettersom at for mange er den første likvideringen veldig rotete og stresspreget. Det kommer også frem posttraumatisk stress for di som har gjort det som en krminelllhandling noe som gjør at åtferdsmønsteret ofte forandrer seg og dette vekker misstanke.

 

Dette ser enn forsåvidt også i profesjonelle etater der det med straffeforfølgelse ikke er aktuelt.

Lenke til kommentar

 

Det skal sant sies at det å drepe ett menneske ikke er spesielt enkelt. Det er vanskelig å konstantere død uten å nærme seg objektet. Det er også vanskelig å klare å unngå og legge igjen spor ettersom at for mange er den første likvideringen veldig rotete og stresspreget. Det kommer også frem posttraumatisk stress for di som har gjort det som en krminelllhandling noe som gjør at åtferdsmønsteret ofte forandrer seg og dette vekker misstanke.

 

Dette ser enn forsåvidt også i profesjonelle etater der det med straffeforfølgelse ikke er aktuelt.

 

Nå er forutsetningen min at dette er ett menneske som ikke har de samme sperrene som de fleste andre har, og drapet er begått utenfor omgangskrets, samt planlagt på forhånd. Avhengig av metode trenger ikke det å verifisere at vedkommende er død være så vanskelig. Hva spor angår så vil det være vanskelig å knytte de opp mot gjerningsmannen så lenge det ikke foreligger noe motiv, eller noe som skulle peke mot deg i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

 

Nå er forutsetningen min at dette er ett menneske som ikke har de samme sperrene som de fleste andre har, og drapet er begått utenfor omgangskrets, samt planlagt på forhånd. Avhengig av metode trenger ikke det å verifisere at vedkommende er død være så vanskelig. Hva spor angår så vil det være vanskelig å knytte de opp mot gjerningsmannen så lenge det ikke foreligger noe motiv, eller noe som skulle peke mot deg i utgangspunktet.

 

Jeg vil ikke si ta det å drepe ett menneske er å fjerne en sperre, denne sperren er ganske skapt av oss selv, den eksisterer egentlig ikke. - Jeg husker godt min første gang.

 

Det å være 100% sikker på noen død er ikke enkelt. Får du et skudd midt i mellom øynene så er det ganske bankers. Men det er for min del ikke veldig interessant tema, så jeg gir meg her :-)

Lenke til kommentar

Men tilbake til noen aktuelle saker: Trude Espaas ble jo drept og begravet i en steinur. Men nøyaktig hvordan er det ikke opplyst om i mediene.

 

Det jeg antar er at hun ble slått i hodet med en stein, voldtatt og deretter drept. Drapet skjedde forøvrig her:

 

https://maps.google.com/maps?saddr=62.106653,7.202305&daddr=Geiranger,+Norge&hl=no&ll=62.106653,7.203475&spn=0.00206,0.004823&sll=62.106653,7.20245&sspn=0.00206,0.006866&geocode=%3BCQdnuXZmR04mFSqZswMdbvltACnJfDEObSYURjETcz-dkUBb7g&t=h&mra=mift&mrsp=0&sz=18&z=18

Lenke til kommentar

Interessant emne.

 

Med tanke på politiets håndtering av drapssaken på breviksbrua så er det ikke spesielt merkelig at det er såpass med uoppklarte saker.

 

Husker også Tina Jørgensen-saken hvor hun og kjæresten kranglet i forkant av forsvinningen og hvordan han under ed hevdet at han ikke greide å finne seg ny kjæreste fordi at han angivelig tenkte såpass på henne fortsatt når realiteten var den at han hadde allerede funnet seg ny. De fant også samme type barnåler på liket og i bilen til kjæresten pluss at likhund markerte bagasjerommet osv.

 

At folk som har en tilknytning til enkelte foreninger lettere kommer unna med slikt og at rettsvesenet er fullstendig inkompetent er det ingen tvil om.

 

De perfekte mordene blir kalt "forsvinningssaker".

Endret av Militant Bærplukker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant emne.

 

Med tanke på politiets håndtering av drapssaken på breviksbrua så er det ikke spesielt merkelig at det er såpass med uoppklarte saker.

 

Husker også Tina Jørgensen-saken hvor hun og kjæresten kranglet i forkant av forsvinningen og hvordan han under ed hevdet at han ikke greide å finne seg ny kjæreste fordi at han angivelig tenkte såpass på henne fortsatt når realiteten var den at han hadde allerede funnet seg ny. De fant også samme type barnåler på liket og i bilen til kjæresten pluss at likhund markerte bagasjerommet osv.

 

At folk som har en tilknytning til enkelte foreninger lettere kommer unna med slikt og at rettsvesenet er fullstendig inkompetent er det ingen tvil om.

 

De perfekte mordene blir kalt "forsvinningssaker".

 

 

Foreninger sånn som kristlige og humanitære, ja? Ikke drapsnettverk, regner jeg med?

 

Tror nok forøvrig mange som har forsvunnet godt kan være drept, som du sier. Bare at de som står bak har visst hva de driver med. Man trenger mer enn 20-30 kilo for å holde et lik på "bånn".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...