Gå til innhold

signa nikon.


Anbefalte innlegg

sigma vet helt sikkert om problemet, vet at nikon d 5300 er sperret fra nikon mot sigma objektiver.men D 7100 har vært på markedet en stund, så der burde det vært ryddet opp.og dette sigma objektivet har og vært i salg en stund, så dette problemet er sigma,s sitt ansvar, jeg er ferdig med sigma for en stund.

Du skriver dette litt som at Nikon har sperre mot Sigma, det stemmer ikke, men mulig du ikke egentlig mener dette.

D5300 har ikke fokusmotor så kan kun bruke Nikon AFS-linser, det samme fra Sigma, Tokina el andre - de må også ha fokusmotor i linsa.

 

Med D7100 må ikke linsene ha fokusmotor siden D7100 har fokusmotor.

Så å blande inn D5300 her er ikke lurt siden det gjelder helt andre ting for denne enn D7100.

 

Dårlig gjort av Nikon å sperre 3.parts objektiver.

 

Jeg er ferdig med Nikon for en stund!

 

Nikon har ikke sperret for noen 3. parts objektiver.

Men det er problemer med enkelte objektiver siden software ikke snakker med hverandre.

Vanligvis skal en oppdatering av firmware i objektivet fikse dette.

Dette gjelder ikke spesielt Nikon, også Canon og sikkert også andre.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Senest for ett par timer siden brukte jeg Sigma 105mm macro Nikon fatning på D700 og fikk en Err blink i displayet og skyldes at det stod på blender f.16, tok det av og fikk det på blender f.22 og da fungerte det igjen som det skulle. Samme problem har jeg opplevd på forrige Nikon D300 huset.

Lenke til kommentar

Nikon har ikke sperret for noen 3. parts objektiver.

Vanligvis skal en oppdatering av firmware i objektivet fikse dette.

Dette gjelder ikke spesielt Nikon, også Canon og sikkert også andre.

 

Det var samme problemstillingen når D7000 ble lansert...hvor bl.a. AF i LV ikke responderte...på et par av mine Sigmaer...hvis jeg husker riktig..

Serviceverkstedet utførte oppdatering av firmware.....og objektivene har funka knirkefritt siden ;)

 

Nå er det nye muligheter med USB-dock som tilbehør til mine nye og kommende Sigma-objektiver :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det var samme problemstillingen når D7000 ble lansert...hvor bl.a. AF i LV ikke responderte...på et par av mine Sigmaer...hvis jeg husker riktig..

Serviceverkstedet utførte oppdatering av firmware.....og objektivene har funka knirkefritt siden ;)

 

Nå er det nye muligheter med USB-dock som tilbehør til mine nye og kommende Sigma-objektiver :)

 

Godt poeng :)

Fint å få rettet opp i litt av tullet som skrives her.

Lenke til kommentar

Samme problemene med Sigma objektiver på Canon. Ett objektiv kan fungere meget bra på ett kamerahus men bare jage og jage med fokus på ett annet. Har stort sett hatt problemer med alle Sigma objektivene på en eller annen måte. 30mm og 50mm fra Sigma er skrekkeksempler, men også 35 Art 1.4 jaget veldig på fokus i kunstlys med 650D og 5D III.

Lenke til kommentar

Prøver igjen,

Opplysningen om at nikon hadde sperret D 5300 mot sigma fikk jeg opplyst i butikken hvor de hjalp meg med problemet.

At det finns en liten smart boks hvor du kan oppgradere sigma objektiver vet jeg, fikk opplyst om det på verkstedet.

At sigma oppgraderer sine objektiver for deg, vet jeg og, de må sendes til sigma, noe som tar noen uker.

Til opplysning mottok jeg mitt objektiv i posten,og innleverer det dagen etter i butikken,hvor jeg fikk all den bistand det var muligt å få, de oppdaterte objektivet med siste programvaren, som ikke gjorde noen forskjell.

Nytt samme objektiv ble testet, på mitt kamera,på nytt kamera i butikken, testet på D 7100, testet på mitt kamera, testet med nytt objektiv som ikke var oppgradert, servicen var topp hele veien,all honnør til betjening verksted og virkelig flott service hele veien,,,,,,,men fortsatt ville ikke dette gå. Hyggeligt at så mange engasjerer seg i denne saken.

PS, har hatt sigma før på andre kamera,og aldri hatt dette problemet.

Lenke til kommentar

Sigma fikser stort sett programvaren til objektiver som fremdeles er i produksjon. De nyeste objektivene som har muligheter for USB docking kan man oppgradere selv.

 

Det har alltid vært et problem med Sigmaobjektiver, spesielt på Canon. Sigma 150 mm f/2,8 har hatt problemer på flere Nikonhus men det har blitt fikset både med oppdateringer fra Sigma og Nikon.

 

Nikon D5300 har ikke sperringer, Sigma har allerede fikset problemene på de objektivene som fremdeles er i produksjon.

les innlegg på akam.

Lenke til kommentar

les innlegg på akam.

 

Objektivfabrikanten Sigma har kunngjort et problem med programvaren sin i kombinasjon med Nikon D5300. Meldingen dukket opp på selskapets nettsider for et par dager siden.

Fokus i Live View og stabilisering

Problemet er at Sigmas objektiver med innebygd motor kan feile sammen med Nikon D5300. Feilen arter seg slik at autofokuseringen ikke arbeider korrekt i Live View, i tillegg til at den optiske bildestabiliseringen heller ikke fungerer korrekt.

Les også: Sigma lanserer ny standardzoom

Oppgraderingusbdock_alt.280x280!.jpgVed hjelp av Sigma USB Dock er det mulig å oppgradere firmwaren selv.Foto: Skjermbilde Sigmaphoto.com

Sigma lover gratis firmwareoppgradering til objektiver som er rammet av denne feilen, men på enkelte eldre modeller kan dette være umulig. For objektiver som er kompatible med Sigma USB Dock, vil det være mulig å oppgradere programvaren ved hjelp av Sigma Optimization Pro.

For andre objektiver henviser Sigma til sine autoriserte servicepartnere, i Norge er det FotoVideo Norway AS i Møllergata i Oslo.

En firmwareoppgradering er nå tilgjengelig for følgende objektiver:

  • 35mm F1.4 DG HSM
  • 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM
  • 30mm F1.4 DC HSM
  • 18-35mm F1.8 DC HSM
  • 120-300mm F2.8 DG OS HSM

Sigma opplyser også at de kommer til å utstyre alle nye objektiver der problemet er løst med et eget klistremerke som viser at objektiver passer sammen med Nikon D5300.

Lenke til kommentar

Senest for ett par timer siden brukte jeg Sigma 105mm macro Nikon fatning på D700 og fikk en Err blink i displayet og skyldes at det stod på blender f.16, tok det av og fikk det på blender f.22 og da fungerte det igjen som det skulle. Samme problem har jeg opplevd på forrige Nikon D300 huset.

 

Det samme gjelder for Nikkor objektiver, de må også settes til minste blender.

Lenke til kommentar

Objektiver med manuell blenderring må stå på minste blender for å fungere korrekt med automatikk.

Det gjelder bare objektiver med CPU, og ikke nødvendigvis da heller. Det er mulig å sette (i hvert fall på noen kamerahus) i menyene om man vil benytte blenderringen eller kamerahusets hjul (Custom Settings f9, Aperture setting, på min D700 i alle fall).

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Det gjelder bare objektiver med CPU, og ikke nødvendigvis da heller. Det er mulig å sette (i hvert fall på noen kamerahus) i menyene om man vil benytte blenderringen eller kamerahusets hjul (Custom Settings f9, Aperture setting, på min D700 i alle fall).

Nå tror jeg du forvirrer MYE MER enn du opplyser ;)

Ikke-CPU objektiver er

- film-objektiver

- IKKE-AF objektiver

- altså ganske gamle objektiver

og er av ingen interesse for denne tråden siden ikke-CPU objektiver IKKE HAR noen kontakter for overføring av informasjon mellom kamera og objektiv.

 

Denne tråden handler om informasjon mellom Sigma objektiver og Nikon hus og forutsetter derfor at det er CPU-objektiver.

 

I denne tråden er det nok forvirring, så ingen grunn til å gjøre denne større med å trekke inn ikke-CPU objektiver. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror fremdeles jeg har rett fordi det er en mekanisk kobling som styrer blenderen og hvis ringen ikke står på minste blender så er det ingen måte kamerahuset kan overstyre det. Så for at kamerahuset skal kunne stille blender korrekt så må ringen stå på på minste blenderåpning.

 

Men ja man kan stille blenderen manuelt på ringen hvis man ikke samtidig prøver å la kamerahuset gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...