Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp! Hva slags bruktbil?


Furuschauen

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vanskelig for å orientere meg i bruktbilmarkedet, så jeg håper på litt hjelp. Jeg har en økonomisk smertegrense på langt under 100.000,-.

 

Hvilke merker/modeller bør jeg se etter? Toyota, og...?

Hvilke merker/modeller bør jeg holde meg langt unna?

 

Det viktigste for meg er:

1. Sikkerhet

2. Driftsikker, og rimelige deler

3. Lavt bensinforbruk

4. 4-5 seter

5. Helst ok bagasjeplass

 

Jeg kjører ganske lange avstander siden jeg bor landlig til. Jeg kjører også litt grus/skogsveier, og siden jeg bor i Hedmark er det også mye kulde og snø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyere biler er ikke det samme som det var. De store forskjellene man hadde før mellom franske, tyske og japanske biler er mer eller mindre borte.

 

Kjøper du en Citroen idag så er det ikke en Citroen men en samling deler montert i et unikt chassis, og de samme delene finner du igjen i de fleste modeller fra andre produsenter.

Alle motorer kommer stort sett fra samme fabrikk, det sitter f.eks samme motorserie i Citroen, Peugot og Ford, og du finner igjen masse brytere og løsninger inni som også er fra samme produsent.

 

Det det derimot er forskjell på er f.eks rustbeskyttelse, men der er det heller ikke det samme som før.

Flere svindyre store Audier ligger på rusttoppen blant biler under 1år.

 

Er du ute etter mest for pengene i en bruktbil så ville jeg fokusert på modeller som har vært populære som firma/leasingbiler da det driver de generelle prisene på disse modellene ned.

 

Jeg kjøpte for noen år siden en Ford Mondeo stasjonsvogn som hadde gått under 100000km for 60000kr.

Denne modellen var levert i enorme antall som firmabil og lå på tilnærmet halve prisen av hva man måtte betale for tilsvarende bil fra andre merker som da ikke hadde overfyllt markedet med firmabiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med nyere biler mener du fra når? Hvor langt tilbake må man tilbake for å at merket bør være en seriøs og avgjørende faktor? Jeg antar at jeg må noen år tilbake for å få en pris jeg kan overleve uten å bare spise knekkebrød i 2014...

 

Fint med påminnelse om å ta populære firma/leasingbiler med i betraktningen. Det var en del av argumentet (ikke mitt!) for å kjøpe en Renault Kangoo som det svenske postvesenet har. Den kostet meg like mye i rep. på to år som jeg betalte for den. :/

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig på flaks denne gangen! Kombinert med å være så velinformert som mulig i forkant, i håp om at jeg ikke kjøper meg utgifter. Da er det flott å finne forum som dette for å bli litt klokere Kjekt med litt sorteringshjelp allerede nå i titterfasen, som skummelt og bråfort blir kjøpefasen.

Lenke til kommentar

de fleste indekser viser at jo mindre bilen er, dess mindre feil er det med dem. og nå kommer jo de fleste mindre biler som stasjonsvogn. Opel Astra er en undervurdert bil som du får godt innenfor ditt budsjett.

jeg ville ha sjekket ut en slik om jeg var i samme situasjon som deg.

en god bil å kjøre som er billig i forbruk har god plass og er den bilen som er mest feilfri i følge en og annen indeks,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs jo veldig. Er du noe handy selv? Kan du skru noe? Du kan få en tipp topp bil til ikke mer enn feks 8000, og det eneste som trengs å gjøres er å bytte for eksempel et hjullager, og resten er ok. Faren min kjøper og selger veldig mye biler, og han finner stadig vekk kupp hos personer som tror hele bilen er ødelagt fordi en slitedel begynner å streike. Om du har bare litt kunnskaper selv eller en kompis med det, kan det være MYE penger å spare.

 

Det har jo også litt å si hva du er ute etter. Er du hovedsakelig bare ute etter en trygg bil som leverer det den skal, så er jo for eksempel Toyota et opplagt valg. Toyota er helsikens kjedelige biler, men de er stabile og enkle å skaffe deler til. Selv er min førstegangsbil en Alfa Romeo, og den er helt himmelsk. Har testet veldig mye av litt eldre biler (90-05), og jeg har aldri hatt samme følelse av å kjøre en bil som når jeg kjører Alfaen. Kostet meg 12000, eneste jeg trengte å gjøre var å sveise et par kanaler, bytte bremseskiver bak og håndbrekksvaiere. Ikke noe problem når jeg skaffet meg delebil til vrakpant. Nå kjører jeg også bilcross med en Alfa, en V6 som du ikke får til under typ 50.000 her i Norge uansett hvor sliten den er, men tror du jammen meg ikke vi fant en i Sverige til 4000 svenske, og det eneste som var galt var en drivknute. Bilen gikk ikke fremover, så selgeren trodde det ikke var noe håp. En liten tur på biltema og en time fattigere kjørte vi fra Stockholm hjem til Alta i Finnmark. Ikke noe problem.

 

Selv ville jeg valgt en bil med personlighet og sjarm foran en kjedelig Toyota Corolla for eksempel. Det blir bra mye morsommere å kjøre bil når man kan leke seg litt og trives med bilen sin. Da blir det ikke er ork lenger. Mange mener Alfa har en del tekniske feil, men kjøper du en som er 98-modell eller nyere er det meste tipp topp!

 

I alle fall, poenget mitt er at du finner veldig billige biler med lite feil, men som selgeren ikke har kunnskapen til å fikse selv. Da kan du få mange biler til en rimelig penge. Jeg har blant annet også en helt konge Opel Omega som jeg fikk til vrakpanten. Ingen ting galt med den, den er bare himla kjedelig. Fungerer allikevel veldig bra. Nei, det er så mye du kan kjøpe. Forskjellen ligger i om du ser på bilkjøring som et ork, eller om det er noe du trives med og synes kan være gøyalt (aldri opplevd at noen som er sistnevnte har kjøpt en feks Toyota).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske handy, men kan zip og nada om bilmekking. Men jeg har veldig lyst til å lære. Tør ikke før jeg har vært med noen som kan sånt, men de kjenner jeg jo forsåvidt ett par av i nærheten. Har hørt det ikke skal være så skummelt som jeg hadde trodd. Og nå er jo "brukermanualene" å finne gratis på pdf på nett.

Så en billigbilligbil trenger slett ikke å være katta i sekken med andre ord? Ta den med på verksted og få en tilstandsrapport har jeg hørt kan være vel verdt det, uansett.

 

Hvordan funker det med Sverigekjøp egentlig? Er det ikke noe toll/avgifter å tenke på der? Bor ikke så langt unna grensa, selv om det er forskrekkelig grisegrent og lite folk der også. Har de noe tilsvarende finn.no for bilsalg/kjøp?

 

Jeg liker veldig godt å kjøre bil, og gjerne på lange turer, og har jo ikke LYST på en kjedelig bil, jeg bare prøver å være fornuftig... Kjekt å få argumenter mot. ;) Skjønner poenget med bil med sjarm og personlighet. Jeg er dønn enig. Jeg får litt vondt i egoet av tanken på en liten Toyota el.

Endret av Furuschauen
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for en måned siden en Subaru Legacy stasjonsvogn, ganske lik denne, men to år nyere, 10000 kr dyrere.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42124995

 

1. Sikkerhet

Min har fire airbags, ABS selvsagt, og karosserimessig er den ganske OK sikkerhetsmessig for sin årgang. Firehjulstrekk, men ikke ESP.

2. Driftsikker, og rimelige deler

Skal være på godt japansk nivå der, uten å være like "kjedelig" som Toyota.

3. Lavt bensinforbruk

Egentlig ikke, i alle fall ikke på småkjøring og etter produsentens tall. Neste generasjon er bedre. Men klarte 0,7 l/mil på langkjøring Tromsø-Vadsø på tildels dårlig brøytede veier.

4. 4-5 seter

Ja, og trepunkts seler også på midtplassen i baksetet.

5. Helst ok bagasjeplass

OK. Ganske stor stasjonsvogn, men ikke klassens aller største.

 

 

Prioriterer du lavt forbruk og vil ha enda større bagasjeplass, sjekk Citroën C5 HDI stasjonsvogn.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45332104

 

Ja, som andre påpeker er kvalitetsforskjellen mellom merker blitt redusert, Citroën kvittet seg med rustproblemene ved å helgalvanisere f.o.m. 1987. Men verksteder som er merkeverksted for både Citroën og et japansk merke ser fortsatt at det er "litt mer å gjøre" på de franske når de passerer en viss alder.

Lenke til kommentar

Hmm. Begge ser jo ganske kjedelige ut da... Jeg er villig til å ofre litt bagasjeplass, det er ikke så voldsomt ofte jeg har lass som krever plass kombinert med passasjerer. Tilhengerfeste er jo en fordel jeg ikke har hatt før.

Hvordan er egentlig denne Daihatsu'en?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45236833

Den høres nesten for god ut til å være sann i annonsen. Hadde jeg bodd i Oslo så hadde jeg nok prøvekjørt tvert.

Lenke til kommentar

Har ikke erfaring med Daihatsu Terios. En snerten liten SUV, men kanskje så liten (kort akselavstand) at den blir litt vel humpete og slitsom å kjøre langt? Sikkerheten ikke så mye å skryte av? Men noen synes nok den var vel verdt prisen, det står "solgt" på den nå.

 

Om det er den typen bil du er ute etter og har budsjett opp mot 100000, så kanskje 2. generasjon Toyota Rav4 er tingen?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45189559

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45206717

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45301745

Lenke til kommentar

Jeg er ganske handy, men kan zip og nada om bilmekking. Men jeg har veldig lyst til å lære. Tør ikke før jeg har vært med noen som kan sånt, men de kjenner jeg jo forsåvidt ett par av i nærheten. Har hørt det ikke skal være så skummelt som jeg hadde trodd. Og nå er jo "brukermanualene" å finne gratis på pdf på nett.

Så en billigbilligbil trenger slett ikke å være katta i sekken med andre ord? Ta den med på verksted og få en tilstandsrapport har jeg hørt kan være vel verdt det, uansett.

 

Hvordan funker det med Sverigekjøp egentlig? Er det ikke noe toll/avgifter å tenke på der? Bor ikke så langt unna grensa, selv om det er forskrekkelig grisegrent og lite folk der også. Har de noe tilsvarende finn.no for bilsalg/kjøp?

 

Jeg liker veldig godt å kjøre bil, og gjerne på lange turer, og har jo ikke LYST på en kjedelig bil, jeg bare prøver å være fornuftig... Kjekt å få argumenter mot. ;) Skjønner poenget med bil med sjarm og personlighet. Jeg er dønn enig. Jeg får litt vondt i egoet av tanken på en liten Toyota el.

 

Ja, man må betale moms/toll på den, og så blir det også dyre avgifter for å få på skilter, veiavgift og egentlig bare gjøre den klar for norske veier. Men man får ikke vrakpant på de her i Norge heller. Nå skulle ikke denne brukes til vei, det var egentlig kun motoren vi var interessert i, slik at vi fikk satt de i overkant av 200 hestene i bilcrossbilen. Helt ærlig leide vi oss bare prøveskilter og kjørte den hjem, nå står den i deler på tunet.

 

Du kan være dødsheldig og få tak i et skikkelig kupp, eller så kan du jo være stikk motsatt og finne noe som for eksempel viser seg å være ihjelrustet. Man blir litt mer dreven på å se slike ting når man kjøper/selger regner jeg med, så det kan jo hende noen av kompisene dine har litt øyne for det? Og det at du er litt redd for å hoppe i dypt vann med skruinga skjønner jeg godt. Selv er jeg bare en jente på 18 år, men har alltid vært litt pappajente, så skruing har alltid vært interessant. Allikevel føler jeg også det er ganske skummelt å kjøpe noe man ikke er 100% sikker man kan fikse på egenhånd - men her slipper jeg litt billig unna siden pappa mer enn gjerne hjelper meg.

 

Det er verdt å ofre en liten tanke på en litt mer gøyal og sprek bil. Alfaen min har ikke mer enn 144 hester, men den ligger som tyggegummi på veien og har fortsatt mer å gi hvis jeg bestemmer meg for å teste 30-sonen i 5. gir. Det er så mye morsommere å kjøre når man får lyst til å gi mer gass i svingene, og man rett og slett koser seg. Min bruker vel ca 0,7-8l på mila, så i forhold til nyere biler er det jo ikke akkurat så veldig lite, men det er ikke slik at jeg føler lommeboka alltid er tom pga må fylle ofte. En annen litt morsom bil er jo, som også nevnt ovenfor, for eksempel Ford Mondeo. Mange er veldig spreke og gode å kjøre, og de er jo gjerne litt tryggere og stabile på norske veier enn for eksempel italienerne :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, eg er ikkje heilt objektiv her, men kva med denne?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45091008

 

Eg kan jo gå igjennom lista di:

1. Saabar er jo veldig kjende for tryggleiken sin, og eg veit blant anna at bilen min hamna øvst på tryggleikstestane til NCAP det året han kom ut.

2. Den uheldige konkursen til Saab har ført til veldig bugning av Saab-delar i mange land, som trykkjer prisen ned.

3. Du må ikkje langt tilbake i tid føre bensinforbruket vart ganske hlgt sjølv hos nye bilar. Eg har sett YouTube-videoar der 98-Saaben deira har brukt 0,7 per mil (dette visest i displayet). Min brukar 0,9. Om det er høgt eller lågt får du avgjera ;)

 

4. Fem sete.

 

5. Veldig god bagasjeplass om du spør meg! Eg får inn kjempemykje i bagasjerommet på min (du ser jo kor lett alle hjula får plass på det eine biletet), og seinast førre helg tok eg ein stor koffert, to digre baggar, to liggjeunderlag og soveposar og fire fulle matposer baki med mer plass til overs. Bakseta kan òg leggjast ned for å få plass til endå meir - eg gler meg til den dagen bagasjerommet i seg sjølv ikkje er stort nok, men :p Eg får jo alt inn så mykje...

 

Eg køyrer mykje heller Saaben min eller Merca til han far. Min er mykje mjukare og flyt betre. Saaben har òg fått topp skår i rusttestene til ein eller annan bilsamskipnad i Sverige, som eg ikkje akkurat no hugsar namnet på, men du får ta meg på ordet :p Min, som no er 15 år gamal hadde berre litt rust heilt nedst til høgre på hjørnet av bagasjelokket. Ellers var det rustprikkar i steinsprutmerka berre. Elles er jo svenskebilar laga for nordiske forhold, då. Så å koma seg fram på hålka og slikt er jo ikkje noko dei slit med i alle fall.

 

Om sedan likevel er ikkje er noko for deg, så har du jo stasjonsvogna. Utsjånaden er jo sjølvsagt annleis, men køyrekomfort og slikt skal jo vera det same. Valde berre ut nokre tilfeldige treff, for det finst ein god del på Finn. Desse bilane går òg langt. Fleire av dei som har gått over 300 000 seljest for 40 000 og meir.

- Her med låg kilometerstand, men med tikkelyd og røyk (bytte av turbo?):
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45159758

- Med Webasto (flott for hedmarkskøyring!!) og skiboks; diesel:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45285734

Endret av Alecs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme jeg er litt svak for RAV4, har vært det siden de kom, selv om jeg aller helst skulle hatt en større 4x4. Er det noen stor forskjell på gen. 1 og 2?

Har blitt tipsa om Pajero som en mulighet også, men blitt frarådet Landrover og Jeep. Men så har jeg jo hylekoret på Toyota fra venner og bekjente, og alle verkstedene... *sukk*

 

Jeg vet om en som kjøper/fixer/fixer/selger, som sikkert kan overtales til å bli med å inspisere bil hvis det er i nærheten, men han er deltidsalkis så hvis han er på feil side så er det ikke mulig å få tak i mannen...

 

Saab 9-5 ser jo ut til å ha veldig god plass. Men Saab er jeg også litt skeptisk til, jeg har hørt fra flere NAF/Falck bergingsfolk at de henter mange av dem (jeg spør om sånt hver gang jeg har blitt henta...) Men at de er trygge er jo kjekt å høre.

Jeg skal sjekke de jeg ser på, som jeg liker best, opp mot NCAP. Og jeg fant denne siden i går, som virker veldig kjekk, selv om det meste av tekniske data ikke sier meg stort - men det kan jeg jo høre med andre om: http://www.thecaryoudrive.com/no/16377908e3

 

Veldig kjekt å få tips, og info og råd nå. Jeg leter så øya går i kryss på finn.no. Jeg får mer og mer lyst til å kvitte meg med Renaulten, selv om den er god å kjøre så frykter jeg at den ikke vil være verdt å fixe... Skal få en eu-sjekk av verkstedet som kanskje avgjør saken for godt. Kanskje jeg skal høre om det er crash-derby i nærheten hvis jeg ikke får solgt den? Det har jeg alltid hatt lyst til å prøve.

Lenke til kommentar

Ræv4 er en ganske trist bil på alle måter..

Både å kjøre, å komme seg frem med, og i tillegg har den skikkelig el-kjipo Toyotaplast over alt.

 

1. generasjon har vel egentlig ikke 4x4 heller, det er vel åpent og enkelt uten antispinn der mener jeg, altså i realiteten drift på det hjulet med dårligst kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...