Gå til innhold

Opprette enkeltpersonforetak for å få noen få tusen?


Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet noen dager for en arbeidsgiver som webutvikler. Nå når jeg skal få lønn for jobben mener arbeidsgiver at jeg må betale skatt og ordne dette selv.

 

Jeg har prøvd å "google" litt, men ikke funnet noe som er lik min situasjon.

 

Jeg er student, og har en fast deltidsjobb som vikar på Kartverket, der får jeg fast lønn og de ordner selvfølgelig alt som er med skatt der for meg. Men så har jeg altså jobbet litt i tillegg for en annen ny-oppstartet bedrift nå.

 

Ettersom jeg har forstått så er det gratis å registrere et enkeltpersonforetak, så lenge jeg ikke har noen ansatte eller inntekt over en viss grense (kr. 50 000,- ?) For denne arbeidsgiveren har jeg kun jobbet for ca kr. 5 000 ,- Men har det noe å si det jeg har tjent fra Kartverket? For totalen fra begge arbeidsgiverne blir over kr. 50 000,-

 

Så spørsmålet er da om jeg kan kun opprette et enkeltpersonforetak, registrere lønningene fra jobben som webutvikler på det, betale skatt for de lønningene, og det er det? Eller må jeg også registrere meg i enhetsregisteret (?), som koster litt under kr. 3 000,- og dermed nesten gå i null totalt?

 

Beklager hvis dette er besvart et annet sted, eller om jeg har forklart dårlig.

 

 

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk for svar. Så det er mulighet for meg ja. Men en ting jeg glemte å nevne er at arbeidsgiveren ville ha en kvittering /"invoice" på at han har betalt. Holder det da med en kontoutskrift? Eventuelt at jeg bare lager et ark der jeg skriver fra, til, beløp, dato og underskrift?

 

Eller er kanskje ikke dette noe dere kan si, men er opp til arbeidsgiveren? :p

 

 

Mvh Olav B, G;\ ;)

Lenke til kommentar

Det må nok ikke regge et firma for å gjøre et så lite enkeltstående oppdrag.

 

"Varighet og omfang
Enkeltstående mer tilfeldige oppdrag er ikke næringsvirksomhet. For eksempel vil en som påtar seg å dele ut reklamemateriell i postkasser for en forretning ikke anses som næringsdrivende."

 

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Starte-egen-bedrift1/Arbeidstaker-eller-naringsdrivende/?chapter=3511

Endret av Tormedspikeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Så det er mulighet for meg ja. Men en ting jeg glemte å nevne er at arbeidsgiveren ville ha en kvittering /"invoice" på at han har betalt. Holder det da med en kontoutskrift? Eventuelt at jeg bare lager et ark der jeg skriver fra, til, beløp, dato og underskrift?

 

Eller er kanskje ikke dette noe dere kan si, men er opp til arbeidsgiveren? :p

 

 

Mvh Olav B, G;\ ;)

Det er opp til arbeidsgiveren, men hvis han ikke har sagt noe spesielt så må han nesten ta det han får ;) .

 

Skriv ganske enkelt et formelt brev.

 

Ditt navn

Din adresse

Din adresse

 

Oppdragsgivers firmanavn

Firmaadresse

Firmaadresse

 

Dato (høyrejustert)

 

KVITTERING

 

Webdesign: 5000 kroner.

Hvorav mva: 0 kroner.

Summen er betalt og mottatt.

 

Ditt navn og underskrift.

Lenke til kommentar

Her er det flere problemstillinger ute og går.

Først: Forlanger den som skal betale oppgjør at det foreligger en faktura så må det foreligge en faktura og ikke noe annet. Det som skjer i praksis om du ikke ordner dette er fot ned fra regnskapsfører og dermed også fot ned fra den andre. Siden dette er et heilt vanlig krav og altså "handelssedvane" vil det ved en rettstvist bli lagt til grunn at dette skal foreligge så lenge ikke en av partene kan bevise at det motsatte er avtalt.

Nå kan også en privatperson fullt lovlig skrive en slik faktura. Jeg ser likevel for meg at den andre vil forlange et organisasjonsnummer på den, for uten dette må den andre i et slikt tilfelle likevel behandle den fakturaen etter 400-regelen hva gjelder LT-koder, altså som om den var lønn, og den andre ordne både skatt og arbeidsgiveravgift på samme måten. I så fall blir det i praksis enkelt: Du får ikke pengene før enten det foreligger eller før du har ført og vunnet en rettssak for retten til slippe. Da går nok veien om et ENK, sjøl om dette oppdraget nok heilt isolert sett sett ligger i grenseland for om det trenges, trolig under. (Det skal ikke veldig mye varighet eller omfang til før plikten er der, men dette har jeg intuitivt inntrykk av blir "akkurat litt for lite".)

Et enkeltforetak registreres heilt gratis i enhetsregisteret, som er eneste register alle enkeltforetak skal være registrert i. Foretaksregisteret kan alle bli registrert der, men den som skal registreres der er den som har fem ansatte eller driver varehandel. TS er ikke i noen gruppe, så her er det bare å registrere i enhetsregisteret. Fullstendig gratis.

Lenke til kommentar

Eller må jeg også registrere meg i enhetsregisteret (?), som koster litt under kr. 3 000,- og dermed nesten gå i null totalt?

 

Gratis å registere seg i Enhetsregisteret. Du blander nok sammen med Foretaksregisteret (som hjemlengsel påpeker over).

 

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/enhetsregisteret-og-foretaksregisteret/

 

Du er også bare 1000 kroner unna 4000kronersgrensa for skattefrie enkeltoppdrag:

 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/

Endret av Tormedspikeren
Lenke til kommentar

@Hjemlengsel: Plikten til å danne et enkeltmannsforetak kommer nok ikke så fort, i realiteten kommer ikke plikten før man enten har en mva-pliktig omsetning på 50 000 kr siste 12 måneder, eller i løpet av et kalenderår (hva som inntrer først). I det første tilfellet er det merverdiavgiftsloven som hjemler grensen, i det andre er det ligningloven. Når det gjelder ligningloven se http://www.narf.no/Fagstoff/Bokforing/Bokforing/Fritak-fra-a-levere-naringsoppgave---forholdet-til-bokforingsplikt/.

 

Har man under 50 000 i omsetning (begge tilfeller) så gjelder ikke bokføringsforskriften, derfor har man heller ikke plikt til å skrive faktura med organisasjonsnummer. Slik jeg ser det kan da heller ikke oppdragsgiver kreve organisasjonsnummer. At TS må skrive faktura er selvklart.

 

At oppdragsgiver skal bruke 400 kode (401) ved innrapportering er helt korrekt, men 400 kode betyr ikke at dette er å oppfatte som lønn. 400 kodene gjelder utbetaling til selvstendig næringsdrivende, og er egentlig en ren rapporteringskode. De medfører heller ikke beregning av arbeidsgiveavgift etc hos oppdragsgiver. Jeg har gjennom 12 år som selvstendig næringsdrivende fått en mengde med lønns- og trekkoppgaver med rapportering på kode 401. Grunnen til disse kravene i opplysningsplikten har med skattemessig kontroll å gjøre.

 

Det er også klare begrensinger når det faktisk er nødvendig å rapportere, jf http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-09-17-1092 §§ 5-2-6 - 5-2-9.

 

I dette tilfellet vil jeg faktisk tro at TS vil vurderes under unntaket i § 5-2-7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ide er å bruke Frilansfinans. Jeg har brukt det selv når jeg har gjort søkemotorjobber for noen nettsider, siden det egentlig ikke er det jeg driver med, og ikke gidder å starte noe firma for det.

 

Edit: I tillegg til at firmaene jeg har jobbet for ligger i Gibraltar, Brazil og Seychellene, så da ordner de faktura og hele pakken.

Endret av Atmosphere
Lenke til kommentar

@Hjemlengsel: Plikten til å danne et enkeltmannsforetak kommer nok ikke så fort, i realiteten kommer ikke plikten før man enten har en mva-pliktig omsetning på 50 000 kr siste 12 måneder, eller i løpet av et kalenderår (hva som inntrer først). I det første tilfellet er det merverdiavgiftsloven som hjemler grensen, i det andre er det ligningloven. Når det gjelder ligningloven se http://www.narf.no/Fagstoff/Bokforing/Bokforing/Fritak-fra-a-levere-naringsoppgave---forholdet-til-bokforingsplikt/.

 

Har man under 50 000 i omsetning (begge tilfeller) så gjelder ikke bokføringsforskriften, derfor har man heller ikke plikt til å skrive faktura med organisasjonsnummer. Slik jeg ser det kan da heller ikke oppdragsgiver kreve organisasjonsnummer. At TS må skrive faktura er selvklart.

 

At oppdragsgiver skal bruke 400 kode (401) ved innrapportering er helt korrekt, men 400 kode betyr ikke at dette er å oppfatte som lønn. 400 kodene gjelder utbetaling til selvstendig næringsdrivende, og er egentlig en ren rapporteringskode. De medfører heller ikke beregning av arbeidsgiveavgift etc hos oppdragsgiver. Jeg har gjennom 12 år som selvstendig næringsdrivende fått en mengde med lønns- og trekkoppgaver med rapportering på kode 401. Grunnen til disse kravene i opplysningsplikten har med skattemessig kontroll å gjøre.

 

Det er også klare begrensinger når det faktisk er nødvendig å rapportere, jf http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-09-17-1092 §§ 5-2-6 - 5-2-9.

 

I dette tilfellet vil jeg faktisk tro at TS vil vurderes under unntaket i § 5-2-7.

'

I den grad du snakker om plikt i juridisk forstand har du heilt rett i at den ikke kommer så fort, og det har jeg da faktisk også vært inne på.

 

Jeg formoder imidlertid TS vil ha problemet sitt løst så enkelt og raskt som mulig i den praktiske hverdag, ikke føre noen diskusjon om sine plikter i juridisk forstand, og det var altså utgangspunktet for mitt svar.

Lenke til kommentar

Og da er det praktiske at han skriver en proforma faktura i henhold til det som vil være krav i hans tilfelle. I realiteten betyr det at fakturaen fyller bokføringsforskriftens krav med unntak av organisasjonsnummer. Og da er ikke kravene så veldig store akkurat.

 

Dette må oppdragsgiver og oppdragsgivers regnskapsfører bare godta, de har nemlig i rett til å kreve noen TS ikke har lovmessig plikt til å gjøre.

Lenke til kommentar

Dette må oppdragsgiver og oppdragsgivers regnskapsfører bare godta, de har nemlig i rett til å kreve noen TS ikke har lovmessig plikt til å gjøre.

 

"Eet er et Søekort at forstaae, eet andet Skib at føre." (Ludvig Holberg)

 

Ja, igjen: Juridisk "må" regnskapsfører bare godta dette - kanskje. Nå later det imidlertid ikke til å være avtalt noe her om hvorvidt dette skal være "lønn" eller "oppdragshonorar" og en faktura uten org nr vil automatisk gjøre det til "lønn" i forhold til den andres plikter. Iflg TS' beskrivelse later på ingen måte den andre til være av den oppfatning at dette skal være lønn og behandles som lønn og da må slett ikke den andre - eller hans regnskapsfører - "bare godta dette. Ikke uten at TS kan banke i bordet noen avtale som sier at den andre må godta dette som lønn. Inntil TS gjør det kan den andre uproblematisk sette seg på bakbeina og nekte å betale noe som helst til det foreligger en ordinær faktura som gjør dette til oppdragshonorar.

 

Her kan det altså meget lett bli et spørsmål om å kjøre en rettssak for evt å få fastslått det andre iflg ditt syn "bare må godta", evt si farvel til pengene. Hva er da å foretrekke, Bolson? Kjøre en rettsak eller opprette et ENK gjort på et øyeblikk og for kr 0,00?

Lenke til kommentar

Nå er ikke den andres plikter relevant i realiteten for TS. Trådstarter står fritt til å sende en faktura (regning), og bør etter min mening gjøre det. Han er faktisk bedt om dette av oppdragsgiver. Hvordan oppdragsgiver håndterer dette i neste omgang er fullstendig uvedkommende for TS.

 

At dette faktisk for oppdragsgiver vil være enklest å håndtere som lønn, er en helt annen sak. Faktisk vil det være det for begge parter.

 

Og hvorfor er det behov for noe rettssak, dette er et spørsmål som kan avklares 100 % ved å kontakte skattemyndighetene. Min erfaring er at de fleste regnskapsførere ikke er helt oppdatert på slike detaljer.

 

Ja, det er gratis å opprette et enkeltmannsforetak, men det er ikke bare pluss med å være registert. Blant annet forsvinner reservasjonsretten knyttet til telefonsalg etc. Foretaket skal også formelt slettes om det ikke er virksomhet, samt at man må påse å fylle ut ligningsoppgaven korrekt. Dersom TS ikke regner med å gjøre tilsvarende oppdrag i løpet av de nærmeste årene, ville jeg faktisk heller valgt å bruke Frilans Finans (da håndteres skatt og arbeidsgiveravgift hos disse), eller bare fakturert slik han er bedt om å la oppdragsgiver tolke reglene.

 

Jeg mener også her at tolkningene av både LT-reglene og bokføringsforskriften er mer firkantet enn faktisk praksis er. Jeg mener min tolkning er i tråd med praksis, men skal ikke si at jeg nødvendigvis har rett.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Nå er ikke den andres plikter relevant i realiteten for TS. Trådstarter står fritt til å sende en faktura (regning), og bør etter min mening gjøre det. Han er faktisk bedt om dette av oppdragsgiver. Hvordan oppdragsgiver håndterer dette i neste omgang er fullstendig uvedkommende for TS.

 

Nei, dette er ikke uvedkommende for TS! Jeg formoder TS har interesse i å få sitt oppgjør, ikke diskutere juss, og så lenge den fakturaen da blir avvist fordi det ikke foreligger et org nr og den andre da må behandle dette som lønn, er det i aller høyeste grad vedkommende for TS.

 

Behovet for en rettsak er der fordi den andre med all rett kan bestride en faktura som ikke inneholder org nr (og som dermed utløser plikter til å behandle utbetalingen som lønn) så lenge TS ikke har en arbeidskontrakt eller annet som beviser det motsatte å dokumentere med. Uten en slik avtale har faktisk den andre krav på en faktura som gjør at dette kan behandles som utbetaling og ikke som lønn. Man kan sjølsagt ta en strid om saken, men da må man sjøl åpne en sak om den andre sier "betaler ikke før org nr foreligger".

 

Ja, man mister reservasjonsretten til telefonsalg så lenge man driver næring,men hvor lenge behøver man det? Og ja, man får plikt til å fylle ut næringsoppgave, men hvor komplisert er den i et slikt tilfelle? Du mener framdeles dette er å foretrekke framfor en strid om en faktura den andre bestrider betalingsplikt på fordi den reelt utløser plikt som ansatt?

 

Selv avslutter jeg diskusjonen der inntil det måtte foreligge noe mer relevant argumentasjon for at det er bedre for TS å ta en strid om fakturaen enn å registrere et ENK og holde det registrert noen uker til problemet er løst.

Lenke til kommentar

Nei, dette er ikke uvedkommende for TS! Jeg formoder TS har interesse i å få sitt oppgjør, ikke diskutere juss, og så lenge den fakturaen da blir avvist fordi det ikke foreligger et org nr og den andre da må behandle dette som lønn, er det i aller høyeste grad vedkommende for TS.

 

Behovet for en rettsak er der fordi den andre med all rett kan bestride en faktura som ikke inneholder org nr (og som dermed utløser plikter til å behandle utbetalingen som lønn) så lenge TS ikke har en arbeidskontrakt eller annet som beviser det motsatte å dokumentere med. Uten en slik avtale har faktisk den andre krav på en faktura som gjør at dette kan behandles som utbetaling og ikke som lønn. Man kan sjølsagt ta en strid om saken, men da må man sjøl åpne en sak om den andre sier "betaler ikke før org nr foreligger".

Du har sikkert rett angående de praktiske sidene, men man har på ingen måte verken rett til å bestride kravet eller krav på en faktura påført orgnr. Det vil si, har man krav på sistnevte kan jo kravet bestrides, men om man har inngått en avtale med en privatperson har man åpenbart ikke krav på at vedkommende påfører orgnr. Og har man ikke det, har man ikke "rett" til å bestride kravet. Man kan gjøre det, men det vil ikke være rettmessig.
Lenke til kommentar

 

Nei, dette er ikke uvedkommende for TS! Jeg formoder TS har interesse i å få sitt oppgjør, ikke diskutere juss, og så lenge den fakturaen da blir avvist fordi det ikke foreligger et org nr og den andre da må behandle dette som lønn, er det i aller høyeste grad vedkommende for TS.

 

Eller gjør det enkelt: Ring oppdragsgiver, spør om det er greit at det sendes faktura uten org.nummer. Hvis ikke så kan du jo si at du velger å ta pengene som lønn istedet.

 

Forresten, en ting det ikke opplyses om av trådstarter. Har du utført dette oppdraget i oppdragsgivers lokaler? Hvis ja.... så er det enda et punk det fra Skatteetatens side vil begynner å lukte et forsøk på å unnlate å betale arbeidsgiveravgift ved å be om faktura istedetfor lønn....

Lenke til kommentar

Det vil si, har man krav på sistnevte kan jo kravet bestrides, men om man har inngått en avtale med en privatperson har man åpenbart ikke krav på at vedkommende påfører orgnr. Og har man ikke det, har man ikke "rett" til å bestride kravet. Man kan gjøre det, men det vil ikke være rettmessig.

 

Vel, jeg har gjort det ved et tilfelle, og domstolen gav rett. Utgangspunktet da var at ved å påta seg et slikt oppdrag uten å ha arbeidskontrakt eller en klar ansattelse er man ikke "privatperson" mer.

 

Det var igjen dette med teori og praksis...

Lenke til kommentar

[...]

 

Forresten, en ting det ikke opplyses om av trådstarter. Har du utført dette oppdraget i oppdragsgivers lokaler? Hvis ja.... så er det enda et punk det fra Skatteetatens side vil begynner å lukte et forsøk på å unnlate å betale arbeidsgiveravgift ved å be om faktura istedetfor lønn....

 

Takker for mange svar :)

 

Jeg har stort sett utført alt arbeidet i hans kontorer. Jeg skal dit i dag for å høre om han vil godta en kvittering på overføringen (som allerede er gjennomført), eller om han eventuelt heller ville hatt en faktura/regning.

 

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar

 

Takker for mange svar :)

 

Jeg har stort sett utført alt arbeidet i hans kontorer. Jeg skal dit i dag for å høre om han vil godta en kvittering på overføringen (som allerede er gjennomført), eller om han eventuelt heller ville hatt en faktura/regning.

 

Mvh Olav B, G ;)

 

I hans kontorer også ja... Du burde strengt tatt fått lønn for dette oppdraget, for i Skatteetatens øyne er dette trolig et ansettelsesforhold. Men sikkert ikke så alvorlig siden det er så lavt beløp det er snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...