Gå til innhold

Opprette enkeltpersonforetak for å få noen få tusen?


Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet noen dager for en arbeidsgiver som webutvikler. Nå når jeg skal få lønn for jobben mener arbeidsgiver at jeg må betale skatt og ordne dette selv.

 

Jeg har prøvd å "google" litt, men ikke funnet noe som er lik min situasjon.

 

Jeg er student, og har en fast deltidsjobb som vikar på Kartverket, der får jeg fast lønn og de ordner selvfølgelig alt som er med skatt der for meg. Men så har jeg altså jobbet litt i tillegg for en annen ny-oppstartet bedrift nå.

 

Ettersom jeg har forstått så er det gratis å registrere et enkeltpersonforetak, så lenge jeg ikke har noen ansatte eller inntekt over en viss grense (kr. 50 000,- ?) For denne arbeidsgiveren har jeg kun jobbet for ca kr. 5 000 ,- Men har det noe å si det jeg har tjent fra Kartverket? For totalen fra begge arbeidsgiverne blir over kr. 50 000,-

 

Så spørsmålet er da om jeg kan kun opprette et enkeltpersonforetak, registrere lønningene fra jobben som webutvikler på det, betale skatt for de lønningene, og det er det? Eller må jeg også registrere meg i enhetsregisteret (?), som koster litt under kr. 3 000,- og dermed nesten gå i null totalt?

 

Beklager hvis dette er besvart et annet sted, eller om jeg har forklart dårlig.

 

 

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk for svar. Så det er mulighet for meg ja. Men en ting jeg glemte å nevne er at arbeidsgiveren ville ha en kvittering /"invoice" på at han har betalt. Holder det da med en kontoutskrift? Eventuelt at jeg bare lager et ark der jeg skriver fra, til, beløp, dato og underskrift?

 

Eller er kanskje ikke dette noe dere kan si, men er opp til arbeidsgiveren? :p

 

 

Mvh Olav B, G;\ ;)

Lenke til kommentar

Det må nok ikke regge et firma for å gjøre et så lite enkeltstående oppdrag.

 

"Varighet og omfang