Gå til innhold

Laptop med Haswell og SSD til under 5000kr?


oscar.kn

Anbefalte innlegg

Hei. Ønsker å kjøpe ny laptop. Har lest en del anmeldelser etc på internett hvor det har vært mange gode laptoper med 4.gen Intel CPU til rundt 700 dollar. Når jeg leter etter samme PC i Norge er PCene plutselig veldig mye dyrere, eller uten SSD.

Jeg leter etter en laptop til under 5000 kroner


- 4.gen Intel CPU
- SSD
-Max 14" skjerm


Finnes dette der ute?

Dersom jeg har vært veldig dårlig til å lete og det er mange alternativer hadde jeg satt pris på å få anbefalt en laptop med de nevnte kravene over, men også følgende:

HDMI port
USB 3.0
Lav vekt
CPU >/= 4200U/M


Tusen takk. Jeg setter pris på eventuell hjelp :)
Har lett litt på forumet, men har kun funnet gamle tråder. Tenkte det kanskje var kommet litt nyere modeller på markedet nå.

Aktuelle Lenker til andre tråder mottas selvfølgelig med stor takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

T440 tittet jeg litt på den så Veldig bra ut. Koster rundt 6000 direkte fra lenovo? Den er vel helt ny også tror jeg. Den er desverre ikke SSD, vil heller ha 3.gen Intel CPU enn en laptop uten SSD

 

http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/t-series/t440/?tt=c

Husk at det er forskjellige modeller av T440. Du har T440p som veier rundt 2 kg, så har du T440s som regnes som ultrabook. Men den er ganske dyr, hvis du skal ha brukbare specs. Det er ganske fint med en laptop som har en 14" full HD skjerm. For min del ser det ut til å nærme seg Dell Latitude E7440, som tilsvarer T440s, men som har en lavere pris. Og vi snakker om en pris høyere enn 10000 kr.

 

Edit: en annen ting som er viktig mtp. harddisk er at man ikke kan sette inn hva man vil som harddisk, da harddiskene som følger med på ThinkPad eller Latitude støtter hw-kryptering i harddisken. Det er ikke gitt at harddisker man kjøper løst gjør det. Dessuten kan det gå utover garantien på laptopen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Edit: en annen ting som er viktig mtp. harddisk er at man ikke kan sette inn hva man vil som harddisk, da harddiskene som følger med på ThinkPad eller Latitude støtter hw-kryptering i harddisken. Det er ikke gitt at harddisker man kjøper løst gjør det. Dessuten kan det gå utover garantien på laptopen.

Nå tror jeg du overdramatiserer. Supervisor password er en funksjon i BIOS som knytter HDD/SSD mot hovedkort/BIOS. Å skifte disk er ikke noe problem. Dette skal heller ikke bryte garantien. G-sensoren som skal beskytte HDD ved støt/fall ligger i maskinen, ikke i HDD'en.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp. Ettersom jeg ikke trenger Laptopen med det første skal jeg heller følge med for å se om jeg kan finne et godt tilbud de neste månedene (julegave-salg eller nyttårssalg). Kanskje det kommer nye modeller etterhvert som blir billigere eller presser ned prisen på tidligere modeller med 4. Gen Intel cpu :)

Lenke til kommentar

Nå tror jeg du overdramatiserer. Supervisor password er en funksjon i BIOS som knytter HDD/SSD mot hovedkort/BIOS. Å skifte disk er ikke noe problem. Dette skal heller ikke bryte garantien. G-sensoren som skal beskytte HDD ved støt/fall ligger i maskinen, ikke i HDD'en.

Du misforstår og blander kortene. Jeg snakker ikke om supervisor passord i BIOS eller støtbeskyttelse, men hw-basert full diskkryptering. Altså, når maskinen er slått av er alt innhold på harddisken kryptert. Tar du ut en harddisk med dette aktivert og setter harddisken inn i en annen maskin ser det ut som at disken er helt tom og upartisjonert, når den ikke er det. Ved boot må man taste inn et eget passord for å låse opp disken. Dette skjer før OSet starter, og er usynlig for OSet. Slik funksjonalitet har vært vanlig på bedriftslaptoper i lang tid, selv min gamle Dell Latitude D630 fra 2007 har denne funksjonaliteten. Jeg bruker dette for å beskytte mine data på laptopen, foretrekker dette fremfor Bitlocker.

 

Harddisken må ha slik støtte for at dette skal fungere skikkelig, det er ikke alle harddisker som har det.

 

Nå ville jeg aldri brukt 5000 kr på en forbruker-laptop, da disse gjerne ikke holder god nok kvalitet og har funksjonalitet jeg mener en laptop bør ha. Men det er TS sitt valg og sine penger det er snakk om her.

Lenke til kommentar

 

 

Nå ville jeg aldri brukt 5000 kr på en forbruker-laptop, da disse gjerne ikke holder god nok kvalitet og har funksjonalitet jeg mener en laptop bør ha. Men det er TS sitt valg og sine penger det er snakk om her.

 

Jeg har allerede en desktop jeg bruker for tyngre oppgaver. Sist jeg kjøpte laptop betalte jeg kun 3500 kroner (tilbud) og fikk allikevel den nyeste generasjonen CPU, og fornuftig med minne. Nå streiket batteriet mitt, og istedenfor å bruke 700 kroner på et nytt batteri bestemte jeg meg for å heller investere i en ny laptop.

 

Da jeg ikke planlegger å kjøre veldig tunge oppgaver på laptopen føler jeg ikke at jeg ønsker å bruke >10.000 kroner på en laptop. Allikevel ønsket jeg å se an muligheten for å få en laptop med 4. gen intel-CPU fordi:

-Jeg liker å ha muligheten til å spille Football Manager "on the go" (rask CPU øker spilleopplevelsen da den simulerer resultater og andre operasjoner raskere)

-Haswellarkitektur er veldig effektiv (kraft/strømbruk) som har mye å si på en bærbar enhet.

-Generelt veldig god erfaring med å kjøpe PCer med nyeste generasjon CPU

 

At jeg må ha SSD er selvsagt grunnet hastighet, men også igjen; strømbruk

Endret av oscar.kn
Lenke til kommentar

Jeg har allerede en desktop jeg bruker for tyngre oppgaver. Sist jeg kjøpte laptop betalte jeg kun 3500 kroner (tilbud) og fikk allikevel den nyeste generasjonen CPU, og fornuftig med minne. Nå streiket batteriet mitt, og istedenfor å bruke 700 kroner på et nytt batteri bestemte jeg meg for å heller investere i en ny laptop.

 

Da jeg ikke planlegger å kjøre veldig tunge oppgaver på laptopen føler jeg ikke at jeg ønsker å bruke >10.000 kroner på en laptop. Allikevel ønsket jeg å se an muligheten for å få en laptop med 4. gen intel-CPU fordi:

-Jeg liker å ha muligheten til å spille Football Manager "on the go" (rask CPU øker spilleopplevelsen da den simulerer resultater og andre operasjoner raskere)

-Haswellarkitektur er veldig effektiv (kraft/strømbruk) som har mye å si på en bærbar enhet.

-Generelt veldig god erfaring med å kjøpe PCer med nyeste generasjon CPU

 

At jeg må ha SSD er selvsagt grunnet hastighet, men også igjen; strømbruk

Snakker ikke nødvendigvis om CPU-intensive oppgaver. Men for meg er det viktig å ha en PC av god kvalitet da jeg bruker den i jobbsammenheng. Kan jo si litt om den jeg nå har gått til anskaffelse av.

Som sagt, har bestilt en Dell Latitude E7440. Den er basert på Haswell, CPU er en Core i7-4600U, har 8 GB RAM, en 256 GB SSD-disk som støtter full diskkryptering (veldig viktig på en PC man bruker i jobbsammenheng, mange forbrukerlaptoper har gjerne ikke slik funksjonalitet). Den har en 14" skjerm med 1920x1080 oppløsning (full-HD). Den støtter bruk med docking-stasjon (ordentlig docking, ikke noe USB-tull), og har 5 års på-stedet-service neste arbeidsdag. Batterilevetiden er oppgitt til 8 timer med et 4 cells batteri (om det er reelt er en annen sak, men vi får se). Vekten er på ca 1.6-1.7 kg, er klassifisert som en ultrabook. Så den er lett, samtidig som den er ganske kraftig og fint kan erstatte en skrivebords-PC, med mindre man er en hardcore gamer, noe jeg ikke er. Klart, nå har jeg litt andre krav enn den jevne bruker. Hvis ikke jeg har en laptop som fungerer får ikke jeg gjort jobben min. Da må jeg ha noe av ordentlig kvalitet. Og det koster penger.

 

Den laptopen som jeg skal bytte ut er en Dell Latitude D630. Den har vært trofast i over 6 år (fikk den i juli 2007), og det har vært svært lite tull med den, om noe. Har brukt den både til skole, fritid og jobb, og den har vært i bruk opptil 12 timer hver eneste dag, kanskje mer enn det også. Jeg har kjørt CPU-intensive oppgaver på den som har vart i en uke (100% CPU-bruk) uten at PCen har streiket, har hatt den med når jeg har reist, både innenlands og utenlands. Det jeg har byttet på den har vært tastatur og batteri. Tastaturet måtte jeg bytte etter 3-4 år, etter at garantitiden var utløpt, da var tastaturet utslitt. Men siden den har vært såpass solid har det lønt seg, tastaturet kostet vel et par hundrelapper, og det var lett å bytte. Etter 4-5 år var den fortsatt mer responsiv enn en relativt ny forbrukerlaptop jeg prøvde. Jeg har reinstallert den en eneste gang i løpet av den tiden jeg har hatt den, da jeg byttet ut Windows XP med Windows 7 Professional. På sånne laptoper er det gjerne ikke installert all mulig drittvare som man gjerne finner preinstallert på forbrukerlaptoper. Den gamle laptopen fungerer enda, men 6 år er lang tid, og hvis den streiker pga alder er ikke det spesielt gunstig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...