Gå til innhold

Er temperaturene mine høyere enn de burde være?


oivindwold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har satt opp en loop i et bitfenix prodigy kabinett med 1stk 180*180*35 rad med en vifte i push på 600 rpm og en 140*140*55 rad med vifte på 1400 rpm. Mcp 35x pumpa går på halv hastighet. Hjelper ikke å kjøre den fortere. Det er en gtx 780 og en 4770k i loopen. Maks temperaturer på gpu er 58 og maks på cpu er rundt 85 på 4,4 med vcore på 1,275. Kjører jeg cpu på stock blir den rundt 70. Gpu blir omtrent like varm med eller uten overklokk. Idle gpu 28. Idle cpu 34.

På digital impuls sa de at i en good loop burde gpu ligge på 40 tallet...?

 

Og jeg vet at haswell blir varme men synes allikevel at dette er høyt med en så snill overklokk.

Jeg har en teori om at det kanskje er litt dritt i loopen. Vasket ikke radiatorene nøye. 1 ble ikke vasket. Eller at det kanskje kan være littegrann vaselinrester i loopen. En annen teori på cpu er at fordi jeg ikke brukte fjærene når jeg skrudde på blokka så ble monteringen ikke 100 prosent. Har brukt gelid extreme termisk pasta. Gpu har digital impuls montert blokk på.

Er veldig takknemlig for tips eller om dette er normale temps. Tenker å montere temperatursensorer for å sjekke temps på radiatorer, blokker, vann, rom etc.

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

40°C på GPU under load med vannkjøling? Med tanke på at temperatursensoren på slike brikker kan avvike med 10°C i hver retning i forhold til reell temperatur når den er på 40°C skjønner jeg ikke helt hvordan noen med peiling kan påstå noe slikt.

Jeg har et par 7970er, og det ene idler på 43°C med full loop med PCen stående ved et åpent vindu, og jeg vet at vanntempen er minst 25°C lavere. Det andre kortet idler på 28°C, bare for å gi deg et inntrykk av hvor varierende dette faktisk er.

Denne typen temperatursensorer blir mer nøyaktige jo nærmere grensa man kommer, så CPU-tempsa dine er nok litt høye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

40°C på GPU under load med vannkjøling? Med tanke på at temperatursensoren på slike brikker kan avvike med 10°C i hver retning i forhold til reell temperatur når den er på 40°C skjønner jeg ikke helt hvordan noen med peiling kan påstå noe slikt.

Jeg har et par 7970er, og det ene idler på 43°C med full loop med PCen stående ved et åpent vindu, og jeg vet at vanntempen er minst 25°C lavere. Det andre kortet idler på 28°C, bare for å gi deg et inntrykk av hvor varierende dette faktisk er.

Denne typen temperatursensorer blir mer nøyaktige jo nærmere grensa man kommer, så CPU-tempsa dine er nok litt høye.

Takk for bra svar. Det ante meg at det kanskje var litt utopisk. Kanskje jeg må prøve å montere cpu vannblokka på nytt med fjærene på. Har 70 på load på stock på cpu og det er ikke mye å skryte av.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar. Det ante meg at det kanskje var litt utopisk. Kanskje jeg må prøve å montere cpu vannblokka på nytt med fjærene på. Har 70 på load på stock på cpu og det er ikke mye å skryte av.

Har du delidda CPUen? Det har voldsomt mye å si på de nyere Intel-CPUene ettersom det er et lag med termisk pasta mellom heatspreader og brikka som typisk er svært dårlig påført.

Lenke til kommentar

Da er det mer virkelig ja. Hehe! Skjønte at det var noe muffins her. Jeg anbefaler å clocke i BIOS. Med det hk'et er det rimelig lett. Det anbefales også å delidde cpu. På min cpu sank temp mellom 15-20 grader på de forskjellige corene.

 

Å hva pokkern hjelper å "delidde"?

 

Å er jo bios clocking jeg prøver på.

Lenke til kommentar

Har du delidda CPUen? Det har voldsomt mye å si på de nyere Intel-CPUene ettersom det er et lag med termisk pasta mellom heatspreader og brikka som typisk er svært dårlig påført.

Jeg vet at det hjelper masse å delidde cpu men har ikke gjort det nei. Da hadde virkelig temperaturene mine vært dårlige ;) Tviler på at jeg gjør det men får se. Bytter så ofte komponenter og vil kunne selge den.

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Syns cpu'en var litt varm, jeg har H60 på min 3770k uclocka å selv under stress test så går den ikke høyere enn 45c.

 

 

Å top 780 kortet i sli setupen blir maks 80c å den andre 65c

Du har haswellen med verdens laveste load temp men kan ikke overklokke den i det hele tatt? Spesielt ;) men seriøst hvilken klokk har du prøvd med hvor mye vcore?

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Har du delidda CPUen? Det har voldsomt mye å si på de nyere Intel-CPUene ettersom det er et lag med termisk pasta mellom heatspreader og brikka som typisk er svært dårlig påført.

Forresten. Når dere sier de-lidde cpu. Mener dere da fjerne varmesprederen fra cpu og kjøre vannblokka rett på selve prosessoren eller mener dere å delidde for å bytte termisk pasta og så slenge på varmesprederen ettetpå. Det sistnevnte gjør jeg gjerne.

Lenke til kommentar

Selv fjernet jeg varmesprederen, gnikket bort all "kjølepastaen" og limet som Intel av en merklig grunn slenger på og satte på varmesprederen igjen. Minsket temps med 15-20 grader.

Det man også kan gjøre er å kjøre naked, altså ta kjøleblokk rett på cpu, uten varmespreder. Det kan også minske med 0-10 grader.

 

Har akkurat gjort det sistnevnte selv i en custom loop, men er ikke ferdig med å bygge så kan ikke si noe mer om effekten gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...