Gå til innhold

SSD disk(er) til ny maskin


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal bygge en ny maskin, men er helt uerfaren på dette med SSD-disker. Etter å ha studert temaet en smule forstår jeg at en del av de "gamle" konseptene som gjelder for HDD-administrasjon ikke er gyldige her.

 

Jeg skal kjøre win7 pro 64bits og har kjøpt en 250GB Samsung 840 Evo. Vet at win7 ikke er så "SSD-vennlig", men orker ikke win8. Kunne tenke meg å helt unngå HDD. All manuell backup blir til en ekstern disk.

 

Spørsmålet er :

Burde jeg ha OS og spill på denne i 1 stor partisjon ?

Eller egen partisjon til OS ?

Ville det være noen ytelsesmessige fordeler eller ulemper med å kjøpe en mindre SSD til OS pluss Office, og legge alt annet på den store ?

Bør swap file/paging file være sammen med OS ?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe i veien for å ha spill og OS på samme partisjon.

 

På maskinen min hjemme har jeg lagt alt av programmer på SSD'en mens spill, swapfil og temp-området liggende på HDD. Det tar bittelitt lenger tid å laste spillene så lenge de ligger på HDD'en men når det er lastet vil du ikke merke noe forskjell.

 

edit: Jeg har 128 GB SSD og det holder for min del. Jeg har dog ikke mer enn 2-3 spill installert men jeg er ganske sikker på at 256 GBSSd holder i lange baner.Alt av multimediannhold ligger på en egen HDD.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Når det gjelder spill har jeg svært lite, kun Oblivion og Skyrim ligger permanent på maskinen. Til gjengjeld har jeg f.eks 100 mods i Oblivion, så det blir en del data, Det samme vil etterhvert skje med Skyrim. Det er bl.a, derfor jeg er litt i tvil om hvordan jeg best burde arrangere dette.

Kan alltids legge til en HDD for multimedia-filer. Sånn som det er nå er ikke bra...My documents blir jo enorm med alle saves og alt av multimedia.

Lenke til kommentar

SSD for OS og alt som skal gå raskest mulig er eneste veien å gå. Typisk 120-250 GB, alt etter hva du vil ta deg råd til. Og så en 2-3 TB snurredisk til alt annet, typisk multimedia som ikke krever superrask tilgang og som du ikke trenger hver dag. Ale spill som er avhengig av rask disk går på SSD'en resten på snurredisken. Så kan du sette opp automatisk backup av alle personlige data til en katalog på snurredisken en gang i døgnet, slik at du automatisk er sikret mot det meste. Om SSD'en nærmer seg full finner du alltids noe som kan flyttes til snurredisken. Veldig greitt å ha den muligheten, og veldig kjipt å måtte leve med plassbegrensningen med bare SSD. Videre kan du sette opp snurredisken med automatisk nedspinning etter 5 minutter slik at denne forblir passiv 99% av tiden, dermed vil du ikke merke at det står snurredisk i maskinen ved normal bruk.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å partisjonere en SSD. i hvertfall ikke de under 1 TB.

 

Kjøp en billig snurredisk, gjerne en Seagate Barracuda 2TB om du vil ha litt mer ytelse, eller en WD Green 2TB om du vil ha den mest mulig lydløs. Begge fås under 700 kroner. Kjører slik løsning med SSD+snurredisk på både stasjonær og bærbar PC og det er absolutt den beste måten å ha det på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...