Gå til innhold

Spesielt med raptor harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det vil med andre ord si at den er god til å bruke som operativdisk siden den går så raskt...

 

å bruke den som lagringsdisk vet jeg ikke helt... er tross alt lite plass i forhold til prisen man betaler

 

husk at raptor disken er s-ata....

 

har selv den disken til å kjøre win2k og jeg er storfornøyd....

Lenke til kommentar
det vil med andre ord si at den er god til å bruke som operativdisk siden den går så raskt...

 

å bruke den som lagringsdisk vet jeg ikke helt... er tross alt lite plass i forhold til prisen man betaler

 

husk at raptor disken er s-ata....

 

har selv den disken til å kjøre win2k og jeg er storfornøyd....

 

:o Interresant, så man kan sette disse i RAID med en vanlig IDE harddisk hvis du har RAID controller?

Lenke til kommentar
det vil med andre ord si at den er god til å bruke som operativdisk siden den går så raskt...

 

å bruke den som lagringsdisk vet jeg ikke helt... er tross alt lite plass i forhold til prisen man betaler

 

husk at raptor disken er s-ata....

 

har selv den disken til å kjøre win2k og jeg er storfornøyd....

 

:o Interresant, så man kan sette disse i RAID med en vanlig IDE harddisk hvis du har RAID controller?

 

Du kan ikke ta en raptor å sette den sammen med en vanlig p-ata disk, dette pga grensesnittet til diskene er forskjellig og fordi at rpm'en på raptor disken er en del raskere. Raid kan brukes på flere måter, de vanligste formene er: Mirroring og stripping. Ved bruk av mirroring kobler du helst 2 like disker til raid kontrollen, setter opp diskene i raid-biosen. Det som skjer når man velg er mirroring er at man får to disker med samme innhold, så hvis en av diskene rykker har man alt på den andre.

Stripping, ved å sette opp diskene i stripping, får man en ytelse boost, fungerer slik at har man en fil på 100mb så skrives det 50mb til hver, så i teorien har man da en hardisk som surrer å går på 144000 rpm, men det er en hakke skjer noe galt, med en av diskene så mister du ALT, skjedde meg denne uka..

Lenke til kommentar
Du kan ikke ta en raptor å sette den sammen med en vanlig p-ata disk, dette pga grensesnittet til diskene er forskjellig og fordi at rpm'en på raptor disken er en del raskere. Raid kan brukes på flere måter, de vanligste formene er: Mirroring og stripping. Ved bruk av mirroring kobler du helst 2 like disker til raid kontrollen, setter opp diskene i raid-biosen. Det som skjer når man velg er mirroring er at man får to  disker med samme innhold, så hvis en av diskene rykker har man alt på den andre.

Stripping,  ved å sette opp diskene i stripping, får man en ytelse boost, fungerer slik at har man en fil på 100mb så skrives det 50mb til hver, så i teorien har man da en hardisk som surrer å går på 144000 rpm,  men det er en hakke skjer noe galt, med en av diskene så mister du ALT, skjedde meg  denne uka..

 

Okey, ikke forvirr meg her. Er p-ata og IDE harddisk det samma? Går det ikke an og ha en rator harddisk til OS'et og innstallasjon og en f. eks 120 gb IDE harddisk i RAID? Svar enkelt, er litt newbie innen dette.

Lenke til kommentar
Raptor disken bråker ikke mere enn en vanlig disk ifølge en test jeg leste på pc-world norge hvis jeg ikke husker feil.

 

Jeg stolte også på at disken skulle være relativt stille, og kjøpte den. Jeg ombestemte meg allerede da jeg satte inn strømkabelen, for den BRÅKER. Nå har jeg riktignok en stillegående PC fra før, der mine to WD-disker er de som bråker mest, men Raptoren støyet mye, mye mer. Høyfrekvent piping nærmest. Så jeg benyttet meg av angreretten og fikk pengene tilbake. :)

Lenke til kommentar
Tør ikke gjette hvor mye de BRÅKER.

 

Har 1 stk. som systemdisk. Den har en koselig pipelyd som bare bekrefter at det er seriøse ting som snurrer under panseret...

 

Den knatrer litt når den skriver og leser, men det er høyst levelig :D

 

Min Caviardisk høres ikke ved siden av...

Lenke til kommentar
Går det ikke an og ha en rator harddisk til OS'et og innstallasjon og en f. eks 120 gb IDE harddisk i RAID? Svar enkelt, er litt newbie innen dette.

 

P-ATA=IDE, Diskene i P-ATA og S-ATA kan være identiske, men grensesnittet (måten data overføres fra disk til hovedkort) er forskjellig.

 

Du kan fint ha en Raptor til OS, og en 120GB til programmer og lagring, men du kan ikke ha en 120GB i RAID. (Du kan likevel koble kun en disk til RAID-kontrolleren, men da fungerer den kun som en vanlig IDE/S-ATA kontroller.)

Det finnes mange forskjellige RAID-konfigurasjoner, men det kan du lese om i RAID-guiden.

Felles for alle konfigurasjonene er imidlertid at de omfatter to eller flere disker som på en eller annen måte jobber sammen.

Lenke til kommentar
Min Caviardisk høres ikke ved siden av...

 

Nei, det er jo fordi Raptor'n overdøver den med bråket sitt. ;)

 

Vil du ha en stille maskin, ikke sats på Raptor. Men god ytelse har den jo.

Raptoren er MYE mer stille en min gamle 120GB 8mb cache.. Idle støyen er altså en god del lavere.. Men når det kommer til skriving knatrer disken en god del mere enn de gamle 7200rpm diskene.. men dette skulle da bare mangle når den er såpass mye kjappere.. Er fornyød med min, bråker ikke noe særlig.. men bruker noisecontroll kabinett og alt er støydempa så det holder..

Lenke til kommentar
Min Caviardisk høres ikke ved siden av...

 

Nei, det er jo fordi Raptor'n overdøver den med bråket sitt. ;)

 

Vil du ha en stille maskin, ikke sats på Raptor. Men god ytelse har den jo.

Raptoren er MYE mer stille en min gamle 120GB 8mb cache.. Idle støyen er altså en god del lavere.. Men når det kommer til skriving knatrer disken en god del mere enn de gamle 7200rpm diskene.. men dette skulle da bare mangle når den er såpass mye kjappere.. Er fornyød med min, bråker ikke noe særlig.. men bruker noisecontroll kabinett og alt er støydempa så det holder..

 

Det er idle-støyen jeg sikter til. Det eksemplaret jeg hadde i hende hadde iallfall en uakseptabelt høy hvinelyd.

Lenke til kommentar

Det er idle-støyen jeg sikter til. Det eksemplaret jeg hadde i hende hadde iallfall en uakseptabelt høy hvinelyd.

Hmm.. merkelig. Sammenligner du med Seagate disker ellernoe?

Idle støyen på min er værtfall betraktelig lavere enn min 7200rpm western disk. Har også lest mange tester som forteller dette. Støyen på raptoren er også oppgitt å være 32db, mens western 7200 8mb cache disken er oppgitt å være 35db.. Sammenligner man for eks med seagte med kun 25db blir det jo fort snakk om bråk i forhold hvis man ikke har ett godt støydempa kabinett :)

Lenke til kommentar
Raptor disken bråker ikke mere enn en vanlig disk ifølge en test jeg leste på pc-world norge hvis jeg ikke husker feil.

 

Jeg stolte også på at disken skulle være relativt stille, og kjøpte den. Jeg ombestemte meg allerede da jeg satte inn strømkabelen, for den BRÅKER. Nå har jeg riktignok en stillegående PC fra før, der mine to WD-disker er de som bråker mest, men Raptoren støyet mye, mye mer. Høyfrekvent piping nærmest. Så jeg benyttet meg av angreretten og fikk pengene tilbake. :)

 

jeg vil si at min raptor disk er så godt som lydløs. blir overdøvet av alt annen inni pc'en

 

er mange som har klaget over en slik pipelyd, men jeg har den ikke

kan være wd har problemer med produktet og at det bare skjer ett visst antall av dem...

Lenke til kommentar
Du kan ikke ta en raptor å sette den sammen med en vanlig p-ata disk, dette pga grensesnittet til diskene er forskjellig og fordi at rpm'en på raptor disken er en del raskere. Raid kan brukes på flere måter, de vanligste formene er: Mirroring og stripping. Ved bruk av mirroring kobler du helst 2 like disker til raid kontrollen, setter opp diskene i raid-biosen. Det som skjer når man velg er mirroring er at man får to  disker med samme innhold, så hvis en av diskene rykker har man alt på den andre.

Stripping,  ved å sette opp diskene i stripping, får man en ytelse boost, fungerer slik at har man en fil på 100mb så skrives det 50mb til hver, så i teorien har man da en hardisk som surrer å går på 144000 rpm,  men det er en hakke skjer noe galt, med en av diskene så mister du ALT, skjedde meg  denne uka..

 

Okey, ikke forvirr meg her. Er p-ata og IDE harddisk det samma? Går det ikke an og ha en rator harddisk til OS'et og innstallasjon og en f. eks 120 gb IDE harddisk i RAID? Svar enkelt, er litt newbie innen dette.

 

p-ata er det samme som IDE så vidt jeg har forstått...

 

tror ikke du får raid kort som støtter både s-ata og IDE?

 

å ha to forskjellige disker i raid går ikke bra!

 

ha raptor disken som operativsystem disk på en s-ata kobling (hvis du har det da... eventuelt får du kjøpt konvertere fra S-ata til IDE, www.microplex.no har det hvis jeg ikke husker feil...)

 

så tar du å har 2 andre IDE grensesnitt harddisker i raid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...