Gå til innhold

Litt råd vedr PS4 kontra PS3 og kjøp


Reggy

Anbefalte innlegg

Tenkte det å kjøpe ps 4 til Kidsa til jul - og lite ante jeg om at ville bli umulig - da det er ventelister overalt.

 

Så hva gjør man. På en spill butikk sa de - kjøp ps3 - den er rimelig nå og heller lever den inn til et bytte i ps4 om ca ett år. Da er uansett pris på 4 falt betraktelig?

 

Jeg hadde liksom ventet med å kjøpe til nr 4 kom da jeg er litt slik at nyest bør man skaffe seg.

 

I tillegg begynte han i butikk å prate om - lite spill for barn på nr 4.

 

Jeg spiller litt selv PC. Den begynner å bli gammel så jeg vurderte om jeg skulle gå over til ps 4 selv - hvis vi liksom kjøpte inn. Så slapp jeg det PC jaget.

 

Barna har jo ingen krav - det er mer meg det står på. Hvor lenge for du spill til nr 3 osv....

 

Hva bør jeg gjøre - i tillegg begynte han i butikken å Bable om ny Xbox - som om jeg ikke var nok forvirret.

 

Jeg spiller spill på PC alla splinter cell , Assassins creed, gta, tief 4 m.m. Som jeg hadde tenkte å gå over på spilmaskin.

 

Jeg syntes nok og prisen var i drøyeste laget.....

 

Tar gjerne imot ett råd. El to.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke kjøpt en PS3 nå. Jo, den har en stor verdi akkurat nå med enormt utvalg av spill, men en PS4 er en investering for de neste 7-8 årene. En investering i en PS3 som allerede har hatt sine 7-8 år er ikke noe vits. Men om dette er noe som må handles før jul blir jo valget litt vanskeligere. Apropos spill til barna. Knack er et av lanseringstitlene. Det bør falle i smak hos barn. Sjekk det gjerne ut her:

Lenke til kommentar

Mannen i butikken er inne på noe. En PS3 koster veldig lite nå, og det er ekstremt mye billige spill tilgjengelig (både på nett og brukt) som barna kan ha det moro med.

 

Husk at du trenger en med stor harddisk om du skal ha noe nytte av spillene du får kjøpt på nett.

 

For din egen del er selvsagt PS4 best, så du får bestemme deg for hvem du skal prioritere :)

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

tviler noe på att ps4 faller under 3499kr de neste 3 åra, men du kan jo vente til over nyttår med kjøpet sånn prisene faller i forhold til nå 3799-3899kr, siden så å si alle butikker har blitt griske siden det er allt for stor stor etterspørsel og allt for lite konsoller som kommer her til lands, jeg har lest ett par eksempler i ps4 forumet anngående div personer her som har betalt konsollen hos butikker som gamestop for så å få beskjed om att de må betale mer siden prisen har gått opp i etterkant hos dem, så du kan spare alt fra 3-400kr med å vente til over nyttår :)

 

Så kommer jo dette spillet og rundt lanseringa i tillegg til Knack som ble nevnt ovenfor:

 

http://www.youtube.com/watch?v=QMBsr-tRJsc

Endret av Leffi78
Lenke til kommentar

Skylanders SWAP Force kommer vel også ut til PS4 ved lansering, og det burde ihvertfall være midt i blinken til barn.

 

Hvis du kan vente en måned eller to før du tar et kjøpsvalg vil nok ting bli en del enklere. Da har det roet seg ned med entusiaster (altså de fleste av oss andre her i tråden) i butikkene, pluss at mye mer informasjon vil være tilgjengelig slik at du kan ta en bedre avgjørelse.

 

Jeg ville uansett vært litt forsiktig med kjøp av PS3 akkurat nå. Den har et fantastisk bibliotek med tilgjengelige spill, men den er ikke særlig fremtidsrettet noe mer. Fra midten av denne måneden vil PS3 være "den stygge andungen" i flokken, konsollen som (sammen med Xbox 360) får de minst gjennomarbeidede og minst imponerende versjonene av spill, om de får en egen versjon i det hele tatt.

 

Så hvis du kan utsette kjøpet ditt litt vil det nok være det beste. Konsollanseringer er ikke det samme som lanseringer av andre typer elektronikk, selv ikke Apple-produkter. Med konsoller er det greiere å vente til rushet har roet seg før man kaster seg på dersom man ikke er spillentusiast.

Lenke til kommentar

Tror det uansett vil lønne seg å kjøpe PS4 som da er for de neste 6-8 åra, framfor PS3 som er på vei ut. Det er ikke mange spill for barn til PS4 enda, men det er 2-3 og det blir jo fort flere. Så hadde nok vurdert kjøpe PS4 med noen spill du liker og eks 1-2 av de nevnt over til barna dine. Så kommer det ikke til å ta lange stunden før det kommer nye spill. Allerede januar-Februar kan du regne med nye barnespill.

Tror det vil lønne seg ettersom du vil ha PS4 og om du kjøper PS3 bruker du alikevel noen penger og du får den ikke solgt igjen da ihvertfall. Villa absolutt ikke kjøe ny PS3 nå. Heller PS4, eller en billig brukt PS3 midlertidig.
Men kan hende mange kjøper PS4 og ikke bruker PS3en så får du kanskje lånt den av noen litt til barna dine og selv kjøpe PS4 og bare låne PS3 til det kommer noen flere spill til barna dine til PS4. :)

Lenke til kommentar

Drøyt å evt kjøpe PS4 som julegave.

 

Det er heller noe jeg ville kjøpt inn til husstanden utenom jul/bursdag, akkurat som en PC.

Kjenner jeg klarer ikke la være å kommentere dette. Det var ikke dette som var problemstillingen??

 

Da kan du jo like godt snu det å si - drøyt å kjøpe inn utenom jul bursdag osv.

 

Og kanskje er dette noe husstanden ønsker å gi til seg selv til jul - og kanskje har Kidsa spart litt selv og kanskje er det mer stas at det står kidsas navn på til / fra lappen - nettopp fordi gaver er litt mer stas for dem.

Lenke til kommentar

Til alle dere andre - tusen for råd og vink.

 

Ut fra det tror jeg med stor sikkerhet at det ikke blir noen nr. 3 - så får jeg heller drøye til den verste etterspørsel gir seg. Også greit å vite pris neppe vil falle veldig de neste årene.

 

Da er det mer å fordype seg i forhold til hva slags maskin man skal ha. En skriver stor harddisk - ok det er altså forskjell på dem (beklager kan ikke mye om dette).

 

For barna tror jeg sånn motion greier / at de kan gjør bevegelser som fanges opp vil være stas - er slikt og ekstra utstyr.

 

Og en skriver laste ned spill fra nett - vil det være rimeligere enn å kjøpe spill i butikk ?

 

PC spill har jeg ofte funnet rimelig på ebay. Fra USA blant annet. Kan man kjøpe ps4 spill fra hele verden eller er det slik at det er forskjell fra landsdel til landsdel slik det har vært med DVD film.

Lenke til kommentar

Drøyt å evt kjøpe PS4 som julegave.

 

Det er heller noe jeg ville kjøpt inn til husstanden utenom jul/bursdag, akkurat som en PC.

Høres ut som kreativ kommunebudsjettering. Penger er penger, om man stjeler fra ett budsjett og overfører til et annet er det bare en snikende måte å unngå budsjettoverskridelser på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det mer å fordype seg i forhold til hva slags maskin man skal ha. En skriver stor harddisk - ok det er altså forskjell på dem (beklager kan ikke mye om dette).

 

Det er bare én modell av PS4 så langt, med 500 GB harddisk. Du kan bytte ut denne da, men det er ikke noe du trenger bekymre deg om inntil videre.

 

 

Og en skriver laste ned spill fra nett - vil det være rimeligere enn å kjøpe spill i butikk ?

 

Vi i Norge har vært særdeles heldige med prisnivået for Vita-spill i Playstation Store. Prisene der har nærmest konsekvent vært betydelig billigere enn prisnivået i butikk. Forhåpentligvis blir det tilsvarende med PS4.

 

Vær klar over at en del av de såkalte AAA-spillene (de største, mest gjennomarbeidede spillene) vil kunne bli veldig omfattende å laste ned. I verste fall kan du bli nødt til å laste ned 50 GB for ett enkelt spill, skjønt de fleste store titlene ser ut til å ligge nærmere 30. Mindre titler er over alt på skalaen, fra noen hundre MB til noen titalls GB.

Endret av TiLT42
Lenke til kommentar

Nå kan jo ikke jeg snakke for PS4 enda, men det er sjeldent noen god ide (rent økonomisk) å kjøpe spill digitalt (selv om jeg ikke har stor tro på at det kommer til å endre seg). Noen spill koster så mye som 599,- når de kommer ut og blir liggende ute til 499,- i lang tid etter at det er mulig å kjøpe de langt billigere f. eks fra Play.com/Zavvi.co.uk, thehut.com osv.

 

Når det kommer til spørsmålet om du skal kjøpe PS3 eller PS4 nå så er jeg ikke like enig i mange over her som sier at PS3 er tull. Det beror på så mange faktorer at det er vanskelig for folk som ikke kjenner deg å hjelpe deg fullt ut i valget. For å nevne noen:

Hvor god råd har du? Hvor mye betyr spilling for deg (og for så vidt barna)? Er det noe som brukes i ny og ne blir det kanskje litt råflott og kjøpe en splitter ny maskin som tross alt har ganske begrenset med spill i begynnelsen. Hvor gamle barna er mtp på tilgjengelige spill i deres alderklasse (og hvor villig du er til å la de spille spill som er ment for eldre når de ennå er små)?

 

Tilgjengelighet på PS4 er jo også en vurdering du må ta med i beregningen. Det ble sagt i august at de som ikke bestilte før september ikke får den før på nyåret. Hva som ligger i "nyåret" virker som det varierer fra butikk til butikk. Noen som har bestilt "for sent" (men fortsatt for flere måneder siden) har fått høre midten av januar. Andre har fått høre februar. Nå skal ikke jeg gjette for mye, men det kan jo tenkes at neste batch butikkene får inn allerede er lovet ut til alle de som bestilte "for sent" slik ta du ikke får tak i en før 3. batch i mars? april?.

 

Jeg er selv fast bestemt på at jeg skal ha PS4, men det er fordi jeg er litt "ferdig"med PS3. Jeg har nok spilt gjennom et sted mellom 50 og 70 spill (og ennå er det noen jeg ikke har fått tid til ennå). For deg som ikke har spilt noen av disse så er jo kanskje ikke PS3en et dumt startpunkt og ikke minst "vente-konsoll" til du omsider får slått kloa i en PS4. Som nevnt av andre koster jo ikke PS3en så fryktelig mye lenger. Du kan jo også vurdere å beholde PS3en litt fremover selv etter at du har kjøpt PS4 pga den enorme spillkatalogen. Sjansen for at småttisene får råd til å spare opp til noen egne spill til denne er jo også større.

 

Angående støtte for PS3-spill fremover er jo egentlig ikke det noe å bekymre seg nevneverdig for ettersom det allerede finnes hundrevis av spill å bryne seg på, men jeg mener å huske at PS3 skal støttes i flere år fremover. FIFA-spillene lages jo ennå til PS2.

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Angående støtte for PS3-spill fremover er jo egentlig ikke det noe å bekymre seg nevneverdig for ettersom det allerede finnes hundrevis av spill å bryne seg på, men jeg mener å huske at PS3 skal støttes i flere år fremover. FIFA-spillene lages jo ennå til PS2.

Sterkt uenig. Uansett hvordan du snur og vender på det og sier at PS3 kommer til å vare mange år fremover så gjelder jo da akkurat det samme for PS4 den gangen i framtiden PS5 kommer. Si at PS3 i teorien da kan vare i 3 år til med spillutgivelser. Det vil da bety at PS4 har 10 år til å leve på med spillutgivelser.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at du kan være uenig med meg, men ikke utifra det du skriver etter "Sterkt uenig". TS skal ha seg en maskin NÅ (eller i nær fremtid). Ikke om fem år. Basert på utsiktene til å skaffe seg en PS4 i nær fremtid veid oppmot prisen på en PS3 kontra en PS4.

 

For å gjenta meg selv litt så har jo untektelig PS3 en enorm spillkatalog som er tilgjengelig NÅ. Majoriteten av spillene har også vært tilgjengelige såpass lenge at det ikke skal mye leting til å finne de til rundt 200,- kontra 5-600,- som de fleste PS4-spill vil koste en stund fremover.

 

Jeg har aldri sagt at det bedre å kjøpe seg en PS3 kontra en PS4, men ville bare gi en som ikke er så bevandret i TV-spill verden noen tanker å ta med i vurderingen ettersom han vurderer en maskin jeg har hatt i mange år oppmot en (som jeg ser frem til) som ikke har kommet ut ennå.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at du kan være uenig med meg, men ikke utifra det du skriver etter "Sterkt uenig". TS skal ha seg en maskin NÅ (eller i nær fremtid). Ikke om fem år.

Jeg regner med han har tenkt å beholde konsollen i noen år fremover og ikke bare spille på den NÅ. Da er det veldig relevant å se på at den ene kan holde i 3 år og den andre i 10 år.

Lenke til kommentar

Nå kan jo ikke jeg snakke for PS4 enda, men det er sjeldent noen god ide (rent økonomisk) å kjøpe spill digitalt (selv om jeg ikke har stor tro på at det kommer til å endre seg). Noen spill koster så mye som 599,- når de kommer ut og blir liggende ute til 499,- i lang tid etter at det er mulig å kjøpe de langt billigere f. eks fra Play.com/Zavvi.co.uk, thehut.com osv.

 

Jeg betaler 60$ for alle nye digitale spill på psn (ps3&ps4 spill), noe som tilsvarer ca 360kr+- noen kroner.

Så vil ikke påstå att dette er dyrt... Men kommer alt ann på hva man liker selv noen liker bedre fysiske spill kontra digitale

Lenke til kommentar

Jeg regner med han har tenkt å beholde konsollen i noen år fremover og ikke bare spille på den NÅ. Da er det veldig relevant å se på at den ene kan holde i 3 år og den andre i 10 år.

Det virker ikke helt som du ønsker å forstå hva jeg mener. Som sagt flere ganger allerede så var forslaget om å ikke avskrive PS3en ment som en midlertidig løsning. Enten til det i det hele tatt er mulig å få tak i en PS4 (som jeg mistenker er minst 4mnd til) eller rett og slett å bare vente til PS4 har litt mer enn et par dusin titler å vise til. Som nevnt tidligere er majoriteten av launch-titlene spill for far uten at jeg har satt meg nevneverdig inn i hvilke barnevennlige spill om er på trappene.

 

Jeg betaler 60$ for alle nye digitale spill på psn (ps3&ps4 spill), noe som tilsvarer ca 360kr+- noen kroner.

Så vil ikke påstå att dette er dyrt... Men kommer alt ann på hva man liker selv noen liker bedre fysiske spill kontra digitale

360,- for nye/nyish spill er jo ikke gærent. Bruker du amerikansk konto? Opplever du noe problemer med det når det kommer til DLC? Spille sammen med venner som har europeisk konto el?
Lenke til kommentar

360,- for nye/nyish spill er jo ikke gærent. Bruker du amerikansk konto? Opplever du noe problemer med det når det kommer til DLC? Spille sammen med venner som har europeisk konto el?

 

Jeg bruker min amerikanske psn konto kun til å kjøpe og laste ned spilla med, så logger jeg meg over på min norske konto og spiller spilla mine der, kjøpte nettopp AC Black Flag, COD Ghosts og Battlefield 4 til ps3 til 60$ stk og fikk oppgradert alle 3 spilla til ps4 for 30$totalt evt 10$ pr stk, og season pass til cod & battlefiel premium koster 50$ der, så tror nokk dlc er det minste problemet... :)

 

Men viss du ikke har noe norsk konto så er det bare å lage en amerikansk konto så kan du spille med dine venner like lett som om du bruker en norsk konto...

Eneste grunnen til jeg kun bruker min norske konto til spilling er for jeg har ca 2500+ trophies på den å ingen på min amerikanske....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...