Gå til innhold

Test: MacBook Pro Retina 15 (Sen 2013)


Anbefalte innlegg

Mennesker kjøper data basert på personlige preferanser.

Det finnes menneser som kjøper tastatur til +1000kr fordi de skal game. Dét er bortkastede penger for noen, men ikke for de som vil ha det.

 

Apple har, og kommer alltid til å ha den beste helhetsopplevelsen når det kommer til hardware. Kanskje ikke for gAmErboJ1337haxXxor, men for folk flest

Hvis vi ser på det pragmatisk så må vi sammenligne hva ulike produkter gir for pengene. Noen av faktorene er konkrete, mens andre er subjektive. Apples sterke kort i senere tid har vært førsteinntrykk av et "designprodukt", og den enkelte må selvsagt selv velge hvor mange kr dette aspektet er verdt, men folk må være ganske hardbarka fans for å rettferdiggjøre prisforskjellen når den kan sidestilles med maskiner rundt til 8-10 k for de flestes bruksområder.

 

Jeg husker tilbake i den tid der det var slik at MacBook Pro var én av få som utmerket seg på byggekvalitet, og var én av få som faktisk klarte å lage en god touchpad, og innmaten var også relativt kraftig i forhold til mange maskiner. Da kunne prisen til en grad rettferdiggjøres. Dessverre har Apple prioritert slanking og design for mye de siste generasjonene.

 

Bare så det er sagt, hvis folk er informert om at de gjør "ukloke" kjøp så står de selvsagt fritt til å kaste bort pengene sine. Ja folk skal få lov til å fyre opp med hundrelapper i peisen for meg.

 

 

Store MacBook Pro-maskiner har alltid vært dyre, det er liten tvil om at disse er myntet på en kundegruppe med stor betalingsvilje og liten vilje til å gå over til andre produsenter. Å late som noe annet ville være naivt. Men det er en grunn til at betalingsviljen og lojaliteten er stor; dette er fantastiske produkter.

At produkter koster mer er greit så lenge de gir noe nyttig mer, og det er selvsagt bedrifter villig til å betale. Men det er når det ikke gir noe som rettferdiggjør prisen at det blir viktig at vi ikke blender oss av logoen(se over).

 

 

Kombinasjonen av ytelse, operativsystem, skjerm, smådetaljer i fysisk utforming, batteritid og mye annet finnes ikke noe annet sted. Uten at den blir rett svar for alle av den grunn.

Greit nok at designet og operativsystemet er unikt for Apple, men de øvrige punktene finner du en rekke gode kandidater som slår Apple, hvis ikke er det på tide å ta av skylappene. Riktig nok er det viktig å bestemme selv hvilke aspekter som er viktigst, og velge et produkt deretter. Punkter som ytelse, batteritid, byggekvalitet(generelt), tastaturkvalitet og skjermkvalitet er områder hvor det finnes betydelig bedre alternativer, men ingen er verdens beste på alt samtidig.

 

Kan du utdype hvordan Apple sin byggekvalitet er blitt dårligere, hvordan maskinvaren i formfaktoren (om en ser bort ifra dem som trenger skjermkortytelsen) ikke er blant de beste? Tar du også for gitt at alle som arbeider ikke har sitter i lokaler som ikke tillater blank skjerm?

Byggekvaliteten har blitt dårligere, og MacBook Pro i dag er et tynt aluminiums-chassis som ikke absorberer støt og fall godt, og har en konstruksjon som blir het under tung bruk (og kald når maskinen slås på). Du trenger ikke være ingeniør for å forstå at Apple har prioritert design over styrke og funksjonalitet her. Hvis du ser innvendig i en MacBook så ser du at hengslene i utgangspunktet er svake, og ledninger ligger utsatt til. Metallkonstruksjonen gjør også at det blir større påkjenninger på hengslene og andre utsatte punkter, som kan bidra til at de raskere blir slarkete og noen til og med kollapser slik som MacBook Air har hatt store problemer med. Dette kan utbroderes utrolig mye, enten så forstår du hva jeg snakker om her, eller så kan/vil du ikke forstå.

 

For at en slik blank skjerm ikke skal forringe bildekvaliteten må rommets belysning ikke treffe skjermflaten direkte og være ganske jevn. Dette kan være en utfordring å få til i et kontorlandskap, og ganske umulig utendørs.

 

Absurd lesing. "Macbook Pro har ikke lenger god byggekvalitet"??. Mener du at Macbook Pro er av dårlig byggekvalitet? Snakker du rett ut av ræva eller har du noen som helst erfaring med dagens Macbook Pro? Har det noensinne vært noen som helst tvil om at Macbook Pro er av svært god byggekvalitet? Har du noen som helst referanser som tilsier at Macbook Pro er av dårlig byggekvalitet?

 

At det finnes andre gode laptoper benekter jeg absolutt ikke, men at du utnevner deg selv til en bedre kvalifisert "tester" enn artikkelforfatteren tyder på manglende selvinnsikt og lite erfaring med omtalte produkt.

Jeg traff en nerve der ja? Det er veldig avslørende når fanboys tror jeg sier noe verre enn jeg faktisk gjør. Hvis du leser hva jeg faktisk skrev så sa jeg at byggekvaliteten på MacBook Pro har blitt dårligere, rett og slett fordi at de har tapt seg og at MacBook Pro ikke lenger representerer de solide maskinene i markedet. Dagens byggekvalitet på MacBook Pro må regnes som middelmådig men ikke direkte dårlig, dog er Air-modellene et stykke under Pro. Hvis vi setter f.eks. Thinkpad som målestokken for byggekvalitet, så kan ikke dagens MacBook Pro nå opp til det nivået. (hvorfor ser du forklart over)

 

At artikkelforfatter tydelig går i fellen med å tolke designprodukt og høy pris som synonymt med kvalitet tyder klart på at de går rett i fella med førsteinntrykket som Apple satser alt på. Les spesielt hvordan de vurderer skjermen, det er tydelig at de ikke vurderer kvaliteten på noen god måte og baserer konklusjonen på at det gir et godt inntrykk. "Sprakende farger" er uttrykk som avslører at de lar seg blende av en lyssterk og intens skjerm med glossy overflate.

 

 

Å blande feilrate med byggekvalitet er i beste fall en misforståelse. Dette handler mer om opplevd kvalitet; alt fra gjennomtenkt ladeplugg via akkurat passe mengde friksjon i hengslene til et godt tastatur, teksturen i aluminiumet og så videre.

Feilrate var ikke det jeg siktet til, men det kan riktig nok reflektere ett av flere aspekter med byggekvalitet. Vi vet at Apples høyoppløste skjermer har høy feilrate med retention, bare så det er sagt.

Full testing av byggekvalitet krever selvsagt langvarig testing, men kvalifiserte testere med sunn fornuft skal klare å gi klare pekepiner på hvordan konstruksjonen vil vare over tid. Husk at folk vil bruke en maskin i flere år, vil dra den med seg i en sekk, slenge den fra seg i en sofa, åpne den ørten ganger.

 

 

 

Eplet har absolutt ingen betydning, ei heller grafikkytelse. Men for min del må det være minst like god eller bedre trackpad og tastatur enn på Macbook Pro/Air. Gjerne også bedre batteritid. Lavere vekt skader heller ikke. Magsafe er heller ikke å forakte med småbarn i hus. Er ikke disse kriteriene oppfylt er det heller ikke noe alternativ. Pris er for meg fullstendig irrelevant, for jeg er så dum at jeg kjører BMW i stedet for Toyota, selv om sistnevnte selger i større antall og har bedre feilstatistikk.

Du må virkelig ut med 17.000 kr for å få en maskin som oppfyller de kriteriene? Du betaler tross alt 5-9k for eplelogoen, eller 50-100% ekstra om du ser sånn på det. Med småbarn i hus burde du sett på mer robuste maskiner, og for lavere pris enn det der har både Lenovo, HP og Dell gode alternativer (se gjerne på de "kjedelige" bedriftsmodellene, der kan du gjøre et kjøp som varer).

 

Hva enn du kjøper så er det viktig å gjennomskue når du betaler for ekstra kvalitet, funksjonalitet eller lignende, og når du kaster bort penger på et merke. F.eks. en sofa fra Ekornes er ikke kategorisk bedre enn en fra Ikea fordi den fra Ekornes koster mer. Det samme gjelder for en "ukjent" bukse fra KappAhl kontra en bukse fra Levi's, det er ikke prisen eller logoen i seg selv som eventuelt gjør den bedre. Kunsten i å gjøre gode kjøp er livslang erfaring hvor selv en bevisst person kan tidvis ta feil.

 

Og siden du nevner bil, en relativt likt konfigurert 3-serie er ikke bedre enn en "tilsvarende" Avensis fordi den har tre bokstaver i grillen eller fordi den koster noen få tusen mer. Det er materialvalg, byggekvalitet, komfort, kjøreegenskaper osv som vi må forsøke å betrakte for å avgjøre om et kjøp er bedre, eller om det er overpriset merkevare. Og for BMWs sin del så handler det ofte om å holde seg i skinnet på ekstrautstyr, for en fornuftig konfigurert 3-serie kan være et betydelig bedre kjøp enn en Avensis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg traff en nerve der ja? Det er veldig avslørende når fanboys tror jeg sier noe verre enn jeg faktisk gjør. Hvis du leser hva jeg faktisk skrev så sa jeg at byggekvaliteten på MacBook Pro har blitt dårligere, rett og slett fordi at de har tapt seg og at MacBook Pro ikke lenger representerer de solide maskinene i markedet. Dagens byggekvalitet på MacBook Pro må regnes som middelmådig men ikke direkte dårlig, dog er Air-modellene et stykke under Pro. Hvis vi setter f.eks. Thinkpad som målestokken for byggekvalitet, så kan ikke dagens MacBook Pro nå opp til det nivået. (hvorfor ser du forklart over)

 

Du må virkelig ut med 17.000 kr for å få en maskin som oppfyller de kriteriene? Du betaler tross alt 5-9k for eplelogoen, eller 50-100% ekstra om du ser sånn på det. Med småbarn i hus burde du sett på mer robuste maskiner, og for lavere pris enn det der har både Lenovo, HP og Dell gode alternativer (se gjerne på de "kjedelige" bedriftsmodellene, der kan du gjøre et kjøp som varer).

 

Du traff på ingen måte noen nerve. Jeg har heller aldri sett på meg selv som noen fanboy og jeg ser ikke på ting som svart & hvitt. Jeg påstår heller ikke at noe er best. Jeg sitter lange dager foran både Mac'er og andre datamaskiner. Ingen er best på absolutt alt. Det samme gjelder Windows vs. OS X. Jeg kjenner derimot hva jeg er mest komfortabel med og hva som gir meg den beste brukeropplevelsen. Privat har jeg derfor brukt Mac siden 2006 og dine synspunkter om redusert byggekvalitet stemmer ikke med mine erfaringer. Det er derimot godt mulig dine erfaringer er annerledes enn mine.

 

Og nei, jeg måtte ikke ut med 17.000,- for maskinen jeg nå bruker hjemme i stua. Langt derifra faktisk.

 

Ser også at du nevner HP, Dell og Lenovo som alternativer. Og ja, noen av de er gode. Derimot er ikke kvaliteten på noen av disse unike. Lenovo sine billige maskiner kan være et mareritt etter min erfaring. Mine foreldre har en Lenovo i 5-6000,- klassen som har vært hos Infocare 3 ganger på like manger år pga. død GPU, sviktende hengsler og USB porter som ikke fungerer. Da snakker vi om en maskin som er særdeles forsiktig brukt av et ektepar godt oppi 60 årene.

 

I mitt firma med rundt 600 PC'er har vi hatt avtale med Dell de siste 5-6 årene. Før den tid benyttet vi IBM og utelukkende Thinkpad laptoper. Det merkelige er at etter at vi gikk over til Dell så har innkjøpskostnadene til nytt utstyr gått betraktelig ned samtidig som feilraten har blitt betraktelig lavere. Jeg har aldri skjønt lovprisingen av Thinkpad. Vi hadde Thinkpad maskiner som den gang kostet opp mot 25.000,- hvor feilraten var høyere enn på Dell maskinene vi benytter i dag som koster langt under halvparten. Et solid chassis er sikkert fint hvis maskinen går i gulvet, men det hjelper fint lite når skjermer går i svart midt i kontortiden.

 

Jeg ser også at du nevner at jeg burde vurdert "mer robuste" maskiner med småbarn i hus. For min del er magsafe ladekontakt det mest prevantive jeg kan tenke meg med småbarn i hus. Jeg tenker ikke så mye på hva som skjer hvis og når maskinen går i gulvet. Jeg ser mer på muligheten til å unngå at det skjer. Og som nevnt i en tidligere post så har magsafe vært redningen der ved flere anledninger. Jeg vet svært godt hva det koster når uhellet inntreffer. Det har skjedd.

 

Slike små ting er med på å gjøre at jeg tar de valgene jeg gjør. Selv om det absolutt finnes alternativer som er bedre på andre områder. Som sagt, ingen er best på alt og det er min totalopplevelse som gjør utslaget i hva jeg velger. Pris er noen ganger ikke med i vurderingen.

Endret av Valotunk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@efikkan

 

Du skriver langt, ganske middelmådig, viser ikke til kilder og bruker flere avsnitt på å påpekte de største selvfølgeligheter. Anbefaler at du utale deg mer konkret hvis du ønsker en konstruktiv diskusjon.

 

Er helt enig i at flere produsenter har begynt å konkurrere med Apple på byggekvalitet. Markedet for bærbare i 10 000kr++ klassen har steget voldsomt. Mange har kastet seg over dette, og Apple er overhode ikke enestående. Hadde vært greit om du henviste til maskiner som du mener er bedre en Retina modellene her. Jeg er overhode ikke enig i at ultrabook modellene til spesielt Asus, Samsung og Sony er på høyde. Eller for den saks skyld leverer noe bedre i forhold til pris. Har selv vært «heldig» eier av ux31a og ux32vd og er veldig takknemlig for returretten i Norge.

 

Du nevner at det finnes betydelige bedre alternativer på punkter som «ytelse, batteritid, byggekvalitet(generelt), tastaturkvalitet og skjermkvalitet» hadde satt veldig pris på om du lister opp maskiner som er (betydelig) bedre totalt sett hvis vi legger disse kriteriene til grunns.

 

Er forresten enig i at byggekvaliteten på Retina og spesielt Air ikke er på høyde med vanlig Macbook. Men både Retina og Air konkurrerer definitivt og vel så det med andre maskiner i Ultrabook klassen. Macbook Pro kan ikke regnes som middelmådig med tanke på byggekvalitet og det vet du også.

 

At Hardware er en mangelmodig test av skjermen på denne modellen og andre bærbare maskiner er nå en ting. Men gode tester er bare et søk unna. Apple leverer relativt godt kalibrerte skjermer og selv om skjermen er glossy har den MYE mindre gjenskinn er andre bærbare det blir naturlig å sammenligne med. Matt skjerm er selvfølgelig å foretrekke, men det kryr ikke akkurat av alternativer. Har du i det hele tatt erfaring med Retina modellene siden du kommer med denne skivebommen? Har selv lagt glossy skjermer for hat, men Retina modellene har såpass lite med gjenskinn at det går OK.

 

Gjelder det håpløse utsagnet om at man betaler 5-9k(!)/50-100% ekstra for eplelogoen også for de andre Apple modellene eller bare Retina 15"? Regner med at du selv vet at dette bare er en latterlig provokasjon eller en usaklig spissformulering.

 

Du nevner bedriftsmodeller. Hadde vært greit med linker. Skal innrømme at jeg har minimal erfaring med bedriftsmodellene til Dell, men har vokst opp med huset full av bedriftsmodeller fra både HP og Lenovo/IBM. De tre HP Elitebook burde i alle fall ikke sammenlignes med Macbook. Lenovo/IBM har jeg veldig god erfaring med og kan sidestille de med Macbook. Kan dog ikke utale meg om modellene senere en 2010. Problemet med disse er jo at de også er stivt priset. De to siste avsnittene dine er så selvfølgelig at det hører hjemme på barneskolen.

Endret av HMKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

IKKE kom med "min preferanse" argumentet. Det har NULL mening med mindre du har noen logisk grunn til å mene det du vil (i en diskusjons-konteks altså).

 

Jeg kan mene hva jeg vil, men ingen bryr seg om det med mindre jeg har gode grunner.

 

Les i tråden, gode grunner til å kjøpe macbook pro er utallige.

Som eks trackpaden er helt grooom og i seg sev verdt 1k, bygge kvaliteten er også verdt en haug, hvordan alt kjører perfekt sammen med maskinvaren helt sømløst er også verdt en del..

 

Er ikke alle som gidder ta seg bryet med all BS pc bringer og MS skitt operativsystem.

 

Var like anti apple som mange her inne, men iphone åpnet øynene mine til å prøve macbook pro, aldri sett tilbake..

 

Men de som ønsker bruke MS og plast pc'er, all lykke til dere..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

MacBook Pro 13 Retina er uten tvil den beste "Ultrabook"-en etter min mening. Skjerm i verdensklasse, god batterilevetid, Iris 5100, mulighet for OSX og Windows, markedets beste touchpad og herlig tastatur. Prisen? 10990kr, eller 1000kr billigere hvis man er student.

 

At Apple er mye dyrere enn konkurretene er ikke helt sant, toppmodellen av ASUS Zenbook UX301LA for eksempel koster 17990kr, en MBPr 13 med lignende spesifikasjoner koster 15290kr. En prisdifferanse på over 2000kr.

 

MBPr 15 derimot synes jeg er en dårlig maskin. Høy pris og middelmådige spesifikasjoner. Prisen er faktisk den samme som på modellen som kom for over et år siden og ytelsen er på noen punkter faktisk dårligere. Etter min mening burde Apple hatt denne MBPr 15 lineup-en:

 

Basismodell: i7 4750HQ med Iris Pro, 256GB SSD og 8GB RAM.

- Pris: 13990kr

 

Middelklassemodell: i7 4700HQ, GTX 770M eller GTX 760M, 256GB SSD og 8GB RAM.

- Pris: 15290kr

 

High-end: i7 4900MQ, GTX 770M eller GTX 760M, 512GB SSD og 16GB RAM.

- Pris: 19990kr

 

Her har man en basismodell som ikke er så alt for galt priset for de som synes MBPr 13 har for liten skjerm og ønsker noe mer ytelse. Middelklassemodellen er for de som setter litt høyere krav, og kommer med kraftig dedikert skjermkort. Til slutt har vi High-end modellen for de som setter enda høyere krav. Kraftigere prosessor, dobbelt så stor SSD og mer minne.

 

Forhåpentligvis gjør Apple noen endringer til vinteren.

 

 

 

Ja, skulle akkurat nevne at jeg også synes Asus med sin UX301 ligger noe høyt i pris for en 'enkel' ultrabook.

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Byggekvaliteten har blitt dårligere, og MacBook Pro i dag er et tynt aluminiums-chassis som ikke absorberer støt og fall godt, og har en konstruksjon som blir het under tung bruk (og kald når maskinen slås på). Du trenger ikke være ingeniør for å forstå at Apple har prioritert design over styrke og funksjonalitet her. Hvis du ser innvendig i en MacBook så ser du at hengslene i utgangspunktet er svake, og ledninger ligger utsatt til. Metallkonstruksjonen gjør også at det blir større påkjenninger på hengslene og andre utsatte punkter, som kan bidra til at de raskere blir slarkete og noen til og med kollapser slik som MacBook Air har hatt store problemer med. Dette kan utbroderes utrolig mye, enten så forstår du hva jeg snakker om her, eller så kan/vil du ikke forstå.

 

For at en slik blank skjerm ikke skal forringe bildekvaliteten må rommets belysning ikke treffe skjermflaten direkte og være ganske jevn. Dette kan være en utfordring å få til i et kontorlandskap, og ganske umulig utendørs.

Som Mac sertifisert tekniker som daglig reparerer i gjennomsnitt 10 Macs daglig, så kjenner jeg meg ikke igjen i dette i hele tatt. Aluminumsdesignet tar faktisk imot støt veldig bra. Det blir en bulk, men som oftest så overlever innmaten. Jeg har faktisk vært borti en MBP 15" Early 2011 som overlevde at en bil kjørte over (kundens ord om hva som hadde skjedd). Maskinen hadde en bøy fra bunnkasse til topplokket på skjermen, men alt på maskinen fungerte. Maskinen så altså ut som de nye banantelefonene som er på vei inn på markedet. Hengslene/skjermene har også blitt bedre. Det var store feil med de første non-alu MBP15" på skjermene, hvor det ble sprekker langs bezelet på høyre og venstre side. De eneste gangene jeg opplever feil på hengslene nå, er når kundene har presset skjermen for langt tilbake og faktisk ødelagt hengslene. Når det gjelder MacBook Air, så kjenner jeg ikke til hva du prater om. At maskinen er kald når du skrur den på, og varm under bruk, er vel ikke akkurat overraskende? Det er heller ikke en laptop, så jeg ser ikke problemet med dette.

 

Kan nevne at på Retina 15", så er det nesten umulig at væskesøl kommer igjennom tastaturet og ned til hovedkort o.l. Dette en oppgradering fra alle tidligere modeller, da bellegget som sitter tastaturet nå er tykkere og sitter nærmest limt fast til toppkassen. Så mao, min oppfatning går andre veien enn det du prøver å insinuere.

 

Skjermene er hva de er, de er glossy stort sett. Det er ikke mange merker som lenger lar deg velge anti-glare lenger vel? Synes for øvrig Apple sine skjermer er mye bedre enn gjennomsnittet. Du har mye mer naturlig farger og lysstyrke. Skjermene er også mer helhetlige. Ser jeg på kona sin HP EliteBook med antiglare, så ser jeg et forstyrrende filter over skjermen, fargene er ikke naturtro og hvis man redigerer bilder, så ser det forferdigelig ut om du åpner de samme bildene på en kalibrert skjerm. Sjekk ut tester av den nye iMac 2013 modellene. De har nærmest perfekt kalibrerte skjermer i følge tester. Hvor mange andre produsenter gjør dette? Personlig synes jeg det er veldig få skjermer som gjør alt riktig. Sitter med en Samsung 1440p PLS skjerm på stasjonær PCen min. Den har antiglare, men uten dette slitsomme filteret som Dell har brukt. Dog må det sies at sortnivået er dårlig, og skjermen er langt fra konsekvent ut i fra hvor man ser på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min for to dager siden. Min første mac (gratulerer til meg)! Men jeg er helt enig at den var veldig dyr! Tippet veldig mellom en macbook air 13" og macbook pro 13" retina, men fikk tilslutt bestemt meg etter flere grunner.

 

Hvorfor macbook air 13":

- 12 timer batteri! Kan vare mer avhengig av bruk.

- Lett. For en som tar med bærbar pc til skolen hver dag er dette en +++.

- Grei nok maskinvare, men ikke nok til passe-tung gaming.

- Billig når man tenker på apple sine produkter som har enestående kvalitet og design.

Disse var vel de viktigste punktene for meg.

 

Hvorfor macbook pro 13" retina:

- Overlever med 9 timers batteri tid på skolen.

- Ikke den letteste å ta med seg til skolen, men vekten er behagelig nok.

- Bedre maskinvare enn macbook air. Så litt bedre til gaming og andre tyngre arbeid.

- Normal pris for en nylig lansert macbook pro.

- Retina, som air ikke hadde.

Og disse var vel de viktigste punktene for meg.

 

Hvorfor DET BLE macbook pro 15" retina:

- Overlever fortsatt med 8 timers batteri på skolen.

- Vekten er på grensen av det som er tung for meg (for en bærbar).

- Bedre maskinvare som er god til gaming og tyngre arbeid, eventuelt videoredigering som jeg vurderer å begynne med.

- Retina ++ større skjerm som gir bedre arbeidsflyt.

- Det var jo dyrt, men jeg hadde råd, og jeg så dette som en langtidsinvestering. Blir lenge til jeg kjøper en ny pc/mac.

 

Hvorfor Macbook i det hele tatt:

- Jeg har aldri hatt macbook før, så jeg ville gjerne prøve det.

- Jeg studerer IT og de som jobber med IT anbefaler Mac. En kraftig maskin som er den mest vedlikeholdte, stabile UNIX-system.

 

Så det er derfor... Disse var da MINE punkter til hvorfor jeg kjøpte macbook pro 15" retina, og det er av MIN egen smak og behag! Håper dette innlegget kan hjelpe de som er litt usikre på om de skal skaffe seg mac eller ikke. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, macbook air er ikke spesielt lett i forhold til volumet, og ja, den er ubehagelig kjølig mye av tiden.

 

 

Jeg sa aldri at den er eksepsjonelt lett. Men den er med sine 1350 gram blant de lettere sammenlignet med de kvalifiserte alternativene.

 

Men jeg undres, har plutselig kjølig blitt negativt nå? Jeg har lest og hørt mye om laptoper som blir ubehagelig varme, men ubehagelig kjølig? Den var ny for meg...

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

 

Jeg sa aldri at den er eksepsjonelt lett. Men den er med sine 1350 gram blant de lettere sammenlignet med de kvalifiserte alternativene.

 

Men jeg undres, har plutselig kjølig blitt negativt nå? Jeg har lest og hørt mye om laptoper som blir ubehagelig varme, men ubehagelig kjølig? Den var ny for meg...

 

Prøv å ha den på bar hud, aluminium føles både varmere og kaldere enn andre materialer, forid det har høyere varmeoverføring mot hud. Det er en distinkt ulempe. Og det har med materialet å gjøre (og dette er ikke en sak om at "maskiner blir varme under bruk" som denne teknikeren virker til å tro, men at enkelte materialer er mer behagelig enn andre (forøvrig forstår jeg ikke vedkommens unnskyldning om at det "ikke er en laptop" heller, hva er det da?)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anmelder burde sammenligne støynivå med tilsvarende ultrabooks/laptops. Støynivået er både lavere og føles lavere enn tilsvarende maskiner grunnet at frekvenspektrumet til viftestøyen er bredere og jevnere enn tilsvarende maskiner grunnet asymetriske vifter. Kjølesystemet er i tilegg uvanlig godt utviklet mtp. tykkelsen på maskinen og specs.

Lenke til kommentar

 

Prøv å ha den på bar hud, aluminium føles både varmere og kaldere enn andre materialer, forid det har høyere varmeoverføring mot hud. Det er en distinkt ulempe. Og det har med materialet å gjøre (og dette er ikke en sak om at "maskiner blir varme under bruk" som denne teknikeren virker til å tro, men at enkelte materialer er mer behagelig enn andre (forøvrig forstår jeg ikke vedkommens unnskyldning om at det "ikke er en laptop" heller, hva er det da?)

 

AtW

 

Av ren nysgjerrighet... i hvilke situasjoner er dette en "distinkt ulempe"?

Lenke til kommentar

Så hvis du f.eks har hatt maskinen i fryseren og den kommer i berøring med knærne mens du har på deg en shorts, så kan det være et problem?

 

Ja, det kan også være ett problem, om du liker å oppbevare maskinen i fryseren, personlig gjør jeg ikke det dog, og jeg tror ikke det er særlig vanlig, så jeg vil kalle det ett ganske søkt eksempel.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...