Gå til innhold

[Løst] Eget nettverk via repeater?


Anbefalte innlegg

Hei :)

Bor i leilighet i kjelleren i ett hus, og får Internett trådløst fra de som bor oppe.

Signalet er dog ganske dårlig enkelte plasser, så tenkte å investere i noe slikt: http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/aksesspunkt/asus-rt-n12/163805.4070/ og kjøre som Repeater.

 

Vil man kunne sette den opp slik at vi får vårt eget lokale nettverk? men samtidig få Internett trådløst fra ruteren i andre etasje?

Er det eventuelt noen andre produkter som vil tillate det? Hadde vært kjekt å hatt eget lokalnettverk her nede.

 

Mvh.

Complexity

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller ha dratt en kabel, hvis mulig, ned i leiligheten din fra routeren over deg til din router.. Det vil gi deg mye bedre og stabil hastighet enn å bruke en repeater...

 

Den du linket til skal fungere fint til dette, men jeg kjenner ikke til akkurat den modellen, så vet ikke hvor kraftig den er.. Eget LAN får du enklest ved å plugge kabelen inn i WAN porten på routeren..

Lenke til kommentar

Ville heller ha dratt en kabel, hvis mulig, ned i leiligheten din fra routeren over deg til din router.. Det vil gi deg mye bedre og stabil hastighet enn å bruke en repeater...

 

Den du linket til skal fungere fint til dette, men jeg kjenner ikke til akkurat den modellen, så vet ikke hvor kraftig den er.. Eget LAN får du enklest ved å plugge kabelen inn i WAN porten på routeren..

 

Å dra kabel ned er dessverre ikke en mulighet.. Men det hadde selvfølgelig vært å foretrekke.

Leiligheten er liten, så trenger neppe store signalstyrken. Men badet og soverommet er lydisolert i taket og det ødelegger en del for signalet ovenifra.

Lenke til kommentar

HomePlug er vel sikkert en mulighet?
Plugg inn en i nærheten av huseiers router, og koble denne til en av LAN portene.

Koble til den andre hos deg, samt en router, hvor du da kobler kabelen inn på WAN.

På denne måten er vel ditt nettverk skjermet mot hans nettverk, men tror muligens du fremdeles kan få kontakt med hans utstyr om du vil det.

Lenke til kommentar

Det er ikke en repeater du har linket til, det er en helt vanlig middels router... Ville ha valgt en nyere router hvis jeg var deg.. RT-N56U f.eks burde være ypperlig for deg..

Det står jo at den har repeatefunksjon? men kansje du mente at den var ubrukelig til det? Skal ta en titt på den du annbefalte.

 

HomePlug er vel sikkert en mulighet?

Plugg inn en i nærheten av huseiers router, og koble denne til en av LAN portene.

Koble til den andre hos deg, samt en router, hvor du da kobler kabelen inn på WAN.

På denne måten er vel ditt nettverk skjermet mot hans nettverk, men tror muligens du fremdeles kan få kontakt med hans utstyr om du vil det.

Joda, har tenkt tanken.. Men vil egentlig ordne dette uten å styre for mye med huseieren. Er veldig glad for at vi i det heletatt får bruke deres nett og slipper å betale for eget abonnement :p

Så tenker jeg glemmer det med nettverk, og satser på bedre dekning..

 

Denne krabaten ser jo ut til å ha fått god kritik: http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/aksesspunkt/asus-ea-n66/171686.4070/

At den kan kjøre 5GHz er jo heller ikke så dumt. Noen tanker?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke det jeg mente... Det fins routere med repeater funksjon, som den første du linket til, og det fins rene repeatere, som den du har linket til nå... Og jeg sa heller ikke at den er ubrukelig.. Sa at du bør gå opp littegrann til en nyere og bedre router enn den du først så deg ut...

 

Hvis du absolutt skal ha en repeater, så skal ikke EA-N66'n være noe dumt valg...

Lenke til kommentar

Nei, det var ikke det jeg mente... Det fins routere med repeater funksjon, som den første du linket til, og det fins rene repeatere, som den du har linket til nå... Og jeg sa heller ikke at den er ubrukelig.. Sa at du bør gå opp littegrann til en nyere og bedre router enn den du først så deg ut...

 

Hvis du absolutt skal ha en repeater, så skal ikke EA-N66'n være noe dumt valg...

 

Aha, men daså. Den du linket til virket jo veldig kjekk siden den har USB. Vil man f.eks kunne ha tilgang til en ekstern HDD via USB porten når ruteren står i Repeater mode?

 

Takker for svar forresten :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det går når routeren står i repeater modus... Routeren fungerer da kun som en forsterker, ikke noe annet...

Okei, Kommer helt sikkert til å trenge en skikkelig router en dag når man flytter, men tenker at en slik repeater uansett kan være kjekt å ha så begynner med det..

Tenker jeg bestiller en EA-N66.

 

Takker for svar folkens :)

Lenke til kommentar

Nei, tror ikke det.. Den må fremdeles sende og motta fra routeren, så jeg tviler sterkt på det... Men, en måte å komme seg rundt halvveringa på, er å linke den til routeren på en frekvens og utvide nettet med den andre.. Altså, du kan sette den opp til å koble seg på nettverket med 2,4GHz, mens du utvider nettet hos deg med 5GHz båndet...;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...