Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kaster man ut en leietaker?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vedkommende dere vil ha ut... har han/hun misligholdt leieavtalen? Eller finnes det en annen saklig grunn for å kaste han/henne ut?

 

At man ikke liker vedkommende er ikke en saklig grunn.

Skrev et innlegg om henne i går. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1549882

 

 

Har alle tre hver sin leieavtale med utleier, har dere alle tre signert på en felles avtale, eller har en av dere signert avtale og framleier til de to andre?

Alle tre har signert på en felles avtale, så det skal vel egentlig ikke være noe i veien for at vi ikke kan bytte henne ut?

 

Anonymous poster hash: abeed...fe4

Lenke til kommentar

Jeg er ikke jurist, men jeg antar at man her først må identifisere hvem som er parter i forhold til leieavtalen. Hvem som har signert hvaslags avtale med hvem.

 

Alle tre har signert på en felles avtale, så det skal vel egentlig ikke være noe i veien for at vi ikke kan bytte henne ut?

 

Dette er komplisert. En avtale, med tre signaturer fra tre leieboere. Er det noen utkastelsesklausul i den? Kan dere si opp hver for dere, eller må dere si opp og flytte samtidig? Betaler dere leie samlet, eller hver deres tredel direkte til utleier?

 

Hadde du (eller den andre som fortsatt skal bo der, X) skrevet leieavtale med utleier, og så en leieavtale igjen mellom mellom deg (eller X) og hun dere vil ha ut, kunne du sett på husleielovens bestemmelser om oppsigelse eller heving av leieavtalen ved vesentlig mislighold av avtalen og selv avsluttet avtalen med henne etter reglene der.

Men nå har dere alle et likeverdig leieforhold med utleier, det er så vidt jeg forstår evt. utleier som må si henne opp eller heve avtalen. Det kan være vanskelig, da det neppe er noe mislighold her som utleier merker (dersom hun da ikke er like slurvete med å betale leie hvis dere betaler hver for dere?) og utleier vil neppe ønske å blande seg inn i noe som kan være en intern krangel.

 

I verste fall kan dere bli nødt til å si opp avtalen og flytte. Uten å ta med hun dere ikke vil ha med på flyttelasset, hun får enten lage ny avtale med utleier eller finne noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skrev et innlegg om henne i går. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1549882

 

 

Alle tre har signert på en felles avtale, så det skal vel egentlig ikke være noe i veien for at vi ikke kan bytte henne ut?

 

Anonymous poster hash: abeed...fe4

 

 

Hadde jeg vært dere hadde jeg først klaget til utleier... fortell gjerne at dere vil ha henne ut om hun ikke forbedrer seg og at dere forventer at utleier sender en skriftelig advarsel. Kanskje må/bør dere dokumentere med litt bildet, etc.

 

Hvis hun da ikke forbedrer seg mener jeg nok man bør ha saklig grunn for å kaste henne ut.... kanskje litt tynn men?

Lenke til kommentar

En leietaker kan aldri "si opp" og kaste ut en annen leietaker. Det blir det i så fall motparten, det vil si utleier, som må gjøre.

 

Her er det verdt å merke seg at leieavtalen er ett rettsforhold, slik at å si opp leieavtalen i utgangspunktet krever samtykke fra alle leietakere. Dere to kan derfor ikke si opp leieavtalen og inngå en ny leieavtale med utleier mens tredjeperson ikke får inngå noen ny leieavtale. Dere kan heller ikke internt overdra rettigheter mellom dere uten utleiers samtykke.

 

I praksis er det derfor utleier som sitter med bukta og begge endene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...