Gå til innhold

Spørsmål om Krigsskolen, Linderud


Waters

Anbefalte innlegg

Etter å ha utdannet meg til elektriker og jobbet som det noen måneder, har jeg funnet ut at jeg ikke ønsker å fortsette med dette i mange år og ønsker å omskolere meg. En karriere i militæret er drømmen. Jeg ønsker å være en ressurs for landet mitt, og i tillegg få personlige utfordringer. Har sett meg ut Krigsskolen ved Linderud som den mest aktuelle. Har noen spørsmål i den forbindelse, både mtp. utdanningen og sosialt.

 

1) Er det slik at man må gjennom førstegangstjeneste først for deretter å søke seg til operativ/ingeniørutdannelse? Er det noen mulighet for å ta befalsskolen ved Linderud eller avholdes denne ved Rena leir?

 

2) Jeg er født i 92, er det noe uvanlig å være eldre enn 19 dersom jeg skulle ta førstegangstjenesten fra neste høst?

 

3) Hva gjør dere som utdanner dere ved KS på fritiden/kvelder (etter undervisning, lesing og fysisk trening), og når dere har perm, både helg og om sommeren/jul etc.? Hvilke utesteder pleier dere å gå på i Oslo i helger?

 

4) Hvordan er det å få seg kjæreste når man tilbringer mest tid med menn på institusjonen? Noe av det jeg savner som elektriker er kontakt med jenter, fordi yrket er så mannsdominert, og vil tippe at det er slik ved KS også.

 

Jeg setter veldig pris på svar fra alle som måtte ha informasjon om KS, Linderud, enten kadetter eller andre som vet noe. Kan gjerne også sende PM til meg hvis en ikke ønsker å dele med alle.

Endret av Waters
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Nei, du trenger ikke ta førstegangstjeneste først, og nei, det er ikke mulig å ta befalsskoleåret ved Linderud.


2) Nei, det er ikke uvanlig i førstegangstjenesten, men du vil uansett ikke gjennomgå vanlig førstegangstjenste. Det er heller ikke uvanlig på befalsskolen, og i alle fall ikke på krigsskolen.


4) Det er en del kvinnelige kadetter, men de bør du sannsynligvis ikke involvere deg romantisk med. Det er uproblematisk å ha kjæreste ved siden av. Det vil si, det er i alle fall ganske vanlig, jeg kjenner selv både kadetter som har kjæreste og folk som er kjæreste med en kadett.

Lenke til kommentar

 

1) Nei, du trenger ikke ta førstegangstjeneste først, og nei, det er ikke mulig å ta befalsskoleåret ved Linderud.
2) Nei, det er ikke uvanlig i førstegangstjenesten, men du vil uansett ikke gjennomgå vanlig førstegangstjenste. Det er heller ikke uvanlig på befalsskolen, og i alle fall ikke på krigsskolen.
4) Det er en del kvinnelige kadetter, men de bør du sannsynligvis ikke involvere deg romantisk med. Det er uproblematisk å ha kjæreste ved siden av. Det vil si, det er i alle fall ganske vanlig, jeg kjenner selv både kadetter som har kjæreste og folk som er kjæreste med en kadett.

 

Takk for svar :) Jeg leste på hjemmesiden deres at dersom man ikke har befalsskole fra før må man bruke 4 år i stedet for 3 og at det første året var noe tilsvarende befalsskole på Terningmoen/Rena. Vet du hvor mye som foregår der og om man er noe på Linderud første året?

Lenke til kommentar

Ok, ønsker å være i Oslo i starten i allefall, det går greit å flyttes senere. Hvor tidlig kan man tas ut til utenlandsoppdrag og er det noen frihet på kvelder etter at skoledagen er over? Kan man gå/kjøre seg en tur f.eks?

Hvis man mistrives, kommer man seg ut av kontrakten på 4+4 år?

 

Jobber du i militæret forresten?

Endret av Waters
Lenke til kommentar

Jeg jobber ikke i militæret og har verken befals- eller offisersutdannelse. Har bare en viss interesse for dette ut fra at jeg tidligere vurderte å ta det. Anser meg fortsatt for å være en forsvarsvenn og har en del venner og bekjente med mer eller mindre omfattende militær erfaring.

 

De siste spørsmålene dine har jeg ikke noe svar på :) Men jeg har altså flere ganger møtt kadetter på sosiale tilstelninger, også utenfor helgene, så jeg vil anta at de legger til rette for et visst sosialt liv. Noe annet ville vært uholdbart...

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg svare for krigsskolen på Linderud, men jeg har selv gått på Luftkrigsskolen i Trondheim. Krigsskolen er en høyskole og er det samme som å studere ved en sivil høyskole, bortsett fra øvelser og det faktum at du går i uniform. Du har en vanlig skoledag, eller arbeidsdag, eller hva man skal kalle det. Du møter opp om morgenen og er ferdig på ettermiddagen og har da fri til å gjøre akkurat hva du vil, akkurat som på en sivil høyskole. Du har i tillegg øvelser, og da har du jo selvsagt ikke noe fri den tiden du er ute i felt.

 

Det er vanligvis et veldig bra sosialt miljø og det arrangeres forskjellige sosiale tilstelninger hele tiden. I alle fall på LKSK så hadde vi en egen bar som ble et naturlig samlingspunkt. Men dette er selvfølgelig frivillige ting (med noen få unntak), så du kan heller dra inn til Oslo om du vil.

 

Det første året på gjennomgående krigsskole, som for øvrig er vanlig befalsskole, foregår ikke på Linderud. Jeg vet ikke, men tror det er på Terningmoen.

Lenke til kommentar

Takk for svar til dere begge :) Visste ikke at det var egen "bar" på skolene, sikkert derfor jeg så flere militærkledde på barer da jeg bodde i nord, enn i Oslo :-)

 

Foregår alt på Terningmoen altså? Det er ikke noe sosialt felles med de som går vanlig KS eller en forsmak på studiene der? Litt bekymret for å bruke et år for deretter å kanskje finne ut at det ikke fungerer, hadde håpet på å få sett litt. Har hørt at det arrangeres julebord med kadettene ved bacheloren på KS da, men vet ikke om det stemmer, det er jo uansett ikke et innblikk i selve studiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...