Gå til innhold

Sniktitt: Nikon Df


Anbefalte innlegg

Jeg liker retrodesignet selv jeg. Ikke fordi det nødvendigvis SER gammelt ut, men fordi taktile brytere har vist seg å fungere i mange tiår. Mye tyder på at når vi mennesker skal produsere noe, så fungerer brytere med mekaniske knepp bedre enn mye annet. Når de i tillegg er logisk plassert, så gir det en ønsket, funksjonell retroeffekt som designmessig fungerer.

 

Når det gjelder film vs digital så tror jeg kanskje den diskusjonen ikke skal tas i sin helhet her. Men jeg lar meg forundre litt over at dersom målet er å scanne til digital, så virker det unødvendig tungvint å bruke film. Da gir digital mye mer mening som råmateriale. Skal du lage papirkopier rett fra negativet, så kan det gi noe mer mening, men selv da, men den kvaliteten moderne skrivere gir, så har jeg forlengst lagt filmrullene på hylla. Film var moro så lenge det varte, men nå er det ikke moro mer...

 

Så lenge begge sensorer er analoge, noe de nok alltid kommer til å måtte være, så er også kvaliteten på sluttresultatet like avhengig av en god eksponering med påfølgende fremkalling/etterbehandling for å skape et likeverdig resultat. Mye mer enn teknologien i selve sensoren...

 

Sånn, nøff said...:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Analogt vs Digitalt

 

De som har kjennskap til synthesizere vet at noe av det samme med analog vs digitalt har herjet siden 70 tallet så visse paralleller til kameraer finnes det faktisk.

 

post-46959-0-50509900-1383688434_thumb.jpg

 

Yamaha DX7 var en av 80 tallets og verdens mest solgte synthesizere. Flere av el-piano og klokkelydene går igjen på de største 80s balladene på godt og vondt avhengig av hvordan man ser det.

 

Analoge synthesizere ble parkert på dynga, solgt billig eller gitt bort når dette beistet dukket opp. Så kommer den morsomme tingen:

 

Brukerinterfacet bestod av en rekke touchknapper som man ser til på høyre delen, det valgte parameteret ble så justert med en skyvefader på venstre siden. Ubekreftet kilder ville ha det til at det fantes 2 ! stykker i Norge som klarte å programmere brukbare lyder på denne...

 

post-46959-0-19940400-1383688628_thumb.jpg

 

Moog Sub Phatty er Moog sin siste synthesizer, ett analogt beist som kan lage alt fra seriøse bass lyder til skrikende sololyder.

Gjett hvilken av disse 2 som er morsomst å bruke...

Lenke til kommentar

 

Å kalle Sony A7 for ett fint kamera burde automatisk gi rabatt hos hvilken som helst optiker.

 

Personlig syntes jeg A7 ser veldig bra ut, i grunn ganske likt NEX 6/7 som veldig mange later til å like også.

 

Teller veldig på knappene, de siste uker med NEX 6 har vist en fornyet interesse rett og slett på grunn av den hendige formfaktoren. Men savnet av en lyssterk normalzoom kan bli sterkt.

 

Når det er sagt, NEX 6 har også gitt mange på grafisk avdeling på jobb noe å tenke på, og nyheten om at det kommer et alternativ med fullformat var rett og slett hyperinteressant for den gjengen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...