Gå til innhold

Hvilken ultrabook?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde først tenkt å bytte ut iPad2-en med en iPad air, men når det koster bortimot 5K så tenker jeg st jeg heller skraper sammen 2k ekstra å kjøper en ultrabook. Budskjett = 7K. Den vil ikke bli kjøpt før i romjula, men jeg lagere en tråd nå for å få en ide om hva jeg skal kjøpe.

 

KRAV:

Må være lett, maks 13", minimum 128 GB SSD (må være SSD), grei grafikk og god batteritid er et must. Jeg bryr mer ikke så mye om hvilket merke det er så lenge det ikke er HP, Dell, PackardBell eller noe billig søppelet så er jeg fornøyd. MERK: skal ha den med på skoler hver dag, så det er viktig at den er tynn og lett. Haswell.

 

Bruksområde:

Tentamen/eksamen, generelt skolearbeid, Minecraft, CSS og TF2, men hovedsaklig surfing og streaming av film/video. Kanskje litt enkel videoredigering innemellom.

 

Ut ifra dette har jeg kommet fram til Macbook Air. De er alltid på tilbud i romjula/nyttår. Kom med andre forslag + argumenter for og mot Macbook Air.

 

PS: må ha potensiale til å bli brukt i opp til tre år. Jeg har ingenting imot Windows tablet, så lenge det er intel core CPU og mulighet for tastatur og en full størrelse USB port.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følg med på Finn.no etter de nyeste MacBook Air 13" modellene, du burde klare å finne en av basismodellene til rundt 7000kr. Selv kjøpte jeg en 3mnd gammel med 256GB SSD, 8GB RAM og i5 prosessor for 8500kr og er storfornøyd med det. Har leitet etter et alternativ til Air'en lenge før jeg til slutt gav etter, men fant ingenting som sto til mine forventninger i forhold til pris.

Lenke til kommentar

Følg med på Finn.no etter de nyeste MacBook Air 13" modellene, du burde klare å finne en av basismodellene til rundt 7000kr. Selv kjøpte jeg en 3mnd gammel med 256GB SSD, 8GB RAM og i5 prosessor for 8500kr og er storfornøyd med det. Har leitet etter et alternativ til Air'en lenge før jeg til slutt gav etter, men fant ingenting som sto til mine forventninger i forhold til pris.

Nei, jeg kjøper helt nytt. Jeg tenkte kanskje å kjøpe noe på romjul/nyttår tilbud. Men slik det står nå er det stor fare for at det blir en Macbook Air på meg til nyttår. Jeg trenger ikke egentlig mer enn basis modellen.

Lenke til kommentar

Du burde også se på Lenovo Idepad Yoga 2 13. Den ligger på 10 000 kr nå, men er akkurat lansert, så den kan falle ganske fort.

Den har mye høyere oppløsning enn Air (1440-900 mot 3200-1800)

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=797339

http://www.product-reviews.net/2013/10/25/lenovo-yoga-2-pro-review/

 

Du kan også se på den gamle (Lenovo Ideapad Yoga 13) Den har ikke Haswell eller høyoppløst skjerm, men hvis man er heldig kan man få den til 6000 kr på tilbud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Macbook air er god knall. Skal du kjøpe brukt så ville jeg møtt personen og sjekket maskinen før kjøp. Husk kvittering!

Ja, jeg kjenner en som har 11" Macbook Air. Jeg har også sett en 13" utstillt på elkjøp, og jeg synes det er en bedre størrelse.

 

Jeg har sett litt på Samsung 9 serien. Den var på tilbud forrige romjul til 7k, og jeg tror det samme skjer i år.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig litt på utkikk etter det samme som deg. Og jeg må si at jeg har lest litt det samme som deg. Samsung sine er kjekke, og har en veldig høy oppløsning på skjermen. Det er dessverre den lave oppløsningen på air som gjør at jeg ikke kjøper mac'en. Også det faktum at jeg kanskje trenger litt mer til redigering osv. På en annen side, hvis du kan leve med en litt større maskin, ser ikke de nye macbook pro'ene så dumme ut. De har blitt mindre, fått bedre batteri, og har nok fikset problemet med retinaskjermen. (det var litt problemer tidligere med noen paneler).

 

Edit: la til litt.

Endret av cake
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig litt på utkikk etter det samme som deg. Og jeg må si at jeg har lest litt det samme som deg. Samsung sine er kjekke, og har en veldig høy oppløsning på skjermen. Det er dessverre den lave oppløsningen på air som gjør at jeg ikke kjøper mac'en. Også det faktum at jeg kanskje trenger litt mer til redigering osv. På en annen side, hvis du kan leve med en litt større maskin, ser ikke de nye macbook pro'ene så dumme ut. De har blitt mindre, fått bedre batteri, og har nok fikset problemet med retinaskjermen. (det var litt problemer tidligere med noen paneler).

 

Edit: la til litt.

Fattern har en 15" Samsung 9 serie fra i fjor, og det er en ganske grei maskin, men jeg må ha 13". Jeg liker høy oppløsning, men jeg liker grafikk enda bedre. Mac'en har bedre batteri, grafikk, er lettere og billigere enn Samsung'en, så derfor tror jeg det må bli Air. Jeg var på prisjakt.no og la inn alle kriteriene jeg hadde, og det var bare Macbook Air, en hau med HP (det siste jeg vil ha er HP) og en Sony med elendig grafikk, så da er det egentlig bare Macboor Air igjen. Det eneste problemet med Mac er at jeg har vært litt stor i kjeften om Mac, og kompisene mine er Windows elskere. Jeg bryr meg egentlig ikke om OS og merke så lenge det funker til det jeg skal bruke det til. På gaming-PC er windows overlegent, og til skole og surfe PC funker Mac helt fint til det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet ikke om du har bestemt deg, men jeg synes selv at denne virker veldig spennende:

 

http://www.dinside.no/920831/asus-zenbook-touch-ux31la

 

Tror den har blitt dyrere enn de 12000, så er litt i overkant.

Ikke så lenge siden macbook air var på tilbud, men det kommer nok igjen.

 

Også denne er ikke så dum

 

http://www.dinside.no/923627/acer-aspire-v7

 

Les imidlertid også andre tester enn kun dinside.no sine, ofte kan de mangle litt essensielle ting, men Loftås(forfatteren) sine pleier å være greie.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har bestemt deg, men jeg synes selv at denne virker veldig spennende:

 

http://www.dinside.no/920831/asus-zenbook-touch-ux31la

 

Tror den har blitt dyrere enn de 12000, så er litt i overkant.

Ikke så lenge siden macbook air var på tilbud, men det kommer nok igjen.

 

Også denne er ikke så dum

 

http://www.dinside.no/923627/acer-aspire-v7

 

Les imidlertid også andre tester enn kun dinside.no sine, ofte kan de mangle litt essensielle ting, men Loftås(forfatteren) sine pleier å være greie.

 

Nei, jeg har ikke bestemt meg. Jeg har lest alle de testene, men de er nok alt for dyr for meg. Jeg har funnet ut at jeg skal vente til romjula/nyttår og vente og se hva som kommer på tilbud. Litt av grunnen til at jeg skal ha ny laptop er at jeg skal begynne på VGS til neste år, og mest sannsynlig flytte på hybel. Men når fattern kjører forbi VGS hver dag kan jeg heller pendle, og ha mer menger til moped, snøscooter, og andre ting. Så da tenker jeg heller at jeg bruker litt penger på vannkjøling til gaming-PCen. Men nå har jeg jo tentamener og eksamener, den gamle laptopen min holder ikke mål til så mye mer lenger, og iPad-en bærer preg av flere år med aktiv bruk. Så jeg har kommer frem til:

a) Kjøpe en ultrabook/windows 8 nettbrett (med i5 haswell) på salg i romjula.

b) Kjøpe en billig 11" laptop med grei CPU og grafikk, og slenge inn en SSD (og kanskje maks med RAM.

Lenke til kommentar

Når det gjelder macbook så er denne av metall, og har dermed en bedre byggekvalitet som igjen fører til at den bedre tåler å bli bært med seg. Macbook er også kjent for ett godt design om du bryr deg om det. Når det kommer til smak og behag så mener jeg selv at en ultrabook er minst like pen som mac, men det er det mange som ikke er enige med meg i har jeg skjønt.

 

Ellers så syntes jeg at ultrabook er det beste. Da når det kommer til det du får for prisen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder macbook så er denne av metall, og har dermed en bedre byggekvalitet som igjen fører til at den bedre tåler å bli bært med seg. Macbook er også kjent for ett godt design om du bryr deg om det. Når det kommer til smak og behag så mener jeg selv at en ultrabook er minst like pen som mac, men det er det mange som ikke er enige med meg i har jeg skjønt.

 

Ellers så syntes jeg at ultrabook er det beste. Da når det kommer til det du får for prisen.

 

Den kommer til å bli dratt med på skolen, og den kommer nok til å være med i sekken noen ganger når jeg kjører moped. Når det gjelder det estetiske så bryr jeg meg ikke så mye om det så lenge den ikke er rosa. Om jeg finner en til 4-5k så blir det nok et kjøp. Om noen kommer over en så legg igjen en link.

Lenke til kommentar

Jeg har sånn delvis kommet fram til en beslutning. Jeg har tenkt å isteden for å kjøpe en ny laptop så bruker jeg pengene på vannkjøling til gaming-PCen og lar laptop-en få leve en stund til. Så skal jeg se om jeg finner en billig 120 GB SSD i løpet av vinteren til den gamle laptop-en og installere win 7 på den. Så gjenbruker jeg oppgraderingslisensen for win 8 som er brukt på laptop-en på gaming-PCen. Så får jeg heller vurdere om det blir nødvendig med en ny laptop til sommeren, eventuelt når Intel kommer med ny versjon av CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...