Gå til innhold

Mistet lappen- Mistet lappen for 9 mnd i tillegg til de allerede 6 mnd. Så kommer jeg til kjernen her,må avlegge FULL FØRERPRØVE,hva vil det si?


Ducati 996

Anbefalte innlegg

Ble tatt av up i sivil på Ducatin i 116,5 km/t og mistet lappen i 6 mnd...Klarte ikke å la den stå og var ute en kveldstur og fikk blålys etter meg. Valgte å gi på og prøve å stikke hvilket ikke gikk :-( Fikk en snittmåling på 124,6 som var målt før jeg prøvde stikke. Mistet lappen for 9 mnd i tillegg til de allerede 6 mnd. Så kommer jeg til kjernen her,må avlegge FULL FØRERPRØVE,hva vil det si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble tatt av up i sivil på Ducatin i 116,5 km/t og mistet lappen i 6 mnd...Klarte ikke å la den stå og var ute en kveldstur og fikk blålys etter meg. Valgte å gi på og prøve å stikke hvilket ikke gikk :-( Fikk en snittmåling på 124,6 som var målt før jeg prøvde stikke. Mistet lappen for 9 mnd i tillegg til de allerede 6 mnd. Så kommer jeg til kjernen her,må avlegge FULL FØRERPRØVE,hva vil det si?

 

"Full førerprøve" innebærer at du på nytt må bestå:

 

  • teoretisk prøve
  • praktisk prøve (oppkjøring)
Lenke til kommentar

Mister du lappen mer enn 12 mnd må du ta oppkjøringa på nytt.

Men du kan bli pålagt ny oppkjøring fra 6mnd uten lappen avhengig av jurist. .

Du må bare annse degselv som heldig. . Og trafikantene rundt deg og. .

Jada vet at jeg har vært heldig,godt at det gikk som det gjorde,og at ingen ble skadd:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Systemet er lagt opp slik:

Tap under 6 md: Ingen ny førerprøve

Tap mellom 6-12 md: Delvis ny førerprøve (oppkjøyring)

Tap over 12 md: Full førerprøve (teori + oppkjøyring)

 

Dersom ein ikkje er ferdig med prøvetida på 2 år når ein mister førerkortet så vil ein alltid måtte avlegge full førerprøve.

 

Det ser ut som at full førerprøve også inkluderer at du må sende søknad om førerkort før du får ta teoriprøva. Etter som eg forstår så er dette i all hovedsak ein formalitet som bekrefter at du er ferdig med tapsperioden.

Når det gjeld dei obligatoriske kjøretimane som du har gjennomført så er dei gyldige så lenge det ikkje har vært endra på forskriftene. Det kom eit krav i 2006 om trafikkalt grunnkurs, men det er eit unntak for personer som er over 25 år. Trådstarter vil derfor ikkje trenge å ta meir enn teoriprøva og oppkjøyringa. Det er mulig du må ta forberedelsestimen før oppkjøyringa, men ikkje noke meir enn det.

 

Når førerprøva er bestått så vil det bli ny prøvetid på 2 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...