Gå til innhold

Android under heftig patentangrep


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå var det vel ikke Sony, men en rettighetsorganisasjon som Sony er med i. Sony er en forkjemper for hardhendt håndtering av rettigheter. Mulig de møter segselv i døra her, men så slipper de jo selv å bli saksøkt av Rockstar mens konkurrentene gjør det.

 

Navnevalget Rockstar sier alt om hva disse folka tror er deres rette plass i verden.

Lenke til kommentar

Tja, å bryte løfter de har gitt (nå nylig ang. reklame) og ikke lenger følge "don't be evil"-mantraet sitt viser at de har like lite integritet som de andre store. Google er ingen good-guy.

 

Nei, det gjør de ikke. OSet, igjennom AOSP er omtrent ubrukelig. Alt som gjør Android verdt å bruke er bygd av Google som closed-source oppå. Så ønsker en produsent å ha en god Android opplevelse på en telefon er ikke det bare-bare. Bait&switch fra Google sin side..

 

Kilde: http://arstechnica.com/gadgets/2013/10/googles-iron-grip-on-android-controlling-open-source-by-any-means-necessary/

 

Er ikke dette ett veldig simplistisk syn? Både A og B har brutt løfter, det viser at de har akkurat lite integritet? Det er en rimelig naiv og svart/hvott måte å se verdken på.

 

OS i åpen variant er ikke "omtrent ubrukelig", og påstanden din om at alt som gjør android verd å bvruke er closed er bare tull. Det er ikke bare bare å hoppe over, men du overdriver, og systemet er tusen ganger mer åpent enn konkurrentenes.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Både Apple og Google vil bare maksimere profitten, og begge er store selskaper som spiller et langt spill. Google vil selge informasjon og reklame, Apple vil selge hardware. De har forskjellige strategier og produkter, men målet er det samme - mest mulig penger. Både Apple og Google "gir bort" OSet sitt fordi de har et annet mål - Google vil ha brukere de kan selge til annonsører, Apple vil ha kunder for maskinvaren sin. Jeg foretrekker å være kunde av et selskap og ikke produkt, derfor velger jeg Apple, men jeg forstår at andre kan ha andre prioriteringer.

 

Når jeg snakker om at Google fjerner Android fra Opensource er det ikke appene deres jeg sikter til, men måten de fjerner stadig flere APIer fra det "åpne" os-et og putter dem i "google services" i stedet, noe som gjør at Android blir ubrukelig for alle som ikke følger alle Googles regler og begrensninger. Avtalene mellom Google og produsenter av devices er slik at produsentene ikke bare må følge reglene på de enhetene som har Googles apper (det hadde vært helt OK!) - de må også avstå fra å lage noen som helst andre enheter med frie versjoner av Android. På denne måten får Google full kontroll over hvem som lager Androidenheter (ikke teknisk sett, men det er helt uinteressant for produsenter å ikke ha tilgang til alle api-ene i Google Services, og da må man ha avtale).

Og ja, det er produsentene som betaler Microsoft lisens for å bruke Android. Nesten alle de store gjør det.

 

Verken Google, Apple eller Microsoft har "integritet" sånn du definerer det. Alle tre vil maksimere hva de tjener, men fordi de gjør det på så forskjellige måter fremstår de forskjellig. Jeg anser f.eks Apples vilje til å beskytte brukerne sine mot overvåkning som et like kraftig tegn på "integritet" som Googles "do no evil". Men i bunn og grunn vil alle tre bare tjene mest mulig penger. Jeg likte noe jeg leste om Apples modell en gang: "they fuck you over once when you pay, but then you can trust that the fucking over has been done". Heller det enn å være et produkt til reklameselgerene.

 

Som sagt er dette søksmålet en ræva handling, men Google _har_ faktisk ignorert ekstremt mange patenter - også patenter de fint kunne kommet seg rundt - så helt uskyldige er de ikke de heller.

 

(Jeg bruker forøvrig Apple som hardware- og OS-leverandør, og Google til stort sett alle tjenester, så ikke kom med det fanboy-tullet).

Det blir vel en liten selvmotsigelse å først angripe de som har open source for at de gjør sitt os mer lukket, for deretter å si at man sverger til den produsenten som har det mest lukkede systemet i hele verden? Hehe.. Du får velge. Hvis du liker google sine tjenester bedre enn apple sine, ja da får du skaffe deg en android. Hvis jeg hadde hatt et snev av sans for apple sine løsninger, så hadde jeg faktisk skjønt at jeg måtte skaffe meg er epleorodukt, heller enn å sutre å jamre over at jeg ikke får disse tjenestene på en android telefon, og angripe apple og kalle dem for djevelen selv...

Og som jeg skrev. Google er i markedet for å tjene penger. Men måten de vil gjøre det på er å lage et bedre produkt enn konkurrentene, noe de har klart, og ikke prøve å tjene penger på å ødelegge konkurrentene med idiotiske patentsøksmål...

Lenke til kommentar

Patenter var noe man fant på for å sikre oppfinneren (Enten det er en person eller et selskap.) lønn for sitt strev i en viss periode og dermed fremme innovasjon. Men dette systemet har i dag blitt pervertert og fordreid til det ugjennkjennelige.

 

Når jussavdelingen er større enn utviklingssavdelingen, både i antall ansatte og pengebruk, da er det noe riv ruskede galt med hele systemet.

 

Patentsystemet må forandres så man får tilbake originalintensjonen bak det. Eller så har det ingen legitimitet lenger. Patentsystemet slik det er i dag hemmer utviklingen mer enn det fremmer den. Det har sklid over i galskap for lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et viktig poeng her er at Google (via Motorola) står bak flere rettsaker mot Apple allerede, så dette er dårlig oppførsel som alle deltar i.

 

Her er en liste over søksmål. Det var faktisk Nokia som startet ballet.

 

Dette startet vel en god stund før motorola ble kjøpt opp av google, og uansett, hva så? Hva er greia med dette barnehage-synet på verden der alle enten er slemme eller snille? Newsflash, selskapene er alle på en gradert moralsk linje, noen er verre enn andre, ingen er 100% "gode" eller "onde"

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...