Gå til innhold

Spørsmål om Jesus oppstandelse


Anbefalte innlegg

Ja, mye av det har opprinnelse i den andre åndelige leiren.

Tv-programmet Åndenes makt har mye reelt i seg. Alle og enhver kan selvsagt gå inn et hus, late som man kjenner etter, og si at man fornemmer noen som bodde i huset. Og dikte opp noe om hvordan de var og hva de pleide å ha på seg.

Men det finnes dem som virkelig er synske, og som driver med en reell spiritisme. De kommer da i kontakt med "andre åndsmakter", som bl.a. førte til at det gikk galt med kong Saul (i GT).

 

Her ser du et godt bevis på hvor fordummende religiøs tro er Frankline, for hva annet av slikt ubevist og ubekreftet tull er det du ikke kan tro på, og tror på....?

 

Åndenes makt er IKKE et program som er laget for å finne ut om disse såkalte "mediene" er synske eller ei (De aller fleste av dem måtte produksjone teamet som står for filmingen fortelle disse mediene hvor og hva de skulle "lete"... De fant ikke rompa si med kart engang...) men et pogram som er laget ene og alene for underholdnings verdien, der lettlurte folk ukritisk lar seg lure av disse mediene...

 

Hadde du hatt noen interesse av det kunne jeg forsklert deg hvorfor slike medier ikke er annet enn hoax, men jeg betviler at du vil lære noe av det. Ikke fordi du er dum eller ikke ville forstått det, men fordi du ikke vil forstå det grunnet at du vil tro på slikt sludder om dette.... Og TVNorge lever godt på slike som deg for dere er så lite kritiske, de fleste av dere ser på det å være kritisk til slikt som en pest og en plage, det er jo dere som er åpne ikke sant?, og da sluker dere sludder programme som dette rått...

 

Så fordummet blir man når man ikke eier kritisk sans og ikke evner å være bittelitt kritisk til wooo... For det er det disse i disse programmene bedriver, woooo...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, mye av det har opprinnelse i den andre åndelige leiren.

Tv-programmet Åndenes makt har mye reelt i seg. Alle og enhver kan selvsagt gå inn et hus, late som man kjenner etter, og si at man fornemmer noen som bodde i huset. Og dikte opp noe om hvordan de var og hva de pleide å ha på seg.

Men det finnes dem som virkelig er synske, og som driver med en reell spiritisme. De kommer da i kontakt med "andre åndsmakter", som bl.a. førte til at det gikk galt med kong Saul (i GT).

 

Jaha? Hva av "det" har opprinnelse i den åndelige verden og hvordan vet du dette? Hvor kommer din pålitelige kunnskap om dette fra?

 

Du sprer rundt deg med mange påstander uten å redegjøre for en eneste en av dem. Det blir litt for mye "det er slik fordi jeg tror og sier det". Jeg håper at du har mer substans i dine påstander enn bare det.

 

Kong Saul i Det Gamle Testamentet? Du trekker altså frem første del av kristendommens kanoniserte tekster der det finnes kjemper, folk som blir 900 år gammel, Noah's ark-myten, snakkende slanger, brennende busker som snakker, voksne og unger som drepes av gud og gale folk etc. etc. etc. og mener at denne litteraturen er et troverdig bevis på overnaturlige fenomener?

 

GT er "fantasy", myter og eventyr. Denne delen av Bibelen er så drøy og så virkelighetsfjern at kristne stort sett ikke forholder seg til den lengre.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

 

 

(De aller fleste av dem måtte produksjone teamet som står for filmingen fortelle disse mediene hvor og hva de skulle "lete"... De fant ikke rompa si med kart engang...)

 

Kan du dokumentere dette?

 

Hvis ikke, gi oss en grunn til at vi skal tro mer på denne påstanden din enn noe annet.

 

Du så opptaket jeg viste til, der programlederen sier han med hånden på hjertet kan bekrefte at det er sant de ikke vet noenting på forhånd.

 

http://www.youtube.com/watch?v=t82Rvn8txHU#t=0

 

Så det han sier fra ca 4,20 min i videoen; du mener at han lyver der da altså?

 

Hvis du står fast på det du hevder ovenfor, må du jo mene det.

Lenke til kommentar

Dette har jeg fra broren til en kompis av meg som jobbet som kamera crew det første året denne serien gikk på TV... Han kunne fortelle at disse såkalte mediene ikke klarte å finne de letteste ting, at disse mediene kom frem til vidt forskjellige forklaringer på den samme tingen og at de svært skjeldent kom frem, om noen gang, til hva som faktisk ble hevdet hadde skjedd på disse stedene...

 

Han er såklart ikke villig til å gå ut med dette, hvorfor skulle han det når det ville ødelagt hans levebrød og inntektskilde, men jeg kan forsikre deg om at han syntes det er kjemperart at folk sluker dette på det syltynne grunnlaget dette er laget på, helt rått og uten å stille et spørsmål ved det.

 

Nå var det flere av disse "mediene" som ble avvist når det viste seg at de hadde googlet seg frem til påstandene om det eller det stedet på forhånd, men "sannheten" slik den blir fremstilt i dette programmet er så sinnsykt svak og syltynn at du må ikke finne på å tro blindt på dette, for de filmer ikke fomlingen, spørsmålene og tabbene til disse "mediene", men gjør det de kan for å fremstille dem i best mulig lys, slik at flest mulig godtroende vil benke seg foran TV'n og se på favorit programmene sine... Du må huske på at de som filmer dette faktisk lever av det.... Kynismen er like stor her som hos TV predikantene som ber om penger til sin "gud" (Les grådighet)

 

Hadde dette vært BITTElITT vitenskapelig hadde både testingen og filmingen foregått på HELT andre premisser, men åndenes makt og lignende serier er underholdning for de lettlurte og det er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har jeg fra broren til en kompis av meg som jobbet som kamera crew det første året denne serien gikk på TV... Han kunne fortelle at disse såkalte mediene ikke klarte å finne de letteste ting, at disse mediene kom frem til vidt forskjellige forklaringer på den samme tingen og at de svært skjeldent kom frem, om noen gang, til hva som faktisk ble hevdet hadde skjedd på disse stedene...

 

Han er såklart ikke villig til å gå ut med dette, hvorfor skulle han det når det ville ødelagt hans levebrød og inntektskilde, men jeg kan forsikre deg om at han syntes det er kjemperart at folk sluker dette på det syltynne grunnlaget dette er laget på, helt rått og uten å stille et spørsmål ved det.

 

 

Jo men det er likefullt en ren påstand fra din og/eller din kompis sin side. Du har altså som sagt heller ingen dokumentasjon eller "bevis" på det du her sier.

 

Hvorfor pokker skal vi uten videre tro mer på ditt og din kompis sitt ord, enn det som da Srømsness i det opptaket jeg viste til ovenfor sier?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Gjør som du vil du, for all del. :)

 

Tro i vei på det du syntes passer deg du, ingen som truer deg til å tro noe annet enn at dette programmet er det real shit, for all del. Personlig var jeg veldig skeptisk til dette programmet FØR jeg pratet med broren til kompisen min, men mistet totalt troen på at dette er annet enn lureri fra ende til annen etter at han sa det han gjorde ihvertfall... Og hvorfor skulle han si dette ellers? Han hadde ingenting å tape/vinne på å fortelle dette til meg, det har derimot strømnes..... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har jo noe å vinne med din agenda her, så jeg ser ikke grunn til å tro videre på deg hvertfall. Kanskje du bare dikter opp noe. :)

 

Strømsness sto hvertfall fram og faca et kamera foran hele landet da han sa det, og basert på hvordan han framsto tviler jeg mindre på han enn på deg.

 

Hva jeg tror om programmet helt som sådan er en annen sak, og det har vi sagt før. ;)

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ingen samtids skildringer er riktig, men mange senere Historiske kilder som forteller om kongen i forskjellige i forskjellige versjoner eksisterer.

Når man kildekritisk setter disse kildene opp mot hverandre kan man få et relativt godt bilde av historiske fakta.

 

Historisk samtids kilde skrevet i hundreåret etter Jesus liv av jøden Joshepus som i stor detalj beskriver liv og politikk i Israel rundt den tiden Jesus er påstått å leve nevner ikke Jesus overhode. Noe som er ganske rart at en såpass stor hendelse at en person av den jødiske kongeslekt ble korsfestet og gjenoppsto fra de døde ikke er nevnt.

 

Noen mener at Jesus blir nevnt i Joshepus manuskripter, men de fleste historikere mener at dette er tilføyelse som er gjort senere.

Nesten 2000 år hvor kristendommen har hatt makten så er det ganske innlysende at de har prøvet å føre historiske bevis for Jesus eksistens utenfor de religiøse kildene.

 

Generelt er det 5-8 hendelser hvor historikere, uansett livssyn, er så sikre som det går ann å få blitt er reelle hva angår den historiske Jesus, i tilegg til en god del av det han har sagt som også er ganske ubestridt. Tror nesten ikke det er noen av dagens historikere som ikke tror at Jesus ble korsfestet av romerske myndigheter. Bart Ehrman beskriver det som et av historiens sikreste faktum. Historikere, og ateister, ala Lüdemann og Cross, som alle har debattert WLC om oppstandelsen, mener korsfestelsen er helt udiskutabelt. En korsfestet messias var ikke bare en fremmed tanke for jødene, men så spinnvilt bizarr at det i seg selv er helt utenkelig at noen bare ville ha funnet det på (korsfetelse har helt klare paraleller til noen som Gud har forlatt for evig og alltid, går ikke ann å komme lengere og fjernere unna Gud enn som så).

 

Argument from silence kan i mange tilfeller være et bra argument, og er også kanskje et av de vanligste legargumentene mot gjelder Jesus, men da må man også underbygge at argumentet har noe for seg. Det enkleste vil selvfølgelig være å peke ut hvilke samtidsskribenter som burde nevnt Jesus, og hvorfor.

 

Problemet er rett og slett at det ikke finnes noen, foruten én som muligens burde nevnte han; Josephus.

 

Josephus har to kjente referanser til Jesus.

 

XVIII.3.4 referansen er det helt innafor å være noe skeptisk til (for ordens skyld, det er fortsatt en overvekt av historikere som mener kortversjonen er mest sannsynlig).

 

XX.9.1 referansen derimot er det så og si full enighet om er genuin, men muligens pyntet og tillagt litt på i senere tid. Det finnes andre svært tidlige kilder (Origen) som siterer Josephus på nettopp denne passasjen - altså noen generasjoner før kristne (og Eusebius) begynner å tukle og endre på diverse skrifter.

 

Argument from silence går derimot begge veier. Dersom Jesus ikke har levd, er det flere i samtiden som ville ha god nytte av å nettopp argumentere mot han, men det er helt stille. Ikke noen som bestrider at Jesus har levd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømsness sto hvertfall fram og faca et kamera foran hele landet da han sa det, og basert på hvordan han framsto tviler jeg mindre på han enn på deg.

 

Strømsness prøver å promotere boka og programmet sitt. Han har heller aldri påstått at det er noe "overnaturlig" bak dette. Han sier at han ikke vet og at han ikke har noen forklaring på disse "fenomenene".

 

Det som det likevel går an å spørre seg selv om hvis man skal tenke litt selv, fremfor å bare stole eller ikke stole på andres utsagn, er hvorvidt dette programmet henger på greip. Spør deg selv noen enkle kritiske spørsmål:

 

1. Hvorfor klarer de ALDRI å få noe av alle disse "åndelige" hendelsene på film?

 

2. Folk er så plaget med disse fenomenene at de vurderer å flytte. Det skjer hendelser hele tiden i livet til disse deltakerne. Likevel, så sitter de bare med muntlige historier og ikke noen form for troverdig dokumentasjon. Ingen setter opp et kamera eller lydopptak. Ingen tar bilder. Hvorfor? Er de alltid "for sent" ute til å få dette dokumentert?

 

3. Hvorfor rigger ikke "Åndenes Makt"-produksjonen opp opptaksutstyr i forveien? Tenk alt de kunne fått på film i disse husene som er "ubeboelig" av ånder og hendelser? Dette tv-programmet ville revolusjonert vår kunnskap om livet og døden ved å fremskaffe bevis for "åndelig aktivitet". Her har de det en huset etter det andre som er proppet fullt av ånder og gjenferd, men likevel drar de bare innom, snakker med de som bor der, henter en "klarsynt" som egentlig bare går rundt og "føler". Deretter er problemet løst.

 

Og dette finner du troverdig?

 

4. Hvorfor klarer de "klarsynte" sjelden å treffe når de blir utfordret i vitenskapelige sammenhenger? Hvorfor må de alltid ha diffuse omgivelser og "troende" mennesker rundt seg for å fremskaffe resultater?

 

Igjen, tenk litt selv.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

Strømsness prøver å promotere boka og programmet sitt. Han har heller aldri påstått at det er noe "overnaturlig" bak dette. Han sier at han ikke vet og at han ikke har noen forklaring på disse "fenomenene".

 

 

Det har jeg da heller aldri hevdet, hvor har du det fra ? Tvert i mot, der er jeg helt på linje med Strømsnes.

 

Det fins ikke noe "overnaturlig". alt har en naturlig forklaring. Men det betyr jo ikke nøvendigvis at det ikke skjer noe som har en forklaring

hverken vi eller videnskapen kjenner til. Enda.

Lenke til kommentar

En viktig ting å huske på med moderne kameraer (På mobilen din!!!) er at den "ser" lengt mer enn du ser!

 

Ta fjernkontrollen til TV'n din og rett den mot deg samtidig som du trykker på en knapp... Du ser ingenting, da dine øyne ikke kan se infra rødt lys... Nå, start kameraet på mobilen din og gjør et nytt forsøk, rett fjernkontrollen mot mobilen og se om du nå kan se noe lys (Hvis du ikke kan se lys så skift batteri... Grei metode egentlig for å se om det er batteriet som er slutt i fjrnkontroller... :) )

 

Mobil kameraet kan med andre ord oppfatte langt mer enn dine egne øyne kan, så hvorfor er det INGEN som har et eneste bevis for dette "overnaturlige"???

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men det betyr jo ikke nøvendigvis at det ikke skjer noe som har en forklaring

hverken vi eller videnskapen kjenner til. Enda.

,... og der har du oss skeptikere, vi venter på en forklaring som IKKE krever blind tro... :) Vi forkaster ikke en dritt, vi krever kun bevis for hva som påståes, that it!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det har jeg da heller aldri hevdet, hvor har du det fra ? Tvert i mot, der er jeg helt på linje med Strømsnes.

 

Jeg sa ikke at du hevdet det. Jeg bevisstgjorde at Strømsness driver på slik at gjør for å tjene penger. Ikke for å "stå fram og face et kamera foran hele landet" med det motiv å fronte dette "åndelige" som en talsperson for den alternative verdenen.

 

Det fins ikke noe "overnaturlig". alt har en naturlig forklaring. Men det betyr jo ikke nøvendigvis at det ikke skjer noe som har en forklaring

hverken vi eller videnskapen kjenner til. Enda.

 

 

Det ligger helt klar mellom linjene at dette har en, ut fra dagens standard og kunnskap, en overnaturlig forklaring, altså noe ukjent og mystisk. Det som her diskuteres er om dette faktisk har en naturlig forklaring ut fra dagens kunnskap/vitenskap og dermed ikke er noe mystisk i det hele tatt.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

Jeg sa ikke at du hevdet det. Jeg bevisstgjorde at Strømsness driver på slik at gjør for å tjene penger. Ikke for å "stå fram og face et kamera foran hele landet" med det motiv å fronte dette "åndelige" som en talsperson for den alternative verdenen.

 

 

Det ligger helt klar mellom linjene at dette har en, ut fra dagens standard og kunnskap, en overnaturlig forklaring, altså noe ukjent og mystisk. Det som her diskuteres er om dette faktisk har en naturlig forklaring ut fra dagens kunnskap/vitenskap og dermed ikke er noe mystisk i det hele tatt.

 

Du har ikke "bevisstgjort" en dritt, ikke overvurder deg selv til det latterlige.

 

Han uttalte seg ganske enkelt på helt nøktern vis i forhold til det der, hverken mer eller mindre. Ikke som motiv å "fronte noe om Åndelig/alternativ verden". Det trodde jeg du hadde skjønt at vi er enige om. Er du så treg som du gjør deg til?

 

 

Vi kan nok regne trygt med at alt har en naturlig forklaring, selv om det kan være naturlige fenomener man enda ikke har kunnskap om. Hvorfor skulle det være så umulig?

Med mindre man antar at alle de privatpersonene som kontakter TVN med hendelsene i sine hjem koker noe i hop da.

Det har jeg mine tvil om, men det får en eventuelt være enig om å være uenig om

 

De såkalte "klarsynte" anser jeg å være på siden av det hele, så hold gjerne akkurat dem utenfor. Dere er påtagelig opptatt av å pushe dem og det de sier, men vil helst ikke snakke om det alle de hundrevis av familier og privatpersoner som har stått fram med i programmene. De sier jo aldri noenting om at de tror det er "ånder" eller "spøkelser", de bare forteller hva som skjer, og ikke noe annet.

 

Hvorfor går dere så "bevisst" inn for å alltid tie om /styre unna den biten?

Det er egentlig det eneste dere har klart å "bevisstgjøre" .

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

Du har ikke "bevisstgjort" en dritt, ikke overvurder deg selv til det latterlige.

 

Det er din vurdering og ikke overvurder den.

 

 

Han uttalte seg ganske enkelt på helt nøktern vis i forhold til det der, hverken mer eller mindre. Ikke som motiv å "fronte noe om Åndelig/alternativ verden". Det trodde jeg du hadde skjønt at vi er enige om. Er du så treg som du gjør deg til?

 

 

For å bruke din språkbruk; Er du så gjennomsyret umoden som du gjør deg til?

 

Det var dine ord at "Strømsness sto hvertfall fram og faca et kamera foran hele landet da han sa det" som om det skulle gi hele greia noen form for troverdighet.

 

Jeg sier bare at dette dreier seg om penger. Det florerer av folk som står frem foran hele landet og forteller om sine "åndelige steiner", healing med sau-testikler, fargebad, dialog med husnisser og alt annet svada. Det gjør dem ikke troverdige. De gjør det for å tjene penger.

 

Vi kan nok regne trygt med at alt har en naturlig forklaring, selv om det kan være naturlige fenomener man enda ikke har kunnskap om. Hvorfor skulle det være så umulig?

Med mindre man antar at alle de privatpersonene som kontakter TVN med hendelsene i sine hjem koker noe i hop da.

Det har jeg mine tvil om, men det får en eventuelt være enig om å være uenig om

 

Hvilke motiver og tolkninger folk har for å stille opp på dette vites ikke. Noen folk føler "den hellige ånd" ved å lese Bibelen og andre ser "Ufo'er" når et vanlig SAS-fly drar over himmelen. Andre tviholder på at Jorda skal gå under annenhvert år, mens flere tror at vi aldri har landet på månen. En horde mennesker benekter holocaust, mens andre igjen er sikker på at homøopati har medisinsk effekt. Flerfoldige ti-talls millioner benekter evolusjonsteorien til fordel for kreasjonismen og scientologi-kirken har åtte millioner medlemmer. Listen er lang og bred over mennesker som tolker og tror ut fra et ukritisk ståsted. Bare de fem største religionene i verden utgjør mellom 4.5-5 milliarder mennesker.

 

Aldri undervurder folks elendige vurderingsevne. Kritisk tankegang og skepsis er ikke menneskets sterkeste side.

 

De såkalte "klarsynte" anser jeg å være på siden av det hele, så hold gjerne akkurat dem utenfor. Dere er påtagelig opptatt av å pushe dem og det de sier

 

 

På siden? De er jo "ekspertene" som alltid "rydder opp", enten ved at de "flytter energi" med tankene sine eller spiller på trommen sin. De er vel strengt tatt de eneste som har "adgang" til denne åndeverdenen. Uten dem, så er det ingen som "bekrefter" at disse hendelsene som TVN rapporterer faktsisk har noe med det "åndelige" å gjøre i det hele tatt.

 

Hvorfor ikke ta med en forsker og en vitenskapsmann til en forandring?

 

men vil helst ikke snakke om det alle de hundrevis av familier og privatpersoner som har stått fram med i programmene. De sier jo aldri noenting om at de tror det er "ånder" eller "spøkelser", de bare forteller hva som skjer, og ikke noe annet. Hvorfor går dere så "bevisst" inn for å alltid tie om /styre unna den biten?

Det er egentlig det eneste dere har klart å "bevisstgjøre" .

 

 

Jeg har jo tatt for meg dette. For å bruke dine egne ord: Er du så treg som du gjør deg til?

 

Folk er tydeligvis så plaget med disse fenomenene at de vurderer å flytte. Det skjer hendelser hele tiden i livet til disse deltakerne. Likevel, så sitter de bare med muntlige historier og ikke noen form for troverdig dokumentasjon. Ingen setter opp et kamera eller lydopptak. Ingen tar bilder. Hvorfor?

 

Ønsker de ikke å fremstå litt mer troverdig enn dette hvis de er helt "normale" mennesker? Er de alltid "for sent" ute til å få et lite sekund av alle disse hendelsene dokumentert?

 

Det er en grunn til at folk lever av å "debunke" slike rapporterte hendelser og det er svært få historier som blir stående som troverdige i ettertid. Folk ser/føler spøkelser, UFO'er, avskyelige snømenn, Gud, Jesus, Allah, Loch Ness-monstre osv. overalt. Det man oftest kommer tilbake til er at dette er et produkt av feil-tolkninger og ukritisk tankegang.

 

 

Ps: Skal vi fortsette denne debatten, så passer du retorikken din fremover. Klarer du ikke ha en debatt uten å uprovosert starte med arrogant drittslenging, så kan du like gjerne droppe å svare meg. Dette har vi vært igjennom før de gangene du prøver å vinne frem med ad-hominem. Jeg har ikke skrevet noe til deg som verken rettferdiggjør eller legger opp til slik adferd fra din side.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

Det er din vurdering og ikke overvurder den.

 

 

 

For å bruke din språkbruk; Er du så gjennomsyret umoden som du gjør deg til?

 

Det var dine ord at "Strømsness sto hvertfall fram og faca et kamera foran hele landet da han sa det" som om det skulle gi hele greia noen form for troverdighet.

 

Jeg sier bare at dette dreier seg om penger. Det florerer av folk som står frem foran hele landet og forteller om sine "åndelige steiner", healing med sau-testikler, fargebad, dialog med husnisser og alt annet svada. Det gjør dem ikke troverdige. De gjør det for å tjene penger.

 

 

Hvilke motiver og tolkninger folk har for å stille opp på dette vites ikke. Noen folk føler "den hellige ånd" ved å lese Bibelen og andre ser "Ufo'er" når et vanlig SAS-fly drar over himmelen. Andre tviholder på at Jorda skal gå under annenhvert år, mens flere tror at vi aldri har landet på månen. En horde mennesker benekter holocaust, mens andre igjen er sikker på at homøopati har medisinsk effekt. Flerfoldige ti-talls millioner benekter evolusjonsteorien til fordel for kreasjonismen og scientologi-kirken har åtte millioner medlemmer. Listen er lang og bred over mennesker som tolker og tror ut fra et ukritisk ståsted. Bare de fem største religionene i verden utgjør mellom 4.5-5 milliarder mennesker.

 

Aldri undervurder folks elendige vurderingsevne. Kritisk tankegang og skepsis er ikke menneskets sterkeste side.

 

 

På siden? De er jo "ekspertene" som alltid "rydder opp", enten ved at de "flytter energi" med tankene sine eller spiller på trommen sin. De er vel strengt tatt de eneste som har "adgang" til denne åndeverdenen. Uten dem, så er det ingen som bekrefter disse hendelsene som TVN rapporterer som reelt "åndelige".

 

 

Jeg har jo tatt for meg dette. For å bruke dine egne ord: Er du så treg som du gjør deg til?

 

Folk er tydeligvis så plaget med disse fenomenene at de vurderer å flytte. Det skjer hendelser hele tiden i livet til disse deltakerne. Likevel, så sitter de bare med muntlige historier og ikke noen form for troverdig dokumentasjon. Ingen setter opp et kamera eller lydopptak. Ingen tar bilder. Hvorfor?

 

Ønsker de ikke å fremstå litt mer troverdig enn dette hvis de er helt "normale" mennesker? Er de alltid "for sent" ute til å få et lite sekund av alle disse hendelsene dokumentert?

 

Det er en grunn til at folk lever av å "debunke" slike rapporterte hendelser og det er svært få historier som blir stående som troverdige i ettertid. Folk ser spøkelser, UFO'er, avskyelige snømenn, Gud, Jesus, Allah, Loch Ness-monstre overalt. Det man oftest kommer tilbake til er at dette er et produkt av feil-tolkninger og ukritisk tankegang.

 

 

Ps: Skal vi fortsette denne debatten, så passer du retorikken din fremover. Klarer du ikke ha en debatt uten å uprovosert starte med arrogant drittslenging, så kan du like gjerne droppe å svare meg. Dette har vi vært igjennom før de gangene du prøver å vinne frem med ad-hominem. Jeg har ikke skrevet noe til deg som verken rettferdiggjør eller legger opp til slik adferd fra din side.

 

Det var bare et oppriktig spøsrmål, ettersom du virker å med hensikt vri på ting og late som du misoppfatter over en lav sko (?).

 

Feks ang linja: "Strømsness sto hvertfall fram og faca et kamera foran hele landet da han sa det" så drar du det ut av en sammeheng ( en dialog mellom RWS og meg) og framstiller det i et helt annet generelt lys.

 

Og for å gjøre 'kort prosess' på det øvrige jeg skumleste; har ikke snakket om eller tillagt "motiver" i noen retning eller ift hva noen har sagt.

Sa bare at de privatpersonene som kontakter TVN, forteller kun om hendelser i sine hjem/arbeidsplasser osv uten å legge noe mer i det (som jeg har hørt hvertfall, har langt fra sett alle programmene)

 

Men nå får jeg eventuelt komme tilbake til dette nærmere ved en senere anledning. Nå er det kveld.

Lenke til kommentar

 

Det var bare et oppriktig spøsrmål, ettersom du virker å med hensikt vri på ting og late som du misoppfatter over en lav sko (?).

 

Feks ang linja: "Strømsness sto hvertfall fram og faca et kamera foran hele landet da han sa det" så drar du det ut av en sammeheng ( en dialog mellom RWS og meg) og framstiller det i et helt annet generelt lys.

 

Jeg leste hele diskusjonen deres og sitter med en klar oppfatning av hva den setningen jeg siterte sto i sammenheng med. Med det utgangspunkt vrir jeg ikke på noe som helst og ikke later jeg som jeg misforstår over en "lav sko". Du kan heller redegjøre hvor jeg bommer fullstendig fremfor å slenge med kjeften. Har jeg misforstått deg, så skal jeg være den første til å innrømme det.

 

 

 

Og for å gjøre 'kort prosess' på det øvrige jeg skumleste; har ikke snakket om eller tillagt "motiver" i noen retning eller ift hva noen har sagt.

Sa bare at de privatpersonene som kontakter TVN, forteller kun om hendelser i sine hjem/arbeidsplasser osv uten å legge noe mer i det (som jeg har hørt hvertfall, har langt fra sett alle programmene)

 

 

Og spørsmålet gjenstår da:

 

Hvis både TVN og de menneskene som bor i disse husene oppriktig prøver å finne en naturlig forklaring eller en troverdig forklaring, hvorfor i all verden drar de "klarsynte" mennesker med seg rundt i landet?

 

Hva med å oppsøke folk med kunnskap og utstyr til å ta ordentlige målinger og forskningsresultater? Neida, her drar vi med oss kvinnfolk (legg merke til at dette alltid er kvinner) som kommer inn og "føler" seg frem. De bruker bl.a. trommer, dans, "energi-styring" etc. til å føre spøkelser, hus-nisser etc. inn i "lyset" igjen og de gjetter i blinde på navnene, dødsårsaken, alder, yrkestittel osv. på disse gjenferdene. Treffer de i realiteten særlig ofte? Nei.

 

Igjen, hvorfor ikke ta med en forsker og en vitenskapsmann til en forandring? Vel, fordi det allerede er satt et scanario der dette må og skal handle om det "åndelige". Hadde de som bor i husene virkelig ment at dette kunne komme av noe annet enn spøkelser og hus-nisser, så hadde de ikke kontaktet "Åndenes makt".

 

Disse folkene som de besøker er derfor allerede bestemt på at "klarsynte" kan hjelpe dem og har derfor allerede avføyd det vi i dag kan definere som en naturlig og ikke "åndelig" forklaring. De menneskene "Åndenes makt" besøker er derfor ikke så totalt blottet for en forutinntatt teori og formening om hva dette kan være som det du og programmet antyder.

 

For å gjøre en lang historie kort:

 

Du ringer ikke Åndenes makt med mindre du i forkant tror og mener at en "klarsynt" kan hjelpe deg. Det innebærer altså at disse personene du ser i programmet faktisk tror at dette dreier seg om spøkelser/gjenferd/ånder e.l.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Kontakte en vitenskapsmann i stedet for å si at man har problem med et spøkelse?

I tilfelle er det vitenskapen selv som bør opprette en stilling for dette.

Og selv dersom det ble opprettet en stilling, ville vedkommende bare hatt en funksjon som psykolog. Ganske enkelt en forsker som reiste rundt og fortalte folk at de innbilte seg ting.

Denne "jobben" måtte nok ha vært subsidiert for å lønne seg!

Lenke til kommentar

Kontakte en vitenskapsmann i stedet for å si at man har problem med et spøkelse?

I tilfelle er det vitenskapen selv som bør opprette en stilling for dette.

Og selv dersom det ble opprettet en stilling, ville vedkommende bare hatt en funksjon som psykolog. Ganske enkelt en forsker som reiste rundt og fortalte folk at de innbilte seg ting.

Denne "jobben" måtte nok ha vært subsidiert for å lønne seg!

 

Med all respekt, leser du diskusjonene før du poster?

 

Hele poenget er at disse menneskene allerede tror og mener at de har et spøkelse i huset. De er ikke så uten formening om hva de mener foregår i husene sine som det Åndenes Makt prøver å fremvise og enkelte brukere i denne tråden påstår. De er derfor lettere å manipulere og påvirke til å tro på det "de klarsynte" driver på med.

 

Og ja, vitenskapen har prøvd å fremskaffe bevis, men det har merkelig nok ikke gått så langt. Rart at ikke objekter som flytter seg "av seg selv" lar seg kapre på film under vitenskapelige omstendigheter. Det skjer liksom bare bak lukkede dører der man må ta fremmede folk på ordet, selv om stort sett hele den vestlige verden har et kamera (mobil) tilgjengelig i nærheten hele døgnet. I tillegg er de så plaget med regelmessige "uforklarlige fenomener" der ting flytter på seg i huset sitt, men likevel rigger de ikke opp kameraer i alle rom.

 

Igjen, merkelig...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Kan ikke svare fullstendig for dem som har opplevd eller kommer til å oppleve slike ting. Men ut fra hva jeg har lest, virker det som folk blir så terroriserte at de ikke tenker på å sette opp kamera. Kameraovervåkning i alle rom kan nok heller ikke fås neste dag. Dessuten vil det være ukomfortabelt å ha overvåkning i alle rom i sitt eget hjem, det stedet man faktisk bor. Spesielt hvis det er en hendelse som er dokumentert, og du må gi fra deg 100 timers opptak fra hjemmet ditt, for at denne hendelsen skal kunne bli sendt til youtube eller lignende. Jeg ville ikke visst hvordan jeg skulle klippet ut en hendelse og sendt den til youtube eller Nyhetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...