Gå til innhold

Canon senker forventningene


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så sikker på det. Nå som foreldrene har innvadert Facebook, så har ungdommene i stor grad dratt andre steder. Men Facebook har blitt et viktig verktøy for yrkesfotografene der de skaffer seg jobber, har kontakter med modeller osv.

 

Og jeg er rimelig sikker at for foreldrene hennes så var den samme vennen walkmanen.

Har foreldrene innvadert facebook? Det aner ikke jeg noe om (må i såfall være mødrene) - alle yngre mennesker jeg kjenner høres ut til å være på facebook - og særlig jentene/kvinnene virker svært ivrige og man føler de sjekker på både mobil og pc annen hvert minutt. Yrkesfotografer på facebook en vel samlet sett kun en peanut i den totalen.

 

Walkmanen kan ikke sammenlignes med mobilen overhodet - mobilen er tusen ganger mer av det meste, og ikke minst i vår oversosiale tid: En online direkte kontakt med alle og alt som skjer døgnet rundt.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har foreldrene innvadert facebook? Det aner ikke jeg noe om (må i såfall være mødrene) - alle yngre mennesker jeg kjenner høres ut til å være på facebook - og særlig jentene/kvinnene virker svært ivrige og man føler de sjekker på både mobil og pc annen hvert minutt. Yrkesfotografer på facebook en vel samlet sett kun en peanut i den totalen.

Det er ikke bare mødre - fedrene også. Ser det tydelig på fotoklubben og de yngste medlemmene der er i 30-åra. Og facebook brukes som et verktøy til å orgasisere alt mulig rart. Når det gjelder yrkesfotografer og facebook, så tror jeg at andelen yrkesfotografer som ikke bruker facebook er prosentvis mindre en ett støvfnugg på en peanøtt. De fotografene jeg kjenner er alle på facebook.

 

Walkmanen kan ikke sammenlignes med mobilen overhodet - mobilen er tusen ganger mer av det meste, og ikke minst i vår oversosiale tid: En online direkte kontakt med alle og alt som skjer døgnet rundt.

Når folk jogger, så liker de å ha musikk på øret. Bruker de telefonen til noe annet, så jogger de ikke skikkelig. Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

 

Nikon D800e Vs. Nokia Lumia 1020

 

Selv om D800e er bedre i flere av disse eksemplene så har den virkelig problemer med å imponere over Lumia 1020.

 

Imponerende, og automatisk får jeg meg til å tenke: Hva skal man med et kompaktkamera? Og andre vil sikkert mene: Jeg har jo et godt kamera (i mobilen) og som alltid er med meg, så jeg har ikke bruk for et kamera til. Jeg forstår veldig godt at mange mener det, men klarer kameraprodusentene å oppfatte poenget før toget deres er sporet av?

 

Tor

Lenke til kommentar

Imponerende, og automatisk får jeg meg til å tenke: Hva skal man med et kompaktkamera? Og andre vil sikkert mene: Jeg har jo et godt kamera (i mobilen) og som alltid er med meg, så jeg har ikke bruk for et kamera til. Jeg forstår veldig godt at mange mener det, men klarer kameraprodusentene å oppfatte poenget før toget deres er sporet av?

Det virker ikke som om de har skjønt så mye enda.
Lenke til kommentar

Har foreldrene innvadert facebook? Det aner ikke jeg noe om

 

Tor

Tja, mine foreldre "80+" bruker facebook over en lav sko, hovedsakelig for og ha kontakt med familien særlig barnebarna synes de det er morsomt og kunne følge med på hva de foretar seg dagen lang.

 

Det virker ikke som om de har skjønt så mye enda.

 

Tar vi foreksempel Canon så er dette er meget stort selskap med flere hundre direktører, ledere, etc. og på toppen av dette har vi det japanske hierarkiet som de må forholde seg til.

 

Strategien er nok langsiktig og over flere år, og lengre nedover i hierarkiet man kommer jo mer har de og forsvare angående inntjening til bedriften. Er ganske sikker på at for tiden brukes mye av arbeidsdagen til og finne innovative løsninger på og dekke over tapte inntjeninger ovenfor neste man i hierarkiet så man ikke mister ansiktet og jobben.

 

Det tar nok lang tid før et så stort selskap klarer om omstrukturere seg siden hovedstyret hele tiden blir "bombardert" med resultatrapporter som er pyntet på i alle ledd.

Lenke til kommentar

Om det er facebook eller annet sosialt media er irrelevant for poenget. Poenget er at kamera trenger apps, blant annet ofr deling på sosiale media.

 

AtW

_Noen_ brukere ønsker deling på sosiale media, og integrasjon i kamera kan gjøre dette lettere. En annen vri er (som Sony gjør) å koble kameraet opp mot mobilen vha NFC og WiFi så kan begge gjøre det de er best til.

 

Andre (som meg) er ikke på sosiale media, og er villig til å betale litt mer for et kamera som ikke har FaceBook-knapp, PictBridge-knapp og annet fjortiss-ræl (eller bestemor-ræl).

 

Et kamera som legger alt til rette for å ta gode bilder kunne jeg derimot ha betalt mye for. Hva med sanne raw histogram? Hvis DSLR-en min støttet 3.parts apps (skrevet i lavterskel språk med rike API, som Android/iOS/...) og jeg kunne betale $5 eller $50 for en app som leste raw-data i liveview/bildevisning og enkelt og greit lagde et histogram uten først å legge på fargekorreksjon, hvitbalanse, oppskarping, demosaic, gamma, chroma subsampling, jpeg så hadde jeg vært positiv.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

_Noen_ brukere ønsker deling på sosiale media, og integrasjon i kamera kan gjøre dette lettere. En annen vri er (som Sony gjør) å koble kameraet opp mot mobilen vha NFC og WiFi så kan begge gjøre det de er best til.

 

Andre (som meg) er ikke på sosiale media, og er villig til å betale litt mer for et kamera som ikke har FaceBook-knapp, PictBridge-knapp og annet fjortiss-ræl (eller bestemor-ræl).

 

Et kamera som legger alt til rette for å ta gode bilder kunne jeg derimot ha betalt mye for. Hva med sanne raw histogram? Hvis DSLR-en min støttet 3.parts apps (skrevet i lavterskel språk med rike API, som Android/iOS/...) og jeg kunne betale $5 eller $50 for en app som leste raw-data i liveview/bildevisning og enkelt og greit lagde et histogram uten først å legge på fargekorreksjon, hvitbalanse, oppskarping, demosaic, gamma, chroma subsampling, jpeg så hadde jeg vært positiv.

 

-k

 

Med apps kan alle få det som de vil, de som vil at FN-knappen kjører ting rett til facebook kan få det, de som vil ha raw-histogram kan få det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Med apps kan alle få det som de vil, de som vil at FN-knappen kjører ting rett til facebook kan få det, de som vil ha raw-histogram kan få det.

 

AtW

Eller med MagicLantern…

 

http://www.magiclantern.fm

"Magic Lantern is a free software add-on that runs from the SD/CF card and adds a host of new features to Canon EOS cameras that weren't included from the factory by Canon."

Lenke til kommentar

Tja, mine foreldre "80+" bruker facebook over en lav sko, hovedsakelig for og ha kontakt med familien særlig barnebarna synes de det er morsomt og kunne følge med på hva de foretar seg dagen lang.

Klart det finnes godt voksne og eldre som bruker facebook, men jeg tror at de bruker det på en annen måte enn unge (noe jeg har inntrykk av gjelder og hva mobilen brukes til, og hvor avhengig man kan bli av begge deler).

 

Hvis jeg ikke husker feil så var det en undersøkelse som viste at andelen unge mennesker på facebook var svært høy og mye høyere enn samme gruppes andel av befolkningen i prosent.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Med apps kan alle få det som de vil, de som vil at FN-knappen kjører ting rett til facebook kan få det, de som vil ha raw-histogram kan få det.

 

AtW

Men de vil likevel ha mobilen med som før, ta bilder med den som før. For å tenke nytt må kameraprodusentene skape noe som kan konkurrere med mobilen på alle nivåer - selv om det og kan bety at de må inn på samme markedet med en annerledes mobil med f.eks et kamera og muligheter i samme gate som overgår det de tradisjonelle mobilprodusentene leverer. Jeg tror at de kan allerede hvis de vil, men antagelig er de redd for å selv være med på å undergrave salget av dedikerte kamera. Spørsmålet blir til syvende og sist om de egentlig har noen valg dersom de vil overleve i fremtiden.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...