Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Type straff for lovbrudd


AppelsinMakrell

Anbefalte innlegg

Er egentlig noe skoleting, men jeg finner det bare ikke ut.. slik er historien:

 

 

Thedor vokste opp hos sine besteforeldre på Nordre Haugland på Askøy. Thedors mor hadde fått sitt barn uten å være gift. Hun måtte bo i Bergen for å skaffe nok penger til Thedor og besteforeldrene. I tillegg ble moren sett ned på og baksnakket i hjembygda fordi han hadde fått Theodor utenfor ekteskap. Theodors pappa var reist til Amerika for jobbreise der.

 

Theodor var veldig flink på skolen og fikk mye skryt både av lærere og besteforeldre. Han gikk hver dag med avisen. Senere måtte Theodor flytte til moren i byen for å gå på middelskolen (tilsvarer ungdomsskolen, men vanskeligere) og gymnasiet. Begge steder fikk han meget gode karakterer. Theodor gikk så lærerskolen og var lærer på Nordre Haugland på Askøy.

 

Nordre Haugland var et fredelig sted med gode forhold mellom naboene. En dag ble imidlertid lærer Theodor truet og skutt i leggen med av hagle av en sinnssyk nabo som var gårdbruker. Theodor anmeldte naboen, og han måtte sitte 3 år i fengsel. Senere ble naboen innlagt på Sandviken sykehus resten av sitt liv fordi han var psykotisk.

 

Så er spørsmålene:

 

Oppgave 4

a) Begrunn hvilken hovedtype lovbrudd/forbrytelse Theodors nabo begår

 

b) Grunngi hvilken hovedtype fengselsstraff naboen får

 

c) Hva er å anke en straffesak?

 

d) Forklar KORT om årsaker til naboens forbrytelse finnes på individnivå og/eller på samfunnsnivå.

 

e) Forklar om den samlede straffen naboen fikk (fengsel og isolasjon på Sandviken sykehus), var allmennpreventiv og/eller individualpreventiv.

 

De tiltakene staten gjør mot den straffedømte naboen

 

f) Forklar om de to typene straff som Theodorsnabo fikk (fengsel og isolasjon på Sandviken sykehus) er rene forebyggende tiltak og/eller etterfølgende tiltak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tenker du om spørsmålene selv?

Under oppgave a), vi har jo økonomisk kriminalitet, seksualforbrytelser også videre, men hva slags forbrytelse dette er, er jo egentlig rimelig opplagt? :)

 

b)

Vi har to typer fengselsstraff - betinget og ubetinget. Hvilken av dem tror du det er? Du kan jo søke på google om forskjellen.

Lenke til kommentar

Er læreren min som er så sykt tidig, og alltid skal overdrive og ta med noe som er helt urelevant :)

Eneste jeg vet vel cirka og tror er at naboen får ubetinget fengsel! Ellers skjønner jeg ikke så mye.. læreren har jo ikke gått gjennom noe av dette og spørsmålene vi får i lekse er så overdrevet!

Theodor ble skutt i foten av en sinnsyk nabo.

Theodor anmeldte naboen som fikk 3 års fengsel og senere tvungent psykisk helsevern.

^

Faktum i saken du faktisk trenger for å besvare spørsmålene.

 

Og det er riktig som du sier, det er ubetinget fengsel.

 

Under d), jeg er ikke 100 % sikker for jeg har ikke vært borti spørsmålet tidligere, men regner med det er en forbrytelse på individnivå. Om han hadde skutt en stortingsrepresentant eller en politimann i foten, da kunne man sagt at det var en forbrytelse mot samfunnet. Dette fordi han skyter nevnte personer i kraft av stillingen de innehar.

 

Under e). Individualpreventivt kan kort og godt sies at en gjerningsperson får en "lærepenge". De avskrekkes fra å gjøre lovbrudd på nytt på grunn av straffen de får.

 

Allmennpreventivt, da mener vi at straffen man kan få, avskrekker oss fra å bryte loven. Dette kan illustreres med fartsgrenser - folk blir (men langt fra alle) avskrekket fra å kjøre for fort, da man risikerer å få svi på pengepungen. ;)

Lenke til kommentar

Spørsmål d er da vitterlig om årsakene finnes på individ- eller samfunnsnivå, ikke hvilket nivå straffen "befinner seg på".

Tja, du kan jo prøve å svare på spørsmålet da? :]

 

Jeg forstod det som at læreren var ute etter hvorfor forbrytelsen befinner seg på individ- og/eller samfunnsnivå.

Om jeg ikke er helt blind, så sier faktum heller ingenting om noe som kan gi en pekepinn på hva årsakene til forbrytelsen var. @_@

 

Har ikke vært ute for liknende spørsmål i verken samfunnsfag eller rettslære. :p

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Tja, du kan jo prøve å svare på spørsmålet da? :]

 

Jeg forstod det som at læreren var ute etter hvorfor forbrytelsen befinner seg på individ- og/eller samfunnsnivå.

 

Har ikke vært ute for liknende spørsmål i verken samfunnsfag eller rettslære. :p

Vel, siden det nå en gang står årsaker der, så vil jeg tro det er det man er ute etter. Det rare er at det ikke akkurat er noe i oppgaven som man kan bruke i en drøftelse, vi vet nemlig ingenting om lovbryteren annet enn at han er "sinnsyk". Men "sinnsyk" her er åpenbart ikke ment i rettslig forstand, siden han nå en gang sonet tre år i fengsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...