Gå til innhold

Sniktitt: Sony Alpha 7 og Sony Alpha 7r


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har forøvrig et Nex-6 selv med ganske lik bakside og middels store hender, og har aldri, absolutt aldri slitt med at tastene på baksiden blir trykket ved noe feil. Synes derfor "problemet" med baksidetastene framstår som en litt rar og konstruert innvending.. :)

Det er desverre en reell problemstilling - vi har alle forskjellige hender, så det som er et problem for noen, er alltid et problem for andre. Jeg sliter med samme problemstilling med en del av Panasonic sine modeller.

Lenke til kommentar

"Mye av grunnen til dette er nok på grunn av Hybrid AF-teknologien Sony har gitt deres nye fullformater."

 

Med litt vrangvilje så kan dette tolkes som om også A7r har hybrid AF, mens det vel er bare A7 som har hybrid AF?

 

-k

Ganske sikker på at A7r kun har CDAF og ikke PDAF på sensoren slik som A7.

 

Jeg har også lest om et par andre vesentlige forskjeller mellom A7 og A7r som ikke har blitt snakket så mye om. Etter hva jeg har forstått har A7r en slags micro-linse-teknologi som gjør sensoren mer følsom for lys fra skrå vinkler. Spesielt viktig om man har tenkt til å bruke Leica M-optikk (spesielt vidvinkler) med adapter, eller annen tredjeparts vidvinkeloptikk med kort registreringsavstand.

 

En annen vesentlig forskjell er at A7 visstnok har en hybridlukker (electronisk/mekanisk) med vanlig 1/250 synktid, mens A7r har en 100 % mekanisk lukker med treg synktid. Så til utendørs blitz-bruk er nok A7r relativt ubrukelig.

 

Ikke bare lett å velge mellom disse to modellene. Det er fordeler og ulemper begge veier. Glad jeg ikke vurderer dette systemet foreløpig.

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar

Ikke bare lett å velge mellom disse to modellene. Det er fordeler og ulemper begge veier. Glad jeg ikke vurderer dette systemet foreløpig.

Jeg er også glad for at jeg ikke er i systembytte-modus, for dette ser spennende ut.

 

I og med at jeg er en µ-4/3 bruker, så kan jeg vurdere A7r som et høy-oppløselig tilleggshus (aka. fattigmanns-mellomformat); da kombinert med noen få fast-objektiver - 35mm, 50mm og 85mm.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at A7r kun har CDAF og ikke PDAF på sensoren slik som A7.

 

Jeg har også lest om et par andre vesentlige forskjeller mellom A7 og A7r som ikke har blitt snakket så mye om. Etter hva jeg har forstått har A7r en slags micro-linse-teknologi som gjør sensoren mer følsom for lys fra skrå vinkler. Spesielt viktig om man har tenkt til å bruke Leica M-optikk (spesielt vidvinkler) med adapter, eller annen tredjeparts vidvinkeloptikk med kort registreringsavstand.

 

En annen vesentlig forskjell er at A7 visstnok har en hybridlukker (electronisk/mekanisk) med vanlig 1/250 synktid, mens A7r har en 100 % mekanisk lukker med treg synktid. Så til utendørs blitz-bruk er nok A7r relativt ubrukelig.

 

Ikke bare lett å velge mellom disse to modellene. Det er fordeler og ulemper begge veier. Glad jeg ikke vurderer dette systemet foreløpig.

Det meste du skriver er riktig, litt tilleggsinfo:

 

A7r har microlinser som utover mot sensorens utkant er forskjøvet i forhold til pikslene for å kompensere for skrått lysinfall:

func_0_3.png

A7 har ikke tilsvarende forskyvning av mikrolinsene, men har også større piksler. Om A7r med 36 mpix fungerer optimalt med vid Leica-optikk uten problemer med kraftig vignettering, colourshift og redusert skarphet mot hjørnene gjenstår å se. Jeg tviler på det. Zeiss har sagt at de er i ferd med å utvikle manuellfokus optikk for A7/A7r som vil kunne være tilgjengelig sent i 2014. Om det hadde vært så enkelt som å bytte fatning på deres eksisterende ZM-serie for Leica hadde det neppe tatt så lang tid, jeg tror at Zeiss med inngående kjennskap til både Sony og Leicas kameraer ser at det må andre optiske løsninger til.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Det meste du skriver er riktig, litt tilleggsinfo:

 

A7r har microlinser som utover mot sensorens utkant er forskjøvet i forhold til pikslene for å kompensere for skrått lysinfall:

func_0_3.png

A7 har ikke tilsvarende forskyvning av mikrolinsene, men har også større piksler. Om A7r med 36 mpix fungerer optimalt med vid Leica-optikk uten problemer med kraftig vignettering, colourshift og redusert skarphet mot hjørnene gjenstår å se. Jeg tviler på det. Zeiss har sagt at de er i ferd med å utvikle manuellfokus optikk for A7/A7r som vil kunne være tilgjengelig sent i 2014. Om det hadde vært så enkelt som å bytte fatning på deres eksisterende ZM-serie for Leica hadde det neppe tatt så lang tid, jeg tror at Zeiss med inngående kjennskap til både Sony og Leicas kameraer ser at det må andre optiske løsninger til.

Det er interessant at Leica M9 og M tilsynelatende ikke har dette problemet med skrått lys. Blir spennende følge med. Kanskje Zeiss er nødt til å legge inn litt ekstra avstand i objektivene slik at de ender opp med å bli fysisk noe legere enn tilsvarende versjoner for Leica.

Lenke til kommentar

Det er interessant at Leica M9 og M tilsynelatende ikke har dette problemet med skrått lys. Blir spennende følge med. Kanskje Zeiss er nødt til å legge inn litt ekstra avstand i objektivene slik at de ender opp med å bli fysisk noe legere enn tilsvarende versjoner for Leica.

Det håndteres visstnok av firmware, såvidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar

Det er interessant at Leica M9 og M tilsynelatende ikke har dette problemet med skrått lys. Blir spennende følge med. Kanskje Zeiss er nødt til å legge inn litt ekstra avstand i objektivene slik at de ender opp med å bli fysisk noe legere enn tilsvarende versjoner for Leica.

 

Leica gjør omfattende korrigeringer i firmware tilpasset de ulike objektivenes koding. I tillegg har de brukt lang tid på å tilpasse sine sensorer til den gamle optikken. (Og den første digitale Leicaen, M8, hadde redusert sensorstørrelse.)

 

Fargefeil og vignettering bør kunne korrigeres på samme måte for A7/A7r, men redusert skarphet er det vanskeligere å gjøre noe med. Ron Scheffler har testet diverse RF-objektiver på A7, og mange av disse gir dårlig ytelse på denne sensoren, detaljer blir "smurt utover" mot hjørnene, særlig ved store blendere. Han har ikke hatt tilgang til A7r. Jeg tror vi må regne med at tilpasset vidvinkeloptikk for A7 jevnt over vil bli noe større en tilsvarende rangfinderoptikk.

 

Et eksempelbilde fra Ron Schefflers test, Leica Summicron-M 28mm f/2 ASPH som viser kraftig redusert kantskarphet på A7

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Merkelig å dømme et speilløst kompakt kamera etter premisser satt av vaner med en 5Dmk3... Kamera er lite, da blir det litt mindre plass til knapper. Hallo i luken. Og uttalelsen "

Tidligere har ikke autofokus og Carl Zeiss vært en eksisterende miks, men med disse nye objektivene er det noe helt annet." er jo direkte feilinfo. Skjerpings. Ikke første gang denne side farer med tant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...