Gå til innhold

Spørsmål: Hvordan aktivt selge bildene sine?


Anbefalte innlegg

Først av alt, jeg er ikke på jakt etter å legge ut bildene mine på nettet og vente på napp (ref artikkel og tråd: Slik selger du bildene dine).

Derimot så har jeg en ferdig definert kunde, men de vet ikke om det ennå. :wee:

Konkret så sitter jeg noen bilder med potensiale og er blitt oppfordret til å prøve å selge dem. Dvs: En mer durkdreven fotograf sa at "disse bildene burde du prøve å få solgt til firma X".

 

Kanskje en god ide, for det har vært mye utgifter og lite inntekter til denne hobbyen så langt.

 

Men før jeg skal gå ut og selge må jeg være litt forberedt og dess mer jeg tenker dess mer lurer jeg. Formulerer litt spørsmål i rundere former her så andre også kan få svar hvis de kommer i samme situasjon. Bær med meg for jeg har ikke vært i denne situasjonen før. :huh:

 

1) Hvilken pris skal jeg legge meg på? Ref også neste punkt (disse henger i sammen).

Finnes det faste satser? Tar man utgangspunkt i satser fra frilansjournalistene (hva nå de måtte være) eller kanskje lage et regnestykke på hva som er brukt av arbeidstid, kjøring av bil (km-satser) etc.

 

2) Hvilke rettigheter selger jeg, hvordan defineres disse?
Hva er vanlig og hva er ønskelig sett fra firma og fotograf. Skal man selge enerett og fritt bruk med krav om kreditering ved bruk? Kan man selge dem med tidsbegrenset bruk? Hva er vanlig? Finnes det ferdige formularer som er greie å bruke?

 

3) Hvordan ta betalt når man ikke har firma og ikke er registrert som enkeltmannsforetak?

Må jeg ta meg sammen og registrere meg? Firma som handler vil jo normalt ha momsfritak og kvitteringer og slikt. Jeg er bare vanlig lønnsmottaker og mottar en heller uspennende lønnslipp en gang i måneden. Dette faller jo også inn under skatteregler og hva og hvordan innrapporteres dette til skatteuhyret ehh... skatte-etaten? Det finnes beløpsgrenser for hobbyinntekt men de kan vel ikke brukes hvis man er enkeltmannsforetak.

 

4) Hvordan ta kontakt med firmaet slik at en treffer rett person?
Hvem kjøper bilder på vegne av firma? Dette vil naturligvis variere fra firma til firma avhengig av størrelse og organisasjon.

 

I mitt tilfelle så er dette et relativt lite firma organisatorisk, så daglig leder faller mest naturlig. Ingen egen presse/reklame-avdeling.

 

5) Hvordan presenterer man bildene?
Sende dem elektroniske bilder med redusert oppløsning og watermark eller sende utskrifter (som også koster en smule).

 

6) Hva annet må man passe på / seg for?

 

 

Mange spørmål og man lurer på om det er verd arbeidet å gå gjennom denne prosessen... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...